LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Als alimentatie niet meer volledig betaald kan worden

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
WilWil

Re: Als alimentatie niet meer volledig betaald kan worden

Ongelezen bericht door WilWil »

Helaas hoor ik erg vaak dat een mediator niet zo goed werkt. Vaak ook omdat er kinderen isn het spel zijn, waardoor de ouders zichzelf weleens vergeten. Meestal komt de ene partij en beter af dan de andere. Het voorstel van de mediator voorleggen aan een eigen advocaat is dan ook geen overbodige luxe.

Een advocaat lijkt me in deze situatie voor je vriend de enieg mogelijkheid. Kan hij geen toevoeging krijgen? Hiervoor dien je te informeren bij de gemeente.

Het blijft een hele vervelende situatie. Vaak krijgen kidneren hier toch wel e.e.a. van mee. Ik wens jullie sterkte!

Met mij

Ongelezen bericht door Met mij »

Dank u wel voor de raad, zal me eens gaan omhoren!!

sisophon

Ongelezen bericht door sisophon »

Met mij je hebt helemaal gelijk hoor, die mensen die reageren met die schuld heeft hij allang aan zien komen etc etc bla bla bla... die weten er de ballen van !!!! zijn zelf waarschijnlijk ontvangers van alimentatie en zijn als de dood dat ze hun luie stoel uit moeten.....
En wat het LBIO aangaat dat is de meest onvriendelijke dienst die er bestaat net of de man geen problemen kan ondervinden met betalen, daar staan ze helemaal niet voor open !!!!
Kortom het is heel makkelijk praten als je zelf niet in zo'n situatie zit, wat meer respect en begrip zal een hoop schelen maar daar zit de tegenpartij meestal niet op te w8, die wil je het liefst kapotmaken en waarom?????

Sterkte Met mij,

gr,

Semper Fi

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

En wat het LBIO aangaat dat is de meest onvriendelijke dienst die er bestaat net of de man geen problemen kan ondervinden met betalen, daar staan ze helemaal niet voor open !!!!
Dat klopt, het LBIO int alleen maar door de rechter vastgestelde alimentatie. Als door gewijzigde omstandigheden de alimentatie niet meer (volledig) betaald kan worden, dan is de RECHTER de aangewezen instantie om een rechterlijk oordeel te herzien.

Zou ook niet goed zijn als zulke ambtenaren van het LBIO zelfstandige een door de rechter vastgestelde alimentatie aan mogen passen!
wat meer respect en begrip zal een hoop schelen
Met respect en begrip op dit forum kan je je gezin niet voeden, daar heb je dus niks aan. Een goed advies om zo snel mogelijk via de RECHTER de alimentatie aan te passen, da's duizend keer nuttiger dan een beetje "begrip".

Met mij

De stap richting advocaat is inmiddels gemaakt, nu maar afwachten hoe dat gaat verlopen.

Bedankt voor alle raadgevingen.

sisophon

Ongelezen bericht door sisophon »

Met begrip en respect kun je je kinderen niet voeden????
Nee, maar dat zijn wel de basisprincipes die ieder kind bijgebracht zou moeten worden, zou een hoop ellende in de toekomst schelen....
Iedereen snapt ook wel dat dit soort "dingen" via de juridische weg gedaan moet worden...
Ik zou als ik u was een studie rechten gaan doen en dan solliciteren naar rechter u weet het allemaal zo goed.....

SEMPER FI bro's

llllln

Ongelezen bericht door llllln »

Moeder kan misschien zelf ook voor haar eigen geld zorgen? Kinderalimentatie is een plicht en is prettig om de kinderen van te verzorgen, partneralimentatie is niet nodig. Als vrouw kan je heel goed zelf centjes verdienen. Zo kwam ik er financieel beter uit dan toen ik nog getrouwd was (en werkte) en hebben we normaal te eten zonder de schulden van mijn ex. Door zelf voor je gezin te zorgen voel je je een stuk beter en hoef je niet te wachten tot je ex het geld heeft overgemaakt. En ja, de kinderalimentatie die mijn ex betaald gaat naar de kinderopvang maar wat ben ik gelukkig dat ik niet aan hem vast zit financieel.

Ellen

renegade66

Ongelezen bericht door renegade66 »

ik heb 1 ding nooit gesnapt aan dit alles, waarom lopen de vrouwen altijd te zeuren dat er maar betaald moet worden zodra het onder elkaar niet meer gaat.

sorry hoor ellen, voor jou heb ik wel enigzins respect.

vrouwen hebben na een scheiding met kids een machtspositie, de man legt het over het algemeen altijd af, de man moet altijd maar gaan betalen,
ook al houd de moeder een omgangsregeling tegen.

zulke vrouwen moeten ze wat mij betreft gelijk flink afstraffen. die maken gebruik van hun positie als zogenaamd zielige moeder die het zo moeilijk heeft nu.

kinderen gaan vanaf 4 jaar naar school, dus de moeder kan dan heel goed aan het werk en voor haar geld en kroost zorgen. als zij dan verdomd om het kind eens in de zoveel tijd naar de vader te laten gaan dan heeft ze ook geen recht op alimentatie in mijn ogen.

je hebt beiden een kind op de wereld gezet, je hebt er beiden van genoten toen het nog goed ging, je hebt dus beiden recht om het kind te zien.
en niet de 1 geld en kind, en de ander betalen en kind niet zien.

zo wil mijn ex ook geld zien maar de kinderen mag ik niet zien.
jammer maar dan ook geen geld, ga dan maar naar de rechter.
ik ben nu gelukkig getrouwd en heb een lief dochtertje van 2 die ik ook moet verzorgen.

Miss Tascha
Contacteer:

Ongelezen bericht door Miss Tascha »

sisophon schreef:Met mij je hebt helemaal gelijk hoor, die mensen die reageren met die schuld heeft hij allang aan zien komen etc etc bla bla bla... die weten er de ballen van !!!! zijn zelf waarschijnlijk ontvangers van alimentatie en zijn als de dood dat ze hun luie stoel uit moeten.....
Kortom het is heel makkelijk praten als je zelf niet in zo'n situatie zit, wat meer respect en begrip zal een hoop schelen maar daar zit de tegenpartij meestal niet op te w8, die wil je het liefst kapotmaken en waarom?????

Sterkte Met mij,

gr,

Semper Fi
Ik heb geen kinderen, ontvang geen alimentatie oid. Maar ik bekijk de zaak wel van meerdere kanten. En ik ben blij dat ze naar de rechter gaan. Die zal alle details te weten komen en hier een oordeel over kunnen vellen.

Ik heb nog wel twee opmerkingen;
- de scheiding is in 2007 ingezet, maar is uitgesproken in 2009 en toen is ook de alimentatie vastgesteld (volgens TS, lees eerste post). Dan is ook het inkomen van toen meegenomen. Als er toen al sprake was van een schuld, was dit meteen boven water gekomen doordat zijn advocaat dit had aangekaart.
- de schuld is aan eigen bv. Zoals eerder al is uitgelegd, dit is een schuld aan jezelf.

Ik hoop voor de kinderen dat de ouders hier uit gaan komen.

alleenwij

Ongelezen bericht door alleenwij »

Ik gaat mee eens dat vaders moet voor hun kinderen betaling als het een redelijk bedrag is, maar voor de ex vrouw dat is gewoon belachelijk,de ex vrouw zegt dat ze wil niks mee te maken met de ex man maar als he heeft niet de geld om te betaling kijk hoe snel ze gaat kloppen op de deur, ze moet gewoon gaan werken en laat de ex man met rust, nee dat kan ze niet doen omdat ze zijn gewoon zielig vrouwen.

alleenwij

Ongelezen bericht door alleenwij »

Met mij schreef:Scheiding is al in 2007 ingezet maar door discussies over en weer bij de mediator heeft het allemaal zo lang geduurd, mede omdat de vader het goed heeft willen regelen voor het kind.
Ik bemoei me nergens mee, ik heb alleen maar een vraag gesteld en een mening gegeven over het beleid van het LBIO, de ex-partner heeft al die tijd goed geprofiteerd en de mediator heeft mij vriend al die tijd voorzien van verkeerde en onjuiste info.
Hij heeft daar destijds geen notie van gehad maar achteraf zijn hem wel enkele bakken vol dubbeltjes gaan vallen, wel voordeel voor de ex-partner maar niet voor hem. En maar betalen meneer!!!!!
Maar het komt allemaal wel goed, alleen de lijdensweg die je bewandeld is voor niemand goed, niet voor het kind, niet voor de ex-partner maar ook niet voor mijn vriend, die krijgt geen kans om de vervelende periode achter zich te laten.
Nou en als papa heeft na de scheiding al meteen een vriendin, blijkbaar is de ex vrouw jaloers op jou, en de kinderen zijn wel meestal de klos bij een scheiding en dat doet meestal de ex vrouwen,en als je woont samen met de vader van de kind dan heb je de recht om mee te bemoeien met de financiën kant ook als de ex vrouw zegt van niet, en hij kan ook niks aan doen als zijn bedrijf is failliet gegaan, maar sterkte ik weet hoe het voelt omdat ik zit in dezelfde situatie op deze moment.

extra-zonnebloem

Ongelezen bericht door extra-zonnebloem »

Als het financieel eventjes niet lukt, dan kun je aan je ex-partner om in overleg de alimentatie tijdelijk te verlagen. Maar dat je kunt voorstellen als het weer beter gaat dat je weer de volledige alimentatie betaald.

Hij wil ook wel betalen, maar het hele bedrag lukt hem niet. Hij kan het toch vragen nee heb je en ja kun je krijgen!

Woont je ex-partner niet samen?

Met mij

Er is aangegeven dat hij tijdelijk een lager bedrag aan alimentatie wil betalen totdat hij weer op adem is maar de ex is het daar niet mee eens, dus ze heeft een deurwaarder op ons dak gestuurd. De procedure bij de rechtbank loopt nog maar daar wil de deurwaarder niks van weten, omdat hij dus niet volledig kan betalen komen ze bij mij op het dak, ik moet de achterstand maar ophoesten!!

Bij ons weten woont ze niet samen, zo slim is ze wel om dat voorlopig uit het lijf te laten, als zij nu verder gaat met haar leven en een leuk iemand tegenkomt, dan zal ze het "vechten/dwarsliggen" ook wel grotendeels achterwege laten.

Henkhaarlem1

Ongelezen bericht door Henkhaarlem1 »

De duur van de partner alimentatie is destijds vastgesteld toen de man nog kostwinner was en de vrouw achter het aanrecht stond, een terechte regeling in die tijd. Tegenwoordig zijn mannen en vrouwen maatschappelijk elkaars gelijken. Alleen geldt dit niet voor de wet. Voor het uitspreken van de scheiding gaat de vrouw lekker 20 uur werken plus partneralimentatie en kan dit zo'n 12 jaar (volgens de spelregels) volhouden en houdt vaak meer over dan de ex-man die full-time werkt. Deze wet moet na mijn inziens op de schop. Maximaal 5 jaar partner alimentatie zodat de ex vrouw met kids haar leven weer op poten kan zetten. In deze tijd is het een schande dat een man hier in het slechtste geval 12 jaar voor moet boeten.

Met mij

Status op dit moment:
De rechtzaak is nog steeds niet geweest en al die tijd ben ik (derde partij in een scheidingszaak) de alimentatie aan het betalen richting een deurwaarderskantoor. Nu dient het volgende incassobureau zich alweer aan omdat het LBIO het aan 2 verschillende kantoren heeft uitgegeven. Beide kantoren claimen maar en willen niet met elkaar corresponderen hoe het nu verder af te handelen :twisted:
Kort door de bocht: HET WORDT HOOG TIJD DAT DE RECHTBANK ZICH LAAT HOREN, DIT IS VOOR NIEMAND GOED :(

De zaak staat met 1,5 been op de afgrond, als het zo doorgaat ontkomt mijn vriend niet aan een faillissement met alle gevolgen van dien.

1959henk

Ongelezen bericht door 1959henk »

Ik ben een ZZP timmerman en door de crisis is dde bouw al enige tijd niet meer in staat de alimentatie die vastgesteld is op de 'goede' jaren te voldoen. Ik wil wel, maar kan niet. Mijn jongste 2 kinderen zie ik niet. Ik hoor ziet hoe het met ze gaat. Bezoeken mogen ze mij niet door mijn ex. Mijn oudste zie ik wel en daar betaal ik ook voor. Idd: je hebt samen kinderen en bent samen verantwoordelijk. Maar alleen betalen en ze niet zien: no way! Ik ben een liefhebbende vader, heb mijn zaken goed op orde, heb de kinderen altijd verzorgd. Mijn ex is een geldwolf. Ik heb het goed gehad en samen hebben we het financieel goed gehad, maar dit is nu anders. Ik wil betalen, voel me verplicht, maar ik kan niet! Het LBIO komt nu met een bericht van beslaglegging op goederen die van mijn huidige vrouw zijn. Een vrouw die vreselijk veel van mijn kinderen houdt en ze in haar testament heeft opgenomen. Wij zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd. Het kan toch niet zo zijn dat zij verantwoordelijk wordt gesteld voor mijn financieel onvermogen? Heeft iemand hier ervaring mee en kan mij helpen?

Met mij

Beste 1959henk,

Ik zou de komende tijd maar heel goed opletten, ze komen uiteindelijk overal aan. Er is sprake van een gezamenlijke huishouding, ook al ben je op huwelijkse voorwaarden getrouwd, als jij het niet kan betalen, kunnen ze aan het geld gaan van je huisgenoot/partner/vrouw/kind!!!!! Zorg ervoor dat je geen en/of rekening hebt en maak aantoonbaar dat wat er in huis allemaal aanwezig is, middels aankoopbewijzen van je vrouw is, alles wat gezamenlijk is gekocht, kunnen ze meenemen in de waardebepaling en wordt geacht ook van jou te zijn.

In onze situatie is het de laatste tijd van kwaad tot erger gegaan. Het LBIO heeft koste wat kost geld willen zien, dit heeft geleid tot een beslag op de helft van het huis (zijn deel), ze hebben niet veel kunnen doen omtrent dat onderwerp (omdat ik altijd netjes de hypotheek voor ons beide heb betaald) dus zijn ze een stapje verder gegaan, omdat wij een gezamelijke bankrekening hebben voor de hypotheek en andere vaste lasten, heeft het LBIO de bank de opdracht gegeven om alles wat daar op een bepaalde datum op staat, te blokkeren en uiteindelijk naar hun instantie te laten overboeken. Ze letten dan niet erop wie er voor gezorgd heeft dat het positieve saldo door een ander persoon gestort is dan die in de scheidingszaak verwikkeld is, kortom in deze situatie ben ik geld kwijtgeraakt terwijl ik als 3e er niks mee te maken heb.
Ik mag me nergens mee bemoeien maar als ze kunnen plukken komen ze wel aan mijn adres.

Kortom, zorg ervoor dat alles gescheiden is voor een korte periode en ga naar een advocaat die er samen met jou voor zorgt dat je een verzoek om verlaging van de alimentatie gaat indienen bij de rechtbank, laat dat niet te lang liggen want die procedure kan heel lang duren (kijk maar bij ons: april ingediend en tot op de dag van vandaag nog geen uitspraak ------> zitting is op 30 november 2010 geweest) en al die tijd loopt de achterstand alleen maar op met alle gevolge van dien.

Jammer dat je de kinderen niet ziet, dat doet pijn, je blijft wel hun vader. Als je maar bespreekbaar maakt met je huidige partner, dat lucht voor jezelf wel een beetje op maar het gemis wordt er niet minder om.

Suc6 en mocht je nog meer vragen hebben, schiet maar, we zijn inmiddels pioniers op het gebied van het LBIO, blokkeren rekeningen and so on and so on.

Desperate me

Ongelezen bericht door Desperate me »

@met mij,

Tjonge jonge zeg, ik heb zelf al meerdere berichten bericht geplaats op dit forum.
Hoe krom kan het rechtsysteem zijn.
Ook ik zie als 3de wat er gebeurd.
Machteloosheid, onrechtvaardigheid.
Ik leef met je mee, ik kom hier zeker nog op terug, kon het even niet laten te reageren.
suc6 en sterkte.

@Henk,
Ook jou wil ik een hart onder de riem steken en je héél veel sterkte wensen in dit al. Ik maak dit van dichtbij mee, ik weet dus waar je over praat.
Good luck.

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

1959henk schreef:Ik ben een ZZP timmerman en door de crisis is dde bouw al enige tijd niet meer in staat de alimentatie die vastgesteld is op de 'goede' jaren te voldoen. Ik wil wel, maar kan niet. Mijn jongste 2 kinderen zie ik niet. Ik hoor ziet hoe het met ze gaat. Bezoeken mogen ze mij niet door mijn ex. Mijn oudste zie ik wel en daar betaal ik ook voor. Idd: je hebt samen kinderen en bent samen verantwoordelijk. Maar alleen betalen en ze niet zien: no way! Ik ben een liefhebbende vader, heb mijn zaken goed op orde, heb de kinderen altijd verzorgd. Mijn ex is een geldwolf. Ik heb het goed gehad en samen hebben we het financieel goed gehad, maar dit is nu anders. Ik wil betalen, voel me verplicht, maar ik kan niet! Het LBIO komt nu met een bericht van beslaglegging op goederen die van mijn huidige vrouw zijn. Een vrouw die vreselijk veel van mijn kinderen houdt en ze in haar testament heeft opgenomen. Wij zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd. Het kan toch niet zo zijn dat zij verantwoordelijk wordt gesteld voor mijn financieel onvermogen? Heeft iemand hier ervaring mee en kan mij helpen?
Heb je al een herzieningsverzoek bij de rechtbank ingediend?
Want roepen 'Ik kan niet betalen en mijn ex is een geldwolf' zet natuurlijk geen zoden aan de dijk.

Pero

Ongelezen bericht door Pero »

Goedemiddag,
Ik ben ook in aanraking gekomen met het LBIO. Ik ben mijn baan in 2010 kwijtgeraakt. Ik had een goede betaalde job (ongeveer 100K per jaar), maar helaas kon ik, in de huidige economische omstandigheden niet meer terugkeren op mijn oude functie en salarisniveau. Ik betaal partneralimentatie en kinderalimentatie (2 kinderen) al sinds 2000 (altijd keurig voldaan). Sinds september 2010 heb ik een bedrijf opgestart en kan ik hier al een salaris uithalen. Helaas niet wat het voorheen was, maar zit in ieder geval niet in de WW. Mijn huidige inkomen ligt meer dan de helft lager. Mijn ex, wil sinds mijn ontslag niet in gesprek met mij om dit gezamenlijk op te lossen. Zij heeft 2 jaar lang geen baan gehad, werkte 20 uur per week. In november 2010 zou haar WW aflopen en plotsklaps had zij werk (15 uur per week).

Inmiddels, lopen er 2 rechtszaken tegen haar, 1 voor de partneralimentatie en 1 voor de kinderalimentatie. Die van de partneralimentatie is begin januari geweest en een verwacht uitspraak is half februari. De kinderalimentatie zaak laat nog even op zicht wachten. Deze is half mei 2011.

Daar ik mijn alimentatieverplichtingen niet meer kon voldoen heb ik eind vorig jaar de partneralimentatie stopgezet en de kinderalimentatie verlaagd. Met twee lopende rechtszaken en 1 bijna uitspraak, vond mijn ex het toch van belang om het LBIO in te schakelen. Tja, toch een laagdrempelige instelling die de kosten lekker neerlegt bij diegene die juist het financieel moeilijk heeft en dus de schulden alleen maar groter maakt. Slechte uitzonderingen, daar gelaten, want die zijn er ook.

Uiteraard heb ik het LBIO gebeld en de situatie uitgelegd. Natuurlijk kreeg ik nul op request en moet ik binnen 14 dagen betalen. Zo niet dan nog eventjes 15% aan kosten in je mik. Nu moet ik een kort geding aanspannen om executie tegen te gaan. Wederom schulden maken. Intussen gaat het LBIO natuurlijk gewoon door met haar acties en naar verwachting zal ze zeer zeker niet op de uitspraak van het kort geding wachten. Kortom het zal niet lang duren tot ik weer een brief krijgen met het 15% surplus. Deze kan ik niet betalen en dat betekent dat daarna de boel in de uitverkoop komt. OOK DE SPULLEN VAN ONZE ZOON.
Ik moet er niet aan denken dat dit jochie dat moet meemaken, maar zijn moeder is vastberaden om de tent op te blazen.

Het is ongelofelijk dat dit in 2011 in het 'geëmancipeerde' Nederland mogelijk is en dat de overheid nog wetten heeft uit de periode voor de emancipatie.

Ik ben zelf geen man die gebruik maakt van forums. Inmiddels weet ik dat er met mij nog velen, hoofdzakelijk mannen, zijn die ditzelfde lot ondergaan. Dit kan toch zo niet doorgaan. Daarom heb ik vandaag (ben vast niet de eerste) een onderwerp aangedragen bij Radar. Het wordt tijd dat dit groot onderhuids probleem in de publieke aandacht wordt gebracht.

Zoals gezegd, ik heb mijn onderwerp aangebracht bij Radar. Ik roep een ieder op, hetzelfde te doen, zodat dit probleem eens en voor altijd wordt opgelost.

Groeten
Roel

Gesloten