LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] PC spelletjes kopen via Marktplaats

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
JurjenB
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 mei 2010 19:05

PC spelletjes kopen via Marktplaats

Ongelezen bericht door JurjenB »

Ik wil iedereen waarschuwen voor spelletjes kopen via Marktplaats. Ik heb er onlangs een gekocht bij ene xxxxxxxxxxx, en deze had een advertentie geplaatst voor een PC spel. Uit de advertentie wekte hij de indruk dat je de originele versie kreeg en een gloednieuw exemplaar. En dat voor iets minder dan de helft van een nieuw spel! Je voelt hem al aankomen... Ja, ik kreeg hem WEL geleverd, maar dat is ook alles. Het was een review-exemplaar, een op DVD gebrand spel met een zeer slecht geplakt CD label-etiket. Ook liet hij niets los over zijn echte adres, moest ik het geld overmaken op de rekening van een huisgenoot, en stond op de verzendenvelop ook geen enkel adres. Dus mijn advies, staar je niet blind op de plaatjes op Marktplaats, maar vraag de verkoper desnoods om foto's op te sturen van het doosje en CD-ROM of DVD-ROM. Of vraag wat zijn adres is en of hij meer contactinfo kan geven over zichzelf of info over het spel. Weigert hij dat, dan weet je genoeg!

O ja, op steun van Marktplaats hoef je ook niet te rekenen, ik heb geklaagd en kreeg de volgende reactie:

Geachte mevrouw/meneer,

Hartelijk dank voor uw bericht.
Ik vind het bijzonder vervelend dat de koper/verkoper de afspraken met u niet is nagekomen of dat het product niet aan uw verwachting voldoet. Ik begrijp dat uw vertrouwen hiermee is geschaad.

Marktplaats is echter niet betrokken geweest bij de totstandkoming van de door u onderling gemaakte afspraken. Marktplaats is namelijk slechts een platform dat kopers en verkopers bij elkaar brengt. De verdere verkoop gaat buiten ons om. Ik adviseer u om juridisch advies in te winnen over hoe u het beste met deze vervelende situatie om kunt gaan.

Voor gratis juridisch advies kunt u terecht bij het Juridisch Loket. Er zijn diverse mogelijkheden om het antwoord op uw juridische vraag via het Juridisch Loket te ontvangen:
bla bla bla en enkele sites voor juridisch advies.

Solar Angel
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 feb 2010 21:27

Re: PC spelletjes kopen via Marktplaats

Ongelezen bericht door Solar Angel »

Tja, het komt helaas voor. Ik zou in zo'n geval altijd naar de kassabon vragen. Hebben ze die niet meer dan idd vragen om foto's van het spel en de doos etcetera.

Marktplaats doet inderdaad weinig eraan. Geven ze ook van te voren aan trouwens ...

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: PC spelletjes kopen via Marktplaats

Ongelezen bericht door crazyme »

JurjenB schreef: O ja, op steun van Marktplaats hoef je ook niet te rekenen, ik heb geklaagd en kreeg de volgende reactie:
Hoe kom je erbij om bij marktplaats te klagen ? Ik begrijp dat soort acties niet. Je stapt toch ook niet naar de krant wanneer een aanbieding in een advertentie op is ?

Laatst die peter van de vorst met zijn kat in de zak. Gaat 'ie klagen bij Ebay. Volstrekt belachelijk dat het medium verantwoordelijk wordt gehouden voor iets wat 2 mensen overeenkomen.

Maar goed. We klagen graag, en veel, en dan maar bij de gemakkelijkst bereikbare partij....

JurjenB
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 mei 2010 19:05

Re: PC spelletjes kopen via Marktplaats

Ongelezen bericht door JurjenB »

Beste crazyme.

Het is duidelijk dat je zomaar reageert zonder dat je alle informatie hebt. Inderdaad heb ik overeengekomen met die figuur om EEN pc-spel bij hem te kopen, maar hij heeft nooit eerlijk gezegd dat het een gekopieerde review-versie was. Sterker nog, in zijn advertentie liet hij voorkomen alsof het spel een originele DVD-ROM zou zijn, en nog nieuw ook! Dat bleek achteraf dus zeker niet zo te zijn!

Verder heb ik inderdaad geklaagd bij Marktplaats, maar pas NADAT ik heel veel (allemaal door hem onbeantwoorde) e-mails naar zijn e-mail adres had gestuurd. Zijn echte adres heb ik nooit gekregen, daar deed hij vaag over, zelfs is hij zo gehaaid dat hij het bankrekeningnummer van een huisgenoot heeft gebruikt om het geld over te laten maken.

En wat betreft het feit dat in de gebruikersovereenkomst van Marktplaats staat dat ze niets doen als mensen van iemand op Marktplaats illegaal gekopieerde spelletjes kopen zonder dat die mensen daarvan op de hoogte waren gebracht, wie leest dat eigenlijk? Ik bedoel, wie leest nu de hele overeenkomst als hij/zij een programma installeert? Men klikt gewoon direct op "OK" of "Accept" of iets dergelijks.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: PC spelletjes kopen via Marktplaats

Ongelezen bericht door jor »

JurjenB schreef:
En wat betreft het feit dat in de gebruikersovereenkomst van Marktplaats staat dat ze niets doen als mensen van iemand op Marktplaats illegaal gekopieerde spelletjes kopen zonder dat die mensen daarvan op de hoogte waren gebracht, wie leest dat eigenlijk? Ik bedoel, wie leest nu de hele overeenkomst als hij/zij een programma installeert? Men klikt gewoon direct op "OK" of "Accept" of iets dergelijks.
Je legt de schuld bij de verkeerde partij. Marktplaats is gewoon een plek om je spullen aan te bieden en ook ik doe dat wel eens.Het blijft natuurlijk een kwestie van gezond verstand ( zeg niet dat jij dat niet hebt) hoe te handelen op dit soort sites. Zo schrijf je dat je nooit het echte adres kreeg. Voor mij een aanwijzing om verder niet in zee te gaan met de verkoper. Ik begrijp best dat het soms moeilijk is om achter de juiste gegevens te komen maar daar hebben we nu het internet voor, zoek bv eens of de verkoper dit kunstje eerder flikte,controleer of het gebruikte banknummer op die naam staat(zo niet pas extra op),zoek het gebruikte telefoonnummer op enz.Veel werk vooraf maar dat kan een miskoop (vaak) voorkomen. Marktplaats staat echter geheel buiten jullie deal.

JurjenB
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 mei 2010 19:05

Re: PC spelletjes kopen via Marktplaats

Ongelezen bericht door JurjenB »

Beste jor,

Natuurlijk heb je gelijk, ik weet nu waar ik op moet letten, en zal binnenkort ook een soort 'handleiding' maken zodat mensen weten waar ze op moeten letten voordat ze een spel kopen. Ik was zo naïef en goedgelovig om er vanuit te gaan dat alle advertenties op Marktplaats legaal en origineel waren. Deze fout zal ik dan ook niet meer maken. Toch blijf ik het belachelijk vinden dat Marktplaats zich hier niet nadrukelijker mee bezig houd met bestrijding van deze rotte appels, en heb de redactie van Radar getipt over dit onderwerp.

Wordt vervolgd?!

Tassadar
Berichten: 105
Lid geworden op: 23 dec 2009 14:42

Re: PC spelletjes kopen via Marktplaats

Ongelezen bericht door Tassadar »

Zou je geen aangifte kunnen doen bij de politie? Het lijkt me dat het verkopen van kopieën van spellen ook strafbaar is. Die huisgenoot die zijn rekeningnummer beschikbaar stelt, werkt hier blijkbaar vrijwillig aan mee, dus die is ook strafbaar.

De politie kan met het rekeningnummer van die huisgenoot ongetwijfeld wel achterhalen wie daar achter zit.

Piet Za
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 apr 2010 15:32

Re: PC spelletjes kopen via Marktplaats

Ongelezen bericht door Piet Za »

Politie behandelt zulke nonsens niet meer.

JurjenB
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 mei 2010 19:05

Re: PC spelletjes kopen via Marktplaats

Ongelezen bericht door JurjenB »

Piet Za heeft gelijk, hoewel ik term 'nonsens' niet echt netjes van je vind. Ik zou bijna hopen dat het jou een keer gebeurd, dan ken je het gevoel van gePIEP zijn wat ik nu voel.

Voor 4 euro ga ik er verder geen moeite voor doen, die heer Swanenberg komt zichzelf nog wel een keer tegen. Ik beschouw het maar als leergeld zoals gezegd, en heb een mooie handleiding kunnen maken die andere mensen beschermt tegen figuren zoals hij.

f112
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 mar 2010 18:09

Re: PC spelletjes kopen via Marktplaats

Ongelezen bericht door f112 »

Ik zou de verkoper nog een mailtje sturen met daarin dat wanneer jeje geld niet terugkrijgt dat je aangifte bij de politie zal doen en dit ook zal aangeven bij de BIG.
Wie weet :)

Gesloten