LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gerechtsdeurwaarder legt beslag op auto van financ.

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Waterlelie

Re: Gerechtsdeurwaarder legt beslag op auto van financ.

Ongelezen bericht door Waterlelie »

Ze mogen zonder vooraankondiging langs komen om beslag te leggen. Sommige deurwaarders geven wel aan dat ze op een bepaalde datum langskomen maar dat zijn ze niet verplicht. Denk aan mensen die bij spullen ergens anders onderbrengen zodat het niet in beslag genomen wordt. Ben je niet thuis dan mogen ze met hulp van een slotenmaker en de hulpofficier je woning binnentreden om alsnog hun werk te doen.

Bij beslaglegging op goederen wordt vaak alleen een inventarisatielijst gemaakt van de waardevolle spullen, dus wordt het niet meegenomen. Bij het vervreemding van goederen waarop beslag is gelegd kan je strafrechtelijk worden vervolgd.

Guusje61
Contacteer:

Re: Gerechtsdeurwaarder legt beslag op auto van financ.

Ongelezen bericht door Guusje61 »

Ze mogen zonder vooraankondiging langs komen om beslag te leggen. Sommige deurwaarders geven wel aan dat ze op een bepaalde datum langskomen maar dat zijn ze niet verplicht. Denk aan mensen die bij spullen ergens anders onderbrengen zodat het niet in beslag genomen wordt. Ben je niet thuis dan mogen ze met hulp van een slotenmaker en de hulpofficier je woning binnentreden om alsnog hun werk te doen.
De eerste poging om beslag te leggen is bijna altijd zonder aankondiging. Als ik niemand thuis aantref dan laat ik een bericht achter dat ik geweest ben en dat ze alsnog de gelegenheid om de vordering te voldoen. In de brief wordt ook vermeld dat ik anders de volgende keer met politie en slotenmaker langskom.
Dat bezoek met politie en slotenmaker kondig ik altijd aan. Er wordt dan aangegeven op welke dag en ongeveer hoe laat. Op deze manier krijgen de mensen de kans om te zorgen dat er wel iemand thuis is en de deur kan openen.
Bij beslaglegging op goederen wordt vaak alleen een inventarisatielijst gemaakt van de waardevolle spullen, dus wordt het niet meegenomen. Bij het vervreemding van goederen waarop beslag is gelegd kan je strafrechtelijk worden vervolgd.
Er zijn situaties waarbij de spullen wel gelijk worden meegenomen, maar in de meeste gevallen mogen de mensen gewoon hun spullen blijven gebruiken.

Artikel 198 Wetboek van Strafrecht
1.Hij die opzettelijk enig goed aan het krachtens de wet daarop gelegd beslag of aan een gerechtelijke bewaring onttrekt of, wetende dat het daaraan onttrokken is, verbergt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie. [de vierde categorie, per 1 januari 2010: € 19 000.] ;
2.Met dezelfde straf wordt gestraft hij die opzettelijk enig krachtens de wet in beslag genomen goed vernielt, beschadigt of onbruikbaar maakt.
3.Met dezelfde straf wordt gestraft de bewaarder die opzettelijk een van deze feiten pleegt of toelaat, of de dader als medeplichtige ter zijde staat.

Gesloten