Ik heb best een dringende vraag. Mijn vriend is op zoek naar een woning. Iedereen weet dat het als starter erg moeilijk is een leuk huisje te kopen. Zonder dat je dan een appartement koopt waar je niet eens een slaapkamer hebt... het hoeft nou ook niet gelijk een villa te zijn maar gewoon een leuk huisje het liefst met een tuintje.
Wij orienteren.. tot we op de site van Funda een woning tegen kwamen die aangeboden werd voor €249 000 maar ook voor €159 000.
Het laatste zou betekenen dat je de woning koopt zonder grond. Dit is natuurlijk al een langer bestaand concept wat niet echt als slim afgeschilderd wordt.
Wij hebben zoveel vragen gesteld over dit concept bij die makelaar en op zich heeft hij een hoop twijvels weg kunnen nemen, omdat de oude nadelige voorwaarden gewoon vast gelegd worden in het koopcontract en daarin ook de waarde van de grond vermeld staat en die vast gezet wordt dus die waarde kan niet meer stijgen of dalen zodat we ook niet aan opeens veel hogere maandlasten(canon/erfpacht) zitten. Volgens de makelaar is dit ook gewoon een veilig concept en wordt alles goed vastgelegt in het koopcontract. Maar ik heb bij de Hypotheker navraag gedaan en die zegt dat inderdaad alles wordt vastgelegt maar dat niemand geld wil verstrekken op deze manier.
Uiteraard heb ik dit gelijk nagevraagd bij die makelaar en die zegt, ik sluit dit aan de lopende band af. Hij komt niet opdringerig over maar dat kan een spelletje zijn natuurlijk. Hij wil ook nog even niet zeggen wie de geldverstrekker is, dit uit concurentieoverwegingen zegt hij.
Ik heb gemengde gevoelens, maar dit is echt wel de enige manier dat wij ons droomhuis kunnen financieren. De startersleningen beginnen ook op te raken.
Wie heeft ervaring hiermee of heeft nuttige tips/adviezen?
OVerigens, op het foldertje wat ik gekregen heb staat Finquiddity
Heel erg bedankt alvast..
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)