LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] I&DA auto's Amersfoort: mensen kijk uit!

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
HannaMargje
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 feb 2010 16:47

I&DA auto's Amersfoort: mensen kijk uit!

Ongelezen bericht door HannaMargje »

In januari 2010 kwam ik bij I&DA auto's, ik had een advertentie gezien met daarin een leuke fiat Cinquecento. Ik werd zeer vriendelijk geholpen en we sloten een deal: voor 1100 euro werd ik eigenaar van de auto, de auto zou worden gereinigd (schimmel), er zou een radio inkomen en nieuwe APK. Een paar dagen later ging ik de auto halen, de radio kreeg ik los mee (geen tijd voor gehad?), de banden werden nog opgepompt en blij ging ik op weg. De komende weken waren een aaneenschakeling van ellende: al op de snelweg bleek de band lek. Later: problemen met de accu (vervangen a 100 euro), verlichting die niet werkte, handrem te slap. Een bezoek aan lokale garage volgde. Nu ga ik echt genieten dacht ik. Dus niet. Gaspedaal bleef hangen op de snelweg, koeling begaf het en ga zo maar door. Reactie I&DA: hier kunnen wij niks aan doen, dit is alles onvoorziene schade, dat kan gebeuren. En dat ik binnen 3 weken niet meer kan rijden? Dat is pech mevrouwtje. I&DA gaf wel aan het vervelend voor mij te vinden en bood de volgende oplossing: zij betalen de helft van de kosten voor reparatie die nu nog nodig zijn. Echter ik vertrouw de auto en garage niet meer, en heb dit geweigerd.

In deze kwestie wil ik mijn eigen naieviteit niet vergeten te vertellen: ik heb niet eens een proefrit gemaakt. Dat is natuurlijk dom van mij en een dure les. Mensen laat altijd je auto ANWBchecken voordat je aanschaft, ik ben nu mijn geld gewoon kwijt! Ik voel me erg teleurgesteld en ik zal nooit meer zo makkelijk een verkoper vertrouwen... En voor 1100 euro mag je niet veel verwachten, maar wel meer dan een paar weken rij'plezier'...

Zie voor volledige verhaal een deel van deze brief die ik verstuurde:
Helaas heb ik geconstateerd dat er sprake is van verschillende gebreken, die ik kort zal proberen toe te lichten. Toen ik de auto kwam ophalen op 13 januari zag ik dat de band nog netjes werd opgepompt, ‘wat een service’ dacht ik. De linkervoorband bleek helaas lek te zijn (al op de snelweg naar huis trok de auto sterk naar links, waarna bij stilstand een lege band werd geconstateerd). Na 3 dagen (in het weekend van 16 januari) wilde de auto niet meer starten. Tot 3x toe ben ik door de pechhulp gestart, met de mededeling een eind te gaan rijden om de accu door te laden. Helaas bleek in de garage dat de accu in slechte staat verkeerde en het opgeladen vermogen niet kon vasthouden. Ook bleek in die dagen dat de handrem niet goed werkte, althans niet genoeg om een zgn ‘hellingproef’ uit te voeren. Verder waren er enkele kleine gebreken (kapot knipperlicht, wisserbladen versleten/verhard) waar ik verder niet te moeilijk over wilde doen.

Na vervanging van de accu, reparatie van de band, nakijken van de handrem en verlichting, dacht ik er helemaal klaar voor te zijn en lekker te kunnen gaan genieten van mijn wagentje. Die ochtend bleef bij het oprijden van de snelweg mijn gaspedaal hangen, een enge ervaring! Er bleek isolatiemateriaal te klemmen. Later die dag, een (1!) dag na het verlaten van de garage, stond ik voor het stoplicht te wachten en kwam er grijzige rook onder de motorkap vandaan. Een verbindingsstukje van de koeling had het begeven waardoor nu koelvloeistof op het motorblok lekte. Eenmaal weggesleept en voor nood gerepareerd ben ik naar de dichtstbijzijnde garage gereden voor advies. Deze garage gaf aan verbaasd te zijn dat de auto is goedgekeurd voor APK en zag nog tal van andere gebreken. Wilde ook niet aan de reparatie beginnen want ‘dat is een gebed zonder einde’. Met andere woorden; er zijn meerdere gebreken die niet 1-2-3 op te lossen zijn. (oa banden vergaand versleten, lekkende radiator etc)
Sindsdien (28-01-’10) staat de auto in XXX, waar hij niet meer vandaan komt omdat de temperatuur van de motor binnen enkele minuten te hoog oploopt.
Ik voel me ontzettend teleurgesteld in I&DA auto’s. Ik begrijp dat we overeengekomen zijn dat er geen sprake is van garantie, maar ik ben er in goed vertrouwen van uitgegaan dat de aan mij verkochte auto niet zulke erge gebreken vertoont.
Ik heb tot nu toe elke dag sinds 28-01 geprobeerd contact te krijgen met I&DA auto’s, en een keer met de betreffende verkoper gesproken. Ik zou meerdere malen teruggebeld worden en zelf mogen terugbellen, maar er wordt vaak niet opgenomen of de betreffende persoon is niet aanwezig, waardoor het moeilijk is om telefonisch iets af te spreken.
Laatst gewijzigd door HannaMargje op 14 feb 2010 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: I&DA auto's Amersfoort: mensen kijk uit!

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

voor 1100 euro werd ik eigenaar van de auto
Voor 1100 Euro kun je ook geen fatsoenlijke auto verwachten, dat is het naieve aan dit verhaal.

v.d.Heyden
Berichten: 739
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: I&DA auto's Amersfoort: mensen kijk uit!

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Niet iedereen kan 5000,= of meer uitgeven voor een auto. TS geeft zelf al aan dat ze naief is geweest. En ook van een Fiat Cinquecento van 1100,= mag je verwachten iets langer "plezier" te hebben dan een paar weken. Feit blijft dat ze door genoemd autobedrijf niet erg netjes is behandeld. In mijn ogen dus een terechte waarschuwing om extra uit te kijken voor dit bedrijf.

v.d.Heyden

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: I&DA auto's Amersfoort: mensen kijk uit!

Ongelezen bericht door Mallemalle »

altijd makkelijk gezegd, voor 1100 kun je geen auto kopen

kan best, als je oplet, en vaak ben je voor dat soort bedragen particulier beter uit dan bij ene bedrijf

het bedrijf heeft hier willens en wetens een auto verkocht waarvan men wist dat die gebreken vertoonde

hoe hoog waren de reparatiekosten?

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: I&DA auto's Amersfoort: mensen kijk uit!

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste
kan best, als je oplet, en vaak ben je voor dat soort bedragen particulier beter uit dan bij ene bedrijf

het bedrijf heeft hier willens en wetens een auto verkocht waarvan men wist dat die gebreken vertoonde
Hier ben ik het wel mee eens, maar blijft dat je voor een auto van 1100 euro niet veel kan vewachten en met aanzienlijke reparatiekosten rekening moet houden.
Niet iedereen kan 5000,= of meer uitgeven voor een auto.
In mijn optiek kun je toch betere doorsparen totdat je een redelijke auto kunt kopen, zeker als je zelf geen reparaties kunt uitvoeren.

HannaMargje
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 feb 2010 16:47

Re: I&DA auto's Amersfoort: mensen kijk uit!

Ongelezen bericht door HannaMargje »

Er is nu voor 200 euro aan versleuteld (handrem controle, verlichting, lekke band, nieuwe accu etc) en er moet nu voor 500 aan versleuteld. Dat ga ik maar niet meer doen... Bedankt voor jullie reacties!

Gerrit O
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 mei 2010 21:56

Re: I&DA auto's Amersfoort: mensen kijk uit!

Ongelezen bericht door Gerrit O »

Wel... sommige mensen kunnen WEL iets meer uitgeven... maar dat zegt bij deze jongens nog niets.

Ik kocht begin April een Opel Zafira bij I&DA auto's. Voor iets meer als 4000 euro.
Inclusief APK, wat een lachertje...

De banden en velgen zijn de eerste dingen die ik heb vervangen. Op alle wielen ( OOK de voorste..) zaten spoor-verbreders. Dat mag niet voor een APK-keuring.

Volgens het APK-rapport had 1 van de banden een ondiep profiel, maar nog net toegestaan. Thuis bleek die band gewoon ingescheurd... Mag ook niet van de APK.

Affijn... daar dacht ik er mee te zijn... HELAAS.
1 Mei stond ik ineens stil... 0,0 druk meer op mijn koppeling en ook minder op de remmen (APK??? ).
Naar een garage voor een diagnose en....:

Lekkage aan een druklager op de koppeling. Omdat de koppeling en remmen op hetzelfde olie-reservoir zitten is dat dus LINK.

Daarnaast:

Speling op de versnelling.
Slechte lagers op de voorwielen (door die spoorverbreders...), mag ook niet voor de APK.
Kapotte brandstof-pomp

En dan nog een berg kleine dingetjes. Allemaal binnen een maand.
Kosten voor de ONDERDELEN: 2350 euro...

En bedankt.

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: I&DA auto's Amersfoort: mensen kijk uit!

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

De laatste twee letters zijn wel heel bekend.

Voor elk bedrag kan je een goede wagen kopen, je moet alleen nooit het onderste uit de kan willen halen. Die mooie wagen die hier 1000 kost, kost bij een ander 2000 en dat is niet zonder reden.

Gerrit O
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 mei 2010 21:56

Re: I&DA auto's Amersfoort: mensen kijk uit!

Ongelezen bericht door Gerrit O »

Ondertussen procedure gestart i.v.m. Non-conformiteit (zoek maar eens op :) ).
2x Aangetekende brief gestuurd, maar 2 keer geweigerd.

Duuuuus... dan gaat de volgende brief maar via de gerechts-deurwaarder o.i.d.

HannaMargje
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 feb 2010 16:47

Re: I&DA auto's Amersfoort: mensen kijk uit!

Ongelezen bericht door HannaMargje »

GerritO: wat goed van je. Ik hoop dat je doorzet. Ik heb er alleen mee gedreigd, maar niet het geld gehad om het door te zetten. Ik hoop jij wel. Heel veel succes en hou je ons op de hoogte|?
p.s. mijn brief was ook aangetekend en gewoon, en is wel aangenomen?

Gerrit O
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 mei 2010 21:56

Re: I&DA auto's Amersfoort: mensen kijk uit!

Ongelezen bericht door Gerrit O »

Ik zit niet dik in de poen.. Maar heb wel een goede rechts-bijstandverzekering, daar kom je al een heel eind mee.

Ik laat het er zeker niet bij zitten, daarvoor zijn de reparaties te duur. Dit was geen goedkope auto en dan kan ie maar beter goed rijden ook!

Zodra ik alle kosten weet meld ik de koekebakker ook bij Consuwijzer. Als er daar genoeg klachten binnenkomen zal er ook een onderzoek tegen dit bedrijf komen (van o.a. de overheid) en hopelijk komt meneer er dan achter dat je niet zomaar mensen een oor aan kan naaien.

Ravx
Berichten: 122
Lid geworden op: 10 mei 2010 15:15

Re: I&DA auto's Amersfoort: mensen kijk uit!

Ongelezen bericht door Ravx »

Toen ik begin van dit jaar op zoek moest naar een andere auto heb ik (via een autozoekwebsite) een advertentie gezien van I&DA te amersfoort.

Als ik een auto koop doe ik dit liever bij een BOVAG bedrijf, garantie of niet.. met de BOVAG kom je verder :-) En bovendien weet je dat de garage een goed bedrijf is. :roll:

Uiteindelijk de auto (Gelukkig) ergens anders gekocht.

Fabian
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 feb 2011 15:26

Re: I&DA auto's Amersfoort: mensen kijk uit!

Ongelezen bericht door Fabian »

Alles wat ik lees heb ik ook meegemaakt Jammer genoeg zie ik dit ook nu pas want ik heb een auto van 5000,-euro bij het zelfde bedrijf gekocht en achteraf bleken er ook heel wat mankementen te zijn.

en het klopt helemaal eerst heel vriendelijk en nadat je de auto gekocht hebt
zijn ze niet meer zo behulpzaam en als je belt krijg je elke keer iemand anders aan de Telefoon.

Misschien is het wel onze eigen schuld door geen proefrit te maken en geen garantie etc etc.

Maar een Autobedrijf heeft het recht niet om jou op te lichten als klant deze tijd is dat heel gevaarlijk ze komen zich zelf nog wel tegen

Ze komen er nog wel achter!!!

cupiflow
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 sep 2011 21:31

Re: I&DA auto's Amersfoort: mensen kijk uit!

Ongelezen bericht door cupiflow »

Mensen toch. Maak altijd eerst een proefrit en test alles aan de auto wat je maar kan testen.

Ik snap ook niet dat je 5000euro uitgeeft alleen omdat de auto mooi en goedkoop is. (sorry hoor maar hoe dom kan je zijn???)

Ik ben er een keer geweest. Maar die verkopers zijn niet te vertrouwen.
Ze denken dat de klanten dom zijn en hebben het alleen maar over een voorschot. Ze liegen alles bij elkaar.

Als auto kenner weet ik dat die auto's voor aantrekklijke prijzen niet zuiver zijn.

Smiekj
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 nov 2013 20:24

Re: I&DA auto's Amersfoort: mensen kijk uit!

Ongelezen bericht door Smiekj »

In juni bij I&DA geweest. We hadden een mooie advertentie gezien van een automaat Seat Ibiza. Akkoord gegaan met de prijs en de prijs waarvoor we onze oude peugeot 206 konden inruilen. Omdat er ook andere mensen in de rij stonden voor onze aanstaande auto, besloten wij de auto aan te betalen. 500€.
Op voorwaarde dat we 2 dagen later, op maandag terug gebeld zouden worden of de distributieriem vervangen was. Als dit namelijk nog moest, zouden we het vanwege ons budget niet doen. Ook zouden we sportvelgen erbij krijgen.

Eenmaal thuis konden we het kenteken checken. In de advertentie stond deze er niet bij en in de garage hebben we daarom een foto er van gemaakt. De auto bleek opnieuw op kenteken te zijn gezet. Dit duidt op import, schade oid. Ook zijn we gaan googlen en kwam tros radar naar boven.
We besloten de deal niet door te laten gaan. Ze zijn niet eerlijk geweest over de historie, daar gaan we niet mee in zee. U voelt hem al aankomen, we krijgen onze 500 euro niet terug. Volgens I&Da hebben zij andere klanten door ons moeten laten gaan en daarom krijgen we ons geld niet terug. door middel van brieven en juridisch advies, bleek dat we het niet zouden winnen of er heel veel geld in gaan steken om de zaak te kunnen winnen. We hebben er daarom voor gekozen, om het maar te laten. Het is een dure leer geweest. Daarom wil ik alsnog, een paar maanden later, mensen er voor waken om met I&Da in zee te gaan. Ik geef mensen de tips waarvan we hebben geleerd: Altijd bij een Bovag garage, dan sta je in je recht, garage reviews lezen op internet, kenteken checken en nooit aanbetalen!

Met vriendelijke groet,
Mieke

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: I&DA auto's Amersfoort: mensen kijk uit!

Ongelezen bericht door thecure »

tja, dat het niet slim is om aan te betalen weet je nu al.
En als er in de advertentie het kenteken niet leesbaar of afgeplakt is, moeten toch alle bellen gaan rinkelen...

wdubbelost
Berichten: 61
Lid geworden op: 14 jul 2013 04:16

Re: I&DA auto's Amersfoort: mensen kijk uit!

Ongelezen bericht door wdubbelost »

HannaMargje schreef: Zie voor volledige verhaal een deel van deze brief die ik verstuurde:
Helaas heb ik geconstateerd dat er sprake is van verschillende gebreken, die ik kort zal proberen toe te lichten. Toen ik de auto kwam ophalen op 13 januari zag ik dat de band nog netjes werd opgepompt, ‘wat een service’ dacht ik. gebreken. Wilde ook niet aan de of de betreffende persoon is niet aanwezig, waardoor het moeilijk is om telefonisch iets af te spreken.............

Banden bij aflevering opgepompt meekrijgen service noemen?????

hahaha lijkt mij meer in het vakje logica horen.

Ethem68
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2014 15:02

Re: I&DA auto's Amersfoort: mensen kijk uit!

Ongelezen bericht door Ethem68 »

In December 2012 een mooie Seat Leon gekocht en mijn Suzuki Swift ingeruild. Kreeg een leuk bedragje terug voor mijn Swift. Nu snap ik waarom...

Zag een maand later de auto op hun website met een veel lager kilometerstand staan dan ik het had ingeruild. Ze hebben het dus gewoon teruggedraaid. Kreeg Nap rapport van de Seat mee alleen ik denk dat ze de Seat ook hebben teruggedraaid tot een bepaalde km. stand. De auto had geen gebreken verder en heb er wel plezier van gehad. Maar vond het niet prettig dat de kenteken werd afgedekt maar dat legde de verkoper heel mooi uit. We willen niet dat onze auto's met kenteken en al op internet komen enz. enz.

Voor mij in ieder geval geen I&DA meer..

harold644
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 nov 2015 15:59

Re: I&DA auto's Amersfoort: mensen kijk uit!

Ongelezen bericht door harold644 »

Beste mensen, vandaag vanuit Haarlem naar Amersfoort gereden, vanwege een advertentie op marktplaats.Te koop een zeer nette onderhouden saab cabrio etcetc. Ik kam aan, bekeek de auto en viel gelijk op dat een band leeg was, een spiegel miste. Vervolgens onder de auto gekeken, plas olie....Volgens de verkoper was het uiteraard niet van deze auto, hij stond er pas een paar uur.....Vraag of de auto gestart kan worden, accu leeg.....Startkabel erbij, nog niets...Uiteindelijk ja hoor, motor loopt. Dak dicht laten doen, elektrisch, jawel..altijd leuk! Hele staal constructie van het mechanische dak verroest. Display,half kapot(saabkwaaltje), deur rubbers kapot. Vervolgens vroeg ik om een proefritje te mogen maken , niet mogelijk!!!! Moest eerst een bod doen, en zeggen of ik de auto wou. M'n broek zakte echt af van verbazing, vertelde hem ook, dat ik pas een bod zou doen en zeggen of ik de auto wou, nadat ik proef had gereden met de auto. Logische volgorde toch, je gaat niet een bod doen, zonder ermee gereden te hebben. Moest maar naar huis gaan, erover nadenken of ik de auto wou, dan kon ik een bod doen. Ik was klaar met meneer, en heb hem dat verteld. Zonde dat ik een hele midaag kwijt was aan tijd, brandstof aan een retourtje Haarlem. Ik schrijf dit omdat ik hoop dat niet nog meer mensen de dupe worden van dit soort bedrijven. Mensen ,als iets te mooi is om waar te zijn, is dat ook meestal zo. Deze saab was echter ook aantrekkelijk geprijst. Het is een schande dat dit soort bedrijven mogen bestaan. Wees behoed! Harold

v.d.Heyden
Berichten: 739
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: I&DA auto's Amersfoort: mensen kijk uit!

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

harold644 schreef: Mensen ,als iets te mooi is om waar te zijn, is dat ook meestal zo. Deze saab was echter ook aantrekkelijk geprijst. Het is een schande dat dit soort bedrijven mogen bestaan.
Dit soort bedrijven blijft bestaan omdat er nog steeds mensen zijn zoals u. Als u even op I&DA auto's had gegoogled en uw eigen bovenstaande waarschuwing in acht had genomen, had u dat een ritje Amersfoort bespaard.

v.d.Heyden

Gesloten