LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ohra bestempeld je als wanbetaler

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
karin38
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 okt 2009 08:52

Ohra bestempeld je als wanbetaler

Ongelezen bericht door karin38 »

Iedere maand betaal je netjes je premie van je zorgverzekering. Niets aan de hand zou je zeggen. Ohra wilt de premie altijd halverwegde de lopende maand ontvangen. Maar je geld komt pas aan het einde van de maand. Je legt dat aan hen uit, maar zeggen ze, ze kunnen die datum echt niet veranderen, zit vast in hun systeem.
Op een gegeven moment krijg je een brief van CVZ dat je bij Ohra 6 maanden achterstand hebt en gaat de betaling met boete voortaan via hen. Maar van Ohra heb je nooit brieven gekregen dat je een achterstand hebt bij hen. Zelfs na drie maanden nooit iets ontvangen.
Maar je hebt elke maand netjes je premie aan hen betaald. Je kijkt je bankrekening nog voor de zekerheid na of je toevallig niet een keer vergeten bent te betalen. Niet dus, al jaren betaal je netjes je premie aan hen. Je hebt dus bewijzen in handen dat je totaal geen achterstand bij hen hebt.
Je hebt het ooit wel gehad, maar dat heb je netjes per maand afbetaald en ruim een maand geleden heb je hier netjes een eindbrief van gehad.
En wat betreft je eigen risico, die betaal je ook netjes elke maand via een regeling rechtstreeks aan Ohra af.

Maar ondertussen wordt je door hen wel bestempeld als wanbetaler. En het waarom weet je niet. Want als je maanden niet betaald zou hebben, dan wordt je aanvullende verzekering gestopt en dat is niet zo. Maar er is wel iets vreemd met Ohra aan de hand. Als je hen vraagt om brieven die zij in 2009 naar je toe zouden hebben gestuurd, hebben ze die opeens niet meer, kunnen ze deze opeens niet meer terugvinden of uitprinten nogmaals.
Maar je zit ondertussen wel in de stress.
Want je wordt wel door hen bestempeld als wanbetaler, maar nooit hebben ze hierover iets gemeld aan jou.
En dat moeten ze wel doen want anders mogen ze je niet aanmelden bij CVZ.

Ondertussen wel al een klacht ingediend bij Ohra met verzoek om de melding per direct te stoppen en uitleg te geven.

karin38
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 okt 2009 08:52

Re: Ohra bestempeld je als wanbetaler

Ongelezen bericht door karin38 »

Ik heb het gecontroleerd, en elke keer naar het nieuwe en juiste nummer overgemaakt via internetbankieren.
Kan dus tot jaren geleden de overboekingen naar hen terugvinden en ook dit naar het toegemaild gisteren en vandaag. Kan hen ook de bewijzen toesturen.
Maar ze hebben nooit ons geschreven dat we een achterstand zouden hebben.
Ooit een achterstand gehad in 2007 en 2008, maar dat helemaal netjes afbetaald. Heb daar zelfs een eindbrief van gekregen dat alles is afbetaald.
En voor de eigen risico ook met Ohra zelf een regeling getroffen en ben ik netjes aan het betalen.
Wanbetalers zijn wij echt niet en het is gewoon schandalig dat Ohra dit zegt over ons.

stofzuigertje

Re: Ohra bestempeld je als wanbetaler

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Stuur een lijstje met datums en bedragen.
Ze moeten dan omdat U geen 6 maanden op achter is stoppen.

Helaas komen fouten vaker voor en ze gaan er vanuit dat U fout is.
Stuur dus lijst met afboek datum en naar welk nummer U het overmaakte.

Verder zou ik eind dit jaar naar andere verzekeraar zoeken want de Achmea groep is niet mijn voorkeur.

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Ohra bestempeld je als wanbetaler

Ongelezen bericht door gerland »

U stelt dat Ohra u bestempeld als wanbetaler.
Waaruit blijkt dat dan? Niet uit uw bijdrage in ieder geval.
Heeft u een brief ontvangen waarin de term "wanbetaler" wordt gebruikt?
Om één of andere reden krijg ik de indruk dat de term "wanbetaler" door u gekoppeld wordt aan deze zaak, niet door de zorgverzekeraar.

Overigens, u geeft zelf aan over achterstanden:
Je hebt het ooit wel gehad, maar dat heb je netjes per maand afbetaald en ruim een maand geleden heb je hier netjes een eindbrief van gehad.
Volgens een niet ongebruikelijk definitie van het begrip "wanbetaler", was u tot een maand geleden dus inderdaad een wanbetaler.

Dat "uw geld pas aan het eind van de maand komt", is niet het probleem van Ohra. Als u dat als een risico ziet voor het in de toekomst op tijd kunnen betalen van de premie, zult u daarvoor een oplossing moeten zoeken in plaats van dit fenomeen uit te blijven leggen aan Ohra. Heeft u al een idee hoe dat aan te pakken?

karin38
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 okt 2009 08:52

Re: Ohra bestempeld je als wanbetaler

Ongelezen bericht door karin38 »

Ik heb alle betalingen van de afgelopen twee jaar naar ze toegemaild, met betalings kenmerk en alles erbij.
Wat betreft het niet halverwege de maand kunnen betalen, heb ik ook aan de klachtenmedewerkster gemaild en als antwoord gekregen dat ze dat niet kunnen aanpassen in hun computer. Ik betaal al jaren pas aan het einde van de maand en hen en dat was tot nu toe geen enkel probleem.
De term wanbetaler staat in de brief van CVZ en in twee van hun eigen brieven die ik gisteren van hen heb ontvangen. Er staat letterlijk in dat je wanbetaler bent omdat je volgens Ohra 6 maanden achterstand hebt.
Overstappen kunnen we natuurlijk wel, maar dan ben je bepaalde dingen wel kwijt. Zullen we over nadenken.
We hebben ook in de mail naar de klachtenbehandelaarster gezegd dat ze dit per direct moeten aanpassen in hun eigen administratie en de melding bij CVZ moeten stoppen.
We betalen per internetbankieren en kunnen hen als bewijs alle overboekingen naar hen ook aan Ohra toesturen. Met kenmerken en al.

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Ohra bestempeld je als wanbetaler

Ongelezen bericht door gerland »

Dat "wanbetaler" letterlijk in een brief wordt gezet, wist ik niet.

Als u de onweerlegbare bewijzen hebt dat u alles betaald hebt, dan komt dit gewoon goed. Ohra zal ergens een fout gemaakt hebben en vroeg of laat (hopelijk vroeg) wordt dit rechtgezet. Daar kunt u op vertrouwen, Ohra is immers geen boevenbende.

Voor wat betreft de betalingsdatum halverwege de lopende maand. Dat dat niet veranderd kan worden in het systeem, is geen relevant argument inzake uw verplichtingen. Het gaat om de datum waarop u contractueel betaald moet hebben. U zou eens kunnen nakijken wat daarover in de voorwaarden staat.
U moet er wel rekening meehouden dat het zo zou kunnen zijn dat Ohra niet bijzonder genegen is u behulpzaam te zijn, vanwege wanbetaling in het verleden.

U zegt:
Ik betaal al jaren pas aan het einde van de maand en hen en dat was tot nu toe geen enkel probleem.
Tenzij dit de reden is dat u als wanbetaler bent aangemeld.....

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Ohra bestempeld je als wanbetaler

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste Gerland,

Als je even googled op CVZ weet je meer.
Als u de premie voor uw zorgverzekering niet betaalt, dan stuurt uw zorgverzekeraar betalingsherinneringen of aanmaningen. Ook zal uw zorgverzekeraar een betalingsregeling aanbieden. Reageert u hier niet op, en heeft u na 6 maanden nog steeds niet betaald, dan meldt uw zorgverzekeraar u als wanbetaler aan bij het CVZ. Uw zorgverzekeraar brengt u hiervan schriftelijk op de hoogte. Bent u het oneens met het besluit, dan moet u contact opnemen met uw zorgverzekeraar.

Betaling verhoogde premie aan het CVZ
Zodra u bent aangemeld als wanbetaler bij het CVZ, betaalt u geen zorgpremie meer aan uw zorgverzekeraar. U moet vanaf dat moment een hogere premie betalen aan het CVZ. De overheid heeft het percentage van deze verhoogde premie bepaald. Daarom heet dit een bestuursrechtelijke premie. De hoogte bedraagt 130% van de standaardpremie. Dit is de gemiddelde premie die zorgverzekeraars vragen voor de basisverzekering. De minister van VWS bepaalt elk jaar de hoogte van die standaardpremie

henk51
Berichten: 1679
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Ohra bestempeld je als wanbetaler

Ongelezen bericht door henk51 »

Wat betreft het niet halverwege de maand kunnen betalen, heb ik ook aan de klachtenmedewerkster gemaild en als antwoord gekregen dat ze dat niet kunnen aanpassen in hun computer.
Dit is nu een onzin argument je krijgt je salaris aan het eind van de maand daarvan weet je wat voor vaste lasten je moet betalen dat moet je reserveren,
Ik krijg mijn salaris per 4 weken en heb er totaal geen moeite mee kwestie van goed boekhouden.
Ik betaal al jaren pas aan het einde van de maand en hen en dat was tot nu toe geen enkel probleem.
Kijk dat vertelde je in je opening niet
Daar zit het probleem ziektekosten premie behoor je in de meeste gevallen per 1e van de maand vooraf te betalen jij betaald nu achteraf dus loop je nu gewoon 1 maand achter met betalen dus ben je toch een kleine wanbetaler.

Oplossing vakantiegeld is binnen dus daarvan 1 maal extra premie betalen en je bent geen wanbetaler meer.

gr Henk

karin38
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 okt 2009 08:52

Re: Ohra bestempeld je als wanbetaler

Ongelezen bericht door karin38 »

Ik heb nooit enige brieven gehad van Ohra over achterstand van 1 maand of meerdere maanden. En volgens de regels moet Ohra dat wel doen. En eerst een betalingsregeling voorstellen. Ook dat hebben ze nooit gedaan.
Maar bij Ohra verdwijnen er vaak brieven. Zoals dat zij in 2009 vier brieven naar ons gestuurd zouden hebben over niet betaalde eigen risico over 2008. Die brieven hebben wij nooit ontvangen. Nou is dit geregeld met een incassoburea en betalen wij dit ook netjes af aan hen.
Wij hebben om deze vier brieven gevraagd aan Ohra, maar kopieen kunnen ze niet sturen. Ze hebben ze wel of niet, dat is geheel onduidelijk.
Ze hebben ook nooit tegen ons gezegd dat we een maand achter waren of zijn, nooit.
Echt allemaal vreemd en onduidelijk.
Hopenlijk krijgen we de komende dagen een duidelijk antwoord van hen.
Heb trouwens een paar maanden nog aan hen gevraagd of wij nog andere achterstanden hadden, maar volgens hen van niet.
Heel raar.

stofzuigertje

Re: Ohra bestempeld je als wanbetaler

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Klopt je adres wel in hun administratie want als daar een foutje zit....?

verkeersleider
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 sep 2005 21:58

Re: Ohra bestempeld je als wanbetaler

Ongelezen bericht door verkeersleider »

Idd grappig hoe je alle schuld bij hun neerlegd.
Je weet dat je per maand moet betalen en dan zorg je er toch voor dat er genoeg geld op staat.
Open desnoods een vaste lasten rekening en stort daar elke maan een vast bedrag op, ben je meteen van het gezeur af.

En dan rep je in je verhaal dat ze je ten onrechte als wanbetaler neerzetten, terwijl je ook verteld dat je bij een incassoburo gezeten heb die je pas vorige maand totaal heb voldaan. Dus je bent wel degelijk nalatig geweest in je betalingen.

Dan is het niet zo vreemd dat een verzekeraar het niet op prijs stelt dat je je betalingen nog steeds te laat doet.

Succes

Protheus
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jun 2012 02:14

Re: Ohra bestempeld je als wanbetaler

Ongelezen bericht door Protheus »

Als ik het verhaal lees dan heeft de vrager hierin gelijk. Als je 1 maand achterloopt dan ben je nog geen wanbetaler. CVZ mag pas worden ingesteld na 6 niet betaalde termijnen. Hiervoor dient Ohra echter wel herinneringen en aanmaningen te sturen, en een betalingsregeling. Als hierop geen reactie komt dan kan de Ohra je aanmelden als "wanbetaler" bij het CVZ. Dit kan en mag echter niet als de zaak bij een deurwaarder loopt, en hiervoor al afspraken zijn gemaakt. Ook mogen hierin geen herinneringskosten of dergelijk worden meegenomen.

Aangaande het aan het eind van de maand betalen van de rekening is geen probleem, wel is het beter om het bedrag te reserveren en deze op de correcte datum af te laten schrijven. Echter betaal je aan het einde van de maand, dan komt je niet aan de 6 maanden termijn. Dit is conform het verhaal dus niet aan de orde.

Helaas moet ik wel meegeven dat er veel van dezelfde zaken over Ohra op internet circuleren, en dat ook terwijl er een klacht in behandeling is, Ohra vaker en makkelijker kiest voor het CVZ.
Hou er wel rekening mee dat bij inschrijving bij het CVZ je achterstand niet wordt ingelost, deze zal je dus apart nog moeten voldoen aan de zorgverzekeraar. CVZ int alleen de huidige termijnen + een bestuurlijke boete van ongeveer 30%.

Alleen de zorgverzekeraar kan de melding bij het CVZ stop laten zetten. Overstappen is tevens niet mogelijk bij een achterstand of inschrijving bij het CVZ.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Ohra bestempeld je als wanbetaler

Ongelezen bericht door sjohie »

Protheus schreef:Als ik het verhaal lees dan heeft de vrager hierin gelijk. Als je 1 maand achterloopt dan ben je nog geen wanbetaler. CVZ mag pas worden ingesteld na 6 niet betaalde termijnen. Hiervoor dient Ohra echter wel herinneringen en aanmaningen te sturen, en een betalingsregeling. Als hierop geen reactie komt dan kan de Ohra je aanmelden als "wanbetaler" bij het CVZ. Dit kan en mag echter niet als de zaak bij een deurwaarder loopt, en hiervoor al afspraken zijn gemaakt. Ook mogen hierin geen herinneringskosten of dergelijk worden meegenomen.

Aangaande het aan het eind van de maand betalen van de rekening is geen probleem, wel is het beter om het bedrag te reserveren en deze op de correcte datum af te laten schrijven. Echter betaal je aan het einde van de maand, dan komt je niet aan de 6 maanden termijn. Dit is conform het verhaal dus niet aan de orde.

Helaas moet ik wel meegeven dat er veel van dezelfde zaken over Ohra op internet circuleren, en dat ook terwijl er een klacht in behandeling is, Ohra vaker en makkelijker kiest voor het CVZ.
Hou er wel rekening mee dat bij inschrijving bij het CVZ je achterstand niet wordt ingelost, deze zal je dus apart nog moeten voldoen aan de zorgverzekeraar. CVZ int alleen de huidige termijnen + een bestuurlijke boete van ongeveer 30%.

Alleen de zorgverzekeraar kan de melding bij het CVZ stop laten zetten. Overstappen is tevens niet mogelijk bij een achterstand of inschrijving bij het CVZ.
Volgens mij ben je een wanbetaler als je je niet houdt aan de wederzijds afgesproken bedragen, termijnen en/of overige bepalingen? TS betaalt elke maand op het verkeerde moment, en dat is zoals aangegeven, niet te rijmen met de systemen van Ohra. Die systemen werken met vaste mutatiedagen, net als zeg je werkgever, die de salarisrun in de administratie meestal al 1 volle week voordat je het op de rekening krijgt, uitvoert.

Gesloten