LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Loonbeslag en nieuwe baan??

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
sonjaatje

Loonbeslag en nieuwe baan??

Ongelezen bericht door sonjaatje »

We zitten als gezin al een tijdje in de financiele problemen. Nu kan iedereen gaan wijzen van ja eigen schuld dikke bult, maar daar wil ik eventueel nog wel even over verder discussieren als dit nodig is.
Maar goed vorig jaar hebben we hulp gevraagd aan de gemeente en die zijn toen een schuldbemiddeling gestart. Meer als 1 jaar verder (vorige maand) kregen we te horen dat er enkele schuldeisers waren die niet mee wilde werken dus de minnelijke ging niet door en ze wilde nu een WSNP gaan opstartten.
Inmiddels zijn we wel steeds verder in de financiele nood gekomen.........maar goed vorige week getekend voor de aanvraag WSNP.
In die tussen tijd probeerde natuurlijk een aantal schuldeisers toch nog dreigbrieven en deurwaarders op ons af te sturen.
Nu heeft een schuldeiser beslag laten leggen op mijn loon, vandaag belde mijn werkgever op dat de beslaglegging er was.
Nu werk ik momenteel maar 5,5uur per week en dit is ook nog tijdelijk.
Dus je zult begrijpen dat ik van mijn loon niet veel overhoudt, waarschijnlijk niets!
Mijn vakantiegeld die ik volgende maand zou krijgen ben ik in zijn geheel kwijt!
Heb deze schuldeiser voordat ze beslag zouden leggen verteld dat de aanvraag WSNP de deur uit zou gaan, maar toch vonden ze het nodig om toch nog even voor die tijd wat centen in te pikken.

Maar goed............nu ben ik al een tijdje aan het solliciteren (ben gelukkig niet iemand die thuis gaat zitten en het handje op wil houden, al kon je dat in nederland beter wel doen want werkende mensen worden zo hard de grond ingetrapt op allerlei gebieden), nu heb ik bij een bedrijf vorige week het 2e gesprek gehad en de kans is 50% dat ik de baan krijg.

Wat nu te doen met de beslaglegging die vanaf vandaag ook in werking wordt gezet.............Moet ik mijn eventuele nieuwe baas hier over inlichtten net zo als we straks waarschijnlijk als de aanvraag wordt goed gekeurd in de WSNP terecht komen en waarschijnlijk ook budgetbeheer krijgen etc.........?

Het liefst zou ik zeggen stik allemaal maar ik blijf thuis zitten, maar zo ben ik niet.
Maar als je weet hoe wij hier als gezin met 2 altijd hardwerkende ouders die overal voor geknokt hebben maar door vele omstandigheden waar we veelal niets aan konden doen, maar puur door bureaucratie nog veel meer in de ellende zijn gekomen................dan denk ik, waarom zou ik gaan werken als je dat niet doet wordt je aan alle kanten geholpen. Met toeslagen, vrijstellingen noem het maar op.............Maar als je met zijn 2en werkt kun je blijkbaar wel alles zelf betalen en oplossen!

sonjaatje

Re: Loonbeslag en nieuwe baan??

Ongelezen bericht door sonjaatje »

Nu is er trouwens ook een incasso bureau die mij nu verwijt dat ik nooit iets van me heb laten horen, terwijl ik hier bewijs heb dat dat wel degelijk zo is...........heb zelfs voorgesteld om de openstaande factuur te betalen zonder de bijkomende kosten. Maar hier wordt dan niet op gereageerd!
Maar wel brieven blijven sturen dat er een gerechtelijke procedure zal worden gestart en dat die kosten op mij verhaald zullen worden etc................jullie zullen dit verhaal wel kennen.

Maar is het nu eigenlijk zo dat je verplicht bent om al die bijkomende kosten te betalen???
Terwijl je wel degelijk reageerd op hun schrijven en zelfs voorstellen doet?

Mendoza

Ongelezen bericht door Mendoza »

Wat nu te doen met de beslaglegging die vanaf vandaag ook in werking wordt gezet.............Moet ik mijn eventuele nieuwe baas hier over inlichtten net zo als we straks waarschijnlijk als de aanvraag wordt goed gekeurd in de WSNP terecht komen en waarschijnlijk ook budgetbeheer krijgen etc.........?
Je bent niet verplicht je werkgever hierover in te lichten. Sterker nog als je dit zou melden heb je grote kans dat je niet wordt aangenomen. Een werknemer met schulden brengt veel administratie met zich mee. Er zijn ook werkgevers die bepaalde arbeidsvoorwaarden met betrekking tot schulden hebben. Een sollicitatie bij een bank waarbij je een lening hebt met betalingsachterstand kan worden afgewezen.
Maar is het nu eigenlijk zo dat je verplicht bent om al die bijkomende kosten te betalen???
Terwijl je wel degelijk reageerd op hun schrijven en zelfs voorstellen doet?
Zodra een incassobureau je een brief heeft gestuurd mogen zij kosten rekenen. Een rechter zal echter alleen kosten conform voorwerk II toewijzen. Er zijn ook rechters die incassokosten in zijn geheel afwijzen omdat de verrichte werkzaamheden niet in verhouding staan tot de kosten. (€ 37,- voor 1 brief)

Jij hebt in ieder geval de verplichting om de oorspronkelijke hoofdsom te betalen. Je kunt de hoofdsom aan de oorspronkelijke schuldeiser betalen en er dan voor kiezen om de incassokosten niet te betalen.

Het is vaak verstandig de kosten conform voorwerk II te betalen aan het incassobureau om verdere invorderingsmaatregelen te voorkomen. En een incassobureau die meer kosten eist zal nooit gerechtelijke stappen nemen omdat te hoge kosten toch niet worden toegewezen. Ze zullen vaak wel lange tijd blijven doorgaan met dreigen.

brenda229

Ongelezen bericht door brenda229 »

Het is een vervelende situatie.
maar u spreek over inpikken van u geld. Tja daar heb ik moeite mee, blijkbaar heeft u iets afgenomen bij het bedrijf en moet u gewoon betalen.

Ik begrijp dat het vervelend is voor u, maar ja als u niet betaald dan pikt u zijn geld in.....

sterkte met de situatie!

Pavlova

Ongelezen bericht door Pavlova »

sonjaatje schreef:Wat nu te doen met de beslaglegging die vanaf vandaag ook in werking wordt gezet.............Moet ik mijn eventuele nieuwe baas hier over inlichtten net zo als we straks waarschijnlijk als de aanvraag wordt goed gekeurd in de WSNP terecht komen en waarschijnlijk ook budgetbeheer krijgen etc.........?
Als je wordt aangenomen bij deze nieuwe baas en uit dienst gaat bij je huidige werkgever vervalt het beslag. Een deurwaarder zal dus opnieuw beslag (dit kost wel weer geld!) moeten leggen bij je nieuwe werkgever. Hoewel ik begrijp dat je niet veel geld zult overhouden is het misschien verstandig deze deurwaarder een regeling aan te bieden (met een laag bedrag) om je bereidheid tot betalen te tonen, tot eventuele toelating tot de WSNP een feit is.
Mocht er overigens een datum bekend worden waarop de zitting van de rechtbank ivm de WSNP plaatsvindt, stuur dan een kopie van de brief die je zult ontvangen naar je schuldeisers. Die zullen over het algemeen geen kosten meer willen maken die ze waarschijnlijk niet meer op je kunnen verhalen.
Sterkte!

Gesloten