LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoogte incassobedrag Intrum Justitia

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
R251212

Hoogte incassobedrag Intrum Justitia

Ongelezen bericht door R251212 »

In maart moest ik een rekening betalen van circa 14 euro voor een domeinnaam. De rekening heb ik ontvangen, maar nooit betaald. Herinneringen gingen naar mijn oude adres (ben vorig jaar verhuisd) en de nieuwe bewoner gooide ze waarschijnlijk weg.
Ik heb geen probleem om het bedrag te betalen, maar nu zijn de kosten opgelopen van 14 euro naar 101 euro door incassobureau Intrum Justitia. Is het verstandig hen een voorbeeldbrief te sturen zoals die op deze site te downloaden is mbt de kosten (Voorwerk II)? Dit is de voorbeeldbrief: http://www.trosradar.nl/index.php?id=332&no_cache=1&tx_alternethulpbrief_pi1[showUid]=29.
Alvast bedankt voor je reactie.

jolanda77

Re: Hoogte incassobedrag Intrum Justitia

Ongelezen bericht door jolanda77 »

betwist de vordering en zeker de kosten deze zijn buiten sporig hoog en mogen maar 37 euro zijn

snepke

Ongelezen bericht door snepke »

jolanda77 schreef:betwist de vordering en zeker de kosten deze zijn buiten sporig hoog en mogen maar 37 euro zijn
Ze mogen vragen wat ze willen,pas als het tot een rechtzaak komt dan wijst de rechter 37 euro toe .
Die gaat wel uit van rapport voorwerk ll

R251212

Ok, helemaal duidelijk, maar het wordt lastiger omdat het bedrijf naast de oorspronkelijke 14 euro ook 25 euro aan adminstratiekosten heeft toegevoegd. Nota bene: in die 14 euro zat ook al 4 euro administratiekosten :evil:

Als ik de voorbeeldbrief gebruik, welk voorstel kan ik dan het beste doen:

1) 14 euro overmaken aan het bedrijf en 44,03 euro aan Intrum Justitia,
2) 39 euro overmaken aan het bedrijf en 19,03 euro aan I.J.
3) 58,03 euro overmaken aan I.J.
4) aditioneel ook de 25 euro administratiekosten betalen

Edit: optie 4 toegevoegd

Mendoza

Ongelezen bericht door Mendoza »

Als ik de voorbeeldbrief gebruik, welk voorstel kan ik dan het beste doen:
Een voorstel doen heeft geen zin, ze gaan toch niet akkoord. Je kunt na betaling wel Intrum en de schuldeiser via email op de hoogte stellen met uitleg dat je conform voorwerk II hebt betaald en dat de zaak daarmee afgedaan is.
1) 14 euro overmaken aan het bedrijf en 44,03 euro aan Intrum Justitia,
2) 39 euro overmaken aan het bedrijf en 19,03 euro aan I.J.
3) 58,03 euro overmaken aan I.J.
4) aditioneel ook de 25 euro administratiekosten betalen
Het plaatje is nu als volgt :
Hoofdsom: € 10,-
Buitengerechtelijke incassokosten: € 37,- ex. btw

Onder die € 37,- valt alles. (zelfs € 1,- kosten voor een acceptgiro)
Als je nog een dienst afneemt (uberhaupt wil blijven afnemen) zou ik bij het bedrijf € 39,- betalen. de overige 8 euro maak je dan aan Intrum over. Dan heb je aan het kostenplaatje conform voorwerk II voldaan.

Bewaar de betaalbewijzen wel goed. Want ze zullen nog wel een tijd door blijven blaffen.

R251212

Bedankt voor je snelle reactie: top!

snepke

Ongelezen bericht door snepke »

Mendoza is me voor.
klopt zo als mendoza schrijft

R251212

Beste mensen, van Intrum Justitia krijg ik nu een brief waarin men zegt dat ik nog 25 euro registratiekosten moet betalen:

"De incassokosten zijn conform de staffel in Rapport Voorwerk II berekend. Artikel 10.1 van Rapport Voorwerk II voorziet de vordering van administratiekosten bij de schuldenaar naast de vordering van incassokosten. Intrum Justitia brengt deze kosten van E 25,00 in rekening onder de noemer 'registratiekosten'. Met deze kosten dekt Intrum Justitia de gemaakte kosten voorafgaand aan de incassoprocedure voor het achterhalen en controleren van alle met de personalia verbonden gegevens. Het rapport meldt: Deze kosten komen derhalve in beginsel als vermogensschade voor vergoeding in aanmerking. Volledigheidshalve willen wij u melden dat de kosten conform de regels van de Ned. Veremiging van Incasso-ondernemingen zijn opgesteld."

Ik heb nu dus betaald aan de opdrachtgever:
de rekening van 10 euro + 25 euro administratiekosten + een paar cent aan rente
En betaald aan Intrum:
12 euro (37 - 25 aan opdrachtgever)

Nu zeuren ze dus weer over die registratiekosten. Kan ik de zaak meteen voor laten komen, anders schiet het nooit op :)

Alle suggesties zijn van harte welkom.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nee, administratiekosten vallen ook onder de noemer buitengerechtelijke kosten. Je moet dus 14 euro plus 37 euro in totaal betalen en niet meer. (Het bedrijf is BTW plichtig, dus daarom geen 44 euro en 3 cent.) Als je dat betaald heb kun je de zaak rustig laten voorkomen en zijn de proceskosten voor de tegenpartij. Als je niet betaald moet je 14 euro plus 37 euro plus de proceskosten betalen.

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

Ts geeft toe een nota gekregen te hebben maar niet betaald, inmiddels verhuisd en de nieuwe bewoner, niet gediend van aanmaningen van de oude bewoner heeft ze in de afvalbak gedumpt. Ts heeft schijnbaar ook geen verhuisbericht naar de domeinnaam verstrekker verstuurd. gevolg, Ts is onvindbaar en Ij gaat op zoek met alle kosten die daar mee gepaard gaan. Vraag wie heeft nu de hoge incassokosten veroorzaakt Ts of Ij uit naam van de domeinverstrekker?.

R251212

ronald g schreef:Ts geeft toe een nota gekregen te hebben maar niet betaald, inmiddels verhuisd en de nieuwe bewoner, niet gediend van aanmaningen van de oude bewoner heeft ze in de afvalbak gedumpt. Ts heeft schijnbaar ook geen verhuisbericht naar de domeinnaam verstrekker verstuurd. gevolg, Ts is onvindbaar en Ij gaat op zoek met alle kosten die daar mee gepaard gaan. Vraag wie heeft nu de hoge incassokosten veroorzaakt Ts of Ij uit naam van de domeinverstrekker?.
Die extra kosten slaan kant noch wal, want active24 had altijd al mijn juiste telefoonnummer, altijd al mijn juiste emailadres en sinds de eerste factuur het juiste adres. Maar active-24 heeft geen goede website. Ik heb advies gevolgd van een active24 medewerker om het adres via de website aan te passen én de help op de website gevolgd. Alles is in het engels trouwens :?

Voor de duidelijkheid
1) ik heb de originele factuur via via in handen gekregen
2) ik daarop meteen mijn nieuwe adres doorgegeven op de website van active24 (de opdrachtgever)
3) nooit meer wat gehoord van active24, totdat Intrum belde

Nu blijkt dus dat active24 een apart factuuradres bijhoudt, los van het gewone adres. Dat staat a) verstopt onder een miniem knopje en b) het heet 'Invoice address'. Ik vind dat active24 de extra kosten zelf over zich heen heeft geroepen, zie de bijlage voor een verduidelijking.
http://img31.imageshack.us/img31/9824/a ... enprin.jpg

Suggesties die me helpen hier van af te komen hoor ik graag.

alfatrion

Onduidelijkheden in de website komt voor hun rekening. Maak van de website een print als bewijs. Dan is je verhaal dat ze recht hebben op slechts de 14 euro. Wat je betaald hebt komt nu niet overeen met je verhaal. Het lijkt me sowieso verstandig om je standpunt duidelijk uit een te zetten en te mailen naar het bedrijf. En het geen teveel betaald is eis je terug als zijnde onverschuldigd betaald.

Mendoza

Ongelezen bericht door Mendoza »

Intrum zal misschien wel tot het eind der tijden blijven zeuren over die extra kosten.
Gewoon je standpunt nogmaals verwoorden in een email. Die registratiekosten zijn grote onzin, je hoeft je hierover geen zorgen te maken.

Nynhyr

Ongelezen bericht door Nynhyr »

Administratie en of registratiekosten nooit betalen!
Daar is IJ en andere incassoburos wel op uit, maar dat wijst een rechter ook direct af!
Betaal dat dus nooit!
De incassokosten mogen nooit meer bedragen dan dat in het overzicht: Rapport Voorwerk II is opgesteld. Dit is een lijst welke door het gerecht is opgesteld en ook gehandteerd. Alle bijkomende "verzonnenkosten" zullen direct van de hand gewezen worden.
Jaarlijks worden hier miljoenen door binnen gehaald! Stop daar mee! Niet betalen! Incassokosten is voldoende. Als een incassoburo die 25 euro nodig heb om de kosten te dekken dan ben ik van mening dat ze moeten stoppen met hun activiteiten als het niet meer dekkend is met alleen de incassokosten!
Ik zie me al dat morgen de Esso mij 25 cent per liter meer vraagt om de kosten die ze gemaakt hebben te dekken! Het moet niet gekker worden!
:wink:

Martin van Emmerik

Ongelezen bericht door Martin van Emmerik »

het is nog gekker bij IJ tegenwoordig.

je krijgt een bijlage meegestuurd waarin ze dus beweren dat registratiekosten en dergelijk kosten zijn die ze in rekening mogen brengen en door een rechter zal worden toegwezen. moet niet gekker worden LOL

me2u

Ongelezen bericht door me2u »

Beste Mensen ik heb een soortgelijk probleem.

Ik heb ooit op Daanveilingen twee biedingen gedaan 1 voor al sla je me dood en een ander voor een zaklampje ik zou echt niet meer weten hoeveel ik daarvoor geboden had maar volgens Daan was het 15€ als ik de vordering van Intrum Justitia bekijk. Ik had in het verleden dacht ik de bieding verloren, maar dat was maar voor 1 product. Met Daan heb ik de minste moeite zij vragen 15€ voor een product dat ik niet in handen heb, nooit gezien of aan geroken heb.

Maar Intrum Justitia vraagt opeens:
Het openstaande bedrag is momenteel € 77,95 (inclusief kosten).
Verder met :
Let op: als wij uw betaling niet voor 8-7-2010 ontvangen, loopt u het risico op een gerechtelijke procedure.

U kunt niet reageren op deze email. Op onze website kunt u wel reageren.

Ik had zoiets van doe mij dan maar de gerechtelijke procedure.

Hieronder een opsomming van de kosten zoals Intrum Justitia dit aangeeft.
Originele hoofdsom: 15,45 EUR
Betaald: 0,00 EUR
Openstaande hoofdsom: 15,45 EUR
Rente (berekend tot 30062010): 0,50 EUR
Kosten: 62,00 EUR
Te betalen (totale balans) 77,95 EUR

Mijn vraag is: Kan dit en hoe of wat moet ik betalen? Is het waar dat ik 15€ aan Daan moet overmaken voor een product dat ik niet heb en ook niet krijg dus het ze eigenlijk gewoon geef en dat ik dan volgens de wetgeving Intrum Justitia 37€ max. moet betalen ?

Hoop dat iemand me wat advies kan geven vindt dit geen leuke positie maar ja moet ervan leren.

Alvast bedankt,

Vriendelijke groet,

Mike

PS dit houd me bezig tot s'avonds laat heb de bieding van Daanveilingen gevonden het ging om een led zaklampje van mijn dochter voor €3 daar maken zij nu zo'n een oorlog van, ik heb het lampje nooit opgehaald en daarom ook nooit betaald.

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

me2u schreef:PS dit houd me bezig tot s'avonds laat heb de bieding van Daanveilingen gevonden het ging om een led zaklampje van mijn dochter voor €3 daar maken zij nu zo'n een oorlog van, ik heb het lampje nooit opgehaald en daarom ook nooit betaald.
Mike,
bij dergelijke veilingen zijn de voorwaarden (waar men mee accoord gaat als men bied) vaak "U wint, u betaalt".
De vordering van de veiling is dus, denk ik, terecht.

De kosten van 62 euro echter niet - zeker in een procedure voor de rechtbank zullen deze ongeveer gehalveerd worden (rapport voorwerk II als standaard).

Ik zou dan ook de kosten van het product betalen, en de redelijke kosten - en daarmee de zaak afsluiten. Documenteer wel alles. En, doe niets per telefoon, maar alleen schriftelijk (mail of aangetekende post)- gezien de ervaring van (vele) anderen die je ook hier op het forum kan vinden.

alfatrion

Hier staat een goed artikel over incassokosten.
http://www.z24.nl/z24geld/experts/artik ... len__.html

me2u

Ongelezen bericht door me2u »

Beste Guardian..
Dank voor de reactie..

Ik heb inmiddels het opgeld van Daanveilingen overgemaakt, 15,45€. en ze hierover een bericht gestuurd ook dat ik met de kosten van Intrum Justitia niet eens was.

Dit was daarna hun reactie:

Geachte heer ...,

Als wij het bedrag van €15,45 voor 06-07-2010 hebben ontvangen zullen wij uit coulance het incasso traject laten vervallen waardoor u geen incasso kosten hoeft te betalen.

Met vriendelijke groet,

E. .....

Ik wil hierbij dit forum bedanken,

Vriendelijke groet,

Mike

StefanHavik

Ongelezen bericht door StefanHavik »

R251212 schreef:
ronald g schreef:Ts geeft toe een nota gekregen te hebben maar niet betaald, inmiddels verhuisd en de nieuwe bewoner, niet gediend van aanmaningen van de oude bewoner heeft ze in de afvalbak gedumpt. Ts heeft schijnbaar ook geen verhuisbericht naar de domeinnaam verstrekker verstuurd. gevolg, Ts is onvindbaar en Ij gaat op zoek met alle kosten die daar mee gepaard gaan. Vraag wie heeft nu de hoge incassokosten veroorzaakt Ts of Ij uit naam van de domeinverstrekker?.
Die extra kosten slaan kant noch wal, want active24 had altijd al mijn juiste telefoonnummer, altijd al mijn juiste emailadres en sinds de eerste factuur het juiste adres. Maar active-24 heeft geen goede website. Ik heb advies gevolgd van een active24 medewerker om het adres via de website aan te passen én de help op de website gevolgd. Alles is in het engels trouwens :?

Voor de duidelijkheid
1) ik heb de originele factuur via via in handen gekregen
2) ik daarop meteen mijn nieuwe adres doorgegeven op de website van active24 (de opdrachtgever)
3) nooit meer wat gehoord van active24, totdat Intrum belde

Nu blijkt dus dat active24 een apart factuuradres bijhoudt, los van het gewone adres. Dat staat a) verstopt onder een miniem knopje en b) het heet 'Invoice address'. Ik vind dat active24 de extra kosten zelf over zich heen heeft geroepen, zie de bijlage voor een verduidelijking.
http://img31.imageshack.us/img31/9824/a ... enprin.jpg

Suggesties die me helpen hier van af te komen hoor ik graag.
Hier sluit ik me bij aan. Bij mij exact hetzelfde. Op de site kan ik het factuuradres niet veranderen en op mijn verzoeken het te wijzigen reageren ze niet. Dit loopt nu al ruim een jaar. De enige reactie die ik krijg is voor de openstaande facturen (die ik dus nooit ontvang) intrum justitia aan de lijn. Waarbij de factuur (van 13 euro) meteen wordt opgehoogd 90 euro... Helaas heb ik de eerste keer gewoon betaald, omdat ik geen gezeur wilde en ik dacht dat ik het verkeerd had geadministreerd. Maar nu blijkt dat de fout in hun administratie zit, ben ik dat bij de tweede brief van Intrum Justitia voor de volgende factuur niet van plan. Heeft iemand nog suggesties die op te lossen?

Gesloten