LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Wat wordt nu precies geverifieerd ?
Wat wordt nu precies geverifieerd ?
Vaak maakt het volgende onderdeel van een hypotheekofferte :
"De aanvrager(s) machtigt/machtigen de geldgever door het ondertekencn van dezc offerte, het (de) aan ons medegedeelde dicnstverband(en) te verifiëren, onder meer bij het Uitvoeringsorgaan Werknemers Verzekeringcn (UWV).
Wat wordt er dan precies geverifieerd ? En wat mag UWV dan vrijgeven ?
"De aanvrager(s) machtigt/machtigen de geldgever door het ondertekencn van dezc offerte, het (de) aan ons medegedeelde dicnstverband(en) te verifiëren, onder meer bij het Uitvoeringsorgaan Werknemers Verzekeringcn (UWV).
Wat wordt er dan precies geverifieerd ? En wat mag UWV dan vrijgeven ?
Re: Wat wordt nu precies geverifieerd ?
Hoezo, heb je iets te verbergen?
inkoppertje......florijn schreef:Hoezo, heb je iets te verbergen?
Nou nee, omdat ze toch ook gewoon bij de werkgever kunnen controleren, dus wat is de meerwaarde om bij UWV te checken?
-
Over inkoppertje gesproken.....dani1003 schreef:inkoppertje......florijn schreef:Hoezo, heb je iets te verbergen?
Nou nee, omdat ze toch ook gewoon bij de werkgever kunnen controleren, dus wat is de meerwaarde om bij UWV te checken?
Dat de bank heel graag alle werkgevers en alle aanvragers zou willen vertrouwen, maar dat uit de praktijk is gebleken dat helaas niet iedere werkgever en iedere aanvrager te vertrouwen is, en dat in dat geval bij de UWV gegevens boven tafel zouden kunnen komen die zowel de werkgever als de aanvrager verzwegen hebben?
Het gebeurt weleens dat een werkgever bereid is om iemand die niet in dienst is tijdelijk op de loonlijst te zetten. Dat kan dan een 'vriendje' zijn. Of een echte werknemer die voor een eerlijke hypotheekaanvraag te weinig verdient, parttime werkt, nulurencontract heeft.
Dan heeft verifieren bij zo'n werkgever natuurlijk geen zin, als iemand een loonstrook en een werkgeversverklaring wil 'vervalsen' dan wil hij/zij ook nog wel liegen over de telefoon.
Een échte salarisverhoging krijgen mag natuurlijk wel.
Dan heeft verifieren bij zo'n werkgever natuurlijk geen zin, als iemand een loonstrook en een werkgeversverklaring wil 'vervalsen' dan wil hij/zij ook nog wel liegen over de telefoon.
Een échte salarisverhoging krijgen mag natuurlijk wel.
Vooral Chinezen worden wegens fraude met hogere loonstroken dan ze werkelijk kregen extra streng gecontroleerd...
Soms vragen ze naast loonstrook ook de uitkomt van de Belastingdienst en dan zou ik zeggen dat ze tekort belasting betaalden.....
Wegens fraude mogen ze controleren en als je dit niet wilt mag je ook elders proberen....
Maar U leende hun geld dus zij willen enige zekerheid.
Zeken met de koophuizen die voor wietplantage misbruikt worden is vaak een loonstrook die niet klopt.
Soms vragen ze naast loonstrook ook de uitkomt van de Belastingdienst en dan zou ik zeggen dat ze tekort belasting betaalden.....
Wegens fraude mogen ze controleren en als je dit niet wilt mag je ook elders proberen....
Zeken met de koophuizen die voor wietplantage misbruikt worden is vaak een loonstrook die niet klopt.
De UWV is toch pas op de hoogte van dienstverbanden van werknemers zodra ze een uitkering aanvragen? Of houdt de UWV een bestand bij van frauderende werkgevers? En willen ze die kennis wel delen met de instantie die zoiets als een hypotheek gaat verstrekken?
Zo ja dan kan de bank je jaren later nog bij de strot nemen als je de kluit hebt belazerd. Een getekende offerte is immers onderdeel van de contractuele fase.
Zo ja dan kan de bank je jaren later nog bij de strot nemen als je de kluit hebt belazerd. Een getekende offerte is immers onderdeel van de contractuele fase.
Gozik/D!RK:stofzuigertje schreef:Vooral Chinezen worden wegens fraude met hogere loonstroken dan ze werkelijk kregen extra streng gecontroleerd...
kun je even precies uitleggen wat je met deze lariekoek bedoelt.
Je postings zijn normaliter al onbegrijpelijk maar deze wint echt de hoofdprijs.
Ik weet dat het voor een Rus moeilijk is maar probeer 'm eens in helder begrijpend nederlands te herschrijven.....
Nee hoor, de polisadministratie van het UWV wordt "gevuld" met gegevens van de maandelijkse (!) elektronische aangifte loonheffingen van werkgevers. Dus het UWV is up to date, met een maandje vertraging omdat de aangifte loonheffingen over bijvoorbeeld de maand mei uiterlijk 30 juni moet worden ingediend.courier schreef:De UWV is toch pas op de hoogte van dienstverbanden van werknemers zodra ze een uitkering aanvragen? Of houdt de UWV een bestand bij van frauderende werkgevers? En willen ze die kennis wel delen met de instantie die zoiets als een hypotheek gaat verstrekken?
-
Wat dacht je van de premies WAO/WIA en WW die aan de UWV afgedragen worden? Ook op de statusoverzichten die ik vroeger kreeg (geen idee hoe het nu is) stond precies waar ik allemaal gewerkt had. Dat statusoverzicht was weer nodig om eventueel WW aan te vragen en de duur daarvan vast te stellen.florijn schreef:Nee hoor, de polisadministratie van het UWV wordt "gevuld" met gegevens van de maandelijkse (!) elektronische aangifte loonheffingen van werkgevers. Dus het UWV is up to date, met een maandje vertraging omdat de aangifte loonheffingen over bijvoorbeeld de maand mei uiterlijk 30 juni moet worden ingediend.courier schreef:De UWV is toch pas op de hoogte van dienstverbanden van werknemers zodra ze een uitkering aanvragen? Of houdt de UWV een bestand bij van frauderende werkgevers? En willen ze die kennis wel delen met de instantie die zoiets als een hypotheek gaat verstrekken?
Big Brother is watching u, en dat gaat veel en veel verder dan je denkt. Deze week kwam ik achter het volgende: als je van zorgverzekeraar verandert, weet je tandarts dat al zo ongeveer voordat je zelf de wijziging kunt doorgeven.
Dus als de bank zekerheid wil over je inkomen, zal ze voor betrouwbare informatie zeker wel bij de UWV kunnen en willen aankloppen.
Dat bedoel ik, premies WAO/WIA/WW maken deel uit van de loonheffingen (=loonbelasting + premies werknemersverzekeringen). En dat verwerkt UWV in de polisadministratie. Vroeger was dat gescheiden, maar sinds een jaar of 5 is dat gecombineerd.witte angora schreef:Wat dacht je van de premies WAO/WIA en WW die aan de UWV afgedragen worden? Ook op de statusoverzichten die ik vroeger kreeg (geen idee hoe het nu is) stond precies waar ik allemaal gewerkt had. Dat statusoverzicht was weer nodig om eventueel WW aan te vragen en de duur daarvan vast te stellen.florijn schreef:Nee hoor, de polisadministratie van het UWV wordt "gevuld" met gegevens van de maandelijkse (!) elektronische aangifte loonheffingen van werkgevers. Dus het UWV is up to date, met een maandje vertraging omdat de aangifte loonheffingen over bijvoorbeeld de maand mei uiterlijk 30 juni moet worden ingediend.courier schreef:De UWV is toch pas op de hoogte van dienstverbanden van werknemers zodra ze een uitkering aanvragen? Of houdt de UWV een bestand bij van frauderende werkgevers? En willen ze die kennis wel delen met de instantie die zoiets als een hypotheek gaat verstrekken?
Big Brother is watching u, en dat gaat veel en veel verder dan je denkt. Deze week kwam ik achter het volgende: als je van zorgverzekeraar verandert, weet je tandarts dat al zo ongeveer voordat je zelf de wijziging kunt doorgeven.
Dus als de bank zekerheid wil over je inkomen, zal ze voor betrouwbare informatie zeker wel bij de UWV kunnen en willen aankloppen.
Dat zorgverleners kunnen zien waar je verzekerd bent heeft te maken met het feit dat zij hun declaraties bij de zorgverzekeraars elektronisch moeten indienen. En om het aantal foutmeldingen beperkt te houden is er eerst een elektronische check (via Vecozo oid) of de nummers kloppen.
Over Big Brother gesproken: banken lobbyen al jaaaaren in Den Haag om toestemming te krijgen voor inzage in de GBA. Maar dat is ze nog niet gelukt, de politiek heeft de boot nog afgehouden. Als ze dat ooit gaat lukken zal het een hoop gedonder geven...
-
Je zit warm, maar nog niet heet... Ik had vorige week de eerste controle bij de tandarts dit jaar, nadat ik per 1 januari jl van zorgverzekeraar ben gewisseld.En om het aantal foutmeldingen beperkt te houden is er eerst een elektronische check (via Vecozo oid) of de nummers kloppen.
De tandarts(assistente) vertelde dat de zorgverzekeraars dit soort wijzigingen zelf doorgeven aan de betreffende hulpverleners, omdat veel mensen nu eenmaal vergeten dit zelf te doen. Je kunt je voorstellen wat er gebeurt als telkens weer hulpverleners de nota onbedoeld bij de 'oude' zorgverzekeraars indienen, enzovoorts, enzovoorts. Door zelf de hulpverleners in te lichten worden een hoop problemen voorkomen.
Maar om on-topic te blijven: het ging er om dat er veel en veel meer van burgers bekend is dan de burger weet. En misschien wel wil weten. Daar is dit slechts een voorbeeldje van.
Oh, maar in dat geval vind ik dat geen Big Brother - de zorgverzekeraar weet nu eenmaal (lijkt me onvermijdelijk als je kosten vergoed wilt krijgen) wie je tandarts is. En dat de zorgverzekeraar dan gericht jouw tandarts inlicht vind ik dat toch meer een voorvloeisel van de (contractuele) relatie patient-zorgverzekeraar-zorgverlener. Ik vraag me wel af of de zorgverzekeraar daartoe gemachtigd is (om weer helemaal on-topic te komen ) maar het is een koud kunstje om dat in de verzekeringsvoorwaarden te proppen.witte angora schreef:Je zit warm, maar nog niet heet... Ik had vorige week de eerste controle bij de tandarts dit jaar, nadat ik per 1 januari jl van zorgverzekeraar ben gewisseld.En om het aantal foutmeldingen beperkt te houden is er eerst een elektronische check (via Vecozo oid) of de nummers kloppen.
De tandarts(assistente) vertelde dat de zorgverzekeraars dit soort wijzigingen zelf doorgeven aan de betreffende hulpverleners, omdat veel mensen nu eenmaal vergeten dit zelf te doen. Je kunt je voorstellen wat er gebeurt als telkens weer hulpverleners de nota onbedoeld bij de 'oude' zorgverzekeraars indienen, enzovoorts, enzovoorts. Door zelf de hulpverleners in te lichten worden een hoop problemen voorkomen.
Maar om on-topic te blijven: het ging er om dat er veel en veel meer van burgers bekend is dan de burger weet. En misschien wel wil weten. Daar is dit slechts een voorbeeldje van.
Vecozo vind ik juist veel meer "Big-Brother", iedereen met zo'n inlogpasje kan daar gegevens opvragen. Hoewel dat vorig jaar wel wat ingeperkt is.
-
пожалуйста не оскорбляйте русскихdhc schreef:Gozik/D!RK:stofzuigertje schreef:Vooral Chinezen worden wegens fraude met hogere loonstroken dan ze werkelijk kregen extra streng gecontroleerd...
kun je even precies uitleggen wat je met deze lariekoek bedoelt.
Je postings zijn normaliter al onbegrijpelijk maar deze wint echt de hoofdprijs.
Ik weet dat het voor een Rus moeilijk is maar probeer 'm eens in helder begrijpend nederlands te herschrijven.....
(Wilt u aub de russen niet beledigen)