LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] telefoonnummer belastingdienst

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
krieties
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 okt 2007 18:02

Re: telefoonnummer belastingdienst

Ongelezen bericht door krieties »

Het is duidelijk dat jouw brief onjuist is beoordeeld, nl als een [i]aanvulling [/i]of als een [i]bezwaar tegen een VOORL aanslag [/i]die al gevolgd is door een def. aanslag. Zodoende heb je een onjuiste standaardbrief ontvangen.
Er is -denk ik- in de aanhef niet duidelijk geschreven: bezwaar tegen een def. aanslag. Ook op de enveloppe kun je het beste schrijven: t.a.v. afdeling bezwaarschriften.
Als je een brief aan de balie afgeeft en je krijgt een ontvangstbewijs, kan zo'n brief uiteraard toch nog kwijt raken. In jouw geval heb je de brief niet aan debalie afgegeven, maar direct aan een afdeling (invordering). De kans op kwijtraken is dan weer kleiner, maar ook bij die afdeling kan de brief alsnog kwijtraken. Een buro ligt vaak vol met paperassen. Voor je het weet komt een brief in een verkeerde map en pleiten istie. Je kunt nooit uitsluiten dat een brief niet zoekraakt.

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: telefoonnummer belastingdienst

Ongelezen bericht door elmo43 »

Dat ben ik met je eens dat nooit uitgesloten kan worden dat brieven of aangiftes die persoonlijk zijn afgegeven kwijt raken.
Maar als daar hele grote consequenties mee worden verbonden dan is het wel een groot probleem, en kun je als belastingdienst niet zeggen ja maar etc etc etc.
Maar dan kun je ze daar wel mee om de oren meppen dat de aangifte/brief is afgegeven, en dat zij uiteindelijk er niks mee doen mag niet op het bordje van de consument neer gelegd worden, en dat gebeurd wel bij de belastingdienst.
In mijn geval kan ik zelfs 3 maal aangifte doen wegens valsheid in geschriften, maar daar gaat dit topic niet over.

En vind ik niet gek dat je als consument erachter aan wilt gaan of het wel binnen is gekomen, wellicht heeft TS daar ook slechte ervaringen mee. En of het al in behandeling is genomen wil je dan ook weten, en ook die vraag vind ik dan niet zo gek.

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: telefoonnummer belastingdienst

Ongelezen bericht door elmo43 »

Het is duidelijk dat jouw brief onjuist is beoordeeld, nl als een aanvulling of als een bezwaar tegen een VOORL aanslag die al gevolgd is door een def. aanslag. Zodoende heb je een onjuiste standaardbrief ontvangen.
Nee dit was nog niet de definitieve aanslag, anders kan je ook geen bezwaar meer maken, je krijgt eerst de voorlopige aanslag en daarop kun je bezwaar aantekenen binnen 6 weken.
Daarna volgd pas de definitieve aanslag, en heb ik dus niks onjuist ontvangen.
En klopt de brief die ik heb gehad wel degelijk. :wink:

krieties
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 okt 2007 18:02

Re: telefoonnummer belastingdienst

Ongelezen bericht door krieties »

Ik heb nu het vermoeden dat het als volgt is gegaan:
Op het moment dat jouw bezwaar tegen de voorlopige aanslag bij de Bdst binnenkwam had de Bdst al een definitieve aanslag vastgesteld. De voorlopige kunnen ze dus niet meer wijzigen. Zij gaan nu bezien of de definitieve aanslag n.a.v. jouw brief alsnog moet worden gewijzigd.
In dit geval kan ik je nog wel een tip geven: maak alsnog binnen 6 weken bezwaar tegen de definitieve aanslag, om te voorkomen dat je de rechtsmiddelen verliest. Tegen de definitieve aanslag loopt geen officieel bezwaarschrift.

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: telefoonnummer belastingdienst

Ongelezen bericht door elmo43 »

[quoteIk heb nu het vermoeden dat het als volgt is gegaan:
Op het moment dat jouw bezwaar tegen de voorlopige aanslag bij de Bdst binnenkwam had de Bdst al een definitieve aanslag vastgesteld. De voorlopige kunnen ze dus niet meer wijzigen. Zij gaan nu bezien of de definitieve aanslag n.a.v. jouw brief alsnog moet worden gewijzigd.
In dit geval kan ik je nog wel een tip geven: maak alsnog binnen 6 weken bezwaar tegen de definitieve aanslag, om te voorkomen dat je de rechtsmiddelen verliest. Tegen de definitieve aanslag loopt geen officieel bezwaarschrift.][/quote]

Dat lijkt mij niet omdat duidelijk op de voorlopige aanslag binnen 6 weken bezwaar maken staat, dan kunnen ze niet tussentijds dan maar tegelijk even een definitieve aanslag van maken. Want dan treden zij buiten hun eigen regels.
Ik heb dus bezwaar gemaakt tegen de voorlopige aanslag, en niet tegen de definitieve. En moet de bd zich ook houden aan het bezwaar op de voorlopige aanslag, en er niet van maken dat ik bezwaar maak tegen de definitieve want die heb ik nog geen eens binnen.
Maar ik wacht af als bd dadelijk komt met de aanslag was al definitief, dan maken zij weer een fout bij mij.
Als ze de fout ingaan is dit voor mij wederom een bevestiging dat de bd zijn werk nog steeds niet goed doet en maar aan blijft rommelen. :wink:

rollertje
Berichten: 221
Lid geworden op: 28 nov 2004 17:06

Re: telefoonnummer belastingdienst

Ongelezen bericht door rollertje »

De belastingdienst behandelt een bezwaar tegen een voorlopige aanslag meestal als een aanvulling. Je krijgt dan ook geen ontvangstbevestiging.
De regiokantoren zijn in principe niet telefonisch bereikbaar. Wanneer mensen er wel in slagen om telefonisch contact te krijgen met het regiokantoor, komen ze meestal bij dienstverlening uit. Deze moeten een deel van de vragen ook weer doorzetten naar een andere afdeling. Via de belastingtelefoon komen deze vragen vaker wel direct op de juiste afdeling terecht. Daarnaast doet dienstverlening ook de loketten en is dus net altijd even goed bereikbaar.
Wij raden mensen altijd aan om apart uitstel van betaling te vragen omdat er dan meer kans is dat deze er tijdig in staat.
De dienstverlening heeft een aantal interne telefoonnummers ter beschikking waarmee zij vaak simpele problemen snel kan oplossen wanneer klanten daarmee aan het loket verschijnt.

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: telefoonnummer belastingdienst

Ongelezen bericht door elmo43 »

De belastingdienst behandelt een bezwaar tegen een voorlopige aanslag meestal als een aanvulling. Je krijgt dan ook geen ontvangstbevestiging.
Nou ik heb toch echt een brief ontvangen ter bevestiging zoals ik al eerder beschreef hier boven.

rollertje
Berichten: 221
Lid geworden op: 28 nov 2004 17:06

Re: telefoonnummer belastingdienst

Ongelezen bericht door rollertje »

Je hebt gelijk Elmo43. Ik had neer moeten zetten dat er vaak geen ontvangstbevestiging wordt verzonden.
Ik snap ook niet waarom TS niet gewoon het 0800 nummer belt of naar het regiokantoor gaat. Dan krijgt TS zekerheid of de brief is binnengekomen en misschien al in behandeling is. Wanner de brief wordt gezien als een aanvulling, probeert de belastingdienst deze binnen 3 maanden te behandelen en vaak zelfs sneller. Wanneer de brief wordt behandeld als een bezwaar zjn ze gehouden deze op tijd af te handelen binnen 6 tot 10 weken.

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: telefoonnummer belastingdienst

Ongelezen bericht door elmo43 »

Ik snap ook niet waarom TS niet gewoon het 0800 nummer belt of naar het regiokantoor gaat. Dan krijgt TS zekerheid of de brief is binnengekomen en misschien al in behandeling is. Wanner de brief wordt gezien als een aanvulling, probeert de belastingdienst deze binnen 3 maanden te behandelen en vaak zelfs sneller. Wanneer de brief wordt behandeld als een bezwaar zjn ze gehouden deze op tijd af te handelen binnen 6 tot 10 weken.
Daarom dat hadden anderen en ik ook al geopperd, want dan heb je wel zekerheid. En anders kan je dit misschien alsnog wederom nog een keer indienen.

Je hoeft mijn geen gelijk te geven hoor :wink: is al goed. Ik schreef het zoals het bij mij was gegaan en ik ga er dan vanuit dat dit voor andere ook zo geld.

Miss Tascha
Berichten: 280
Lid geworden op: 15 dec 2009 19:21
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: telefoonnummer belastingdienst

Ongelezen bericht door Miss Tascha »

Alhoewel ik nu al medelijden met ze krijg: (0183) 65 63 21

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: telefoonnummer belastingdienst

Ongelezen bericht door Mendoza »

Direct bellen naar het regiokantoor heeft geen zin, ze zullen je doorverwijzen naar de belastingtelefoon.

Als je het tegenwoordig niet eens bent met een aangifte kun je dat altijd elektronisch oplossen.

Bij een voorlopige aanslag waar je het niet mee eens bent, kun je via internet opnieuw aangifte doen.

Bij een definitieve aanslag waar je het niet mee eens bent, kun je via onderstaande link via internet bezwaar maken.
http://www.belastingdienst.nl/download/1714.html

Zoals zovaak bij belastingzaken willen mensen het op hun eigen manier aanpakken. Hierdoor onstaat alleen maar teleurstelling en vertraging.
Dit geval is zeer eenvoudig en er dient maar 1 brief geschreven te worden. Dat doe ik binnen 5 minuten en waarom moet dat bij overheidsinstellingen altijd 8 weken of langer duren?

Wanneer krijg ik de uitspraak op mijn bezwaar?
Binnen 6 weken na ontvangst van uw bezwaar sturen wij u de uitspraak op uw bezwaar.

Let op!
Als uw bezwaar niet aan de eisen voldoet, dan krijgt u de gelegenheid om uw bezwaar aan te vullen. De tijd die u daarvoor nodig hebt, komt boven op die 6 weken.

Bron : http://www.belastingdienst.nl/veelgesteldevragen

Zie onderstaande folder voor alles wat je moet weten met betrekking tot een bezwaarschrift.
http://www.belastingdienst.nl/download/2247.html

Gesloten