LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wellness International Network Ltd. (WIN ltd) -WAARSCHUWIN

Vragen of opmerkingen over mulit level marketing kan je hier kwijt.
heemsmeisje

Re: Wellness International Network Ltd. (WIN ltd) -WAARSCHUWIN

Ongelezen bericht door heemsmeisje »

Ik weet dat mensen worden benaderd op "spirituele bijeenkomsten" door een echtpaar dat op basis van "het verbeter de wereld concept" mensen wil overhalen om ook naar een bijeenkomst van WIN te gaan of deze producten te kopen. Zij maken gebruik van de website http://www.e-nutrition.info en zij werken ook onder de naam worldwhitewellness en worldwhitepeacecentre. Gelukkig is niet iedereen op dit soort bijeenkomsten naief en "goedgelovig" maar ik ken iemand die door hun financieel aan de de grond is beland. Zij zit nu nog met de schulden en heeft geen inkomsten meer omdat zij op basis van hun verhaal ook haar baan heeft opgezegd en daarom nu ook geen recht heeft op een uitkering. Zij was daarin goedgelovig en had erg veel vertrouwen in anderen. Dus mensen die naar dit soort bijeenkomsten gaan moeten ook goed opletten en niet te goed van vertrouwen zijn. Ik vind het jammer dat je ook bij dit soort bijeenkomsten niet meer kan vertrouwen op anderen en dat deze agressieve vorm van commercie nu ook al binnendringt in de "spirituele wereld".

Bogomil

Ongelezen bericht door Bogomil »

Goed gesproken heemsmeisje.
ik heb het maar laten zijn voor wat het is. Elke minuut aandacht voor WIN is er een teveel. Maar reageren op jouw tekst wil ik graag doen. Goed dat je mensen waarschuwt. Het is werkelijk ongehoord dat ze zelfs op het spirituele vlak opereren om hun 'zieltjes' te winnen. het is wat je zegt 'binnendringen' van een wereld waar je hoopt dat je dit soort dingen niet tegenkomt. Maar helaas...

miepus

Ongelezen bericht door miepus »

Hallo

Ook ik ben benaderd. Mijn CV was een match met het profiel dat zij (www.doorgroeikansen.nl) zoeken. Mijn nieuwschierigheid was gewekt. De vraag was z.s.m. contact op te nemen. Een week later werd ik eindelijk een keer teruggebeld. Het was een vaag telefoongesprek. Mijn CV had deze meneer niet, concrete antwoorden op mijn vragen kreeg ik ook niet. Net als bedenktijd....24 uur.
Na google kom ik hier terecht en neem ik nu niet eens de moeite om er verder tijd en energie in te steken WIN. Ook ik zou een kennismakingsgesprek krijgen bij positieve feedback van mijn kant. Blijkt uit vele reactie waarschijnlijk een bijeenkomst te zijn?
Tijdens het gesprek werd verteld training en coaching is gratis. Ja, ja. Op mijn vraag en opmerking dat ik dat waarschijnlijk gewoon zelf betaal omdat WIN verwacht dat ik vast een bepaald bedrag in (moet) leggen kreeg ik geen antwoord, maar werd om heen gepraat.

Mijn reactie/ervaring voor wat het waard is

erwinnauta

Ongelezen bericht door erwinnauta »

Kopie;
Schrijer Marketing heeft mij benaderd n.a.v. mijn c.v. op internet.

Hij zocht een persoon die mensen wilde opleiden en wijdde er in het telefoongesprek niet ver over uit.

Na wat google werk kwam ik er achter dat Schrijer gelinkt is aan Wellness International Network is ( Bedrijf dat verdient aan naieve mensen )

WIN is al genoeg behandeld , ik post deze ook bij het WIN topic zodat de link tussen Schrijer en WIN bekend is.

DonItalia

Ongelezen bericht door DonItalia »

Jahoor, hier nog een gevraagde.

Puur op zoek naar meer informatie over WIN ( Wellness International Network ) hier terecht gekomen, en gevonden wat mijn vermoeden me al verteld had!

Dit is een absolute no-go!
Over een half uur begint in Hoofddorp wederom een meeting! En het begint aardig op stalken te lijken zo vaak per sms en gewoon bellen ze mij erheen proberen te sleuren. Niet de juiste manier lijkt mij!

Heb nu ook voldoende feitelijke informatie om hierover serieus weerstand te bieden tegen het "slappe" verkooppraatje dat in eerste instantie gehouden wordt.

Even over het produkt, hier heb ik geen kennis van dus heb geen mening over de kwaliteit van produkt dat aangeboden wordt, het zou zo maar erg goed kunnen zijn gezien ik redelijk op de hoogte ben van wat er tegenwoordig met etenswaren gebeurd die je netjes in de winkel koopt.

Ik heb het produkt wel geprobeerd en aangeboden gekregen, dit was een zogenaamd energie drankje van het merk dat eerder al is genoemd binnen dit topic. rood/zwart zakje met poeder wat je in een glas water gooit, en hier zou je bijzonder veel energie van moeten krijgen.

Eigen ervaring: Ik heb hier 0,0 van gemerkt, na mijn idee had ik net zo goed een glas water kunnen drinken. En als ik echt mezelf een energy boost had willen geven, ben ik ervan overtuigd dat een bijvoorbeeld RedBull wel en dus beter zou werken. Owhja, deze meneer gaf al toe dat veel mensen het niet lekker vinden.
Ook ik vond het niet lekker!

Suc6

DonItalia

Niels2010

Ongelezen bericht door Niels2010 »

DonItalia schreef: Heb nu ook voldoende feitelijke informatie om hierover serieus weerstand te bieden tegen het "slappe" verkooppraatje dat in eerste instantie gehouden wordt.
Kun je misschien wat meer vertellen over dat verkooppraatje?
DonItalia schreef:Eigen ervaring: Ik heb hier 0,0 van gemerkt, na mijn idee had ik net zo goed een glas water kunnen drinken. En als ik echt mezelf een energy boost had willen geven, ben ik ervan overtuigd dat een bijvoorbeeld RedBull wel en dus beter zou werken. Owhja, deze meneer gaf al toe dat veel mensen het niet lekker vinden.
Ook ik vond het niet lekker!
Als het echt zo smerig was, had je dus zelfs BETER een glas water kunnen drinken, aangezien water niet smerig is.

halfomhalf

Ongelezen bericht door halfomhalf »

Op dit forum terrechtgekomen via Google; maar ik ben het helemaal eens met Heemsmeisje en Bogomil. Het is schandalig hoe mensen mis/gebruik maken van de contacten die ontstaan vanuit positiviteit en vertrouwen, en dit alleen maar om snel geld te verdienen. ik heb het zelf meegemaakt en ik het daar toch wel een aantal dagen een "geestelijke" kater aan overgehouden. Het begon met een mooi gesprek met een oudere, enigszins werelvreemde volledig in het wit geklede vrouw over haar gevoel bij de kleur wit, het vredescentrum (het worldwhitepeacecentre) dat zij ging oprichten, geloof in god, en daarna ging het over dat ze mij een interessante man vond en mij graag wel een keer wilde masseren etc. Maar toen kreeg haar verhaal een andere wending, om gezond te leven moest ik wel producten van WIN van haar kopen en dat zij mij ook graag mee wilde hebben naar een presentatie van WIN. Thuisgekomen even op internet gekeken en toen ondekte ik dat het worldwhitepeacecentre helemaal niet bestaat (alleen inschrijving in kvk) en dat WIN een keiharde commerciele organisatie is die geld verdiend over de rug van anderen. Ik voelde mij belazerd door iemand van wie ik dit niet had verwacht, dus mensen wees gewaarschuwd, vertrouwen in mensen is goed, maar soms kan het geen kwaad, als het onderbuikgevoel niet klop, het even te controleren via bv. internet.

NB; ik keek even naar de foto op de website genoemd door Heemsmeisje maar het is opvallend hoe ongezond de mensen eruit zien die betrokken zijn bij WIN (dit was ook al bij de vrouw die ik gesproken heb); doffe kleur haar, vale huid, geen glans in de ogen en ook nog wallen onder de ogen, geen positieve uitstraling. Dit is toch geen echte reclame voor de producten!

heemsmeisje

Ongelezen bericht door heemsmeisje »

Bogomil en halfomhalf bedankt voor jullie reacties en steun.

Ik snap het gevoel van halfomhalf heel goed en daarom maak ik er mij ook zo kwaad om en heb ik mij ook aangemeld voor dit forum om mensen te waarschuwen voor http://www.e-nutrition.info en het worldwhitepeacecentre (wat inderdaad in het echt niet meer is dan alleen maar een inschrijving in de kvk).

Ik kan heel slecht tegen huichelachtige mensen die zich voordoen als spiritueel en liefdevol maar die alleen maar geld aan je willen verdienen en zich daarin keihard opstellen. Gelukkig geloof ik in karma en in wat je zaait zul je oogsten en heb ik zelf die soort mensen niet als vrienden.
Laatst kwam ik het echtpaar, volgens mij samen met de bovengenoemde (in het witgekleede oudere) vrouw nog tegen en Halfomhalf je hebt gelijk; geen reclame voor de producten van WIN en het bevestigde tevens mijn geloof in Karma (gelukkig wordt je niet van WIN, alleen in een paar jaar tijd wel 10 jaar ouder :wink: ).

En Bogomil: ik laat het nu maar voor wat het is, elke minuut aandacht aan WIN is er echt een teveel!! Bedankt :D

sportbilly

Ongelezen bericht door sportbilly »

Ik had vorig jaar mijn CV op internet geplaatst en werd kort daarna gebeld door ene [persoonsgegevens verwijderd door de Moderator]. Hij vond mijn CV er interessant uitzien wilde me graag uitnodigen voor een gesprek want hij had een baan voor me. Ik vroeg hem wel gelijk naar de werkzaamheden, werkplek en salarisindicatie maar hij wilde niet te veel prijsgeven en het liever persoonlijk uitleggen . Zo kwam ik ook in contact met zijn vrouw [persoonsgegevens verwijderd door de Moderator]. Al gauw werd duidelijk dat ze geen baan voor me hadden maar dat ze me wel bij het MLM bedrijf Welness International Network wilden binnenhalen als distribiteur van o.a. voedingssuplementen, zoals Biolean, Winrgy, Phyto Vite, Satiete, Omega-3, Accelerator, The WIN Heart Health Package etc. Voordat ze begonnen hadden ze allebei een fulltime baan maar ze vertelde; we kunnen nu onze eigen tijd indelen en werken nog maar een paar uur per week en verdienen nu veel meer dan toen ze in loondienst werkten. Nou geloof me, ze werken echt meer dan 60 uur per week hoor maar dan wel als toneelspelers.
Het werd al snel duidelijk als ik iets wilde bereiken ik me voor minimaal €5000,- euro moest inkopen, in ruil daarvoor kreeg ik dan voor dat bedrag zg. WIN producten die ik dan weer aan de man moest brengen of sampelen in de hoop dat die mensen dat weer van mij gingen afnemen.
Maar nog beter was om gelijk voor €25000,- in te stappen want dan zou ik in het vervolg gelijk een enorme inkoop korting krijgen en ook meer verdienen over de mensen die ik zelf als distribiteur binnen zou weten te halen en onder me kwamen te staan in de pyramide. Ze organiseren elke week verschillende trainingen bij hun thuis waar je notabene grof geld voor moet betalen. Ook bij borrels of dinners bij hun thuis staan ze je vriendelijk op te wachten, maar wel eerst graag even afrekenen he.
Adres: ·Meidoornweg 37 - 1171 JV
Badhoevedorp (Haarlemmermeer)
En ook op het hoofdkantoor van Win Ltd in Hoofddorp of bij een hotel in de buurt van schiphol zijn er regelmatig bijeenkomsten waarin de mooiste succesverhalen worden verteld. Ook hier moet je na verloop van tijd geld gaan betalen om er aanwezig te mogen zijn. Ikmocht ook mee naar de VS om daar al het pracht en praal te mogen aanschouwen van het hoofdkantoor maar uiteraard wel op eigen kosten.
Ik was gelijk genezen toen ik iemand tegen kwam die zich voor €25.000 inkocht en gelijk een huis vol spullen had die voor een bepaalde houdsbaarheid datum moesten worden verkocht/weggegeven. Hij kwam niet erg zeker over en had zich na een paar maanden laten overhalen om al zijn spaargeld plus een lening van een paar duizend euro bij hun te investeren. Maar toen hij de spullen eenmaal thuis had staan kon hij die enorme hoeveelheid producten aan de straatstenen niet meer kwijt. Ook wel logisch voor iemand met amper enige verkoopervaring. Gevolg; al zijn spaargeld kwijt, openstaande schuld en een berg spullen in huis die zijn familie, vrienden en kennissen veel te duur vonden of niet nodig hadden. Een klein deel gesampled en het grootste deel op diverse marktplaats achtige websites gedumpt. Dus dit soort mensen zijn dus heeeeel aardig en open, stoppen al hun beschikbare tijd in je totdat je je geld erin hebt gestopt maar daarna laten ze je vallen als een baksteen, want hun winst is dan binnen en kunnen ze zich kennelijk richten op het volgende slachtoffer.
Zoals je kunt begrijpen was ik gelijk genezen en ben onmiddelijk gestopt.

Dus mensen, als iemand je op gesprek wilt hebben n.a.v. je CV en je komt bij Welness International Network (WIN Ltd) uit dan moet je dat vooral NIET DOEN, zonde van je tijd en geld.
Ze zijn al zoveel jaar bezig, ontmoeten honderden zo niet duizenden mensen per jaar die ze er proberen in te luizen maar kijk maar eens hoeveel mensen er na al die jaren schatrijk geworden zijn. Ik heb ze niet ontmoet.
Als ze gewoon vanaf het begin af aan eerlijk zijn dan blijft er van hun bedrijf niet veel meer over dat is zeker. Jammer dat het op deze manier moet maar ik hoop dat ik andere op deze manier kan helpen om hun geld kwijt te raken.

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

sportbilly

Als ik het goed begrijp, dan ben jij er niet ingeluisd?

Maxiem.

Niels2010

sportbilly schreef:[persoonsgegevens verwijderd door de Moderator]
Sportbilly, ik ben het helemaal met je eens, maar je moet geen adresgegevens plus volledige namen van mensen op een forum zetten - dit is in strijd met de forumregels en de Nederlandse privacywetgeving. Ik heb de moderator gevraagd het bericht aan te passen; dit kun je uiteraard ook zelf doen. Goed dat je er niet ingetrapt bent trouwens, WIN lijkt een behoorlijk gevaarlijk concept te zijn.

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Niels2010

Hoe kun je nu aan sportbilly vragen om zijn post aan te passen, als jij zelf zijn post in zijn geheel quote.

Maxiem.

Inkie1

Ongelezen bericht door Inkie1 »

Wat me opvalt in deze discussie is dat het alleen over het bedrijf gaat e niet over de producten. Is het niet zo dat het daar altijd over gaat. De kwaliteit van de producten.
Ook tupperware is een mlm bedrijf en ook daar proberen ze je spullen te verkopen en je in te schakelen als tupperware demonstratrice alleen daar hoor je niemand over.
Kunnen jullie mij uitleggen wat het verschil is.
al jaren word ik benaderd door Tupperware. Je hoeft maar een keer op een party te verschijnen en je wordt weer constant gespamd.
Door WIN ben ik nog nooit gespamd.
Toevallig gebruik ik hun producten wel en ben daar heel tevreden over.
Deze zomer had ik mijn voet gebroken en bleef daar last van houden en pijn. Door het gebruik van een van de prodcuten van WIN is de pijn verdwenen en kan ik weer normaal lopen.
Misschien zou iedereen die hier zo moppert eerst eens iets moeten proberen voordat ze commentaar leveren. En nee het zit niet tussen mijn oren want toen ik een week gestopt ben kreeg ik weer last en moest naar de fysio.
Daarom ga ik door met het gebruik van Flexibilty en misschien moeten jullie eens ophouden met ongefundeerd afgeven op een bedrijf waar je niets van af weet.

halfomhalf

Ik heb van vrienden begrepen dat de foto van de website http://www.e-nutrition.info inmiddels is verwijderd. Jammer, dat was toch een goed voorbeeld van hoe mensen eruit zien die de producten van WIN gebruiken :wink:. Ik kan mij het daarom vanuit de organisatie wel voorstellen dat je dit soort reclame niet goed kunt gebruiken als je gezondheid wilt promoten.

Inkie1: Hoe kan je nu zeggen dat er geen discussie is gevoerd over de kwaliteit van de producten, dan heb je echt het gehele forum niet gelezen. De kwaliteit van de producten is bij deze organisatie van ondergeschikt belang, de organisatie WIN heeft maar 1 doel en dat is zoveel mogelijk geld verdienen. Je kunt dit zelfs teruglezen op hun website.

ik begrijp niet dat er mensen zijn die pillen slikken en drankjes drinken waarvan ze niet precies weten wat erin zit en wat de uiteindelijke uitwerking is op hun lichaam. Naar mijn idee ga je dan niet goed om met je eigen gezondheid. Deze middeltjes zijn ook nog aan jou verkocht door mensen zonder medische opleiding. Deze mensen zijn ook nog eens niet op de hoogte van de daadwerkelijke inhoud en werking van de producten en het effect op het lichaam (eventueel in combinatie met andere middelen en medicijnen). En ze hebben deze middeltjes alleen maar aan jou verkocht met 1 doel en dat is zo snel mogelijk zo veel mogelijk geld verdienen. Ik had je als waarschuwing nog willen verwijzen naar de foto op de website http://www.e-nutrition.info maar die is helaas, uit commercieel oogpunt, verdwenen. Maar als je je best doet kun je vast nog wel ergens op internet een foto van het echtpaar vinden.

sportblilly; je hebt helemaal gelijk, de vrouw die ik heb gesproken was er ook een goed voorbeeld van; geen commerciele ervaring, sneu wereldvreemd type die zichzelf voordeed als de oprichtster van een
worldwhitepeacecentre waarbinnnen dan de producten van WIN ook zouden worden gepromoot. Maar die zoals later bleek er zelf in was geluisd door zogenaamde vrienden die bij voorbaat wisten dat zij niet in staat was om hiermee geld te verdienen. Zij is ook overgebleven met schulden en spullen die niemand van haar wilde kopen. Het blijft triest dat er mensen zijn die zo geld willen verdienen en zich dan zelfs nog voordoen als je vrienden. Mensen denk daarom goed na voordat je met dit soort mensen zaken wilt gaan doen en doe het daarna niet!

Inkie1

halfomhalf

Graag nodig ik je uit voor een lunch om dit te bespreken. En ook ieder ander die hier op dit forum zo afgeeft op WIN nodig ik hier graag voor uit.
De producten helpen mij uitstekend en ja ik heb laten uitzoeken wat er in zit door een vriend van mij die arts/oncoloog is en Nee daar is helemaal niets mis mee.

wiseger

Ongelezen bericht door wiseger »

Als je wilt weten wat de ingredienten zijn van een bepaald produkt moet je het laten analyseren in een labatorium. Bespreken met een arts lijkt me vrij nutteloos.

Inkie1

En wat denk je zelf dat die arts heeft laten doen slimmerik

Niels2010

Inkie1 schreef:Wat me opvalt in deze discussie is dat het alleen over het bedrijf gaat e niet over de producten. Is het niet zo dat het daar altijd over gaat. De kwaliteit van de producten.
Daar heb je in zekere zin gelijk in, maar je moet niet vergeten dat een mlmbedrijf (en daar hebben we het hier over) twee vormen van producten aanbiedt: enerzijds de normale consumptiegoederen en anderzijds de 'opportunity'. De zakelijke kans lijkt - zeker in het geval van WIN - vaak zelfs belangrijker te zijn dan de consumptiegoederen. Daarom is het volgens mij volledig legitiem om ook die productcategorie hier te bespreken; sterker nog: daar is dit forumtopic voor ontwikkeld. Wij hebben er niets op tegen als je de consumptieproducten van WIN gebruikt en kunnen - zonder ze geprobeerd te hebben - niet inschatten of deze werken of niet, maar wij ageren wel tegen de zogeheten zakelijke kans die WIN mensen aanbiedt, omdat deze kans vaak tot deceptie lijkt te leiden, met grote verliezen als gevolg.
Inkie1 schreef:Ook tupperware is een mlm bedrijf en ook daar proberen ze je spullen te verkopen en je in te schakelen als tupperware demonstratrice alleen daar hoor je niemand over. Kunnen jullie mij uitleggen wat het verschil is.
Tupperware is wel degelijk een mlmbedrijf, ik denk niet dat iemand hier ooit anders heeft beweerd. Tupperware opereert echter wel op een ander schaalniveau - de inlegbedragen en winstvoorspellingen daar, vallen in het niet bij de bedragen die bij WIN omgaan. Zelfs door 'voorstanders' van MLM - zoals de vroegere stamgast Antileugens - wordt WIN als de spreekwoordelijke rotte appel in de mand betiteld. WIN maakt zich ogenschijnlijk schuldig aan het schetsen van te mooie toekomstbeelden en doet veel te weinig om te zorgen dat mensen geen grote verliezen lijden.

Inkie1 schreef:al jaren word ik benaderd door Tupperware. Je hoeft maar een keer op een party te verschijnen en je wordt weer constant gespamd.
Door WIN ben ik nog nooit gespamd.
Dat is fijn voor jou, Inkie, maar dan heb je zeker nog nooit ingeschreven gestaan op een vacaturesite?
Inkie1 schreef:Daarom ga ik door met het gebruik van Flexibilty en misschien moeten jullie eens ophouden met ongefundeerd afgeven op een bedrijf waar je niets van af weet.
Sorry, maar op welke grond of autoriteit bepaal jij ook alweer wat wij hier wel en niet mogen doen? Daarnaast lijkt het me niet ongefundeerd, als je de reacties in dit topic en het andere (en grotere) WIN-topic erbij pakt. Trouwens, als WIN zo'n solide, degelijk en betrouwbaar bedrijf is, dan maakt het toch niet uit dat wij consumenten en mogelijke distributeurs een beetje sceptischer laten kijken naar de mogelijkheden? Dat zou een solide bedrijf toch alleen maar toe moeten juichen? Zeg trouwens eens eerlijk: ben je toevallig naast trouwe gebruiker van WIN-producten, ook distributeur van WIN?
Inkie1 schreef:De producten helpen mij uitstekend en ja ik heb laten uitzoeken wat er in zit door een vriend van mij die arts/oncoloog is en Nee daar is helemaal niets mis mee.
Sorry Inkie, maar van producten die dermate hoog geprijsd zijn, verwacht ik toch meer dan dat er zogezegd niets mis mee is..

@ MAXIEM:

Sorry, ik zie mijn fout. Komt erg hypocriet over, was niet de bedoeling. Mijn oprechte excuses.

halfomhalf

Inki 1: Natuurlijk ga ik niet in op een uitnodiging van iemand die betrokken is bij de organisatie WIN om de producten van WIN te bespreken (heb je mijn eerste reactie niet gelezen :roll: ). Ik ben tegen deze organisatie omdat die volledig misbruik maakt van goedgelovige en naieve mensen en daarbij helemaal niets op heeft met de gezondheid van mensen. Je zou echt eens kritisch moeten kijken naar de ingredienten van de producten en geen advies moeten vragen aan een oncoloog als je last hebt van je voet!

Het is wel heel duidelijk wat het doel is van jouw reacties; namelijk reclame maken voor de producten van WIN omdat je daar zelf belang bij hebt. Zoals je al gezien hebt in de eerdere reacties van anderen trapt niemand er op dit forum in.

Ik zorg goed voor mijn lichaam vanuit een holistische levensvisie en daarin past zeker niet het gebruik van chemische gemaakte pillen en voedingssupplementen gemaakt door de farmacheutische industrie met als enig doel miljarden winst maken! In mijn eerste reactie heb je al kunnen lezen dat ik al een collega-distributeur van jou heb gesproken en dat doordoor mijn aversie tegen WIN en alles wat ermee te maken heeft, zoals ook het WorldWhitepeacecentre, is ontstaan.

Inkie1

Met andere woorden: het verschil tussen een illegaal piramidespel en een legale Multi-Level Marketing organisatie is dat bij een piramidespel de nadruk ligt op het werven van nieuwe leden/verkopers/consultants/distributeurs. In een legaal MLM-systeem worden er commissies verdiend op de verkoop van producten of de diensten aan een eindconsument. Er kan geen geld worden verdiend op alleen maar het "inschrijven" van potentiële distributeurs of consultants. Wel worden er commissies verdiend over de omzet van de aangeworven distributeurs of consultants. Het begrip reële prijs is daarbij cruciaal in de beoordeling van een en ander. Dit betekent dat multilevelmarketingorganisaties en deelnemers duidelijk moeten kunnen maken dat de kosten die zij in rekening brengen aan deelnemers die direct of indirect voor hen verkopen redelijk zijn. In de praktijk ontbreekt die transparantie echter nogal eens.
[bewerken]Controverses en kritiek

Ondanks dit onderscheid bestaat er hevige kritiek op Multi-Level Marketing. Vaak vindt werving plaats op bijeenkomsten waarbij de deelnemer van tevoren niets te horen krijgt ("Ik weet wat gaafs, kom je dan-en-dan naar de die-en-die plaats in Nederland?"). Daar wordt vaak onterecht de indruk gewekt dat je er snel rijk mee kunt worden, en dat je, wanneer je genoeg anderen hebt aangeworven, niets meer hoeft te doen. Veel deelnemers komen er bedrogen uit, hoewel anderen beweren dat je er wel hard voor moet werken en niet iedereen dat doet. Ook wordt wel eens over het hoofd gezien dat een eigen bedrijf veel verplichtingen kent en dat het vaak betekent dat er in de weekends en avonden moet worden doorgewerkt. In veel gevallen ontstaat de structurele winst pas na zes tot twaalf maanden of meer, en behalen slechts een paar geluksvogels inkomens van 3500 euro per maand of meer.
Meestal wordt er aan de beginnende distributeurs vaak onterecht gouden bergen voorgespiegeld, maar er wordt niet bij verteld dat de meeste distributeurs aan het einde van het jaar niets hebben verdiend terwijl ze wel vaak kosten hebben gemaakt. Dit grote leger van onderliggende distributeurs-lagen doet in principe al het verkoopwerk, verdient zelf praktisch niets, en een groot percentage distributeurs scheidt er in de loop van de tijd mee uit om te worden vervangen door nieuwe distributeurs.
Er bestaan websites als mlmsurvivor.com die uitgebreid uit de doeken doen hoezeer de top van het multilevelmarketingbedrijf voordeel trekt uit de arbeid van de distributeurs van de onderliggende lagen, en dat praktisch iedereen de organisaties na enige tijd hard werken zonder een cent moet verlaten. In de Verenigde Staten is deze vorm van distributeurenuitbuiting uitgevonden, en zijn er ook veel meer mensen door benadeeld dan in Nederland. Dat is te zien op Falseprofits.com, waar een expert zelfs voorlichting geeft in China en Sri Lanka.
Ook worden er vaak dure producten verkocht, of worden er aan de producten ten onrechte geneeskundige krachten toegeschreven. Veel magneetsieraden, 'helende zalfjes', potentiepillen en andere dubieuze producten in deze categorie worden via multilevel- marketingstructuren verkocht. Soms worden distributeurs bovendien verplicht betaalde cursussen van het moederbedrijf te volgen, of moeten ze zeer veel goederen inkopen waarvan het onzeker is of ze die wel kwijt kunnen raken.
Daarnaast wordt er kritiek geuit op de wijze van werven. Kandidaten worden benaderd via vacaturesites of mededelingenborden, waarbij de indruk wordt gewekt dat het om een betaalde baan gaat. Pas op een bijeenkomst wordt duidelijk dat de deelnemer geacht wordt als zelfstandige ondernemer toe te treden tot het netwerk. Over verplichtingen zoals belastingen en inschrijven bij een Kamer van Koophandel wordt meestal gezwegen, tot het moment waarop de deelnemer zich heeft ingeschreven. Veel MLM-ondernemingen zijn dan ook meermaals geconfronteerd met rechtszaken.
Tenslotte bestaat het risico voor de distributeur dat hij zijn vrienden en kennissen kwijtraakt omdat zij zijn verkooppraat beu worden, terwijl hij door financiële nood gedreven gedwongen wordt iedereen zijn waren aan te bieden.
[bewerken]MLM en traditionele inkomsten

Het opstarten van een traditionele onderneming vereist over het algemeen meer inleg van vermogen dan het starten in een Multi-Level Marketing, al is dat sterk afhankelijk van de branche waarin men zich begeeft. Bijvoorbeeld, een getalenteerd programmeur kan zijn of haar eigen softwareonderneming starten met slechts een inschrijving bij de Kamer van Koophandel voor +/-50 euro. Ook de inlegtarieven binnen Multi-Level Marketing fluctueren sterk, van minder dan 100 euro tot enkele duizenden euro's. Voor een traditionele onderneming geldt doorgaans dat het break-even point wordt bereikt na zo'n 3-5 jaar, met andere woorden: de eerste 3-5 jaar wordt nog geen winst gemaakt. Bij ondernemen via Multi-Level Marketing kan dit punt sneller bereikt worden; echter, het is mathematisch zeker dat de meeste deelnemers dit punt ueberhaupt nooit bereiken. Hier staat tegenover dat het faillissement van een traditionele onderneming afhankelijk van de rechtsvorm mogelijk grotere financiële consequenties voor de ondernemer met zich meebrengt.
Verkopers in de detailhandel werken doorgaans in loondienst, en hun persoonlijke inzet heeft meestal geen directe invloed op de hoogte van hun inkomen (reguliere salarisverhogingen wegens goede prestaties daargelaten). In veel andere bedrijfstakken is het echter gebruikelijk om het vaste salaris uit te breiden met prestatiebonussen afhankelijk van de behaalde verkoopresultaten. Bovendien profiteren deze werknemers in meer of mindere mate van een (in elk geval deels) vast salaris, belastingafdracht door de werkgever, CAO-afspraken, collectieve verzekeringen etc. Bij ondernemen via een MLM structuur daarentegen is elke verkoper in feite zijn eigen eenmanszaak, waardoor deze zaken allemaal afzonderlijk (en op kosten van de ondernemer zelf) dienen te worden geregeld. Daarnaast kunnen deze ondernemers geen aanspraak maken op vakantiedagen of -geld, hebben zij geen gegarandeerd inkomen bij ziekte en is er geen pensioenopbouw geregeld.

Met andere woorden: het verschil tussen een illegaal piramidespel en een legale Multi-Level Marketing organisatie is dat bij een piramidespel de nadruk ligt op het werven van nieuwe leden/verkopers/consultants/distributeurs. In een legaal MLM-systeem worden er commissies verdiend op de verkoop van producten of de diensten aan een eindconsument. Er kan geen geld worden verdiend op alleen maar het "inschrijven" van potentiële distributeurs of consultants. Wel worden er commissies verdiend over de omzet van de aangeworven distributeurs of consultants. Het begrip reële prijs is daarbij cruciaal in de beoordeling van een en ander. Dit betekent dat multilevelmarketingorganisaties en deelnemers duidelijk moeten kunnen maken dat de kosten die zij in rekening brengen aan deelnemers die direct of indirect voor hen verkopen redelijk zijn. In de praktijk ontbreekt die transparantie echter nogal eens.

Ondanks dit onderscheid bestaat er hevige kritiek op Multi-Level Marketing. Vaak vindt werving plaats op bijeenkomsten waarbij de deelnemer van tevoren niets te horen krijgt ("Ik weet wat gaafs, kom je dan-en-dan naar de die-en-die plaats in Nederland?"). Daar wordt vaak onterecht de indruk gewekt dat je er snel rijk mee kunt worden, en dat je, wanneer je genoeg anderen hebt aangeworven, niets meer hoeft te doen. Veel deelnemers komen er bedrogen uit, hoewel anderen beweren dat je er wel hard voor moet werken en niet iedereen dat doet. Ook wordt wel eens over het hoofd gezien dat een eigen bedrijf veel verplichtingen kent en dat het vaak betekent dat er in de weekends en avonden moet worden doorgewerkt. In veel gevallen ontstaat de structurele winst pas na zes tot twaalf maanden of meer, en behalen slechts een paar geluksvogels inkomens van 3500 euro per maand of meer.
Meestal wordt er aan de beginnende distributeurs vaak onterecht gouden bergen voorgespiegeld, maar er wordt niet bij verteld dat de meeste distributeurs aan het einde van het jaar niets hebben verdiend terwijl ze wel vaak kosten hebben gemaakt. Dit grote leger van onderliggende distributeurs-lagen doet in principe al het verkoopwerk, verdient zelf praktisch niets, en een groot percentage distributeurs scheidt er in de loop van de tijd mee uit om te worden vervangen door nieuwe distributeurs.
Er bestaan websites als mlmsurvivor.com die uitgebreid uit de doeken doen hoezeer de top van het multilevelmarketingbedrijf voordeel trekt uit de arbeid van de distributeurs van de onderliggende lagen, en dat praktisch iedereen de organisaties na enige tijd hard werken zonder een cent moet verlaten. In de Verenigde Staten is deze vorm van distributeurenuitbuiting uitgevonden, en zijn er ook veel meer mensen door benadeeld dan in Nederland. Dat is te zien op Falseprofits.com, waar een expert zelfs voorlichting geeft in China en Sri Lanka.
Ook worden er vaak dure producten verkocht, of worden er aan de producten ten onrechte geneeskundige krachten toegeschreven. Veel magneetsieraden, 'helende zalfjes', potentiepillen en andere dubieuze producten in deze categorie worden via multilevel- marketingstructuren verkocht. Soms worden distributeurs bovendien verplicht betaalde cursussen van het moederbedrijf te volgen, of moeten ze zeer veel goederen inkopen waarvan het onzeker is of ze die wel kwijt kunnen raken.
Daarnaast wordt er kritiek geuit op de wijze van werven. Kandidaten worden benaderd via vacaturesites of mededelingenborden, waarbij de indruk wordt gewekt dat het om een betaalde baan gaat. Pas op een bijeenkomst wordt duidelijk dat de deelnemer geacht wordt als zelfstandige ondernemer toe te treden tot het netwerk. Over verplichtingen zoals belastingen en inschrijven bij een Kamer van Koophandel wordt meestal gezwegen, tot het moment waarop de deelnemer zich heeft ingeschreven. Veel MLM-ondernemingen zijn dan ook meermaals geconfronteerd met rechtszaken.
Tenslotte bestaat het risico voor de distributeur dat hij zijn vrienden en kennissen kwijtraakt omdat zij zijn verkooppraat beu worden, terwijl hij door financiële nood gedreven gedwongen wordt iedereen zijn waren aan te bieden.

Het opstarten van een traditionele onderneming vereist over het algemeen meer inleg van vermogen dan het starten in een Multi-Level Marketing, al is dat sterk afhankelijk van de branche waarin men zich begeeft. Bijvoorbeeld, een getalenteerd programmeur kan zijn of haar eigen softwareonderneming starten met slechts een inschrijving bij de Kamer van Koophandel voor +/-50 euro. Ook de inlegtarieven binnen Multi-Level Marketing fluctueren sterk, van minder dan 100 euro tot enkele duizenden euro's. Voor een traditionele onderneming geldt doorgaans dat het break-even point wordt bereikt na zo'n 3-5 jaar, met andere woorden: de eerste 3-5 jaar wordt nog geen winst gemaakt. Bij ondernemen via Multi-Level Marketing kan dit punt sneller bereikt worden; echter, het is mathematisch zeker dat de meeste deelnemers dit punt ueberhaupt nooit bereiken. Hier staat tegenover dat het faillissement van een traditionele onderneming afhankelijk van de rechtsvorm mogelijk grotere financiële consequenties voor de ondernemer met zich meebrengt.
Verkopers in de detailhandel werken doorgaans in loondienst, en hun persoonlijke inzet heeft meestal geen directe invloed op de hoogte van hun inkomen (reguliere salarisverhogingen wegens goede prestaties daargelaten). In veel andere bedrijfstakken is het echter gebruikelijk om het vaste salaris uit te breiden met prestatiebonussen afhankelijk van de behaalde verkoopresultaten. Bovendien profiteren deze werknemers in meer of mindere mate van een (in elk geval deels) vast salaris, belastingafdracht door de werkgever, CAO-afspraken, collectieve verzekeringen etc. Bij ondernemen via een MLM structuur daarentegen is elke verkoper in feite zijn eigen eenmanszaak, waardoor deze zaken allemaal afzonderlijk (en op kosten van de ondernemer zelf) dienen te worden geregeld. Daarnaast kunnen deze ondernemers geen aanspraak maken op vakantiedagen of -geld, hebben zij geen gegarandeerd inkomen bij ziekte en is er geen pensioenopbouw geregeld.

Gesloten