| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Verbruik oude ketel (1988)
-
tilburgunited1896
Verbruik oude ketel (1988)
Hallo weten jullie of een oude ketel veel electriciteit verbruikt. We gaan deze binnenkort vervangen door een HR ketel. We hadden een redelijk hoog electriciteitsverbruik (kwH) en denken dit weg te kunnen werken met een nieuwe ketel. Is dat mogelijk?
Re: Verbruik oude ketel (1988)
Het kan zeker een steen bijdragen in uw elektra verbruik. Immers, een ketel die vaak aanspringt verbruikt ook meer elektra. Daarnaast zal de aanschaf van een HR ketel ook in uw gasverbruik een bezuininging opleveren.
Niettemin is het ook raadzaam om verder te kijken dan alleen uw ketel wat betreft uw elektra verbruik.
Hebt u apparaten op standby staan?
Maakt u gebruik van spaarlampen?
Hoe oud is de koelkast en/of vriezer
Hoe vaak wast u en maakt uw dan altijd ok gebruik van uw droger?
Hebt u een oude pc, laat u deze dag en nacht aan staan.
Enz. enz.
Nou weet ik niet wat we moeten verstaan onder 'een redelijk hoog elektra verbruik'. Want wat vindt u, gezien uw situatie een redelijk hoog elektra verbruik?
Niettemin is het ook raadzaam om verder te kijken dan alleen uw ketel wat betreft uw elektra verbruik.
Hebt u apparaten op standby staan?
Maakt u gebruik van spaarlampen?
Hoe oud is de koelkast en/of vriezer
Hoe vaak wast u en maakt uw dan altijd ok gebruik van uw droger?
Hebt u een oude pc, laat u deze dag en nacht aan staan.
Enz. enz.
Nou weet ik niet wat we moeten verstaan onder 'een redelijk hoog elektra verbruik'. Want wat vindt u, gezien uw situatie een redelijk hoog elektra verbruik?
Veel oude ketels hadden ook een continu lopende pomp, moderne ketels schakelen de pomp uit na verloop van tijd. Mocht er helemaal geen warmte gevraagd worden dan loopt de pomp meestal 1 x per dag om te zorgen dat deze niet vast gaat zitten.
Dus besparing zit er wel in alhoewel de gas besparing vele malen meer effect zal hebben.
Dus besparing zit er wel in alhoewel de gas besparing vele malen meer effect zal hebben.
De oudere conventionele ketels hadden een circulatiepomp die continu draaide. Daarbij hadden ze vaak ook nog zwaardere pompen die soms op 3 standen te zetten waren. Bij mij was in stand 3 het vermogen 85 Watt. Bij een etmaal betekende dit een verbruik van 24 x 85 = 2.040 Wattuur of in kWh 2,04 kWh. Vaak werd in de zomer de ketel niet uitgeschakeld, waardoor deze het hele jaar in bedrijf was. Dan kun je uitrekenen dat het totale verbruik over het hele jaar uitkwam op 365 x 2,04 = 745 kWh.
Tegenwoordig met de hoogrendement ketels wordt met een pompschakelaar de circulatiepomp gestuurd. Indien er geen warmte wordt gevraagd staat de circ. pomp stil, ook in de winter tijdens het stookseizoen. Hierdoor wordt in mijn situatie een geschatte besparing van ± 400 kWh gerealiseerd. In geld uitgedrukt ± € 100,00 op jaarbasis. Maar het grootste voordeel wordt gehaald met het gasverbruik, omdat m.n. hoogrendementsketels een veel groter rendement hebben. (Er is minder verlies)
Zoals Shine al opmerkt kun je wat elektriciteit betreft beter kijken naar de grotere energieverslinders ( wasaut., droogaut., vaatwasmach., oudere diepvriezen, verlichting vervangen in spaarlampen c.q. ledverlichting en buitenverlichting met een sensor schakelen.) in het huishouden, en deze vervangen door betere met ook een hoger rendement, zoals de A klasse apparaten. Alleen mijn advies is dit te doen op het moment dat een apparaat aan vervanging toe is omdat de terugverdientijd te hoog is. Maar alle beetjes maken een grote hoop, c.q. besparing.
Tegenwoordig met de hoogrendement ketels wordt met een pompschakelaar de circulatiepomp gestuurd. Indien er geen warmte wordt gevraagd staat de circ. pomp stil, ook in de winter tijdens het stookseizoen. Hierdoor wordt in mijn situatie een geschatte besparing van ± 400 kWh gerealiseerd. In geld uitgedrukt ± € 100,00 op jaarbasis. Maar het grootste voordeel wordt gehaald met het gasverbruik, omdat m.n. hoogrendementsketels een veel groter rendement hebben. (Er is minder verlies)
Zoals Shine al opmerkt kun je wat elektriciteit betreft beter kijken naar de grotere energieverslinders ( wasaut., droogaut., vaatwasmach., oudere diepvriezen, verlichting vervangen in spaarlampen c.q. ledverlichting en buitenverlichting met een sensor schakelen.) in het huishouden, en deze vervangen door betere met ook een hoger rendement, zoals de A klasse apparaten. Alleen mijn advies is dit te doen op het moment dat een apparaat aan vervanging toe is omdat de terugverdientijd te hoog is. Maar alle beetjes maken een grote hoop, c.q. besparing.