Heb reeds 10jaar beleggingshypotheek van Fortis of wel Interlloyd leven cq Profijtplan.
Daaraan zijn kosten aan verbonden (deze staan in de algemene voorwaarden omschreven) met de compensatie regeling wordt gekeken of deze procentueel niet te hoog zijn, ok begrijp ik en is afwachten. En ja ik weet premie overlijdensrisico zijn geen kosten.
Mag een verzekeraar (Fortis) mij adviseurskosten in rekening brengen terwijl deze kostenpost nergens in de voorwaardes staan omschreven?
In voorwaardes staat een rubriek waaronder alles is uitgesplitst en heb dit ook aan de hand van jaarlijkse overzicht (zover als mogelijk) gecontroleerd. En dat klopte aardig.
Echter toen er een nieuwe overzicht verplicht werd, werd er ineens kosten adviseur gerekend (variabel bedrag van jaarlijks 130 a 170 euro?) Navraag leerde dat dit ook al werd gedaan vanaf jaar 1 maar dat dat eerder werd verrekend met waarde stijging/daling units!! Nu moest dat uitgesplitst worden en dus zichtbaar.
Maar nogmaals mag dat zomaar!! Fortis/adviseur levert de voorwaardes met echt alles tot achter de komma beschreven bij je product en vervolgens wordt er extra onkosten gerekend die nergens vermeldt staat en ik ook NIET had kunnen weten. Ook nooit andere voorwaardes gehad.
Begrijp mij goed het gaat mij nu niet om de compensatie regeling ect ect. maar puur over het feit of het uberhaupt MAG. Jullie kennen misschien nog wel die reclame van die mensen die gaan eten en willen afrekenen in het restaurant waarop ze plots de gardarobe van hun jassen moeten betalen, nou zo voelt dit ook.
Heb geklaagd tijdens gesprek met mijn adviseur die tevens hypotheek verstrekker is (mijn bank dus) ook klacht ingediend bij de KIFID maar kreeg algemeen brief terug over de kosten en dergelijke maar dat is nu niet mijn klacht.
Mag (juridisch)een verzekeraar adviseurs kosten ontrekken en deze vervolgens betalen aan de adviseur zonder dat dit ergens vermeldt stond.
Hopend op een antwoord
met vriendelijke groeten,
antoine
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Adviseurkosten van Beleggingshypotheek
-
Re: Adviseurkosten van Beleggingshypotheek
Deze kosten zaten vroeger vermoedelijk verwerkt in de andere kosten die wél werden vermeld, of direct in de fondswaarde verwerkt. De kosten werden in het verleden dus ook verwerkt, maar niet expliciet uitgesplitst. Omdat ze nu moeten aangeven hoeveel de adviseur krijgt, wordt dit deel dus wel expliciet genoemd.
-
Re: Adviseurkosten van Beleggingshypotheek
Precies deze zaten, hoe slinks, in de unit waarde stijging/daling.
Simpel weg afgetrokken van het resultaat.
Maar komt de vraag MAG of te wel is het juridisch wel inorde dat een verzekeraar uberhaupt kosten aftrekt die
a niet in de algemene voorwaarden zijn terug te vinden
b niet vermeldt staan op de polis
c niet zijn vermeldt ten tijde van afsluiten
d nimmer zijn vermeldt op bijgaande jaarlijkse toelichting van het jaaroverzicht
waarin ALLE zogenaamde kosten werden vermeldt.
En ja ik ga een klacht indienen maar in het heel het verhaal gaat het om de kosten en die zijn bij velen te duur en je zit met overlijdensrisico premie ect.
Hierdoor wordt voorbij gegaan aan het feit dat je GEEN kosten mag rekenen als die niet vermeldt zijn. Velen hebben wellicht helemaal geen voorwaarden gekregen bij het afsluiten maar ik wel! Alles staat vermeldt behalve....
Ik wil graag hierover een ander horen die net als ik een ervaring rijker is geworden.
Met vriendelijke groet,
antoinemachinist
Simpel weg afgetrokken van het resultaat.
Maar komt de vraag MAG of te wel is het juridisch wel inorde dat een verzekeraar uberhaupt kosten aftrekt die
a niet in de algemene voorwaarden zijn terug te vinden
b niet vermeldt staan op de polis
c niet zijn vermeldt ten tijde van afsluiten
d nimmer zijn vermeldt op bijgaande jaarlijkse toelichting van het jaaroverzicht
waarin ALLE zogenaamde kosten werden vermeldt.
En ja ik ga een klacht indienen maar in het heel het verhaal gaat het om de kosten en die zijn bij velen te duur en je zit met overlijdensrisico premie ect.
Hierdoor wordt voorbij gegaan aan het feit dat je GEEN kosten mag rekenen als die niet vermeldt zijn. Velen hebben wellicht helemaal geen voorwaarden gekregen bij het afsluiten maar ik wel! Alles staat vermeldt behalve....
Ik wil graag hierover een ander horen die net als ik een ervaring rijker is geworden.
Met vriendelijke groet,
antoinemachinist