LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De kartonnen verpakkingen van bol.com

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Johannl
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jun 2010 19:33

De kartonnen verpakkingen van bol.com

Ongelezen bericht door Johannl »

In plaats van een degelijk doosje of luchtkussenenvelop kiest bol.com er veelvuldig voor om DVD's en CD's te verpakken en verzenden tussen slechts 2 samengeperste velletjes karton zonder verdere bescherming van het product.
Regelmatig krijg ik dan het artikel flink beschadigd aangeleverd omdat het dan waarschijnlijk van buitenaf flink in de verdrukkign heeft gezeten of omdat het bij het verpakken al fout ging, met name de kartonnen vouw-boxen met DVD's raken vaak beschadigd maar onlangs bijv, een plastic 3-DVD box in een kartonnen buiten hoesje waarvan het kartonnen hoesje flink gekreukt was en de plastic DVD-hoes er in stukken uitkwam, voor een DVD verzamelijk is dat zoiets als een postzegelverzamelaar een postzegel twee helften toesturen, waardeloos... en dan heb ik het niet om 1 afgebroken tandje van het DVD houdertje binnenin of een klein vouwtje ergens maar serieuze beschadigingen en nee dat hoort niet het risico te zijn van een webwinkel, zij horen gewoon een goed product te levevren. Bol.com is in 8 van de 10 gevallen duurder dan een Media Markt, Free Record Shop of Saturn en dan kies je voor hen vanwege tijdgebrek en omslachtigheid om naar de winkel te gaan, tenzij ik weer eens zie dat met bepaalde grote boxen bol.com tot wel 40-50 euro duurder kan zijn, maar goed, daar gaat het nu niet om.

Dan krijg je weer het alom bekend probleem van retourzenden, al was het maar dat je de verpakking niet opnieuw kunt gebruiken, je moet het immers kapotscheuren om het artikel te kunnen bekijken, en dan komt nog de klachtafhandeling daarvan door bol.com. Bij de laatste discussie waren ze al in het tweede mailtje met de algemene voorwaarden aan het zwaaien en we weten allemaal dat die voorwaarden enkel zijn bedacht voor de winkel zelf om zich in te kunnen dekken tegen het eigen falen als ze geen zin hebben het probleem echt op te lossen.

Sterker nog, bol.com vraagt in haar mail of je het product toch vooral in een DEUGLIJKE verpakking retour wilt sturen, dat is een gotspe. Als zij dat nou zelf al hadden gedaan was de box waarschijnlijk onbeschadigd aangekomen. Het gaat me ook niet om deze ene box, maar het is de zoveelste keer dat een box of flink beschadigd of met ingedeukte, omgebogen hoeken aankomt en de reden is duidelijk, sinds een tijdje gebruiken ze dus die twee samengeperste velletjes karton en dat biedt nauwelijk bescherming aan de DVD box, regelmatig knikt, buigt en breekt de boel en dan overdrijf ik echt niet, de één vind het waarschijnlijk niet belangrijk maar ik als DVD verzamelaar die zelf ontzettend zuinig is op de DVD boxen die ik koop (ze zijn duur genoeg) kan me hier flink aan ergeren.

Volgens bol.com krijgen ze maar zelden klachten over deze wijze van verpakken en verzenden en gaat het vrijwel altijd goed. Gezien het aantal keren dat ik ingedeukte, beschadigde dvd boxen of CD hoesjes krijg kan ik me echter niet voorstellen dat er nauwelijks mensen zijn met hetzelfde 'probleem'. Als het mij regelmatig overkomt

Mijn vraag is dus, zijn er meer die ontevreden zijn over deze verpakkingswijze van bol.com met de twee op elkaar geplakte samengeperste velletjes karton, kan me niet voorstellen dat ik de enige ben...

Johan

C'est un secret
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 jun 2010 18:05

Re: De kartonnen verpakkingen van bol.com

Ongelezen bericht door C'est un secret »

Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik nog maar 2x bij bol.com besteld heb en dat dat ook al een tijdje geleden is, maar toen gebruikten ze nog wel gewoon die plastic velletjes met die 'drukknopjes' en mijn artikelen waren onbeschadigd. Ik kan me uw frustratie helemaal voorstellen. Dit kan natuurlijk niet. Dus ik hoop dat er zich meer mensen melden met uw probleem. Dan staat u sterker. Veel succes!

stofzuigertje

Re: De kartonnen verpakkingen van bol.com

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik vermoed dat ze willen besparen en meestal gaat het nog goed ook.

Alleen vergeten ze dat klanten die dit meemaken of dit lezen nooit meer bij deze kopen!
Zij moeten voor goede verpakking zorgen want ik wil niets terug sturen omdat zij meer winst willen en op verpakkingen bezuinigen en mij meer werk geven.

Ook als ze het wel goed zouden oplossen, ik wil in 1x goed geleverd krijgen dus als Bol.com straks in problemen komt is het hun eigen schuld.

Wie meer winst wil kan ook zo kapot gaan!

Johannl
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jun 2010 19:33

Re: De kartonnen verpakkingen van bol.com

Ongelezen bericht door Johannl »

ja dat het een besparing geeft lijkt me wel, althans bij de eerste verzending. Dat je het verpakken van een DVD box tussen twee velletjes karton met een machine kunt laten doen die met een lijmlaag op elkaar worden geperst is eenvoudiger dan iets in zo'n luchtkussen envelop te stoppen maar als die box net even ongelukkig tussen die velletjes karton ligt worden al snel de hoekjes van de box beschadigd wat ik bijna altij heb, maar dan wordt het pakje met TNT verstuurd en die velletjes karton bieden nauwelijks bescherming en dus heb ik al een paar keer gehad dat de box gewoon werd platgedrukt (OF al bij bol.com OF bij TNT) en je bij het openen de box letterlijk in stukken uit de verpakking haalt en inderdaad dan ben je goed flauw omdat je vaak ten eerste al langer hebt moeten wachten terwijl je de DVD al in de winkel zag staan en bol.com vol hield nog niet te kunnen leveren en de winkel misschien afspraken had met de leverancier qua releasedatum en dan krijg je de boel kapot aan.

Dan mail je bol.com en zij zeggen 'stuur maar retour, moet u wel even opnieuw bestellen' maar ja, wie garandeert me dat het dan wel aankomt en bovendien, hoe stuur je het retour als je de verpakking niet kunt hergebruiken, 'kostenloos' zeggen ze dan, maar ik moet wel eerder van mijn werk weg, kost geld, moet de boel verpakken, moet naar het postkantoor rijden, parkeergeld betalen etc, dat is niet kostenloos. Bovendien DURVEN ze dan in de mail te vragen of ik het toch vooral in een deuglijke verpakking wil verzenden, als ZIJ dat hadden gedaan was die retourzending waarschijnlijk niet eens nodig geweest.

Omdat ik op deze site en op die van Vara's Kassa las dat het best vaak fout gaat met retourzendingen bij bol.com had ik er een hard hoofd in dat het goed zou komen en vooral de vraag over de deuglijke verpakking stoorde mij. Klinkt misschien kinderachtig maar het gaat om het principe. Mijn voorstel aan bol.com was 'Stuur me nou een vervangend artikel in een normale verpakking, dan gebruik ik die verpakking wel voor het retoursturen en is het klaar, ruilen we het gewoon om, geen gedoe met geld terug, opnieuw bestellen etc, binnen 2 dagen is het klaar.", middels zeker 5 mails liet bol.com weten dat dat absoluut niet mogelijk was om een tweede artikel te sturen als het eerste nog niet retour was, uiteraard doodsbenauwd dat ik het eerste (de legpuzzel wat ooit een DVD box was) niet retour zou sturen en dat terwijl al de mails die bol.com had verstuurd qua lezen en beantwoorden al het veelvoudige van de DVD hadden gekost dus men had veel goedkoper uit kunnen zijn.

Grappig ook dat men al snel met de algemene voorwaarden begon te zwaaien, u weet wel dat lange verhaal dat voor 99,99% in het voordeel van de winkel is geschreven en voor 200% in het nadeel van de klant, een soort bescherming, ooit bedacht om lastige klanten mee om de oren te slaan als men even geen antwoord weet... iets wat een Ziggo ook standaard in haar antwoorden doet bijvoorbeeld.

Men wilde dus absoluut niet een nieuwe box sturen voor de ander ontvangen was, 'de nieuwe box ligt hier voor me op het bureau' schreef de medewerkster, het zal wel maar als ik de boel opstuur heb ik niets meer in handen en terwijl inmiddels de eerste betalingsherinnering binnenkwam was het een pure principekwestie voor mij, ik hoef niet te betalen voor ik een goed product heb ontvangen, zo hebben we dat bij de koop afgesproken immers, je stuurt het product met een acceptgiro en ben ik tevreden dan betaal ik netjes maar pas als ik een onbeschadigd product heb ontvangen.

Grappige is dat men BLEEF weigeren om eerst een vervangende box te sturen zodat ik HUN deugelijke verpakking kon gebruiken voor de retourzending dus bedacht ik een andere manier. Ik heb gewoon de box nogmaals besteld, kreeg deze wonder boven wonder onbeschadigd aan, heb DIE verpakking gebruikt om de eerste beschadigde box retour te sturen tezamen met die tweede faktuur erbij waardoor die tweede box nooit is betaald (en dus ook niet terug betaald hoefde te worden) en zo werd het alsnog op mijn manier opgelost zonder dat bol.com het door had, eerst een nieuwe box sturen, dan krijg je de beschadigde box terug en betaal ik de box die ik onbeschadigd heb gekregen middels de eerste factuur, klaar... waarom het dan zo vreselijk werd tegengewerkt en absoluut onmogelijk was volgens bol.com om het zo op te lossen is mij niet helemaal duidelijk, al die mails die ze hebben geschreven heeft hen zoveel meer geld gekost dan het risico dat ze liepen met het opsturen van de box terwijl de beschadigde nog niet binnen was en het gevolg was dat het uiteindelijk toch op mijn manier is opgelost.

Je hebt gelijk als je stelt dat het klanten ontmoedigt om opnieuw te bestellen. Een aantal keren een beschadigd artikel ontvangen, veel gedoe bij het omruilen en net als jij heb ik een hekel aan gedoe met terugsturen, de rompslomp eromheen alleen omdat zij zonodig een verpakking willen gebruiken wat het allemaal heeft veroorzaakt, dat is puur een principekwestie en als ze dan bij de retourzending vragen om het vooral GOED te verpakken dan denk ik enkel 'Hoe DOM ben je nou eigenlijk daar bij bol.com en hoe DURF je het te vragen als je zelf het verpakken niet serieus neemt waardoor je mij met gedoe opzadelt'. In vergelijking met al het wereldleed is het maar iets kleins maar het stoort me enorm als een bedrijf zich zo opstelt richting de klant en dan ben ik maar een vervelende zeurende klant die overdrijft, maakt me echt niks uit. Ik heb wel vaker discussies gehad met bedrijven en winkels die zich ronduit a-sociaal opstellen richting de klant en gelijk met die voorwaarden zwaaien uit onmacht en ik heb het altijd gewonnen.

Ook met bol.com heb ik eerder aanvaringen gehad. Dan had ik een bestelling geannuleerd, kreeg een bevestiging en een week later werd de DVD box toch gewoon toegestuurd, dus heb ik hen netjes bedankt voor het GRATIS geschenk dat ik mocht ontvangen. Verbaasd werd dan gevraagd wat ik bedoelde dus heb ik uitgelegd dat die bestelling was geannuleerd en door hun bevestigd, ruim een week voordat men het alsnog verstuurde en alles wat je ontvangt, wat op naam bij jou thuis wordt bezorgd waar je niet om hebt gevraagd mag je volgende de wetgeving als geschenk beschouwen, iemand is zo aardig om jou dat te sturen, geweldig toch? dus bedankt... toen werd ik verzocht om het terug te sturen OF te betalen maar nee dan komen mijn principes weer naar boven... in een week moet je als bedrijf in staat zijn een bevestigde annulering te kunnen verwerken en de bestelling tegen te houden. Ik heb vaker meegemaakt dat ze het dan alsnog stuurden, wellicht in de hoop dat mensen het dan alsnog zouden behouden en betalen dus ik heb hen nogmaals bedankt voor de GRATIS DVD box (twv 40 euro) die zij mij zo spontaan hadden toegestuurd terwijl er geen bestelling (meer) liep en nadat ik het voor een derde keer zei was het antwoord 'U kunt de box behouden!' omdat zij ook wel wisten dat ik wel degelijk gelijk had en ook daar ging het mij om het principe, ik annuleer, zij bevestigen dit en hadden dit makkelijk tegen kunnen houden, als je het dan alsnog verstuurt loop je risico's... simpel genoeg...

sovibib
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jun 2010 19:42

Re: De kartonnen verpakkingen van bol.com

Ongelezen bericht door sovibib »

Ik heb 3 boeken besteld bij bol.com
Deze waren letterlijk en figuurlijk in een klein karton doosje gepropt, met alle gevolgen van dien.
Jah je kunt het al raden, kaften dubbelgevouwen, bladzijdes, andere schades aan de kaft.
En waarom, omdat het teveel moeite koste om een grotere doos te pakken? Of werd het dan te duur?

En het leuke van het hele verhaal is dat ik deze had besteld, omdat ik volgende week op vakantie ga.
Jah mevrouw U kunt het retour sturen, dan krijgt u uw geld terug. En besteld u ondertussen nieuwe, die hopelijk volgende week bij u op de deurmat liggen.

Ik denk dat ik maar even ga rondsnuffen in de stad voor nieuwe boeken, eventueel andere titels. En dat ik ze maar gewoon retour stuur.
Ik betwijfel dat ik nog een keer wat bij hun bestel.
Heb in het verleden ook al meerdere malen cd's besteld waarvan de hoezen kapot waren.

Ik denk dat ze de inpak afdeling maar een goede cursus inpakken moeten gaan geven. En wat wiskunde met ruimtelijk inzicht is ook een idee.

Bob-Henk
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 jun 2010 14:15

Re: De kartonnen verpakkingen van bol.com

Ongelezen bericht door Bob-Henk »

Bij mij komt alles eigenlijk altijd goed aan. De verpakking is inderdaad karig, maar ik heb (gelukkig) nog niets gehad dat niet goed is aangekomen.

Gesloten