LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] zijn er compensaties en/of sancties bij niet-uitsjekken ?

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
anita1971
Berichten: 265
Lid geworden op: 30 aug 2006 19:42

Re: zijn er compensaties en/of sancties bij niet-uitsjekken

Ongelezen bericht door anita1971 »

Ik heb voor 14 dagen terug vergeten uit te checken in Hilversum Noord en wat scherts mijn verbazing, toen ik terug kwam op het station (na een beurs bezocht te hebben op het mediapark) kon ik gewoon alsnog uitchecken en weer opnieuw inchecken.
Niets teveel afgeschreven, € 1,30 vanaf Hilversum.

Groet, Anita

suz123
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 mei 2010 22:10

Re: zijn er compensaties en/of sancties bij niet-uitsjekken ?

Ongelezen bericht door suz123 »

Ik vraag me zowiezo af hoe ze dit willen doen..
Met bussen is het snel geregeld dat je neit bent uitgecheckt en dat je geld kwijt bent.. Ben overigens van mening dat ze ook bij bus stations palen moeten neer zetten dat je als nog kan uit checken.. De ns maakt het zo als jullie idd al zeggen erg intressant. Op sommige stations moet je wel uitchecken.. Stations die ik daarvoor ken is bijvoorbeeld diemenzuid.. Je kan er niet uit zonder door poortjes te lopen.. Maar op bijvoorbeeld utrecht heb ik geen poortjes gezien.. KLinkt dus leuk om naar utrecht te gaan .. te gaan shoppen en weer naar huis te gaan en mij part 1 station eerder uit te stappen en dan uit te checken.. Wat willen ze hier tegen doen?
Daarnaast ook erg nieuwsgierig hoe dat met 1e en 2e klas zit.. Krijgen we daar apparte poortjes voor? En hoe zit het bij vertraging ga je automatisch (zou wel fijn zijn) je geld terug krijgen? en als 9:00 uur is en je kortingskaart gaat in rijd je dan direct met korting?
Weet nog wel 100 vragen.. Denk dat ik tot dat de automaten worden verwijderd lekker kaartjes blijf kopen.. Doe ik nu al meer dan 2 jaar elke dag :)

stefan1982
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 feb 2010 15:21

Re: zijn er compensaties en/of sancties bij niet-uitsjekken ?

Ongelezen bericht door stefan1982 »

venantius schreef:.. en wat ook niet deugt is, dat je voor retourtickets nu 2x enkele reis betaalt

vroeger kreeg je automatisch een dagkaart voor bijv. retour vlissingen-groningen
dat is veel goedkoper dan 2 enkele reizen met ov-chipkaart

een oplossing is misschien, niet uitsjekken, papieren terugreis kopen en op het laatste station, ov-chipkaart uitsjekken voor heenreis, om schade te beperken, in geval je bijv. op een verder eindstation bent aangekomen dan was gepland.
Ipv 2xinstaptarief dan dus 1xinstaptarief plus een klein stukje trein

Lijkt mij volkomen legaal, omdat de ov-chipkaart nu nog feitelijke vrijheid geeft, voor vrije keuze tussen instaptarief- of km-tarief betalen.
Maar misschien worden op termijn dus ook wel alle ns-stations afgegrendeld, met uitsjekpoortjes, om genoemd 'misbruik' tegen te gaan, want dan valt er weer wat te verdienen..

al deze reizigers-mogelijkheden, met al het omschreven onrecht, moeten dus ongetwijfeld wel al vooraf door de programmeurs etc. zijn ingecalculeerd, om dit miljarden ov-chipkaart-project, koste wat kost te laten doorgaan, 'omdat de kosten per saldo gelijk blijven', waarvoor enerzijds dus geen enkel bewijs is en anderzijds een voorheen eerlijk systeem wordt opgeofferd aan een feitelijk dus oneerlijk, gevangenisachtig en privacyschendend systeem.

enkele reis is de helft van de retourprijs als je met de OVkaart reist

Dirkie
Berichten: 2940
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: zijn er compensaties en/of sancties bij niet-uitsjekken ?

Ongelezen bericht door Dirkie »

Daarnaast ook erg nieuwsgierig hoe dat met 1e en 2e klas zit. Krijgen we daar apparte poortjes voor?
Nee het is eigenlijk heel simpel. Bij het aanvragen van het reisproduct reizen op saldo geef je aan of dat je standaard 2e of 1e klasse wil reizen. Wil je dat veranderen, kan dat op de site van de NS.
En hoe zit het bij vertraging ga je automatisch (zou wel fijn zijn) je geld terug krijgen?
Automatisch lijkt me niet mogelijk. Want stel je checkt in op het perron, gaat genieten van een broodje, koffie en krant en stapt pas daarna in. Wie weet of je dan vertraging hebt? Je kunt al tijden een claim 'Geld terug bij vertraging' indienen. Die wordt nu nog eenvoudiger te controleren, want je moet wel ingechecked zijn geweest op het tijdstip van vertraging en dat is met een papieren kaart niet te controleren
en als 9:00 uur is en je kortingskaart gaat in rijd je dan direct met korting?
Als je nu voor 9:00 instapt, moet je ook gewoon betalen. En dat moet je met een OV-chipkaart ook, lijkt me.
Weet nog wel 100 vragen
Ik zou zeggen kijk eens op de site van de NS. Daar kun je bijna al je antwoorden zo vinden
En nee ik heb niets met OV-chipkaart te maken anders dan dat ik hem al jaren gebruik zonder problemen. Wat niet betekent dat er geen problemen zijn :mrgreen:

innubibus
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jun 2010 14:12

Re: zijn er compensaties en/of sancties bij niet-uitsjekken ?

Ongelezen bericht door innubibus »

Waar het hier nu over gaat is hoe je het systeem in je eigen voordeel kan gebruiken. Het vervelende echter aan de ovchipkaart is echter, dat het systeem zich eigenlijk tegen de reiziger keert.
In mijn relatief korte ervaring met het reizen op saldo ben ik intussen al wat bijzondere dingen tegengekomen. Het reizen via NS gaat relatief eenvoudig en is redelijk storingsvrij (in ieder geval de afgelopen tijd). Zeker het voordeel voor de 'eerlijke' reiziger is dat bij storingen aan de kant van de NS ze dat ter plaatse kunnen corrigeren.
De bus daarentegen is een heel ander verhaal. Ik reis bijna dagelijks met de bus en weet inmiddels ongeveer wat mijn ritprijs moet zijn. Wat mijn verbazing echter schertst is dat deze prijs schommelt door het gedrag van de buschauffeur. Let wel, niet bewuste keuzes, maar wegopbrekingen, vreemd geparkeerde auto's, te laat remmen voor een halte, zijn allemaal zaken die direct aan de reiziger worden doorberekend. Zo komt mijn ritprijs regelmatig hoger uit. Goed, a la, waar heb ik het over, een paar cent. Maar trek je dat door over het totaal aantal reizigers dat op deze manier reist kom je toch op voor de vervoerder en voor Translink leuke spaarcentjes.
Het tweede probleem is dat ik ervaren heb dat het systeem in de bus heel storingsgevoelig is. Regelmatig is het voorgevallen dat ik na mijn incheck niet meer uit kan checken, omdat de service buiten dienst is geraakt tijdens de rit. Vervolgens kan ik een formuliertje krijgen wat ik zelf mag gaan invullen en opsturen zodat zij binnen twee weken de fout kunnen corrigeren. De busvervoerders hebben vaak geen contactpunten waar dit soort zaken hersteld kunnen worden. Bovendien telt deze storing gewoon net zo hard als een niet-uitcheck, als het bewust nalaten. Een aantal keer achter elkaar en de kaart gaat op slot.
Mag je daar zelf weer achteraan om dat te gaan corrigeren.

En alle partijen wijzen met de vingers naar elkaar. NS personeel zucht over Translink, Translink scheldt op NS.

Gesloten