Mijn naam is Johan van Oorschot, 55 jaar oud, sinds 1999 woon ik als grensarbeider in Duitsland.
Ik heb de Nederlandse nationaliteit, ben Nederlands belastingplichtig en werk in Nederland ik draag al 30 jaar premies af voor ww.aow enz enz.
Nu heb ik sinds kort te horen gekregen dat mijn werk door economische redenen wordt beeindigd.
Dus net als iedereen die in hetzelfde schuitje zit heb ik mij gemeld bij het Uwv en cwi.
De aanvraag papieren zijn mij dan ook correct toegezonden en na invulling weer terug gezonden. Nu blijkt dat er Sinds 1 mei 2010 een nieuwe regelgeving is dat men zich voor eventuele uitkering moet melden in het land waarin hij/zij woont.
Dat dit mijn rechtsgevoel behoorlijk heeft aangesproken moge duidelijk zijn. Immers men krijgt 60 % van het laatst verdiende loon bruto netto uitgekeerd, in Nederland is dat 75/70 %. Daarnaast heb ik het recht om hypotheek rente af te trekken. Ook dit vervalt bij een uitkering in Duitsland. Daarna moet men dus ook nog eens belasting afdragen over de inkomsten uit de uitkering welke men krijgt van Duitsland. Al met al zal de straf voor mij zijn, dat ik nog minder dan 50% van met laatst verdiende loon krijg. Spuugzat ben ik het, ik zie het als een verkapte diefstal van verzekeringsgelden. Ook al is het in een europees verdrag afgesloten de Nederlanders die worden getroffen door de economische crisses en woonachtig in een grensstreek zijn meer dan bedrogen door de Nederlandse staat. Natuurlijk kunnen we zeggen ga dan gewoon terug! Maar dat is geen optie, want het betreft een emigratie met alle gevolgen van dien. Waarom kan men Nederlanders niet tegemoet komen zoals ieder ander die lid is van de Nederlandse samenleving.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Nederlander in de steek gelaten door uitkeringinstantie's
Nederlander in de steek gelaten door uitkeringinstantie's
Laatst gewijzigd door Johan611 op 09 jun 2010 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Nederlander in de steek gelaten door uitkeringinstantie's
Hier kan je wat nalezen, hoe het geregeld is:
http://www.europa-mobil.de/eu-arbeitssu ... losengeld/
http://www.europa-mobil.de/eu-arbeitssu ... losengeld/