LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] contract niet verlengd

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
irene77
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jun 2010 19:36

contract niet verlengd

Ongelezen bericht door irene77 »

Hallo,

mijn situatie is als volgt:

Werk sinds 2008 bij inlener X via uzb.
In feb.2009 in fase B terechtgekomen bij inlener.In fase B zit ik nu op 4 contracten.
Mijn contract wordt niet verlengd,omdat ze mij anders in vaste dienst moeten nemen zegt mijn baas(inlener).Is dit wel zo?

Nu sta ik op straat en moet ik ww aanvragen.
Mijn contract met uzb loopt ook ophetzelfde dag af als opdracht inlener.
Moet de uzb mij dan geen vast contract aanbieden?



Met vriendelijk groet,
Irene

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: contract niet verlengd

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,
In fase B zit ik nu op 4 contracten.
Tel je contracten eens goed na. Het vierde contract bij hetzelfde bedrijf is namelijk van rechtswege al een vast contract

Uit http://www.arbeidsrechter.nl
1. Omzetting arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd naar onbepaalde tijd

Ten eerste vindt omzetting plaats als de arbeidsverhouding van partijen aan bepaalde voorwaarden voldoet, te weten:
- Partijen meerdere arbeidsovereenkomsten hebben gesloten, terwijl er drie jaren zijn verstreken sinds het aangaan van de eerste arbeidsovereenkomst.
- Partijen binnen een termijn van drie jaar drie arbeidsovereenkomsten hebben gesloten, welke zij laten volgen door een vierde arbeidsovereenkomst.
- Partijen één arbeidsovereenkomst sloten voor langer dan drie jaar, welke zij na een korte onderbreking voor bepaalde tijd laten volgen, dan wel direct laten volgen door een overeenkomst voor een duur van langer dan drie maanden.

Voorgaande brengt met zich mee dat ondanks dat partijen denken dat zij weer een contract voor bepaalde tijd aangaan, er toch sprake kan zijn van een contract voor onbepaalde tijd. Krachtens de wet wordt de laatste overeenkomst voor bepaalde tijd, omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde tijd (3.2.).

irene77
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jun 2010 19:36

Re: contract niet verlengd

Ongelezen bericht door irene77 »

even voor de duidelijkheid:

Fase B:
overeenkomst 1
uitzendovereenkomst van 2 feb.2009 tot 1 april 2009

overeenkomst 2
uzb overeenkomst van 2 april tot 1juli 2009

overeenkomst 3
uzb overeenkomst van 2 juli tot 31 dec.2009

overeenkomst 4
uzb overeenkomst van 1 jan.2010 tot 1 juli 2010

nu willen ze mij niet meer hebben na 1juli 2010

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: contract niet verlengd

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Zie mijn quote uit arbeidsrechter.nl.
Volgens mij ben je nu dus van rechtswege in vaste dienst bij het uitzendburo

Ik weet wel dat er in verband met de kredietcrisis wetswijzigingen op komst zijn om voor jongeren onder de 27 jaar, pas de vierde of de vijfde dienstverband voor onbepaalde tijd te laten zijn. Ik weet echte niet hoever deze wetswijzigingen zijn, en of ze al in werking zijn getreden.

Enfin, je doet er verstandig aan om eens de vakbond of een andere belangenorganisatie te contacteren. Het gaat tenslotte wel om je arbeidscontract

Zinook
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 mei 2010 15:40

Re: contract niet verlengd

Ongelezen bericht door Zinook »

seagoing racer2 schreef:Zie mijn quote uit arbeidsrechter.nl.
Volgens mij ben je nu dus van rechtswege in vaste dienst bij het uitzendburo

Ik weet wel dat er in verband met de kredietcrisis wetswijzigingen op komst zijn om voor jongeren onder de 27 jaar, pas de vierde of de vijfde dienstverband voor onbepaalde tijd te laten zijn. Ik weet echte niet hoever deze wetswijzigingen zijn, en of ze al in werking zijn getreden.

Enfin, je doet er verstandig aan om eens de vakbond of een andere belangenorganisatie te contacteren. Het gaat tenslotte wel om je arbeidscontract
Deze wetten zijn inderdaad doorgevoerd, dus dan is het inderdaad mogelijk dat je na dit contract geen werk meer hebt. Wettelijk gezien mogen ze dit.

irene77
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jun 2010 19:36

Re: contract niet verlengd

Ongelezen bericht door irene77 »

ik val niet onder de categorie van onder de 27 jaar.
mijn leeftijd is 32 jaar.

Ik heb nog steeds mijn twijfels....in fase B mag een uitzendkracht 8 contracten of 2 jaar werkzaam zijn. na de 8 ste contract kom je in fase C dus vast contract.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: contract niet verlengd

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,
In de uitzend-CAO is bedongen dat een uitzendovereenkomst in drie fasen is onder te verdelen:

Fase A
basiscontract met uitzendbeding. In fase A sluit het uitzendbureau met de uitzendkracht een arbeidscontract waarin een zogenaamd uitzendbeding is opgenomen. Dit betekent dat de opdrachtgever gedurende fase A de uitzendopdracht altijd tussentijds kan opzeggen. U kunt in deze fase oneindig veel contracten aangaan met het uitzendbureau binnen de termijn van 78 weken.

alternatief: contract zonder uitzendbeding. Als de opdrachtgever in fase A aan een uitzendkracht gedurende een langere tijd méér continuïteit kan en wil bieden, is dat mogelijk. In dat geval sluit het uitzendbureau met de uitzendkracht een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd zonder uitzendbeding. Met het inlenende bedrijf sluit het uitzendbureau dan een opdrachtovereenkomst voor diezelfde tijd. De duur en het aantal overeenkomsten in fase A zijn onbeperkt, zolang de maximale termijn van 78 gewerkte weken maar niet overschreden wordt. Na deze 78 weken gaat de uitzendkracht over naar fase B.

Fase B
contract voor bepaalde tijd. In fase B gaat het uitzendbureau met de uitzendkracht arbeidscontracten aan voor bepaalde tijd. Deze contracten kunnen door het uitzendbureau niet zomaar tussentijds worden opgezegd, tenzij dit schriftelijk in het contract is overeengekomen. In fase B kunnen maximaal 8 contracten afgesloten worden in een periode van 2 jaren. Na fase B komt de uitzendkracht in fase C.

Fase C
contract voor onbepaalde tijd. In deze fase gaat u met het uitzendbureau een arbeidsovereenkomst aan voor onbepaalde tijd. Deze overeenkomst kan niet zomaar opgezegd worden. Er zijn relatief weinig mensen werkzaam in fase C zodat de flexwet, die bedoeld is om uitzendkrachten meer vastigheid te bieden, maar zelden wordt nageleefd. De meeste flexkrachten kunnen maximaal drie en een half jaar werken binnen het fase systeem. De kans dat een uitzendbureau een flexkracht in vaste dienst neemt dus een contract geeft voor onbepaalde tijd is klein.
Dit komt uit de Wikipedia.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze gegevens niet wist.

Lijkt me toch verstandig om eens met de vakbond te bellen hierover.

Zinook
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 mei 2010 15:40

Re: contract niet verlengd

Ongelezen bericht door Zinook »

Fase B
contract voor bepaalde tijd. In fase B gaat het uitzendbureau met de uitzendkracht arbeidscontracten aan voor bepaalde tijd. Deze contracten kunnen door het uitzendbureau niet zomaar tussentijds worden opgezegd, tenzij dit schriftelijk in het contract is overeengekomen. In fase B kunnen maximaal 8 contracten afgesloten worden in een periode van 2 jaren. Na fase B komt de uitzendkracht in fase C.
Fase B:
overeenkomst 1
uitzendovereenkomst van 2 feb.2009 tot 1 april 2009

overeenkomst 2
uzb overeenkomst van 2 april tot 1juli 2009

overeenkomst 3
uzb overeenkomst van 2 juli tot 31 dec.2009

overeenkomst 4
uzb overeenkomst van 1 jan.2010 tot 1 juli 2010

nu willen ze mij niet meer hebben na 1juli 2010

Tot nu toe heeft het uitzendbureau zich nog aan de regels gehouden. In fase B mogen ze je 8 contracten geven die samen max. 2 jaar mogen zijn.

Ze hebben je 4 contracten gegeven en je bent nog niet over die 2 jaar heen. Wat voor jou heel belangrijk is, is het zinnetje wat ik onderstreept heb. Staat er schriftelijk in je contract bij het uitzendbureau dat ze je eerder mogen ontslaan of je contract niet verlengen. Staat dit er niet in, dan heb je een sterk punt.

tsja..
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 jan 2010 10:14

Re: contract niet verlengd

Ongelezen bericht door tsja.. »

Zinook schreef:
Ze hebben je 4 contracten gegeven en je bent nog niet over die 2 jaar heen. Wat voor jou heel belangrijk is, is het zinnetje wat ik onderstreept heb. Staat er schriftelijk in je contract bij het uitzendbureau dat ze je eerder mogen ontslaan of je contract niet verlengen. Staat dit er niet in, dan heb je een sterk punt.

beste,

dit ben ik niet met je eens. het tijdelijke contract wordt niet tussentijds beeindigd, het wordt simpelweg niet verlengd. een tijdelijke arbeidsovereenkomst eindigt altijd van rechtswege..dus ik ben bang dat TS hier geen sterk punt heeft.

Zinook
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 mei 2010 15:40

Re: contract niet verlengd

Ongelezen bericht door Zinook »

@tsja..

Je hebt helemaal gelijk. Ik heb het nog eens doorgelezen en het contract eindigt inderdaad. Het wordt simpelweg niet verlengd na die datum.

Dan vrees ik ook dat ze gewoon op zoek moet naar een andere baan.

Annet63
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jun 2010 15:04

Re: contract niet verlengd

Ongelezen bericht door Annet63 »

Bel even gratis met het Juridisch Platform http://juridisch-platform.nl, dan weet je meteen hoe je ervoor staat. Misschien kunnen ze je ookwel bijstaan in je zaak, maar een keer gratis bellen kan sowieso geen kwaad. Ik hoop dat het je verder helpt!
Sterkte,
Groeten Annet

nicolko1978
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 okt 2009 11:02

Re: contract niet verlengd

Ongelezen bericht door nicolko1978 »

Beetje jammer: registreren om 3 keer in oude en recente topics dezelfde website te spammen. Is volgens mij niet de bedoeling op het forum .

Annet63 schreef:Bel even gratis met het Juridisch Platform http://pieppieppiep.piep, dan weet je meteen hoe je ervoor staat. Misschien kunnen ze je ookwel bijstaan in je zaak, maar een keer gratis bellen kan sowieso geen kwaad. Ik hoop dat het je verder helpt!
Sterkte,
Groeten Annet

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: contract niet verlengd

Ongelezen bericht door jor »

Allemaal leuk en (en misschien?)goed bedoeld maar 1 maal plaatsen(van hetzelfde bericht) is genoeg en meer is ook niet toegestaan.
Bijdragen mogen niet te lang zijn en maar één (1) keer worden geplaatst.

Gesloten