LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe kom je van je makelaar af zonder enorme kosten

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
databyte
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 mar 2010 12:50

Hoe kom je van je makelaar af zonder enorme kosten

Ongelezen bericht door databyte »

Ons huis staat al jaren te koop, de makelaar doet niet veel meer, nu willen wij zonder torenhoge kosten van deze makelaar af, hoe doe je dat?

RobbieS.
Berichten: 157
Lid geworden op: 10 mei 2009 11:36

Re: Hoe kom je van je makelaar af zonder enorme kosten

Ongelezen bericht door RobbieS. »

Gewoon je makelaar bellen en zeggen dat je van de overeenkomst afwilt.

Jij krijgt dan de rekening voor geleverde diensten, en vervolgens kun je op zoek naar een andere makelaar. Lijkt me geen ingewikkeld verhaal.

stofzuigertje

Re: Hoe kom je van je makelaar af zonder enorme kosten

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je binnen 6 maanden verkoopt moet je alsnog de provisie betalen dus als je slim bent noem je een opleveringstermijn die langer is, tenzij een andere een kopen vind die wel een hoge prijs wil betalen.

Eventueel kun je enkele maanden verhuren voor de overdracht plaats vind zodat je buiten de 6 maanden die de meeste in hun voorwaarden hebben staan zit.

databyte
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 mar 2010 12:50

Re: Hoe kom je van je makelaar af zonder enorme kosten

Ongelezen bericht door databyte »

dus als je opzecht zit je nog 6 maanden als je verkoopt aan die makelaar vast en betaal je dus dubbel provisie dus nog een half jaar niks doen en toch geld vangen lekker makkelijk zo.
Is er dan geen enkele andere manier om per direct van een makelaar af te komen, wil uiteraard de gemaakte kosten wel betalen, maar niet meer dan dat en wel bewijzen vragen??

JanDor
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mar 2010 22:31

Re: Hoe kom je van je makelaar af zonder enorme kosten

Ongelezen bericht door JanDor »

Beste Databyte,

Of je zonder kosten van je makelaar af kunt komen hangt af van het contract wat je met hem/haar hebt gesloten. In de meeste gevallen zal dit zonder problemen kunnen. Wel moet je rekening houden met zogenaamde intrekkingskosten. Dit zijn kosten die de makelaar bijv heeft moeten maken om jouw woning op diverse woningsites aan te melden en/of eventuele advertentiekosten.

Zelf werk ik veel met en voor makelaars en geef les aan o.a. NVM Makelaars. Als je wilt, kijk ik even met je mee om je verder te adviseren. Mail me in dat geval even op jd at jenta . nl

Ik hoop dat je snel je huis alsnog zult kunnen verkopen.

tobnooit
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 mar 2010 12:23

Re: Hoe kom je van je makelaar af zonder enorme kosten

Ongelezen bericht door tobnooit »

Het ligt er maar helemaal aan wat er in je contract staat met de makelaar.
Het is niet per defenitie zo dat je binnen een half jaar je huis niet mag verkopen.
Ik ben vorige week ook overgestapt naar een andere makelaar omdat mijn makelaar ook niets meer deed ( wat wel was beloofd).
Hij presenteerde mij een rekening van bijna 3000,-- euro, maar dat heb ik weten terug te brengen tot 1250,-- euro. Nog veel geld voor iemand die niets heeft gepresteerd, maar goed.
Ik ben wel van hem af.

Succes ermee, maar blijf wel allert.

omega30
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 nov 2008 18:09

Re: Hoe kom je van je makelaar af zonder enorme kosten

Ongelezen bericht door omega30 »

Tweemaal met hetzelfde huis meegemaakt:
bij aankoopplannen had ik een makelaar gevraagd een taxatierapport op te maken zodat ik daarmee kon kijken of ik de financiering rond kon krijgen. Ik huurde op dat moment (februari) het pand en had er geen haast mee, de verkoper zat in financiele problemen, er lagen 2 beslagen op dus die kon voorlopig niet leveren. De makelaar is die maand 1x langsgeweest, 5 minuten binnen geweest. Verder hoorde ik niets van hem tot september. Toen lag er ineens een taxatierapport op de mat waarin het huis werd getaxeerd exact op de vraagprijs met de mededeling dat hij door tijdsdruk geen verder onderzoek had kunnen doen. Met de pittige rekening. Hij heeft van mij een kort briefje gekregen dat ik de vordering betwiste op grond van wanprestatie.

Bij de verkoop had een goede vriend van me een makelaar langsgestuurd. Die heeft het pand niet verder dan de eerste verdieping, de zitbank en de koffiekop bekeken, wilde het pand wel in verkoop nemen maar voor een voor mij onacceptabele vraagprijs. Hij heeft me ook geen contract laten tekenen, geen posters op de ramen gehangen, er niet mee geadverteerd, geen foto's gemaakt, heeft me de sleutels nooit gevraagd voor eventuele bezichtiging. Desondanks, toen ik zelf 3 maanden later een koper had gevonden, wilde hij wel courtage innen. Nadat ik in de lach was geschoten, probeerde hij het bij de koper, voor het dubbele bedrag! En zowaar, die betaalde, de domoor, terwijl die ook geen koopopdracht aan die makelaar had gegeven.

Dit speelde begin jaren '90, ik denk dat de huidige generatie makelaars wel beseft dat je bij zulk wangedrag binnen de kortste keren op Internet bekend staat als de bonte hond.

Bosjesman
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 feb 2007 14:09

Re: Hoe kom je van je makelaar af zonder enorme kosten

Ongelezen bericht door Bosjesman »

Mooie verhalen, omega30. Volgens mij heb jij wel prutsers van makelaars over de vloer gehad, lachwekkend gewoon.

Even ontopic:
als je van jemakelaar af wilt he4b je met 2 kosten te maken:
a) intrekkingskosten (je betaalt de gemaakte kosten)
b) als je het registergoed verkoopt binnen een afgesproken termijn (meestal 6 maanden ja), betaal je de courtage alsnog. Dit lijkt een beetje onterecht, maar je moet het ook even vanuit het oogpunt van de makelaar zien: Stel, je hebt een actieve makelaar, die regelt een bezichtiging met een koper. De verkoper zegt de overeenkomst met de makelaar op en hij belt zelf de koper en komt tot overeenstemming. De makelaar wordt dan niet betaald voor zijn diensten (zoals afgesproken courtage bij verkoop an de woning). Om deze praktijken te dwarsbomen, wordt er meestal een termijn van 6 maanden afgesproken.

Als de makelaar wanprestatie levert, zou ik ook het contract willen ontbinden, en is het vervallen van die termijn onderdeel van de afspraak

Harry Benz
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jun 2010 19:48

Re: Hoe kom je van je makelaar af zonder enorme kosten

Ongelezen bericht door Harry Benz »

databyte schreef:Ons huis staat al jaren te koop, de makelaar doet niet veel meer, nu willen wij zonder torenhoge kosten van deze makelaar af, hoe doe je dat?
Als u geen kosten wilt betalen aan een makelaar, neem er dan geen!

brenda229
Berichten: 277
Lid geworden op: 21 mei 2006 17:56

Re: Hoe kom je van je makelaar af zonder enorme kosten

Ongelezen bericht door brenda229 »

misschien kan je aangegeven dat je niet te vreden bent en dat je hem nog een kans wil geven! Zoniet dat je dan afstand van elkaar neemt.

Ik begrijp makelaars niet, in deze markt zou je denken dat ze beetje hun best doen. maar valt vies tegen.
we hadden 3 makelaars uitgenodigd voor een gesprek, 2 kwamen gewoon te laat, een had geenkaartje bij zich en nooit geen info van ontvangen en een andere was met de info veel te laat.
Dan denk ik, zo slecht gaat het toch niet!
gr brenda

Janny
Berichten: 2094
Lid geworden op: 27 aug 2003 21:15

Re: Hoe kom je van je makelaar af zonder enorme kosten

Ongelezen bericht door Janny »

Ons huis staat al jaren te koop, de makelaar doet niet veel meer, nu willen wij zonder torenhoge kosten van deze makelaar af, hoe doe je dat?
Allereerst: de meest fraaie oplossing is praten met de makelaar en de dingen uitleggen. In een onderling gesprek kunnen meestal de zaken wel opgelost worden.
Echter de opmerking :
zonder torenhoge kosten
is natuurlijk wel heel eenzijdig opgemerkt. Jullie hebben samen een contract afgesloten. Daar kun je elkaar dus aan houden. Daar staan ook de clausules in voor be-eïndiging.
Als je tenminste een NVM Makelaar gekozen hebt.Deze is altijd beëdigd en heeft een erecode waaraan hij/zij zich moet houden.Komen jullie er onderling niet uit dan kun je altijd naar de Bond van NVM makelaars om te klagen. Maar fair is: eerst samen praten en overleggen. en volgens het contract de zaak afwerken.
U wilt toch ook graag dat hij/zij zich aan dat contract houd? Hij/Zij wil ook graag dat u van uw kant zich daar aan houd.
Janny

Heinrich.Hannover
Berichten: 42
Lid geworden op: 07 mei 2010 00:32

Re: Hoe kom je van je makelaar af zonder enorme kosten

Ongelezen bericht door Heinrich.Hannover »

Zeggen dat je jezelf failliet laat verklaren, omdat hij je huis niet kan verkopen.

Janny
Berichten: 2094
Lid geworden op: 27 aug 2003 21:15

Re: Hoe kom je van je makelaar af zonder enorme kosten

Ongelezen bericht door Janny »

Zeggen dat je jezelf failliet laat verklaren, omdat hij je huis niet kan verkopen.
Wat lost dit op?
Iedereen wil fair behandelt worden. U toch ook? Dan heeft het dreigen met Faillietverklaren toch geen enkele zin. De makelaar kan bij failisement bij de curator gewoon zijn courtage nota indienen. Wat bent u er dan mee opgeschoten?
Nee! onderling overleg lost het meeste op. en een contract naleven, ook door de makelaar is een goede optie.
Janny

Ronbee
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 jun 2010 15:24
Contacteer:

Re: Hoe kom je van je makelaar af zonder enorme kosten

Ongelezen bericht door Ronbee »

Je hebt een contract met je makelaar. Hier kun je vanaf. In dit contract staan ook de spelregels. Vaak is het de 10 % van de courtage zoals die zou zijn bij de laatst gehanteerde vraagprijs. Oftewel courtage 2%, vraagprijs 200.000,-- courtage zou zijn 4000,-- hier 10 % van, betekend dus 400,-- (vaak exclusief BTW!)

Een optie is om de vraagprijs te verlagen. Je kunt deze op 1 euro stellen.

Overige kosten zoals advertentiekosten is uiteraard wel fair om volledig te betalen. (behalve wat de makelaar heeft weggegeven).

Gesloten