LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Neem altijd alleen een gekwalificeerde rijschool!

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
SJOHNN
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 mei 2010 10:27

Neem altijd alleen een gekwalificeerde rijschool!

Ongelezen bericht door SJOHNN »

Geachte Ls.,

toen ik een autorijschool zocht om het te leren,kwam ik nav. recommandatie bij "Autorijschool Alkmaar".

De theorieprogramma's gingen prima en ik slaagde dan ook meteen.

Maar.............de rijlessen gingen op zich goed alleen kreeg ik vaak een andere auto wat wel lastig was.

Toen uiteindelijk ik rijexamen moest doen begon het al dat er een geheel andere auto stond die ik niet kende en waar ik nimmer in had gelesd.

Resultaat ik zakte dus !

Dus opnieuw een poging en kreeg ik v/d examinator de mededeling;"U doet voor de eerste keer examen dus moet het nog maar even over "!

De 3e keer had ik weer een onbekende auto en zakte dus,ik protesteerde bij bemelmans en werd afgebekt !

Toen naar een "Echte" gekwalificeerde rijschool en na nog enige theorie lessen slaagde ik via Rijks waterstaat meteen !


Derhalve mijn advies neem een gekwalifiseerde rijschool !

[email protected]

jojogirl21
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 mei 2010 20:53

Re: Neem altijd alleen een gekwalificeerde rijschool!

Ongelezen bericht door jojogirl21 »

Wat valt er onder een "echte, gekwalificeerde rijschool"?
Waar is die dan voor gekwalificeerd?

EagleOne2002
Berichten: 375
Lid geworden op: 18 sep 2009 09:15

Re: Neem altijd alleen een gekwalificeerde rijschool!

Ongelezen bericht door EagleOne2002 »

Op welke punten zakte je en wat was er anders aan de auto?

tsja..
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 jan 2010 10:14

Re: Neem altijd alleen een gekwalificeerde rijschool!

Ongelezen bericht door tsja.. »

wat jojogirl zegt. en ik denk dat je vergelijking tussen een standaard CBR examen en een BNOR examen mank gaat. een BNOR heeft duidelijk hogere slagingpercentage's dan het standaard CBR examen.


en daarbij zou ik mn email adres weghalen als je niet gek gespamd wilt worden.

SJOHNN
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 mei 2010 10:27

Re: Neem altijd alleen een gekwalificeerde rijschool!

Ongelezen bericht door SJOHNN »

Met dank voor allereactie het volgende;

Een instantie verantwoordelijk voor (oa.)auto rijscholen is V.A.M.O.R. en is alleen voor rijscholen met VAK diploma !

De SPAM krijg ik nimmer vanwege mijn provider's tw;
HCC.NL,
ADSLTOTAAL.NL,(€18,23 P.MND 20 MB)
HOBBY.MAIL.NL.


DE PROBLEMEN V/D RIJ EXAMINATOR;

SLECHT BEDIENINGS BEKENDHEID IN/MET DE AUTO,
BOCHTEN TE WIJD NEMEN,
INGRIJPEN REMMEN.
NIET GOED BIJ DE PEDALEN TE KUNNEN.
Dit waren enkele,ik kreeg iedere keer bij het examen een andere auto die ik niet kende en protesteren hielp niet !
Tot bij een VAK rijschool,die mij testte en constateerde dat ik als ik in de door mij gewenste en erin geleste auto reed het prima deed !
Kort daarna exsamen bij rijks waterstaat en wel in de auto waarin ik wenste te lessen en nu ook gebeurde ,slaagde ik meteen al de eerste keer !

Zelfs met de complimenten van die examinator.

jojogirl21
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 mei 2010 20:53

Re: Neem altijd alleen een gekwalificeerde rijschool!

Ongelezen bericht door jojogirl21 »

Ik moet zeggen, en ik heb zelf een rijschool, dat vamor mij niet echt een belletje doet rinkelen. Na wat googelen, en er valt weinig over te vinden, ben ik tot de conclusie gekomen dat vamor de oude variant is van wat tegenwoordig RIS heet, oftewel rij-opleiding in stappen.

RIS, of VAMOR, is geen instantie, maar een opleidingsmethode. Een RIS-instructeur, of in jouw geval VAMOR-instructeur heeft de gewone opleiding voor rij-instructeur gevolgd, maar daarbij als toevoeging een lesmethode om leerlingen in een hele gestructureerde en gefaseerde manier les te geven. Het feit dat iemand dit certificaat heeft wil niet zeggen dat hij per definite beter les geeft dan iemand met het gewone instructeurscertificaat. En vooral, het feit dat een rijschool instructeurs met dit certificaat heeft, wil al helemaal niet per definitie zeggen dat dit een betere rijschool is dan andere rijscholen die deze instructeurs niet hebben.

Het feit dat jouw eerste rijschool jou steeds in andere auto's heeft laten rijden, en jou ook nog eens examen heeft laten doen in een auto waar je nog nooit eerder in gereden had is absoluut een slechte zaak. Het kan natuurlijk gebeuren dat de rijschool net in de periode dat jij er lest van auto veranderd, maar het lijkt me duidelijk dat de leerling eerst de tijd moet krijgen een auto te leren kennen voordat hij hiermee op examen moet verschijnen. Ik kan mensen dan ook ten zeerste aanbevelen om het examen in zo'n situatie te weigeren en de rijschool te verplichtten om jou eerst een aantal lessen in die auto te geven!

Het is natuurlijk top dat je bij die andere rijschool wel goed begeleid bent en dat je daarna in een keer bent geslaagd, en ik bedoel ook niks slechts te zeggen over RIS, of VAMOR, maar ik wil alleen aangeven dat het steeds weer wisselen van auto's natuurlijk aan de betreffende rijschool ligt, en niet zozeer aan de opleiding van de instructeur, want afgezien van die ene module over het lesgeven volgens een vast stappenplan, zijn de opleidingen verder precies hetzelfde...

SJOHNN
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 mei 2010 10:27

Re: Neem altijd alleen een gekwalificeerde rijschool!

Ongelezen bericht door SJOHNN »

Bedankt voor deze duidelijke reactie,
helaas wist ik dat alle maal niet toen ik leste en de examinator zei niks.

Een feit is wel dat de examinator van rijkswaterstaat achteraf mij mededeelde en in aanwezigheid van mijn nieuwe rijschool instructeur dat ik mijn theorie ijselijk goed had geleerd maar er in de praktijk rekening mee moest houden flexibel te zijn met de regelen (in positieve en veilige zin natuurlijk).

Ik rij nu al vele,vele jaren en heb NIMMER verkeers toestanden oid gehad met name omdat mijn laatste rij instructeur altijd iedereen zei;"Kijken,kijken eerst kijken en zien , anticiperen pas dan doen ! "Ook attandeerde hij de leerlingen erop om tijdens het rijen en kijken duidelijk het hoofd te bewegen,de examinator ziet dan dat er gekeken wordt !

Ik heb ook de eigenschap dat ik "Praat"met mijn rem,het achterop liggende verkeer "Ziet"dan dat er wat is en kan reageren.

Ik weet nog wel dat ttt. mijn rijschool stelde dat de instantie waar hij bij zat een lijst bij hield met "Slagings percentage" !

Mijn laatste rijschool zat op tussen de 98 en 100 % !

stofzuigertje

Re: Neem altijd alleen een gekwalificeerde rijschool!

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je niet weet hoe je een stoel goed moet instellen kom je slecht bij de pedalen.

Als je geslaagd bent moet je ook in elke auto kunnen rijden.
Als je eerlijk zegt dat deze auto totaal anders is en nieuw voor jou zullen ze iets meer coulant zijn meestal.

Dat een nieuwe onbekende auto extra spanning geeft, dat weet ik maar ik moest ook in nieuw model examen doen wegens andere die oude in de prak had gereden.
Totaal ander merk en type maar toch probleemloos geslaagd.
Alleen zaten enkele knoppen anders en de stoel goed zetten duurde daarom iets langer, geen hendel voor maar aan zijkant... dus de examinator wist gelijk dat ik dat probleem had.
Verder kan ik me nog herinneren dat ik na 200 meters stopte voor de spiegels beter te zetten, en kreeg daarvoor een complimentje.

Zo kan het dus ook.

SJOHNN
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 mei 2010 10:27

Re: Neem altijd alleen een gekwalificeerde rijschool!

Ongelezen bericht door SJOHNN »

De auto die ik kreeg daarin stond de stoel al maximaal naar voren en kon niet verder,ik "Lag"ahw in de auto .

In de andere stond de stoel vast van wege een probleem met de stoel en had ik daar ook hetzelfde probleem.

In beide gevallen protesteerde ik maar moest het er maar mee doen,er was geen andere beschikbaar als ik had geweten dat ik had kunnen weigeren had ik dat zeer zeker gedaan !

Ok bleken sommigge knoppen niet te werken en bleef steeds het "Pookje" haken oid.

Ook de zg. richting aanwijzer liet het soms afweten,het probleem was (na protest} bekend maar er was nog geen tijd voor reparatie geweest !

De theorie lessen waren ok en de rij instructeur deed zijn best maar zei ook;"Geen ijzer met handen te kunnen breken en met afrijden zou het misschien wel verholpen zijn"!

Veel auto's hadden nl. problemen.

Zoals ik al eerder mededeelde kreeg ik na protesteren een grote bek en ben toen weg gegaan,mijn papieren heb ik dmv. juridische maatregel moeten afdwingen. Er was een man voor de theorie en 1 voor de auto's,de laatste nam het niet zo nauw en lag ook dwars.

stofzuigertje

Re: Neem altijd alleen een gekwalificeerde rijschool!

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Kijk voor je rijles neemt of ze redelijk nieuwe en goed onderhouden voertuigen van liefst Japans merk rijden, die schakelen meestal beste, nauwelijks problemen dus welk merk/type gaven zij dan les?

Vooral als je erg klein bent is een Japanse auto vaak beter op maat dan dikke Mercedes of zo, hoewel die ook in China verkocht worden zonder enige problemen.
Dus kies je rijschool naast Theorie ook eens op de auto.

SJOHNN
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 mei 2010 10:27

Re: Neem altijd alleen een gekwalificeerde rijschool!

Ongelezen bericht door SJOHNN »

Wat de auto betreffende heb ik ttt. voor een rijschool gekozen die les gaf in een austin omdat mijn vader er een had ,de auto die ik uiteindelijk kreeg was meestal een japanse,een waardeloos kreng ,ik lag er meer in dan dat ik zat en instellen v/d stoel stond al op maximum.

Ik rij nu in een austin mini clubman estate en dat bevalt mij prima een handig en krachtig wagentje (1100pk) dat mij nu al jaren perfect dient.

Hij is van 1979 en in prima staat (ml dinitrol+controle).

Onderhoud en onderdelen zijn geen probleem (damen&kroes boxtel).

jojogirl21
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 mei 2010 20:53

Re: Neem altijd alleen een gekwalificeerde rijschool!

Ongelezen bericht door jojogirl21 »

SJOHNN schreef: Ik weet nog wel dat ttt. mijn rijschool stelde dat de instantie waar hij bij zat een lijst bij hield met "Slagings percentage" !

Mijn laatste rijschool zat op tussen de 98 en 100 % !
Het CBR houdt voor elke rijschool de slaginspercentages bij en zet deze op hun website.

Mensen moeten er wel rekening mee houden dat een slagingspercentage op zich vrij weinig zegt!
Een hoog slagingspercentage staat mooi, en dat weten veel rijscholen. Dit zorgt ervoor dat er rijscholen zijn die hun leerlingen bijvoorbeeld veel te veel lessen verkopen, immers meer lessen betekend een hogere kans om in 1x te slagen. Ook zijn er rijscholen die heel selectief zijn in de leerlingen die ze aannemen. Ze nemen dan allleen leerlingen aan die alles snel oppikken en weinig stress hebben.
Kies een rijschool dus nooit alleen op een slagingspercentage uit, want het hoeft echt niks over de kwaliteit van de lessen te zeggen!

Gesloten