LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] opzeggen levensverzekering/beleggingsverzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Leo Hofland
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mei 2009 20:18

opzeggen levensverzekering/beleggingsverzekering

Ongelezen bericht door Leo Hofland »

Hallo,

Ik heb een levensverzekering lopen bij Avero Achmea.
Nu krijg ik een brief van hun waarin zij aangeven het fondsenassortiment te wijzigen van Presto Mixfonds naar Avero Achmea Mixfonds.
Het liefst zou de waarde uitgekeerd krijgen voordat de koersen nog verder zakken.
Mijn vraag is of ik nu boetevrij kan stoppen omdat Avero deze wijziging door wil voeren.

Een spoedige reactie stel ik zeer op prijs.

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: opzeggen levensverzekering/beleggingsverzekering

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Een levensverzekering is een eenzijdige overeenkomst en kan je dus altijd stopzetten.

Dit betekent echter niet dat er hieraan geen fiscale consequenties kunnen zitten of dat de verzekeraar de nog niet verrekende kosten niet in rekening mag brengen. Het wijzigen van een beleggingsfonds is hierop geen uitzondering, helaas.

barcelona
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mei 2009 15:07

Re: opzeggen levensverzekering/beleggingsverzekering

Ongelezen bericht door barcelona »

Toevallig ben ik het zelf nu aan het afkopen. De informatie wat ik heb gekregen is als volgt: Bij een waarde onder 4000 Euro ben je geen boeterente verschuldigd. Wel moet je bij je belastingaangifte van volgende jaar rekening mee houden dat je belasting moet terugbetalen, dit is dan maximaal 52%.

Groetjes, Barcelona

Rense
Berichten: 285
Lid geworden op: 09 apr 2009 12:23

Re: opzeggen levensverzekering/beleggingsverzekering

Ongelezen bericht door Rense »

@barcelona
Jou afkoop betreft een lijfrenteverzekering.
De afkoop van Leo is waarschijnlijk een kapitaalverzekering.
Hij hoeft dus geen rekening te houden met de door jou genoemde 52%.
Hij is alleen belasting verschuldigd indien de afkoopwaarde hoger is dan de som der betaalde premies.

Succes...

Ellepeleke
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jun 2010 11:41

Re: opzeggen levensverzekering/beleggingsverzekering

Ongelezen bericht door Ellepeleke »

Hallo,

Ook ik ben bezig met het afkopen van mijn levensverzekering.
Hij is ergens in 2001 afgesloten en de betaalde premies zijn (verrassing!) hoger dan de afkoopwaarde.

Nu heb ik de verzekeraar, Avéro Achmea, gebeld omdat zij volhouden dat zij vanaf dit jaar VERPLICHT zijn 52% aan de belasting af te dragen.
Ik kan dit dan in mijn aangifte van 2010 meenemen en krijg dan de rest van MIJN geld (heb nl. nooit iets afgetrokken) pas ergens in 2011 terug.

Klopt dit??
En is het in mijn geval niet anders omdat ik meer premie heb betaald dan de afkoopwaarde op dit moment is?

Wie kan mij hier antwoord op geven?
Alvast bedankt!

Rense
Berichten: 285
Lid geworden op: 09 apr 2009 12:23

Re: opzeggen levensverzekering/beleggingsverzekering

Ongelezen bericht door Rense »

je hebt een lijfrenteverzekering en dan zijn ze inderdaad verplicht 52 procent in te houden. Wanneer dit teveel is dan wordt dit gecorrigeerd in de jaaraangifte 2010. Wanneer je geen premie hebt afgetrokken is dit je eigen fout. Je kunt tot 5 jaar terugvragen (dus de periode 2005-2009).

KHdV
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 feb 2010 13:03

Re: opzeggen levensverzekering/beleggingsverzekering

Ongelezen bericht door KHdV »

Hoe dient de beleggingsverzekering te worden op gezegd?? Is daar een mooie standaard brief voor of kun je het gewoon telefonisch opzeggen??

Ik heb namelijk ook een beleggingsverzekering waar ik van af wil.

jammer
Berichten: 766
Lid geworden op: 22 jan 2011 13:21

Re: opzeggen levensverzekering/beleggingsverzekering

Ongelezen bericht door jammer »

Kijk even op tros radar bij woekerpolissen bladzijden vol informatie en standaard brieven. Veel succes van ook een gedupeerde....

Gesloten