LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vraag over expiratie koopsompolis

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
tonw2010

vraag over expiratie koopsompolis

Ongelezen bericht door tonw2010 »

Graag wil ik aan de leden van dit forum de navolgende vraag voorleggen.

Ik had een koopsompolis (op basis van aandelen-units) met expiratiedatum 12 april 2010. Op 30 maart 2010 stuurde ik via de tussenpersoon het verzoek naar de bank om expiratie-uitkering.
Omdat niet alle gevraagde stukken op 12 april 2010 bij de bank aanwezig waren werd pas op 28 april 2010 uitgekeerd.

De waardevaststelling werd echter gebaseerd op de beurskoers van 28 april 2010 (uitkeringsdatum) en niet op basis van de koers op 12 april 2020 (expiratiedatum).

De koers op 28 april 2010 was aanzienlijk lager. Nadeel ongeveer 350,-
euro.

Mag de bank dit doen? In de polisvoorwaarden kan ik daar niks over vinden. Daar staat wel iets in dat pas kan worden uitgekeerd als alle gevraagde documenten binnen zijn. Maar er staat niets in dat de waarde wordt vastgesteld als alle documenten binnen zijn.

Wie weet wat mijn rechten zijn?

Mk

Re: vraag over expiratie koopsompolis

Ongelezen bericht door Mk »

De vraag is wanneer de stukken bij de bank binnen waren. Op zich is het logisch dat de units pas worden verkocht als alle papieren binnen zijn. Het zou namelijk andersom kunnen dat (als de koersen juist gestegen zijn) klanten claimen dat units te vroeg verkocht zijn.

Daarnaast vraag ik me af om wat voor units het ging, kan het zijn dat die slechts één keer per maand gekocht/verkocht kunnen worden?

Anders heb je in ieder geval een belabberde tussenpersoon; die hoort te weten welke stukken een bank nodig heeft om dit soort zaken af te wikkelen.

Gesloten