LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Annuleringskosten over annuleringsverzekering ?

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
leoverdi
Berichten: 80
Lid geworden op: 19 okt 2005 15:56

Annuleringskosten over annuleringsverzekering ?

Ongelezen bericht door leoverdi »

Ik heb een reis geboekt en daarbij een annuleringsverzekering afgesloten.

De kosten voor de verzekering waren 60 euro.

Helaas kan de reis door omstandigheden niet doorgaan dus reis geannuleerd.

Ik moet annuleringskosten betalen over de reis en annuleringskosten bij de tour operator, dat lijkt me allemaal heel redelijk. Echter ik moet nu ook annuleringskosten betalen over de annuleringsverzekering en dat lijkt mij toch wel vreemd omdat de polisvoorwaarden het niet hebben over annuleringskosten over de annuleringsverzekering. De kosten voor het annuleren van de verzekering zijn 71 euro.

Zou dit kunnen kloppen? Volgens de touroperator klopt het wel maar de verzekering zegt dat de verzekering niet is geannuleerd omdat ik nl. nog aanspraak maak op die verzekering.

Uiteraard heb ik de operator nu verzocht om die kosten retour te storten maar wat te doen als dit wordt geweigerd?

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Annuleringskosten over annuleringsverzekering ?

Ongelezen bericht door geengast »

Zodra u de verzekering heeft afgesloten (indertijd bij boeking) heeft u gebruik gemaakt van die verzekering. Immers als u een dag later geannuleerd had, was er dekking geweest.
Dat is de reden dat een annuleringsverzekering NOOIT terugbetaald kan worden. U gebruikte deze immers al!

Dat zou hetzelfde zijn als op 1 januari de brandverzekering van het vorig jaar terug te vorderen. Het had immers niet gebrand?

witte angora
Berichten: 30999
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Annuleringskosten over annuleringsverzekering ?

Ongelezen bericht door witte angora »

leoverdi schreef:Ik heb een reis geboekt en daarbij een annuleringsverzekering afgesloten.

De kosten voor de verzekering waren 60 euro.

Helaas kan de reis door omstandigheden niet doorgaan dus reis geannuleerd.

Ik moet annuleringskosten betalen over de reis en annuleringskosten bij de tour operator, dat lijkt me allemaal heel redelijk. Echter ik moet nu ook annuleringskosten betalen over de annuleringsverzekering en dat lijkt mij toch wel vreemd omdat de polisvoorwaarden het niet hebben over annuleringskosten over de annuleringsverzekering. De kosten voor het annuleren van de verzekering zijn 71 euro.

Zou dit kunnen kloppen? Volgens de touroperator klopt het wel maar de verzekering zegt dat de verzekering niet is geannuleerd omdat ik nl. nog aanspraak maak op die verzekering.

Uiteraard heb ik de operator nu verzocht om die kosten retour te storten maar wat te doen als dit wordt geweigerd?
Wat zeggen de polisvoorwaarden hierover?

leoverdi
Berichten: 80
Lid geworden op: 19 okt 2005 15:56

Re: Annuleringskosten over annuleringsverzekering ?

Ongelezen bericht door leoverdi »

In de polisvoorwaarden staat niets over annuleringskosten bij annulering.

Even voor de duidelijkheid.

Het hele bedrag voor de annuleringsverzekering is dus betaald en de annuleringskosten die berekend worden zijn hoger dan dit bedrag.

Verder zegt de verzekering (die ik gisteren hierover sprak) dat de verzekering niet geannuleerd is omdat er nog aanspraak op wordt gedaan (heb het schadeformulier nl. opgestuurd) dus deze loopt nog gewoon door ondanks dat de reis niet doorgaat.

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Annuleringskosten over annuleringsverzekering ?

Ongelezen bericht door gerland »

Voor alle duidelijkheid: kunt u een volledige specificatie geven van de volledige annuleringskosten?

leoverdi
Berichten: 80
Lid geworden op: 19 okt 2005 15:56

Re: Annuleringskosten over annuleringsverzekering ?

Ongelezen bericht door leoverdi »

15% over de reissom
20 euro voor de touroperator
71 euro annuleringskosten voor de annuleringsverzekering (die dus al helemaal betaald was)

witte angora
Berichten: 30999
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Annuleringskosten over annuleringsverzekering ?

Ongelezen bericht door witte angora »

Verder zegt de verzekering (die ik gisteren hierover sprak) dat de verzekering niet geannuleerd is omdat er nog aanspraak op wordt gedaan (heb het schadeformulier nl. opgestuurd) dus deze loopt nog gewoon door ondanks dat de reis niet doorgaat.
Heb je soms een doorlopende annuleringsverzekering? Dan zou je wéér een reis kunnen boeken, en geen annuleringsverzekering af hoeven te sluiten omdat je die al hebt.

Is die 71 euro soms een eigen risico of iets dergelijks? Ik kan me ergens wel iets voorstellen dat dat bij een doorlopende annuleringsverzekering het geval is.

leoverdi
Berichten: 80
Lid geworden op: 19 okt 2005 15:56

Re: Annuleringskosten over annuleringsverzekering ?

Ongelezen bericht door leoverdi »

Het is een kortlopende en het betreft dus echt annuleringskosten, geen eigen risico of wat dan ook.

Dirkie
Berichten: 2937
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Annuleringskosten over annuleringsverzekering ?

Ongelezen bericht door Dirkie »

15% over de reissom
20 euro voor de touroperator
71 euro annuleringskosten voor de annuleringsverzekering (die dus al helemaal betaald was)
Volgens mij gaat er dan ergens iets mis. Als je een (annulerings)verzekering afsluit, dan betaal je een bedrag (de premie) in dit geval dus 71 euro. Wat je dus zou moeten betalen volgens de annulerings nota zijn de volgende bedragen:
- 15 % van de reissom
- 20 euro voor de touroperator (ik denk dat dit voor het reisburo is, want de touroperator krijgt als de 15 % van de reissom, maar goed)

Dit 71 euro zou je al betaald moeten hebben bij het boeken van de reis. Als dat toen niet gedaan is (bijvoorbeeld een 'niet aanbetalen' aktie o.i.d.) dan moet je die uiteraard nu betalen. Maar het is niet zo dat je bij het boeken en bij het annuleren moet betalen voor de annulerings verzekering. Dat zou dubbelop zijn.

leoverdi
Berichten: 80
Lid geworden op: 19 okt 2005 15:56

Re: Annuleringskosten over annuleringsverzekering ?

Ongelezen bericht door leoverdi »

De premie van de annuleringsverzekering was 61 euro en die heb ik betaald bij het boeken van de reis.

Toen de reis werd geannuleerd kreeg ik een overzicht wat ik nog moest betalen (en wat ik ook betaald heb) waar een bedrag bij stond van

annuleringskosten annuleringsverzekering 71 euro.

Ik heb de verzekering hierover gebeld en zij vertellen dat ze niet begrijpen waarom ik dit moet betalen en dat dit niet klopt. Ik heb daarop D-reizen verzocht dit bedrag retour te storten maar daar hult men zich in stilzwijgen.

Dirkie
Berichten: 2937
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Annuleringskosten over annuleringsverzekering ?

Ongelezen bericht door Dirkie »

Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat het geheel verkeerd begrepen is. Normaal doe je een beroep op je annulerings verzekering voor de annulerings kosten. Maar misschien hebben ze bedacht dat U alles (dus ook de annulerings verzekering) wilde annuleren. En daarvoor worden dan blijkbaar annuleringskosten annuleringsverzekering 71 euro in rekening gebracht. Dat betekent dat U voor de annulerings kosten van de reissom ook geen beroep meer zou kunnen doen op de annulerings verzekering in het geval dat de kosten daardoor vergoed zouden worden.

Maar zo dom zullen ze toch niet zijn :mrgreen:

leoverdi
Berichten: 80
Lid geworden op: 19 okt 2005 15:56

Re: Annuleringskosten over annuleringsverzekering ?

Ongelezen bericht door leoverdi »

Ik heb een schadeformulier ontvangen dus dat lijkt me dan toch niet. De verzekering verwijst me nu terug naar D-reizen. Ik denk dat ik er dit weekend een serieuze klacht over indien want ik vind het behoorlijk vreemd. De verzekering is nl. niet geannuleerd dus hoe kunnen ze dan annuleringskosten voor deze verzekering in rekening brengen? Ik heb een schadeformulier ingestuurd! Behalve dat....meer dan 100% annuleringskosten? Ik heb nog nooit annuleringskosten hoeven te betalen over een annuleringsverzekering. Wordt vervolgd.

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: Annuleringskosten over annuleringsverzekering ?

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

misschien is dit te simpel geredeneerd, maar kunt u niet gewoon de reis annuleren en de verzekering laten staan? Dan annuleert u de verzekering gewoon niet, en dan bent u alleen de 61 euro kwijt en dus niet de 61+71 euro.

Trudy

leoverdi
Berichten: 80
Lid geworden op: 19 okt 2005 15:56

Re: Annuleringskosten over annuleringsverzekering ?

Ongelezen bericht door leoverdi »

Ik heb inderdaad alleen de reis geannuleerd en kreeg daarop een specificatie van te betalen kosten vanwege de annulering.

Daar stond dus ook 71 euro annuleringskosten voor de annuleringsverzekering op.

Verzekering zegt dat dit niet correct is en dat de annuleringsverzekering niet geannuleerd kan zijn omdat er aanspraak wordt gedaan op de verzekering.

WilWil
Berichten: 279
Lid geworden op: 26 dec 2009 14:08

Re: Annuleringskosten over annuleringsverzekering ?

Ongelezen bericht door WilWil »

Misschien een rare vraag, maar wordt er geclaimd op de annuleringsverzekering? Of komt al het geld rechtstreeks terug van D-reizen? En stellen zij dus dat de verzekering geannuleerd wordt, omdat de reis niet doorgaat en dus de verzekerign overbodig is.

Sorry, als ik hier overheen gelezen heb.

J. Degrelle
Berichten: 271
Lid geworden op: 07 mar 2008 14:22
Locatie: Heilig Landstichting

Re: Annuleringskosten over annuleringsverzekering ?

Ongelezen bericht door J. Degrelle »

Anuleringskosten over de annuleringsverzekering. De reismaffia heeft weer iets nieuws bedacht en de consument is de dupe
Laatst gewijzigd door J. Degrelle op 15 jun 2010 22:51, 2 keer totaal gewijzigd.

leoverdi
Berichten: 80
Lid geworden op: 19 okt 2005 15:56

Re: Annuleringskosten over annuleringsverzekering ?

Ongelezen bericht door leoverdi »

Ik heb dus geen idee welke duistere reden er achter deze kosten zit. Ik heb gewoon de reis geannuleerd maar bedacht me achteraf dat het toch wel raar is om annuleringskosten over een annuleringsverzekering te betalen als ik wel degelijk aanspraak maak op die verzekering omdat er een reden is om de reis te annuleren.

sprookje
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 jan 2007 15:06

Re: Annuleringskosten over annuleringsverzekering ?

Ongelezen bericht door sprookje »

[quote][Ik heb de verzekering hierover gebeld en zij vertellen dat ze niet begrijpen waarom ik dit moet betalen en dat dit niet klopt. Ik heb daarop D-reizen verzocht dit bedrag retour te storten maar daar hult men zich in stilzwijgen.


Het moet toch weer lukken dat dit weer bij d-reizen gebeurd en wie moet er achteraan normaal zou het reisbureau zoiets oplossen maar nee d-reizen hult zich weer in zwijgen.
Een goede raad,boek volgende keer bij een ander reisbureau.

007: reisagent
Berichten: 164
Lid geworden op: 22 feb 2007 22:13

Re: Annuleringskosten over annuleringsverzekering ?

Ongelezen bericht door 007: reisagent »

@ leoverdi

Weliswaar behoor ik ook tot de reismaffia maar uiteraard ben ik niet te beroerd om ook even een duit in het zakje te doen, daar ik -net als u- denk dat er hier iets niet klopt.

Een annuleringsverzekering sluit men namelijk af om de kosten van een eventuele annulering te dekken zoals ook bij u het geval is. U heeft dus bij boeking een annuleringsverzekering voor 61 Euro afgesloten. Ongeacht of u wel of geen gebruik maakt van deze verzekering dient u deze premie dus altijd te betalen (en als ik het wel heb heeft u dat ook gedaan).

U heeft nu geannuleerd tegen 15% annuleringskosten en deze kosten kunt u nu dus bij de verzekering verhalen. Als u overigens al meer betaald heeft dan deze 15% (dat valt makkelijk te berekenen) dan hoort u dit keurig en in principe ook direct van het reisburo terug te krijgen.

De 20 Euro kosten zijn waarschijnlijk de administratie- danwel reserveringskosten; dit was waarschijnlijk niet meeverzekerd (had wel gekund c.q. gemoeten) en dit krijgt u dan helaas ook niet terug. Ook kunt overigens wel op uw boekingsbevestiging nazien of dit onder het totale verzekerde bedrag viel; mocht dit zo zijn dan kunt u dit ook claimen bij de verzekering.

Indien uw schadeclaim binnen de bepalingen van de verzekering valt (dus als er sprake is van een verzekerd voorval) dan krijgt u de annuleringskosten volledig terug van de verzekeringsmaatschappij. Uw schade zou dus in principe beperkt moeten blijven tot de premie van de verzekering en eventueel de administratiekosten (volgens mij dus 81 Euro).

Voor alle duidelijkheid: zoiets als het annuleren van een annuleringsverzekering bestaat niet en het is dus ook volstrekt uitgesloten dat u met nog hogere kosten geconfronteerd zou worden. Uw vermoeden dat er iets niet klopt is dus ook juist. Let wel, u kunt niets verhalen op een verzekering die ongedaan is gemaakt dus is het ten zeerste aan te raden om bij het reisburo na te vragen wat men precies heeft gedaan. Succes!

leoverdi
Berichten: 80
Lid geworden op: 19 okt 2005 15:56

Re: Annuleringskosten over annuleringsverzekering ?

Ongelezen bericht door leoverdi »

Ik begin me nu ook af te vragen wat het reisbureau heeft gedaan. Ik heb de reis schriftelijk geannuleerd, dus de reis en heb het verder niet gehad over verzekeringen of wat dan ook. Mocht er sprake zijn van een fout van het reisbureau (dat zal dan wel door de verzekering worden aangegeven aangezien daar nu e.e.a. in behandeling is) dan zal ik gelijk een klacht indienen bij de geschillencommissie, nu beperk ik me tot een officiële klacht bij het reisbureau en het is jammer dat mijn nieuwe reis nog wel via D-reizen gaat maar dat is dan gelijk de allerlaatste keer. Bedankt voor het advies.

Gesloten