LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] afkicken medicijnen

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
pilloos

afkicken medicijnen

Ongelezen bericht door pilloos »

Het probleem is het volgende.
Ik gebruik al 15 jaar psychiatrische medicatie.
Dit is begonnen op mijn 19 de jaar. Omdat ik toen vast liep,me niet meer kon concentreren en last had van angsten en depressie.
Na een gesprek van 10 minuten met de toenmalige huisarts kreeg ik een recept voor antidepresieva. Toen ik daar aan begon kreeg ik gelijk van dingen last waar ik nog nooit eerder last had gehad.
Mijn situatie verslechterde eigenlijk alleen maar.
Dit resulteerde niet lang daarna in een opname in een psychiatrisch ziekenhuis. Hier werd ik volgepropt met medicatie, atidepresieva, antipsychotica slaap en kalmerings middelen lithium enz.
er werd mij altijd voor gehouden " we vinden voor jou ook wel een pil die werkt.
Na 2 jaar opname was dat zeker niet het geval en was mijn situatie vele malen ernstiger geworden.
Toen ik opgenomen werd zag ik mijn leven zeer somber in, na de opname was ik zwaar suicidaal. Duidelijk een geval van het middel erger dan de kwaal.
In de jaren die volgden bleef ik ambulant contact houden met een psychiater en ging de zoektocht naar de juiste pil of pillen combinatie door nooit met enig succes.
In 2008 kreeg ik de diagnose ADD en weer begon een nieuwe ronde van medicatie proberen, dit keer gericht op meer concentratie. Ritalin, concerta, dexamfetamine, welbutrin, strattera. En ondertussen moest er ook nog een heleboel andere medicatie worden afgebouwd. Elke keer als met afbouwen werd ik weer doodziek. En de ADD medicatie werd ik ook weer steeds zo raar van in mijn hoofd en lijf, dus dat was zeker ook geen succes.

Nu zijn we 2010 en ben ik inmiddels bijna 35 jaar oud (15 jaar intensief medicijn gebruik) en ik wil nu eindelijk wel eens van al die pillen af.
De psychiater die ik nu heb is het daar wel mee eens dus ben ik vanaf halverwege december 2009 begonnen met afbouwen.
In 3 maanden tijd heb ik xanax retard, temazepam, remeron, strattera afgebouwd en lexapro gehalveerd naar 5 mg.
De laatste stap in dit proces is nu 3 maanden geleden gezet maar de afkick verschijnsellen waren en zijn niet misselijk.
Ik sta al maanden op mijn kop en voel me lichamelijk en geestelijk erg beroerd en voel me net een labiele junk.
Nou heb ik gelezen dat het afkicken van dit soort medicatie enorm zwaar kan zijn en dat had ik ook wel verwacht, alleen had ik niet verwacht dat dit zo lang zou aanhouden.

Nou is mijn vraag , hoe verloopt zo'n afkick proces, hoe lang kan dat duren en waar kan ik hiervoor de beste begeleiding krijgen??
iemand ervaring met afkick klinieken?
De wil om zonder medicatie door het leven te gaan is heel groot maar op dit moment weet ik niet hoe ik dit vol moet houden en waar ik dat het beste kan doen.

Gompy47

Re: afkicken medicijnen

Ongelezen bericht door Gompy47 »

Beste pilloos,

Ik heb geen raad of daad voor je, ik hoop alleen dat je je gevecht vol zal houden!

chantal79

Ongelezen bericht door chantal79 »

jeetje joh, da's een heel verhaal.

Kun je geen begeleiding krijgen bij een afkickkliniek? Klinkt raar en je denkt sneller aan drank en drugs maar dit is ook voor medicatie en andere verslavingen.

Je lichaam is zo gewend aan de medicatie dat het raar gaat doen als het wat minder krijgt. Maar het gaat je wel lukk hoor het zal alleen een zware weg zijn maar waar een wil is, daar is die weg wel :wink:
(zei deze adhd-er die ook veel medicatie heeft gehad in d'r leventje)

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ik heb ooit afmoeten kicken van een heftige morfine ik was het zat...heb nu een cocktail van alles wat en dat gaat beter,maar het afkicken was een hel,je voelt je eng,nou van alles,trillen,zweten,maanden en maanden lang...en dan is de drang naar een pilletje nemen heel sterk maar niet gedaan..

wat ook een optie is dat ze je een lichter iets geven,wat niet zo heavy is en dan went je lichaam daaraan,want die denk ik krijg weer wat en als je eenmaal weer eenbeetje gebeterd ben daarvan afstappen...

bij mij is het uiteindelijk op eigenkracht gelukt wel met behulp van huisarst.
en pijnteam.(die gaven mij aan in wat voor tempo ik het moest doen enz en bellen voor hoe het ging dus ondersteunig wat op zich fijn was)
je zou de yellienekkliniek(weet niet of ik het goed schrijf )eens kunnen bellen,als die daar ook aan mee doen,mijn oom was toen ook medicijnverslaafd en kon daar gelijk! terecht......proberen waard,(is wel 10 jr terug vandaar dat ik zeg of ze nog medicatie doen)
vind het een hele moedige stap van je!! en hopelijk heb je het ook niet meer nodig..wens je een heel fijn leven toe na dit..dat heb je wel verdient!!!
veel sterkte.

pilloos

Ongelezen bericht door pilloos »

Bedankt voor jullie reacties.
Ik wil dit ook zeker doorzetten want wil ik nog wat van mijn leven maken dan moet ik van die pillen af.
Ik zit op dit moment in een opname in een gewone ggz instelling maar daar doen ze niet veel met afkicken van medicatie.
Het word daar meer voorgeschreven dan gestopt.
De behandelaren hier staan er wel achter dat ik er mee stop, alleen ontbreekt het aan goede begeleiding.
Vanmidag heb ik een gesprek met de psychiater en de psygoloog over hoe het traject er verder uit moet zien.
Zelf wil ik ook graag naar een afkick kliniek. Dit lijkt mij ook de beste optie.

Het is in ieder geval prettig om verhalen van andere mensen te lezen die vergelijkbare ervaringen hebben gehad. Het is prettig om te weten dat ik niet de enige ben die dit doormaakt en dat je er wel van af kunt komen.
De aanhouder wint zullen we maar zeggen.

rozemarijntje

jij komt er zeker vanaf! en doen ze bij de ggz geen moeite om je te helpen dan moet je zelf via de huisarts vragen om de yellinek...
je komt er wel!!!!!!!! weet het zeker..het is s.it maar je komt er..

ik heb nu veel medicaties's maar ik stem het per dag af..kijk hoe ik me voel...oh iets beter neem ik minder,er is wel eens een morgen! dat ik niks in hoef te nemen dan wel aan het einde van de dag..dan krijg ik erg veeeel pijn,net als nu de warmte is voor mij erg goed...maar hoe ik doe nu ben ik niet verslaafd en daar ga ik voor....als ik wil stoppren dat zit er niet in van zijn levensdagen niet..maar goed dan kan het....als ik dus pas in de avond op een goede dag!!! minder of niks inneemt zegt mijn lijf niet..tril zweet,steun kreun en dat had ik bij de morfine na een uur overschrijding al....
dus ik doe het nu op mijn manier....waarom pillen slikken als het even gaat dat de pijn dragelijk is dat ik denk nu ff niet,net zolang tot he niet meer gaat..

zo doe ik dat ook mijn mijn doorslapers die moet ik helaas ook hebben.
ik kan alleen op de rug slapen,met ernstige rugklachen en twee schouders met armen die veel pijn geven,nou slaap jij maar eens door :D
ik neem het maar! 2x pw ,en het gaat al jaren goed,niks geen gewenning zou ik het elke dag doen,dan is het foute boel

ik hoop dat je ook geen psygische terug slag krijg...maar daar zijn ook weer mensen voor en wat ik zo lees,ben je een heel sterk persoon! anders begin je hier niet aan.........

laat je soms wat horen?dan weten we hoe het gaat,ook als het niet lekker gaat,.mag je ook prive schrijven..pb bericht...

gr rozenmarijntje

Tineke1974

Ongelezen bericht door Tineke1974 »

HELP!!! Het komt niet goed met mij !!!

Zit nu een jaar met een hernia, en heb meteen een hoge dosis morfine gekregen van mijn arts, de neuroloog deed er nog een schepje bovenop.
Totaal medicijnen:

6 oxicontin
3 oxinorm
2 gabapentine
3 diazepam
4 paracetamol met codeine 500/10 ph
1 paraxotine

Dit kreeg ik per dag in het ziekenhuis tegen pijnbestrijding. Opereren hebben ze niet gedaan. sinds kort is er een 2e hernia geconstateerd. (met minder pijn)
Nu wou ik even zo stoer zijn om die rommel in één keer laten staan, mn arts, neuroloog en apotheker niet gevraagd, ook niet gegoogeld wat de consequenties zijn.

Het gaat niet goed met mij nu! huil de hele tijd om de kleinste dingen. droom heel eng, als ik mijn ogen beweeg krijg ik kleine schokjes door mn hoofd.
Ik loop alsof ik stomdronken ben. Heb het steenkoud , dan weer heel warm. Diarree. Trillen. Als ik in de spiegel kijk, zie ik mezelf niet. Mijn ogen en blik zien er anders uit. Ben gewoon in 2 dagen vreselijk ziek geworden, lichamelijk en geestelijk
Ik wil van die troep af!

Mensen denk na voordat de artsen jullie morfine voorschrijven! probeer met wat paracetamol door de pijn heen te bijten of probeer minder morfine in te nemen. Soms is het gemakzucht van de artsen om je van de pijn af te krijgen. Ik ben nu 38 jaar en er is een jaar naar de vervelend door die medicijnen, en dat terwijl ik zo levenslustig ben/was.

Ik probeer nu door te bikkelen om er vanaf te komen, 2 dagen heb ik niks geslikt.
Maar voel me nu zo vreselijk ellendig dat ik mijn hele la vol medicijnen wel in één keer in wil nemen.

Wie weet wat ik kan doen nu! durf mn arts niet te bellen, dokterswacht ook niet.
Doorbikkelen of toch maar weer naar die morfine grijpen terwijl ik niet zoveel pijn heb om ze te slikken.
Hierbij wens ik ook jullie veel sterkte.

Liefs Tineke

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Tineke1974 schreef:HELP!!! Het komt niet goed met mij !!!

Zit nu een jaar met een hernia, en heb meteen een hoge dosis morfine gekregen van mijn arts, de neuroloog deed er nog een schepje bovenop.
Totaal medicijnen:

6 oxicontin
3 oxinorm
2 gabapentine
3 diazepam
4 paracetamol met codeine 500/10 ph
1 paraxotine

Dit kreeg ik per dag in het ziekenhuis tegen pijnbestrijding. Opereren hebben ze niet gedaan. sinds kort is er een 2e hernia geconstateerd. (met minder pijn)
Nu wou ik even zo stoer zijn om die rommel in één keer laten staan, mn arts, neuroloog en apotheker niet gevraagd, ook niet gegoogeld wat de consequenties zijn.

Het gaat niet goed met mij nu! huil de hele tijd om de kleinste dingen. droom heel eng, als ik mijn ogen beweeg krijg ik kleine schokjes door mn hoofd.
Ik loop alsof ik stomdronken ben. Heb het steenkoud , dan weer heel warm. Diarree. Trillen. Als ik in de spiegel kijk, zie ik mezelf niet. Mijn ogen en blik zien er anders uit. Ben gewoon in 2 dagen vreselijk ziek geworden, lichamelijk en geestelijk
Ik wil van die troep af!

Mensen denk na voordat de artsen jullie morfine voorschrijven! probeer met wat paracetamol door de pijn heen te bijten of probeer minder morfine in te nemen. Soms is het gemakzucht van de artsen om je van de pijn af te krijgen. Ik ben nu 38 jaar en er is een jaar naar de ***** door die medicijnen, en dat terwijl ik zo levenslustig ben/was.

Ik probeer nu door te bikkelen om er vanaf te komen, 2 dagen heb ik niks geslikt.
Maar voel me nu zo vreselijk ellendig dat ik mijn hele la vol medicijnen wel in één keer in wil nemen.

Wie weet wat ik kan doen nu! durf mn arts niet te bellen, dokterswacht ook niet.
Doorbikkelen of toch maar weer naar die morfine grijpen terwijl ik niet zoveel pijn heb om ze te slikken.
Hierbij wens ik ook jullie veel sterkte.

Liefs Tineke
Sorry maar vind het zelf geen goed plan om in 1x te stoppen met al je medicijnen, had dat
in overleg gedaan met je huisarts !

Ik zou zeggen pak je medicijnen die je vandaag nodig hebt en maak maandag een afspraak met
de huisarts zodat hij/zij je kan helpen/ondersteunen met het afkicken van de medicijnen als dat kan.

Waarom laat jij je niet doorverwijzen naar een pijnpoli voor je pijnklachten ?

rozemarijntje

Nou ja ...vd hoeveelheid schrik ikniet eerlijk gezegd...
Ik heb veeeeel meer gebruik...
Maar even....je hebt pijn is rot..maar zo medelijden met je zelf hebben ,werkt helemaal niet.

Ik weet niet of ik voor ,meerdere praat maar het is geen medisch forum.
En wij kunnen je niet helpen.daar moet je voor bij de dokter zijn..

Ja 38 is jong,maar je zal langer mee moeten met de pijn

En ja ik weet waar ik het over heb...

Dus maandag naar de huisarts,gebatine moet je helemaal niet zo stoppen.....heel veel niet,maar oke!
Of je gaat naar huisartsenpost maar wij kunnen niks doen...

Sorry..het is rot de pijn...en twee hernia,s is rot,maar ,doemdenken als ik slik alle medicAie...en dan?
Klinkt hard ,maar kop op!!!!

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Zo maar stoppen met zo'n aardig lijstje medicijnen is heel erg ongezond voor je lichaam en je psyche.
Echt, neem vanaf vandaag de dosis zoals voorgeschreven weer in en bel maandag met je huisarts en laat je goed door hem/haar voorlichten over hoe je het beste kunt afbouwen, mocht dit voor jou het beste zijn.
Dit is iets dat je nooit zelf zomaar moet beslissen en al helemaal niet van volle doses naar niks.

rozemarijntje

Idd ! !!

sjoegel

Ongelezen bericht door sjoegel »

Ben het niet eens met het bovenstaande. Ga met een bekende lang op vakantie naar een zonnig eiland en "vergeet" je pillen. Uit eigen ervaring weet ik dat een andere omgeving zeer positief kan bijdragen aan je stemmingen en (gezondheids) klachten.

Even door een moeilijk punt maar dan weet je waar je aan toe bent. dat pappen en nathouden van de laatste jaren heeft niet geholpen.

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

sjoegel schreef:Ben het niet eens met het bovenstaande. Ga met een bekende lang op vakantie naar een zonnig eiland en "vergeet" je pillen. Uit eigen ervaring weet ik dat een andere omgeving zeer positief kan bijdragen aan je stemmingen en (gezondheids) klachten.

Even door een moeilijk punt maar dan weet je waar je aan toe bent. dat pappen en nathouden van de laatste jaren heeft niet geholpen.
Tuurlijk, lekker cold turkey van de morfine, gabapentine, diazepam en fluoxetine afkicken op een zonnig eiland.
Daar merk je niks van, dat ''vergeet'' je, je voelt geen pijn meer omdat je niet in je eigen huis zit en bent nog eens lekker op vakantie ook.
Tip: Kijk vanavond lekker Fear and Loathing in Las Vegas en laat de medische adviezen aan artsen over.
Dat is de enige oplossing.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

sjoegel schreef:Ben het niet eens met het bovenstaande. Ga met een bekende lang op vakantie naar een zonnig eiland en "vergeet" je pillen. Uit eigen ervaring weet ik dat een andere omgeving zeer positief kan bijdragen aan je stemmingen en (gezondheids) klachten.

Heb je wel gelezen wat deze dame allemaal slikte per dag !?
En dan cold turkey stoppen is helemaal niet goed.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Denk niet dat sjoegel (gelukkig voor hem) enig idee heeft wat hij schrijft: op vakantie gaan helpt. Denk dan ook dat, als voorbeeld, rozemarijntje morgen met meneer rozemarijn en puppy in vliegtuig zaten; alles achter zich latend.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Mijn vriendin ging met mij samen op vakantie, met toen nog vage klachten, wat na thuiskomst gediagnosticeerd werd als een (nek)hernia, en die had een k*t vakantie, dus dat is echt niet de manier om te genezen, net als cold-turkey en op eigen houtje stoppen met alle medicatie. :shock:

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Ik wil van die troep af!

Ik geef je groot gelijk! Zo zouden de artsen ook moeten denken .

Wat je nu hebt gedaan: in 1 keer alles laten staan, is niet zo verstandig, merk je nu zelf ook. Bel toch maar even, doe het - in overleg- iets geleidelijker aan en laat de behandeling van de hernia (de oorzaak) voorop staan ipv met een hoop zooi de pijn proberen te bestrijden - wat dus niet werkt.
Hiermee worden goede resultaten behaald, maar wordt niet vergoed.:-( https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 8&t=131107
Wat @sjoegel zegt zou best kunnen helpen bij het afkicken, weg uit je omgeving, je werk, je verantwoordelijkheden, even helemaal niks, 'alleen' afkicken.

rozemarijntje

Tuurlijk weguit je omgeving werkt zeker goed!! Maar niet door gelijk alle medicatie te stoppen!!!

Ik moet wel zeggen dat ik het ooit wl gedaan heb overleg met arts en ik had nog veel meer! Geen een verschijnsel maar IK HEB ERN BIJZONDER LICHAAM!!! GEEN GRAP...die accepteerd alles??
Alleen gebatine ( lyrica) durfde ik niet 123 af...maar heeft week geduurd,kan dus wel,maar niet iederen is het zelfde,wat ik zeg mijn lichaam is niet normaal!!!!!!

Dus overleg altijd!!! Bouw het af,schema maken ket arts! En je zal zien dat je je beter voelt!
En idd dan even er lekker uit terwijl je afbouwd kan lekker zijn..

Maar sjoegel..je bedoeld het vast goed,echte goede pijn! Gaat niet weg met een vakantie,hooguit heb je wat afleiding maar,heus de pijn maakt je gek soms...

Dus wat jolijn ook zegt...ga naar de dokter AUB :wink:

rozemarijntje

tenormin schreef:Denk niet dat sjoegel (gelukkig voor hem) enig idee heeft wat hij schrijft: op vakantie gaan helpt. Denk dan ook dat, als voorbeeld, rozemarijntje morgen met meneer rozemarijn en puppy in vliegtuig zaten; alles achter zich latend.

Nou was het maar zo!!! Nam ik gelijk een vlucht!! Sterker ben al gesloopt als ik op schiphol aan kom :oops: maar de gedahte aan iets leuks houd je dan weer op de been...dat weer wel..,et een goede pijnstiller erbij :wink:
Is geen grapje serieus...

Gesloten