LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Let op de leveringstijd van de leverancier

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
student538

Let op de leveringstijd van de leverancier

Ongelezen bericht door student538 »

Mensen die overstappen naar een energieleverancier lopen de kans om afgesloten te gaan worden. Vraag dus van te voren aan de energieleverancier wat de leveringstijd is. Als het te lang duurt dan kan de netwerkbeheerder je afsluiten. Er zijn namelijk energieleveranciers waarbij ze eerst 7 dagen wachten voordat ze je aanmelden. Dat betekent dus een vertraging. De reden is dat je namelijk 7 dagen bedenktijd hebt. Als ze je dan al in de administratie hebben gezet en je later afmeld , kost dit de leverancier extra werk.

Bel dus je netwerkbeheerder of de leverancier je correct heeft aangemeld.

Overzicht netwerkbeheerders in je regio:

http://www.leerwiki.nl/Wie_is_mijn_netb ... _oogopslag

De netwerkbeheerder beheert de kabels en gasleidingen. De leverancier is verantwoordelijk voor de levering van stroom en gas. Dit kunnen verschillende partijen zijn.

Stroom:
http://www.energiekamer.nl/nederlands/e ... rbruik.asp

Gas:

http://www.energiekamer.nl/nederlands/e ... rbruik.asp

Tis weer bijzonder

Re: Let op de leveringstijd van de leverancier

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

Ik vraag mij even af wat het nut van dit topic en advies is.
De normale gang van zaken is:
Aanmelden bij de nieuwe leverancier en die zorgt dan doorgaans voor een vloeiende overstap.
Is de overstap -om welke reden dan ook- niet tot stand gekomen, zit je nog steeds bij je 'oude' leverancier.
Ik zou niet weten waarom een netbeheerder dan plotseling zou gaan dreigen met afsluiten van de transportleiding(en).

Er zijn natuurlijk altijd leveranciers die regelmatig een steekje laten vallen, maar daar zou ik sowieso geen zaken mee doen, als ze uiteindelijk de klant ook nog veroorzaakte problemen zelf op laten ruimen. :wink:

Een handig hulpmiddel om je te behoeden voor problematische leveranciers is eerst even op internet rond te kijken, niet alleen naar prijs, maar ook naar de klanttevredenheid van mensen die je voor zijn gegaan.

student538

Doorgaans is de overstap goed. Maar bij sommige energie leveranciers niet. Bijvoorbeeld de Nederlandse Energie Maatschappij. Je geeft aan dat je het nut niet inziet om de netwerkbeheerder te bellen. De netwerkbeheerder kan voor jouw zien dat de leverancier zijn administratie goed heeft uitgevoerd. Zo heb ik een brief gehad dat ik afgesloten zou worden terwijl ik wel een leverancier heb. Als de leverancier de administratie niet in het landelijke systeem zet dan denkt de netwerkbeheerder dat je geen geldige contract hebt. In zo een geval wordt je dan ook afgesloten van gas en electra. Bij elke aansluiting behoort een leverancier te zitten.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Stuur kopie van contract met NEM en dat moet voldoende zijn!

Maar als de NEM die 99,9% over sluit van lopende contracten en zelden nieuwe aansluitingen verzorgde dan zijn zij verantwoordelijk als zij te traag zijn en moeten zij alle kosten betalen als ze niets of te laat aan netbeheerder doorgeven.

Vraag; Hoeveel gebruikt U als Student?
Als je tekort verbruikt is de NEM juist duurder, Stroom en Gas is daar wel goedkoper maar de vaste kosten 3 tot 4x hoger als elders!
Dus vooral zuinige mensen die weinig verbruiken zijn juist duurder uit bij de goedkoopste leverancier als ze minder gaan gebruiken!

Vele ouderen (65+) gebruiken zo weinig, hele dag TV, geen PC en 1 lamp is voldoende dat ze juist weg gaan omdat ze tekort gebruiken.
Vooral alleenstaande zijn vaak elders met hogere tarieven juist goedkoper uit bij een duurdere aanbieder die lagere vaste kosten rekende!

Leuk die Frans Baur reclame maar juist dit soort wagens zitten vaak onder de NEM norm wat verbruik betreft!

Dollebolleke

Ongelezen bericht door Dollebolleke »

stofzuigertje schreef:Stuur kopie van contract met NEM en dat moet voldoende zijn!
Met een kopie van je contract kan de netbeheerder niets. Het is aan de leverancier om aan de netbeheerder te melden dat er een overeenkomst is, aangezien een netbeheerder geen klanten maar aansluitingen heeft.

Overigens is de situatie die de topicstarter aangeeft alleen van toepassing als er sprake is van zogeheten "einde levering" waarbij de huidige leverancier de overeenkomst eenzijdig beëindigd en er binnen 30 dgn een nieuw contract moet zijn afgesloten (lees: in landelijk systeem gemeld door leverancier) om afsluiting te voorkomen.

student538

Men noemt dat landelijke systeem EDSN. www.edsn.nl Einde levering heeft veelal te maken dat je de rekeningen niet meer betaald aan de leverancier. Mijn situatie is anders, namelijk als je net bent verhuisd. Klopt na 15 werkdagen krijg je weer een herinnering met hetzelfde termijn van 15 werkdagen.

Dollebolleke

Ongelezen bericht door Dollebolleke »

Precies en die twee situaties zijn totaal verschillend.

Bij een verhuizing is sprake van leegstand, 1e brief is 15 wdg, 2e brief is 20 wdgn, 3e brief gaat naar laatst bekende eigenaar (in geval van huurwoning: de woningstichting), pas daarna wordt eventueel een afsluitprocedure gestart. Daar zit dus behoorlijk wat tijd tussen. In de meeste gevallen zal voor die tijd de leverancier de gegevens in EDSN hebben geplaatst en is alles voor elkaar.

Alleen is de NEM er erg traag mee, zij nemen de volledige tijd ervoor die zij mogen nemen alvorens zij de gegevens aan de netbeheerder doorgeven. Denk hierbij aan zo'n 6 tot 8 weken!! Ook de Nuon doet er gemiddeld zo'n 6 weken over.

Tis weer bijzonder

Dollebolleke schreef:Alleen is de NEM er erg traag mee, zij nemen de volledige tijd ervoor die zij mogen nemen alvorens zij de gegevens aan de netbeheerder doorgeven. Denk hierbij aan zo'n 6 tot 8 weken!! Ook de Nuon doet er gemiddeld zo'n 6 weken over.
Aha, fijn om te weten dat daar de schoen wringt.
2 bedrijven om te mijden zaken mee te doen.
Want na afloop van die periode bezorgen ze de klant zwaar de zenuwen m.b.t. zo'n dreigende afsluiting.
Daar zijn hier al eerder verhalen over verschenen.

NEM, als je nog wil weten hoe goed of hoe slecht dat bedrijf haar zaakjes voor elkaar heeft zie dan:
http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage ... ljn=BL7687
Dan heb je waarschijnlijk al gegeten en gedronken.

Overigens staat in deze uitspraak ook de bevestiging dat kleine verbruikers bij NEM al snel te duur uit zijn.
Lage leveringskosten per product, maar hoog vastrecht!
4.10. De schade van de NEM bestaat uit de kosten die zij heeft gemaakt ten behoeve van de levering van het gas en de electriciteit aan [gedaagde], dat wil zeggen de inkoopkosten. De NEM heeft op de comparitie uiteengezet dat haar consumentenprijs voor de levering van gas en electriciteit nagenoeg gelijk is aan de inkoopprijs die zij betaalt en dat zij haar winst haalt uit een – vergeleken met haar concurrenten – relatief hoog vastrecht.
Trouwens de hele zaak (incl. geheel 4.10) is voor doorbijters, over de manier waarop NEM soms klanten werft, zeer interessant. :wink:

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Bij een koop op afstand heeft de consument 7 werk werkdagen de tijd om de koop te herroepen. Echter als een dienst met instemming van de consument reeds gestart wordt, dan geld dit niet, dus een oplossing zou zijn wanneer de aanbieders gewoon zouden vragen wanneer jij wilt dat het ingaat.

Tis weer bijzonder

Maar je kunt het als klant natuurlijk ook zelf aangeven op het moment dat ze je wijzen op 'kopen op afstand'.
Wijzen ze niet op deze regel dan geldt een extra bedenktijd van 3 maanden.
M.i. een reden om er (bijna) altijd melding van te maken.
Zie: http://www.consuwijzer.nl/Consumententh ... op_afstand
Sluit u een dienst af die u meteen wilt laten beginnen? Bijvoorbeeld een abonnement voor mobiel bellen? Dan hebt u geen bedenktijd.
Moet de verkoper mij informatie geven over de bedenktijd?
Een verkoper moet u altijd informatie geven over de bedenktijd. En hij moet het adres of telefoonnummer van een helpdesk geven, zodat u weet wie u kan helpen als u een vraag hebt. Doet de verkoper dit niet, dan krijgt u drie maanden extra bedenktijd. En let op: geeft de verkoper u deze informatie pas later? Dan hebt u vanaf dat moment weer een bedenktijd van zeven werkdagen.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Die is niet extra, maar in plaats van.

Tis weer bijzonder

alfatrion schreef:Die is niet extra, maar in plaats van.
Ik vroeg mij al af hoe men dat 'extra' moest interpreteren.
Trouwens, in mijn quote had ik ook al een taalfoutje hersteld t.o.v. het origineel.
(zodat u weet wie u kan helpen als u een vraagt hebt.)
Op het moment van publicatie had Consuwijzer kennelijk haar dag niet helemaal. :wink:

Gesloten