Ben ik nou de enige die zich afvraagt of het wel door de beugel kan om 7,50 voor die kaarten te vragen? Ik woon in Rotterdam en kwam een maand geleden tot de ontdekking dat het ding er dan toch echt door is en mijn strippenkaarten hier niet meer bruikbaar zijn, net als die van mijn kinderen.
Nu moet ik dus voor mezelf een chipkaart gaan kopen voor 7,50, maar ook voor elk kind apart nog 'ns een, zodat ze gebruik kunnen maken van het voor hen geldende goedkopere tarief, waar zij recht op hebben. En deze kosten moet ik alleen maar maken zodat ik voldoe aan de voorwaarden om af en toe eens met het openbaar vervoer te mogen reizen. Iets wat ik eerst toch al kon.
De reiziger heeft toch zeker niet om een nieuw systeem gevraagd en toegezegd mee te gaan betalen aan de techniek? Ik vind het echt onacceptabel reizigers te laten betalen nog voordat ze een voet binnen het openbaar vervoer hebben gezet. Die kaarten moeten gratis zijn vind ik, dit zijn gewoon kosten die bij de invoering horen en die niet op de reiziger mogen worden verhaald. Er staat namelijk geen enkele prestatie tegenover.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] OV chipkaart moet gratis zijn
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 29 jun 2010 21:49
Re: OV chipkaart moet gratis zijn
Niemand heeft jouw of je kinderen gevraagd om van het openbaar vervoer gebruik te maken, en uiteindelijk is het chipkaart systeem beter voor iedereen,
Voor de reiziger
niet betalen voor alle zones waar je door heen reis alleen de afstand die jij zelft afleg in de bus
Voor de vervoerder
krijgt geld naar aanleiding van het aantal vervoerden reizigers
en hier in Nederland gaat alleen de zon gratis op
Voor de reiziger
niet betalen voor alle zones waar je door heen reis alleen de afstand die jij zelft afleg in de bus
Voor de vervoerder
krijgt geld naar aanleiding van het aantal vervoerden reizigers
en hier in Nederland gaat alleen de zon gratis op
Re: OV chipkaart moet gratis zijn
Toch vind ik dat de TS gelijk heeft. De OV-chipkaart is maar beperkt geldig en dan wordt je gedwongen om eens in de 5 jaar een nieuwe kaart aan te schaffen. Nu kost dat € 7,50 maar wie zegt dat dit zo blijft. Bij de invoering is gemeld, dat het reizen met de OV-chipkaart niet duurder zou zijn dan met de strippenkaart en net zo eenvoudig. Dat is dus niet zo want:uiteindelijk is het chipkaart systeem beter voor iedereen,
- OV Chipkaart is beperkt houdbaar (maar 5 jaar)
Strippenkaart was voor meerdere personen bruikbaar, OV Chipkaart niet
Met de strippenkaart kon je binnen een bepaalde tijd reizen, waardoor je soms met 1 maal stempelen heen en terug kon reizen
Tariefsverhoging gaan direct in. Oude strippenkaarten kon je gewoon opmaken
Iedere vervoerder hanteert eigen regeltjes, waardoor het juist onduidelijker geworden is
Re: OV chipkaart moet gratis zijn
In London is het ook gewoon dat men voor een Ostercard betaald.
Voor u zelf, voor uw partner, voor uw kinderen.
Dit alles kost 4 pond per persoon.
In London gaat met zonder mokken die kaarten betalen.
Dat zou hier toch ook wel eens kunnen.
Voor u zelf, voor uw partner, voor uw kinderen.
Dit alles kost 4 pond per persoon.
In London gaat met zonder mokken die kaarten betalen.
Dat zou hier toch ook wel eens kunnen.
Re: OV chipkaart moet gratis zijn
Net zo eenvoudig is het inderdaad zeker niet.
Er is onvoldoende rekening gehouden met gebruikers die een ander tarief betalen. Ook is het haast ondoenlijk om met groepen te reizen en ondertussen toezicht te houden terwijl je de halve rit iedereen staat in te checken.
Veel scholen maken met uitstapjes gebruik van het openbaar vervoer en betalen nu veel en veel te veel aan losse kaartjes die niet eens in een kinder-reductie tarief verkrijgbaar zijn! En wat dacht je van veiligheid? Sta je op een louche metrostation een paar kindertjes in te checken, dan ontkom je er niet aan dat er altijd momenten zijn dat er een kindje alleen aan de andere kant van het poortje staat dan de ouder/begeleider.
En aan het soms driedubbele instaptarief als je gebruik maakt van meerdere vervoerders tijdens een reis is nu blijkbaar ook niet zo snel iets te doen. En dan nog het feit dat je kaart leeg kan worden getrokken als je in een volle bus te dicht bij de scanner staat...
Ik vind dit hele systeem weer typisch zo'n geval van: Nederland voert iets is en loopt bij de start al ver achter de feiten aan, terwijl er in het buitenland al tientallen jaren succesvolle varianten draaien.
Maar goed, dit allemaal een beetje OT.
Betalen zonder dat daar iets tegenover staat, om alleen al gebruik te kunnen maken van een openbare voorziening waar je eerst toch al gebuik van maakte vind ik nog steeds absoluut niet kunnen. Ik had nog niet eens aan de beperkte houdbaarheid van de kaart gedacht en dat de prijs van de kaart ook wel omhoog kan gaan.
Er is onvoldoende rekening gehouden met gebruikers die een ander tarief betalen. Ook is het haast ondoenlijk om met groepen te reizen en ondertussen toezicht te houden terwijl je de halve rit iedereen staat in te checken.
Veel scholen maken met uitstapjes gebruik van het openbaar vervoer en betalen nu veel en veel te veel aan losse kaartjes die niet eens in een kinder-reductie tarief verkrijgbaar zijn! En wat dacht je van veiligheid? Sta je op een louche metrostation een paar kindertjes in te checken, dan ontkom je er niet aan dat er altijd momenten zijn dat er een kindje alleen aan de andere kant van het poortje staat dan de ouder/begeleider.
En aan het soms driedubbele instaptarief als je gebruik maakt van meerdere vervoerders tijdens een reis is nu blijkbaar ook niet zo snel iets te doen. En dan nog het feit dat je kaart leeg kan worden getrokken als je in een volle bus te dicht bij de scanner staat...
Ik vind dit hele systeem weer typisch zo'n geval van: Nederland voert iets is en loopt bij de start al ver achter de feiten aan, terwijl er in het buitenland al tientallen jaren succesvolle varianten draaien.
Maar goed, dit allemaal een beetje OT.
Betalen zonder dat daar iets tegenover staat, om alleen al gebruik te kunnen maken van een openbare voorziening waar je eerst toch al gebuik van maakte vind ik nog steeds absoluut niet kunnen. Ik had nog niet eens aan de beperkte houdbaarheid van de kaart gedacht en dat de prijs van de kaart ook wel omhoog kan gaan.