LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe kan de zorg goedkoper?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Hoe kan de zorg goedkoper?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@s.

ja ik kan me nog goed voorstellen dat je zo gaat denken ook! het is gewoon zo.
hoe hoog willen ze het eigen risico laten komen?en dan nog medicaties uit de pakketen die zelf betaald moeten worden en! de premie die we elke maand betalen ik zelf zit op 145 en nog wat dat is ...zeg 1750 per jaar...
nee ik kan niet overstappen naar een goedkopere...dan ben ik de pineut.
ja net als mijn man die heeft ook nooit wat....dus die betaald mee voor mij zeg ik altijd maar :D maar goed als je dan ook een keer goed wat gaat mankeren dan ben je zo door je jaren betalen heen hoor! dat kan ik je verzekeren.

maar ik vind het niet gek dat de mensen zo gaan denken.
basis ben je altijd verplicht daar ontkom je niet aan,maar de aanvullende kan je eruit gooien als je dat zou willen...

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Hoe kan de zorg goedkoper?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

dit heb ik net van de site van de chronische gehandicapten raad...nou ja die medicijnen dat is toch al zo?mis ik iets?pil en rollators enz gaan er wel uit,ik ben blij voor de mensen die deze onderste dingen nodig hebben!!


Er hoeft toch geen (hogere) eigen bijdrage te worden betaald voor de logopedist, ergotherapeut, diëtist en psychiater. Dit is de uitkomst van het Kamerdebat over de laatste bezuinigingsvoorstellen van minister Klink.

De Kamer volgt op dit punt de kritiek die de CG-Raad heeft geuit. Namelijk dat chronisch zieken zo met een stapeling van eigen bijdragen te maken krijgen. Vooral mensen met lagere inkomens kunnen dan deze zorg gaan mijden.


Voor het schrappen van deze eigen bijdragen betaalt de Kamer wel een prijs. Het heeft een alternatieve bezuiniging aangenomen om het gat in de begroting te dichten. Veel dure merkgeneesmiddelen worden niet meer vergoed. Gebruikers moeten dan overstappen op alternatieve, goedkopere medicijnen. De CG-Raad gaat de effecten hiervan zo snel mogelijk in kaart brengen.

hans-knight
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 jul 2010 10:01

Re: Hoe kan de zorg goedkoper?

Ongelezen bericht door hans-knight »

Misschien beter de vraag: De zorg niet duurder.
De oorzaak is vooral gelegen in de complexiteit die de overheid heeft bedacht.
Controle is door allerlei goedwillende (vrijwilligers)organen nauwelijks meer te voeren. Gaat vaak niet om meer geld, maar om controle op de juiste uitvoering.

Voorbeelden:
Zorginstellingen hanteren een z.g zorgzwaarte-pakket per client. Elke client krijgt een nummer varierend van 1-10 voor de hoeveelheid (uren) die nodig is.
Maar in die uren (bedragen) zijn ook de kosten verwerkt voor de vaste lasten en onderhoud van de gebouwen van de organisatie. De werkelijk bestede uren aan zorg zijn nauwelijks te checken...Klinkt vreemd, maar zwart-wit gezien: schilderwerk of onderhoud niet goed gefinancierd betekent minder zorg. De overheid zou daar een schifting in moeten maken.
Je kunt dan ook exact berekenen hoeveel verzorgenden nodig zijn.
Geen loze kreten over meer handen aan het bed.

Alerlei zorg regelingen waarbij mensen zelf mogen kiezen tussen organisatie of zelf organiseren (familie, etc), nodigt uit tot gesjoemel....
Gewoon geen keuze laten....Zorg verlenen door professionele organisatie.

Regeling wijzigen om in ziekenhuizen patienten 'sochtends te laten vertrekken.
En dan vervolgens nieuwe patient in hetzelfde bed....Zorgverzekeraar betaalt dan 2 x.

Huisartsen krijgen extra vergoedingen wanneer zij terminale patienten hebben.
Zij hebben dan wel de verplichting daar dagelijks langs te gaan. Gebeurt lang niet altijd. En zo zullen er wel meer vergoedingen zijn gekoppeld aan bepaalde verplichtingen, die niet altijd worden nagekomen.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Hoe kan de zorg goedkoper?

Ongelezen bericht door S. »

@Rozemarijntje; voor jou en andere chronisch zieken hoop ik dat het sociale vangnet van de zorgverzekering intact blijft. En volgens mij lukt dat het beste wanneer al die instanties die elkaar en patiënten + wie dan ook controleren, hercontroleren en proberen aan te sturen daar nu eens mee ophouden en iedere proffessionele hulpverlener nou eens gewoon zijn of haar werk liet doen. Maar ja, wie ben ik. :wink:

@Hans-knight; het is eigenlijk niet de bedoeling dat de ZZP declareerbare uren ingezet worden voor anders dan directe zorg (dit kan ook groepsverzorging zijn). Of ik heb de informatie-avond die ik heb bijgewoond niet goed begrepen...
De hele materie rondom de ZZP regeling is knap ingewikkeld voor de gewone mensen die dit mogen uitvoeren, maar deze uren inzetten voor bijvoorbeeld een schildersklus dat lijkt me nu niet de bedoeling.

Zie ook dit topic. Sluit hierop aan:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 46&t=78734

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Hoe kan de zorg goedkoper?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@s.
tja er zitten er hier meer die veel zorg nodig hebben,en ik hoop het ook voor hun.het feit blijft dat we er ons gewoon maar bij moeten neerleggen dat jan de premie flink zal gaan stijgen?en de eigenbijdrage ook,ik kan me niet voorstellen dat die nu op dit moment er uit gaat,is een lekkere melkkoe he...

laten ze voorlopig eerst maar eens tot een kabinet komen dat kunnen ze nog niet eens normaal...laatstaan dingen regelen voor de mensen(sorry mijn mening)

hans-knight
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 jul 2010 10:01

Re: Hoe kan de zorg goedkoper?

Ongelezen bericht door hans-knight »

@S. Je geeft het zelf al aan: "eigenlijk niet de bedoeling". Ik zal het niet te ingewikkeld maken. Financiering van de zorg wordt/is integraal, afhankelijk van de sector. De kapitaallasten van de instelling maken deel uit van het ZZP.

We verstaan in het algemeen onder kapitaallasten:
rente- en afschrijvingslasten van investeringen in gebouwen, grond en
inventaris (zoals medische apparatuur) en werkkapitaal.

Dit is dus ook wat ik bedoelde. Je mag niet van veelal vrijwilligers organisaties verwachten dat zij kunnen beoordelen of kapitaallasten reeel zijn. We zijn overgeleverd aan het 'sociale' element van managers en rekenmeesters.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Hoe kan de zorg goedkoper?

Ongelezen bericht door S. »

In dit systeem (zorgzwaartebekostiging) krijgen instellingen geen geld voor de beschikbare capaciteit, maar voor de geleverde prestatie per cliënt. Die prestatie wordt uitgedrukt in een ZZP per cliënt
Deze quote heb ik van een site van het ministerie.
Wanneer een instelling niet aannemelijk kan maken dat er voldoende zorg is geleverd aan een cliënt, dan kunnen ze problemen krijgen met accountantscontrole die jaarlijks plaatsvindt of allerlei andere toezichthoudende instanties.
Ik denk niet dat alle uren die in een ZZP beschreven staan ook daadwerkelijk gegeven worden, maar een schildersklus declareren via een zorgzwaartepakket lijkt me wel heel lepe fraude...
Hoe krijg je het voor elkaar?

Volgens mij worden de kapitaallasten uit een andere subsidiebron betaald, want anders kan er beter weer gewoon een vergoeding per client gegeven worden waar je alles uit kunt bekostigen.
De ZZP zijn juist bedoeld om de zorgverlening los te koppelen van andere kosten om zo meer inzicht en controle hierover te houden.
Laatst gewijzigd door S. op 06 jul 2010 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.

hans-knight
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 jul 2010 10:01

Re: Hoe kan de zorg goedkoper?

Ongelezen bericht door hans-knight »

S. schreef:
In dit systeem (zorgzwaartebekostiging) krijgen instellingen geen geld voor de beschikbare capaciteit, maar voor de geleverde prestatie per cliënt. Die prestatie wordt uitgedrukt in een ZZP per cliënt
Aanvulling:
Zorgzwaartepakket (ZZP) en integrale bekostiging
Inmiddels wordt de zorgzwaartebekostiging gefaseerd ingevoerd en komen er nieuwe regels om de kosten voor het verblijf in een zorginstelling, inclusief de huisvesting, te vergoeden. Tot op heden is sprake van een min of meer vaste budgetfinanciering en worden de kapitaallasten (rente en afschrijving) van vergunningsplichtige investeringen volledig vergoed. In het nieuwe systeem worden zorginstellingen bekostigd op basis van de geleverde prestatie per cliënt. De kapitaallasten maken dan integraal deel uit van de kostprijs voor het leveren van zorg. Via de tarieven en het draaien van voldoende productie kunnen de kapitaallasten worden terugverdiend.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Hoe kan de zorg goedkoper?

Ongelezen bericht door S. »

Ja maar Hans nu geef je aan dat geld wat verdiend is nadat mensen verzorgd zijn ook besteed wordt aan andere zaken en in je eerste bericht geef je aan dat verkeerd gefinancieerd onderhoud mensen van zorg kan onthouden.
Als het goed is wordt er voor iedere client een zorgleefplan opgesteld waaraan je kunt toetsen of iemand krijgt waar hij recht op heeft. Deze uren worden ge-int bij de zorgkantoren die weer innen bij de zorgverzekeringen (als ik het allemaal goed onthouden heb van die korte tijd dat ik in een instelling gewerkt heb). Dus wanneer er minder personeel ingezet wordt voor zorgtaken omdat een schilderklus te duur was, dan zou je logischerwijze ervan uit kunnen gaan dat er minder zorguren gedeclareerd kunnen worden.....


Lekkere besparingstips hier he?
Maar goed, inzicht in hou het allemaal werkt kan je door bewustwording ook besparing opleveren. Al is het maar dat je weet hoe je als zorgafnemer het beste voor jezelf kunt opkomen.

hans-knight
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 jul 2010 10:01

Re: Hoe kan de zorg goedkoper?

Ongelezen bericht door hans-knight »

Ik kom ook niet uit de zorg...Heb net als jij ook informatie avond bezocht...Na afloop wel wat doorgepraat met de voorlichters. Het is ontzettend complex allemaal. Bedoeld als stimulans voor zelfbewustwording en efficientie. Maar heb het gevoel dat het vooral ten koste gaat van de werkdruk van verzorgenden en de kwaliteit van de zorg. En waar het me bij de start reactie om ging: nauwelijks controle op uit te oefenen door clientenraden, etc...Verzorgenden zijn er de personen vaak niet naar om te klagen over het aantal te draaien uren.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Hoe kan de zorg goedkoper?

Ongelezen bericht door kiz »

De ZZP-bekostiging is een toeslag op de integrale bekostiging. Mensen met "lichtere" aandoeningen hebben minder zorgvraag dan mensen met meer en/of zwaardere aandoeningen, en daarvoor wordt een toeslag gegeven.
De kapitaalslasten (die voorheen op basis van nacalculatie werden toegekend) maken nu geen onderdeel meer uit van de integrale bekostiging, maar komen voor eigen rekening (en risico) van de instelling.
Zorg en huisvesting is hier dus uit elkaar getrokken, het kan dus in realiteit niet voorkomen dat het schilder- of onderhoudswerk wordt gefinancierd uit de ZZP-toeslag (die is namelijk cliëntgebonden).

Overigens is het zo dat de hele bekostiging van de verpleeg- en verzorgingshuizen via de AWBZ gaat en dat is een financieringsstroom die helemaal los staat van de zorgverzekering.

Ik ben werkzaam in de zorg, op de financiële afdeling.

Tijdelijde
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jul 2010 20:04

Re: Hoe kan de zorg goedkoper?

Ongelezen bericht door Tijdelijde »

Ik lees niets over PGB's. Gelukkig ben ik in de omstandigheid dat ik dat niet nodig heb en misschien krijg ik nu boze reacties. Dat komt omdat ik er te weinig van af weet.
Ik ken een aantal situaties die wel PGB ontvangen.
Eén er van heeft bijv. dag en nacht haar zieke moeder (dement) verzorgd gedurende een paar jaar en ze is er voor verhuisd, i.v.m. betere zorgwoning voor moeder. Eigen huis aangehouden en nu "schatrijk". Van haar weet ik ook dat financiële buro's de administratie doen en er voor hun ook wel wat van over blijft.

Daarnaast iemand die schizofreen is. 5 tot 6 hulpen per dag heeft, vader is administrateur (betaald) en de hulpen krijgen een flink uurloon.

Tot zover over PGB.

Ook verbaas ik me erover dat rokers steeds in de "verdomhoek" zitten. Er zijn vele niet rokers die aan longkanker sterven. Een roker doet in feite in deze tijd niemand kwaad, want overlast veroorzaken kan eigenlijk niet meer. Een roker zonder tabak zal eerder last van stress krijgen en daardoor ook weer zorg nodig hebben.
Alcohol blijft steeds buiten schot en dat terwijl criminaliteit daardoor veel geld kost (mishandeling en medische hulp) en verkeersongevallen (slachtoffers met medische gevolgen vandien) enz. enz.

Nog iets:

Jeugd bewuster maken van gevolgen van sex zonder voorbehoedsmiddelen.

Ook a.s. ouders afraden aan kinderen te beginnen in deze tijd; ze hebben er bijna geen tijd en energie voor om naast al die tig banen die ze moeten hebben hun kinderen op te voeden, met alle gevolgen van dien, ook psychisch e.d.

Dit was wat het eerst in mij op kwam.

hans-knight
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 jul 2010 10:01

Re: Hoe kan de zorg goedkoper?

Ongelezen bericht door hans-knight »

@kiz Bedankt voor je toelichting. Hoe moet ik de volgende zin nu interpreteren :

De kapitaallasten maken dan integraal deel uit van de kostprijs voor het leveren van zorg. Via de tarieven en het draaien van voldoende productie kunnen de kapitaallasten worden terugverdiend.

Betekent dit nu dat afhankelijk van de kapitaallasten de tarieven per instelling anders kunnen zijn ?
En wat is dan 'voldoende' productie ?
Meer clienten betekent toch geen 'winst' waarmee kapitaallasten worden terug verdiend.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Hoe kan de zorg goedkoper?

Ongelezen bericht door kiz »

hans-knight schreef: De kapitaallasten maken dan integraal deel uit van de kostprijs voor het leveren van zorg. Via de tarieven en het draaien van voldoende productie kunnen de kapitaallasten worden terugverdiend.

Betekent dit nu dat afhankelijk van de kapitaallasten de tarieven per instelling anders kunnen zijn ?
Nee. De zorginstelling wordt geacht de kapitaalslasten te bekostigen uit de opbrengsten van de "productie", vroeger was het zo dat de kapitaalslasten apart toegekend werden (in de nacalculatie).
En wat is dan 'voldoende' productie ?
Voldoende productie is wat je (verplicht) met het Zorgkantoor hebt afgesproken om het komende begrotingsjaar aan zorg te leveren. Te veel is voor eigen rekening, en te weinig levert je een strafkorting op. Je mag er geloof ik op jaarbasis een procentje of 2 naast zitten zonder dat dat consequenties voor je "wettelijk budget" (het door het Zorgkantoor vastgestelde budget voor de productie die je met het Zorgkantoor afspreekt)
Meer clienten betekent toch geen 'winst' waarmee kapitaallasten worden terug verdiend.
Inderdaad, zie hierboven. Als de zorgvraag groter is dan je productie-afspraak dan kun je kiezen tussen doorverwijzen naar een collega-instelling (met het risico dat je de NZa in je nek krijgt als je daar met de collega-instellingen afspraken over maakt) of voor eigen rekening zorg leveren om tóch de cliënt van dienst te kunnen zijn (en, eerlijk is eerlijk, om de cliënt binnen te halen).

hans-knight
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 jul 2010 10:01

Re: Hoe kan de zorg goedkoper?

Ongelezen bericht door hans-knight »

Tijdelijde schreef:
Ik lees niets over PGB's. Gelukkig ben ik in de omstandigheid dat ik dat niet nodig heb en misschien krijg ik nu boze reacties. Dat komt omdat ik er te weinig van af weet.
Ik ken een aantal situaties die wel PGB ontvangen.
Eén er van heeft bijv. dag en nacht haar zieke moeder (dement) verzorgd gedurende een paar jaar en ze is er voor verhuisd, i.v.m. betere zorgwoning voor moeder. Eigen huis aangehouden en nu "schatrijk". Van haar weet ik ook dat financiële buro's de administratie doen en er voor hun ook wel wat van over blijft.

Daarnaast iemand die schizofreen is. 5 tot 6 hulpen per dag heeft, vader is administrateur (betaald) en de hulpen krijgen een flink uurloon.

Tot zover over PGB.
Tegenwoordig krijg je een aantal uren, gekoppeld aan een bedrag toegewezen.
Je kunt daarvoor een zorgaanbieder inhuren of zelf de zorg regelen. Dat kunnen in bepaalde gevallen familieleden zijn of vrienden, kennissen. Overigens moet ook daarvoor contract worden opgesteld met de arbeidsvoorwaarden. De uren worden ook verantwoord.

Ik heb aangegeven dat deze laatste regeling wel uitnodigt tot gesjoemel.
Net als vroeger met de reiskosten van clienten naar familie, etc.

Schatrijk word je niet van het werken in het kader van PGB. Je moet de uren wel verantwoorden. Dus je werkt wel voor je geld.

hans-knight
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 jul 2010 10:01

Re: Hoe kan de zorg goedkoper?

Ongelezen bericht door hans-knight »

@kiz

Nogmaals bedankt voor je toelichting.
Begint me nu ook duidelijk te worden hoe extra werkdruk kan ontstaan.
Lijkt me hier niet de geschikte plek om verder te discussieren.
Maar geeft wel wat helderheid over de financiering van een zorginstelling.

hans-knight
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 jul 2010 10:01

Re: Hoe kan de zorg goedkoper?

Ongelezen bericht door hans-knight »

bolknak schreef:Mensen van 125 jaar en ouder geen medische zorg meer verlenen.
Hoewel hier wat ongein staat, is het natuurlijk wel zo dat mensen steeds meer worden gewogen op hun economische en maatschappelijke waarde.
En in combinatie met de roep om zelf te mogen beslissen euthanasie uit te uitvoeren, is grenzen stellen aan bijv. leeftijd wel een verachtelijke gedachte, maar niet zo vreemd. Gelukkig zullen wij dat niet meemaken.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Hoe kan de zorg goedkoper?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

nou ze willen nu,wat ik geloof ik zei,in het weekend naar de weekendarts gaan ,dat men dat gaat betalen,mits het heel erg noodzakelijk is,maar als je ook naar je eigen huisarts had gekund dan kanje de rekening zelf betalen...

en dat vind ik een hele goede,heel veel denken,ja ik kan geen vrij nemen ga zaterdag wel ....
let op wat ik zeg wel als je spoed hebt,gewoon wat niet kan wachten...en wat je nog niet had..

goed plan! scheelt een hoop!

hans-knight
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 jul 2010 10:01

Re: Hoe kan de zorg goedkoper?

Ongelezen bericht door hans-knight »

@rozemarijntje
De huisartsenposten worden veel gebruikt als een soort 'second opinion'.
Of als bevestiging van het eigen denken.
Die posten draaien buiten de normale werkuren.
Zijn gewone reguliere huisartsen die op rooster draaien, om elkaar een beetje te ontlasten.
En is inderdaad bedoeld voor buitengewone omstandigheden, die directe zorg behoeven.
Wel moeilijk te beoordelen wat nu 'directe zorgbehoefte' is.
Pijngrens en welbevinden is per mens verschillend.
En daarmee ook de 'loop' naar een arts.

Bovendien kun je meestal alleen op afspraak naar de huisartsenpost. En dan nog is er een eerste telefonische intake over de noodzaak van een bezoek.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Hoe kan de zorg goedkoper?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@hans -knight

nou moet je voor de grap eens naar ned 1 kijken straks als het seizoen weer begint, dat heet de huisartsenpost....
dan komen er heel veel mensen met hoesten,rugklachten bv en hoe lang heeft u dat al,en waarom ben u dan niet naar u eigen huisarts gegaan,wordt er dan gevraagd...nou ja ik dahct ik ben nu vrij...
het is niet voor niks dat dit ter sprake komt,lees eens terug ...dan zie je het onderwerp ook..
heel veel gaan bellen en zeggen niet dat ze er zolang mee lopen die weten de procedures ,pas als ze bij de dokter binnen zijn dan....

Gesloten