LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Buitensporige kosten in Buitenland

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
markhoornstra

Buitensporige kosten in Buitenland

Ongelezen bericht door markhoornstra »

KPN rekent mij 300 euro datakosten voor gebruik van mobiel internet in Amerika, zonder mij hierover te informeren middels een sms (wat in Europa wel gedaan wordt)

De kosten zijn gebaseerd op 25 euro/mb. Dit is 5-10 keer zo hoog als datakosten binnen Europa.
  • Heeft iemand eenzelfde ervaring?
  • Weet iemand hoe ik KPN kan overtuigen de kosten in mindering te brengen?
Ik heb KPN reeds bericht en kreeg onderstaand antwoord:
Uit je e-mail begrijp ik dat je een hoge telefoonrekening hebt ontvangen na dataverbruik in het buitenland. Je geeft aan dat Hi je had moeten informeren over de hoge kosten. Het is echter je eigen verantwoordelijkheid om je hierover te informeren. De SMS-berichten die je ontvangt bij de grenzen binnen Europa zijn een extra gratis dienst vanuit verschillende providers. Het is niet mogelijk hier rechten aan te ontlenen.

Via http://www.hi.nl/buitenland kun je de data-kosten nagaan. Tevens is er een SMS-bericht naar je gestuurd om een nog hogere telefoonrekening te voorkomen. Het is niet mogelijk kosten te crediteren. Mijn excuses voor het ongemak.
  • Is het mogelijke om toch rechten te ontlenen uit inconsistente berichtgeving van prijsveranderingen?

kweenie

Re: Buitensporige kosten in Buitenland

Ongelezen bericht door kweenie »

Je hebt toch zelf het abonnement afgesloten, dus je had zelf de kosten van bellen/sms-en/internetten in het buitenland kunnen bekijken. Het is toch algemeen bekend dat de tarieven in het buitenland vele malen hoger zijn dan in eigen land, dus had je beter even van tevoren de kosten kunnen bekijken.

tennis

Ongelezen bericht door tennis »

markhoornstra schreef:KPN rekent mij 300 euro datakosten voor gebruik van mobiel internet in Amerika, zonder mij hierover te informeren middels een sms (wat in Europa wel gedaan wordt)

De kosten zijn gebaseerd op 25 euro/mb. Dit is 5-10 keer zo hoog als datakosten binnen Europa.
  • Heeft iemand eenzelfde ervaring?
  • Weet iemand hoe ik KPN kan overtuigen de kosten in mindering te brengen?
Ik heb KPN reeds bericht en kreeg onderstaand antwoord:
Uit je e-mail begrijp ik dat je een hoge telefoonrekening hebt ontvangen na dataverbruik in het buitenland. Je geeft aan dat Hi je had moeten informeren over de hoge kosten. Het is echter je eigen verantwoordelijkheid om je hierover te informeren. De SMS-berichten die je ontvangt bij de grenzen binnen Europa zijn een extra gratis dienst vanuit verschillende providers. Het is niet mogelijk hier rechten aan te ontlenen.

Via http://www.hi.nl/buitenland kun je de data-kosten nagaan. Tevens is er een SMS-bericht naar je gestuurd om een nog hogere telefoonrekening te voorkomen. Het is niet mogelijk kosten te crediteren. Mijn excuses voor het ongemak.
  • Is het mogelijke om toch rechten te ontlenen uit inconsistente berichtgeving van prijsveranderingen?

KPN hanteerd blijkbar andere regels als T - Mobiel .

Bij T - Mobiel wordt je gewoon afgesloten, wat dit tot gevolg heeft:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 97#p990997

Je krijg een sms`je en doet er niets mee !

sabine38

Ongelezen bericht door sabine38 »

Hoor je bij hoge datakosten (in het buitenland) een sms te krijgen van je provider?
Is dit alleen bij KPN of ook bij andere providers?
Ik heb nml een extreem hoge rekening bij Vodafone, maar ik heb van hun toch echt geen bericht gekregen dat mijn datakosten te hoog werden. Mijn bedrag is een heel stuk hoger dan de 300 waar hier over gesproken word. Dit komt vooral door verkeerde voorlichting

bussiness

Ongelezen bericht door bussiness »

sabine38 schreef:Hoor je bij hoge datakosten (in het buitenland) een sms te krijgen van je provider?
Is dit alleen bij KPN of ook bij andere providers?
Ik heb nml een extreem hoge rekening bij Vodafone, maar ik heb van hun toch echt geen bericht gekregen dat mijn datakosten te hoog werden. Mijn bedrag is een heel stuk hoger dan de 300 waar hier over gesproken word. Dit komt vooral door verkeerde voorlichting
Nee geen verkeerde voorlichting gewoon zelf niet kunnen of willen lezen.
Je sluit een abbo af in NL met NL tarieven wil je naar het buitenland hangen daar andere tarieven aan heel erg simpel, dat je te lam bent om dat te lezen ja das helaas niet het probleem van de provider.

En die sms is een gunst geen verplichting
Het is echter je eigen verantwoordelijkheid om je hierover te informeren. De SMS-berichten die je ontvangt bij de grenzen binnen Europa zijn een extra gratis dienst vanuit verschillende providers. Het is niet mogelijk hier rechten aan te ontlenen.

atesli

Ongelezen bericht door atesli »

Vanaf 1 juli zit er wel een maximum aan. Meen iets van 80 euro.
Als je 80% hebt verbruikt van dat maximum krijg je SMS.

Ik heb vorig jaar op Curacao paar keer per week via mobielinternet mijn mail bekeken en mijn banksaldo.
Koste niet zoveel 12 euro MAAR als je gegevens gaat downloaden zoals foto's of srtreaming radio gaat luisteren of tv kijken ben je zo in enkele minuten tientallen euro's kwijt.

Maar dat weet toch bijna iedereen? Is al zoveel voor gewaarschuwd.

Gr
ATESLI

sabine38

Ongelezen bericht door sabine38 »

atesli schreef:Vanaf 1 juli zit er wel een maximum aan. Meen iets van 80 euro.
Als je 80% hebt verbruikt van dat maximum krijg je SMS.
Volgens mij is dit bedrag lager, ik meen iets van 60 euro. Maar hoe is geregeld het met deze kosten VOOR 1 juli?

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

volgensmij zijn dat kosten binnen de eu, zijn ook afspraken van de EU namelijk. tmobile heeft namelijk niet een limiet voor buiten de europese landen. Dan betaal je gewoon de hoofdprijs.

En zoals gezegd, het is en blijft je eigen verantwoordelijkheid wat er met je telefoon gebeurt, zo'n sms is makkelijk, maar wordt niet verplicht.

trudy81

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

lijkt me eigenlijk ook logisch, in de voorwaarden staat wat internetten in het buitenland kost, als je er zelf voor kiest dat te doen moet je het natuurlijk ook betalen.
De bank stuurt mij ook geen smsje als ik veel geld uitgeef in een winkel.

aan ts: u kunt KPN niets in mindering brengen, zij doen precies wat ze met u afgesproken hebben. Dat u niet blij bent met de rekening begrijp ik, maar dat hebt u nu eenmaal zelf een contract afgesloten en zult dus ook moeten betalen voor de dingen waar u gebruik van maakt. KPN heeft geen enkele verplichting u te bellen of te smsen.

Trudy

IsavdLinden

Ongelezen bericht door IsavdLinden »

En ja hoor, het is weer de schuld van het bedrijf.
Vraag: heb jij vooraf bekeken wat het kostte vanuit Amerika? Nee zeker? Het is toch algemeen bekend dat het in het buitenland duur is. Je bent naief geweest en je hebt zelf 0,0 verantwoordelijkheid genomen. KPN heeft groot gelijk dat ze niets crediteren. Je mag zelf ook weleens wat doen of jezelf inlezen ipv achteraf een bedrijf de schuld te geven terwijl je toch, neem ik aan, ook volwassen bent.

Bovendien geef je notabene aan een sms gehad te hebben en die heb je blijkbaar genegeerd. Nog meer je eigen schuld dus.

tiptoo

Ongelezen bericht door tiptoo »

IsavdLinden schreef:En ja hoor, het is weer de schuld van het bedrijf.
Vraag: heb jij vooraf bekeken wat het kostte vanuit Amerika? Nee zeker? Het is toch algemeen bekend dat het in het buitenland duur is. Je bent naief geweest en je hebt zelf 0,0 verantwoordelijkheid genomen. KPN heeft groot gelijk dat ze niets crediteren. Je mag zelf ook weleens wat doen of jezelf inlezen ipv achteraf een bedrijf de schuld te geven terwijl je toch, neem ik aan, ook volwassen bent.

Bovendien geef je notabene aan een sms gehad te hebben en die heb je blijkbaar genegeerd. Nog meer je eigen schuld dus.
:mrgreen: en ja hoor volgens Isa ken niemand hier lezen en alweer kpn, zeg Isa......jouw naam komt inderdaad bij mails van kpn voor :D

Jérémy Dellière

Ongelezen bericht door Jérémy Dellière »

Wel bakken geld uitgeven aan de reismaffia voor een trip naar amerika, maar zeuren over een kpn rekening.

Ga toch gewoon naar een internetcafe of gebruik het internet in het hotel. Voor een paar dollar ben je de man.

nieb1974

Ongelezen bericht door nieb1974 »

Ook wij waren in de veronderstelling dat we via WiFi inlogden. Thuis gekomen een rekening in de bus van ruim 900€ incl. btw. 2 mailwisselingen met vodafone klantenservice verricht. Eigenlijk dacht ik dat ik nog niet rond was, maar binnen een week had ik een creditnota, wegens coulance van ruim 700€.

Er zijn dus gelukkig nog positieve berichten te vermelden en ik geef vodafone middels dit forum een warme douche cq dikke pluim.

Bedankt(de mailwisseling staat hieronder, lees van onder naar boven) :D

Hartelijk dank voor uw reactie. U geeft aan niet te hebben kunnen vinden in de handleiding van het toestel hoe u gebruik kon maken van WiFi en ging er daarom vanuit dat u op de juiste manier gebruik maakte van WiFi tijdens uw verblijf in het buitenland.

Ik begrijp dat het erg vervelend is dat u hoge kosten heeft gemaakt voor het gebruik van mobiel internet op uw telefoon. De handleiding van uw toestel wordt met zorg samengesteld door de betreffende toestelfabrikant. Hierin wordt vermeld hoe u bepaalde functies kunt gebruiken. Wanneer deze onvoldoende duidelijk voor u zijn, kunt u altijd contact opnemen met de betreffende toestelfabrikant om meer uitleg te krijgen.

Hallo,

Wij zijn niet op de hoogte gebracht middels bericht dat de telefoon niet via WiFi verbinding maakt, maar via een ander netwerk/vodafone netwerk. In de gebruikershandleiding van de telefoon staat ook niet aangegeven middels welk signaal dit te herkennen is op het moment WiFi wordt afgebroken en je op een ander netwerk over wordt geplaatst. Ook staat er niet in, dat hij zomaar overgaat naar een ander netwerk. Dit is na mijn inziens niet correct.

Middels de wireless zone/ Wifi hebben wij elke keer ingelogt.

Het is een vodafone telefoon, dus de kosten zou ik willen verhalen op vodafone, wegens onvoldoende informatie in de gebruikershandleiding van de telefoon.

Op het moment dat je inlogt op Wifi ga je ervan uit dat je geen kosten maakt. Als je dan geen signaal krijgt van de verbinding dat Wifi overgaat in data netwerk, maak je dus onbewust kosten, waarvan je niks van af weet.

Wachtende op uw reactie,

Uit uw gegevens blijkt dat er op de laatste rekening erg hoge data kosten zijn gemaakt. Deze kosten zijn gemaakt via het Vodafone data netwerk. De verbindingen die via WiFi gemaakt worden, worden niet door Vodafone in rekening gebracht. Vermoedelijk bent u in de veronderstelling geweest dat u gebruik heeft gemaakt van WiFi, maar u heeft wel verbinding gemaakt via het Vodafone data netwerk. Dit kan bij een hoog data verbruik erg hoge kosten met zich meebrengen. De kosten die in rekening zijn gebracht zijn echter wel correct. Ik begrijp dat dit een erg hoog bedrag is, maar dit zijn de daadwerkelijk gemaakte kosten.

Hallo,

Vandaag een brief in de bus met de mededeling dat er erg hoge datakosten zijn gemaakt.

Wij zijn naar Italië geweest en hebben gebruik gemaakt van WIFI middels de camping. De kosten die we gemaakt hebben zijn dan wel heel erg hoog?

Hopenlijk kunt u één en ander uitzoeken. We weten dat de kosten iets hoger kunnen zijn, maar een paar minuutjes mobiel internetten via WIFI hoeft toch geen 111€ kosten. Voordat we op vakantie zijn gegaan goed My vodafone doorgelezen en hier zijn geschatte kosten aangegeven. Deze bedragen zijn niet zo hoog.

Gesloten