LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opheffen gezamelijke rekening!

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
verkeersleider
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 sep 2005 21:58

Re: Opheffen gezamelijke rekening!

Ongelezen bericht door verkeersleider »

Zal zo even precies de juridische tekst erbij zoeken, maar bij ons op de juridische afdeling is dat een bekend feit en wordt ook wel toegepast.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Opheffen gezamelijke rekening!

Ongelezen bericht door marcel75 »

Verkeersleider,
ben erg benieuwd, maar wel haast 100% er zeker van dat dit alleen een intern werkende beleidsregel is. Niets juridisch aan dus.

jominjo
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 jul 2010 13:18

Re: Opheffen gezamelijke rekening!

Ongelezen bericht door jominjo »

Verkeersleider en alle meedenkers,

Ik heb bij de ING alles geprobeerd!

Er wordt met deze rekening al een jaar niets gedaan!

Geen krediet
Geen Hypotheek
Geen verzekeringen
Saldo is al een jaar € 0,00.

Het blijkt zonder rechter onmogelijk deze rekening eenzijdig te beëindigen!

Ook het verwijderen van mijn naam is niet mogelijk, zonder toestemming van de ander.

Dit is toch te bizar voor woorden?

Die valse handtekening wordt steeds verleidelijker.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Opheffen gezamelijke rekening!

Ongelezen bericht door marcel75 »

Jominjo,
Overtuig mij dan eens waarom dat van den zotte is? Je kunt toch ook niet met 1 handtekening een en/of rekening openen?

jominjo
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 jul 2010 13:18

Re: Opheffen gezamelijke rekening!

Ongelezen bericht door jominjo »

Marcel75,

Ik heb al eerder aangegeven, dat onder normale omstandigheden deze regels misschien heel normaal zijn.

Vertel mij eens, waarom jij maar vol blijft houden, dat het normaal is, dat een rekening waar niets mee wordt gedaan en alleen maar geld kost in stand gehouden moet worden?

Ik heb al een aantal keren aangegeven, waar mijn probleem zit en wat ik richting de bank allemaal heb gedaan.

Natuurlijk heb ik de bank ook gevraagd mijn naam eraf te halen, als de rekening volgens de regels niet opgeheven kan worden. Dan blijft de rekening maar van mijn ex, heb ik geen probleem mee.

Als je de andere antwoorden leest, schijnt het dus bij andere banken wel mogelijk te zijn. Het is dus geen wettelijke regel, waarom doet de ING dan zo moeilijk?

Waarom wil jij niet begrijpen, dat ik het met deze rare regel niet eens ben?

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Opheffen gezamelijke rekening!

Ongelezen bericht door marcel75 »

Omdat het spiegelbeeld ook normaal is blijkbaar. Dat geef je zelf toe. Dus is dit ook normaal. In jouw ogen is het namelijk ook normaal te noemen dat iemand anders jouw naam aan zijn/haar rekening koppelt.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Opheffen gezamelijke rekening!

Ongelezen bericht door tennis »

marcel75 schreef:Omdat het spiegelbeeld ook normaal is blijkbaar. Dat geef je zelf toe. Dus is dit ook normaal. In jouw ogen is het namelijk ook normaal te noemen dat iemand anders jouw naam aan zijn/haar rekening koppelt.
Marcel
Bedoel je, het spiegelbeeld van jou, of van TS?
Het is toch herhaaldelijk geschreven, dat TS niet uit deze situatie kan komen.
Alleen met advocaat of rechter.
Wat wil je toch met jou drammen bereiken?
Het geheel is toch duidelijk, er is helaas geen manier, om deze soap met een:
En zij leven nog lang een gelukkig, af te sluiten!

witte angora
Berichten: 31040
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opheffen gezamelijke rekening!

Ongelezen bericht door witte angora »

In principe is het volkomen logisch dat een rekening die op naam van twee personen met twee handtekeningen is geopend, ook weer gesloten wordt door diezelfde twee personen, met beider handtekeningen.

Probleem is dat vooral bij scheidingen niet iedereen die logica kent of wil kennen, en, om de ander te treiteren, weigert mee te werken. En dan krijg je dus situaties zoals in dit topic. Juist in dat soort situaties moet er toch een mouw aan te passen zijn. Bijvoorbeeld een echtscheidingsconvenant of wat dan ook tonen, waarop de bank zelf even bij de niet-willende ex informatie inwint.

Waarna de rekening alsnog met één handtekening gesloten wordt als de ex weigert mee te werken, of dat de wel-willende ex van de rekening wordt afgehaald.

Een beetje meewerken van de kant van de bank is heus niet verkeerd. Maar het zal wel weer wachten zijn op regelgeving van overheidswege om dit soort dagelijks voorkomende zaken eens en voor al goed te regelen. Of dacht je nu echt dat dit soort dingen bijna niet voorkomt in Nederland?

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Opheffen gezamelijke rekening!

Ongelezen bericht door tennis »

witte angora schreef:In principe is het volkomen logisch dat een rekening die op naam van twee personen met twee handtekeningen is geopend, ook weer gesloten wordt door diezelfde twee personen, met beider handtekeningen.

Probleem is dat vooral bij scheidingen niet iedereen die logica kent of wil kennen, en, om de ander te treiteren, weigert mee te werken. En dan krijg je dus situaties zoals in dit topic. Juist in dat soort situaties moet er toch een mouw aan te passen zijn. Bijvoorbeeld een echtscheidingsconvenant of wat dan ook tonen, waarop de bank zelf even bij de niet-willende ex informatie inwint.

Waarna de rekening alsnog met één handtekening gesloten wordt als de ex weigert mee te werken, of dat de wel-willende ex van de rekening wordt afgehaald.

Een beetje meewerken van de kant van de bank is heus niet verkeerd. Maar het zal wel weer wachten zijn op regelgeving van overheidswege om dit soort dagelijks voorkomende zaken eens en voor al goed te regelen. Of dacht je nu echt dat dit soort dingen bijna niet voorkomt in Nederland?

WA
Dat is, wat er het hele topic al verteld wordt.
TS is/was niet getrouwd, en er is ook geen convenant van het verbreken van het samenlevingscontract.
Zoals je schrijft, moet er eerst weer een regeltje van de overheid komen, om dit soort misstanden uit te bannen.
TS moet zolang in de zure appel bijten!

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Opheffen gezamelijke rekening!

Ongelezen bericht door marcel75 »

Tennis,
Wij zijn het volgens mij al de hele tijd met elkaar eens en volgens mij was ik de 1e die riep dat er maar een rechtszaak aangespannen moest worden. Het is inderdaad niet anders. Maar TS wil daar maar niet aan.

En van overheidswege even hiervoor een regeltje aanpassen is niet zo eenvoudig. Hiervoor zouden namelijk een aantal heel ingrijpende wijzigingen in de boeken 1, 3 en Boek 6 BW voor nodig zijn. En die regelgeving zou dan ook nog eens een uitzondering op de algemene regel moeten inhouden, waar als uitzondering op die algemene regel de gang naar de rechter al in de wet is gezet. Ik zou zeggen: doe eens een goed wetsvoorstel.

courier
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 jan 2010 10:08

Re: Opheffen gezamelijke rekening!

Ongelezen bericht door courier »

TS: Ga naar een andere bank, hef je eigen rekening zsm op, dan heeft de ING geen mogelijkheid meer het debetsaldo van de e/o-rekening te compenseren met het creditsaldo van van je eigen rekening en dan zien ze na 3 maanden zelf wel in dat het beter is die rekening gewoon op te heffen OP INITIATIEF VAN DE BANK. Maak je voorlopig niet te sappel over het BKR: slechts na het bereiken van een bepaald minimumdebetsaldo mag er worden gemeld, ik meen dat dat in de buurt van circa € 250 is.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Opheffen gezamelijke rekening!

Ongelezen bericht door tennis »

marcel75 schreef: Ik zou zeggen: doe eens een goed wetsvoorstel.
Helaas zijn de verkiezingen net achter de rug, anders had ik een nieuwe partij opgericht, maar daarvoor vind ik mijn renteniers leven te mooi.
Ik laat het over aan de jeugd!
Even serieus, TS en ik weet niet, hoeveel andere, zitten toch in deze situatie, waar je niet, zonder opnieuw geld moet investeren, uitkomt!

verkeersleider
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 sep 2005 21:58

Re: Opheffen gezamelijke rekening!

Ongelezen bericht door verkeersleider »

Vanmiddag nog even bij de ABNAMRO gevraagd en ze hebben inderdaad dit beleid. U kunt zich van de gezamenlijke rekening afhalen zolang er maar geen schulden zijn. Waar dit juridisch staat zoek ik nog even na

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Opheffen gezamelijke rekening!

Ongelezen bericht door marcel75 »

Tennis,
Ben het met je eens dat deze situatie vaker voorkomt. Maar helaas is hiervoor geen andere regeling te bedenken zonder ergens anders weer een nog groter nadeel te creëren. Soms moet je een nadelige regeling bedenken om een nog nadeliger situatie te voorkomen.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Opheffen gezamelijke rekening!

Ongelezen bericht door tennis »

verkeersleider schreef:Vanmiddag nog even bij de ABNAMRO gevraagd en ze hebben inderdaad dit beleid. U kunt zich van de gezamenlijke rekening afhalen zolang er maar geen schulden zijn. Waar dit juridisch staat zoek ik nog even na
Verkeersleider
Wat geweldig!
Hebben wij al gehad, dat het bij de ABN anders wordt gehandhaafd, maar bij de ING niet!
Lees een het mailtje van de ING, dan moet je niet meer navragen!

Geachte heer, mevrouw Tennis,

U beëindigt uw Betaalrekening via een schriftelijk verzoek voorzien van de handtekeningen van beide rekeninghouders.

Het is niet mogelijk om eenzijdig de Betaalrekening te beëindigen.

Wij adviseren u enige tijd te wachten. Mogelijk dat uw partner binnenkort alsnog wil meewerken aan het beëindigen van uw Betaalrekening.

Wij wensen u veel sterkte toe de komende tijd.

Met vriendelijke groet,
ING Klantenservice

verkeersleider
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 sep 2005 21:58

Re: Opheffen gezamelijke rekening!

Ongelezen bericht door verkeersleider »

tja dan wens ik u succes
sorry hoor dat ik even probeerde mee te denken

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Opheffen gezamelijke rekening!

Ongelezen bericht door tennis »

verkeersleider schreef:tja dan wens ik u succes
sorry hoor dat ik even probeerde mee te denken
Heeft niets met sorry te doen, maar gewoon alles lezen:





tennis schreef:@jominjo

Dit heb ik nog op internet gevonden.
Wat er van waar is, weet ik niet.
Misschien nog een optie voor jou:

Bij ABN Amro kun je je eigen gedeelte van de gezamelijke rekening gewoon opheffen. Natuurlijk dien je wel de helft te voldoen als er sprake is van een schuld, maar verder zijn er geen problemen. Even met legitimatie naar het plaatselijk ABN Amro filiaal, heb je zo je eigen naam er af.

hij heeft gelijk ... Rekening kan EENZIJDIG worden opgezegt.Je naam wordt gewoon van de rekening geschrapt. De rekening blijft dan gewoon bestaan op de andere naam.Wil je de rekening geheel opheffen heb je wel een handtekening nodig van de andere deelnemer.

Wat dus vaak gebeurt is dat een partner eerst de rekening plundert tot het 0 punt en het dan eenzijdig opzegt zodat de andere partner met een lege rekening op haar/zijn eigen naam opgescheept zit.

Als er schuld op de rekening staat dan is het een ander verhaal.Je kan dan nogsteeds de rekening opzeggen maar je gaat dan ook akkoord met de gehele schuld

Wat bij de Rabobank overigens wel kan om het plunderen van rekeningen tegen te gaan is het omzetten naar een EN EN rekening.In dat geval wordt al het betalingsverkeer stop gezet en kan alleen over het geld beschikt worden als beide rekeninghouders zich met ID en handtekening voor de balie verschijnen.Dit is dus aan te raden als je uit elkaar gaat..... dit kan dus niet bij overige banken niet zo ver ik weet.


Bron:
http://forum.fok.nl/topic/766080

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: Opheffen gezamelijke rekening!

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

Er is m.i. nog een optie:
De bank bellen en zeggen dat je de rekening wil gaan gebruiken voor een grote witwasoperatie, waarvoor je graag vooraf nog een paar adviezen wil hebben.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Opheffen gezamelijke rekening!

Ongelezen bericht door tennis »

Tis weer bijzonder schreef:Er is m.i. nog een optie:
De bank bellen en zeggen dat je de rekening wil gaan gebruiken voor een grote witwasoperatie, waarvoor je graag vooraf nog een paar adviezen wil hebben.
Tis (zeker) weer bijzonder! :lol:

mickela
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jul 2010 00:21

Re: Opheffen gezamelijke rekening!

Ongelezen bericht door mickela »

Dit drama is mij ook overkomen bij het opheffen van bankrekeningen. De bank zegt hiermee te voorkomen dat een van de twee iets doet (bijv. het opheffen van de bankrekening) zonder instemming van de ander..... Maar pas op: zolang de rekening niet is opgeheven kan jouw ex partner nog steeds geld opnemen van de rekening (als je rood mag staan) en dan ben jij als mede rekening eigenaar ook aansprakelijk voor het terugbetalen van het opgenomen geld!!
De banken zijn zo makkelijk als je een gezamenlijke rekening wil openen, niemand die je informeert wat voor narigheid dit kan opleveren als je de rekening weer wilt opheffen. Een rekening openen is in 10 minuten geregeld, een rekening opheffen (of overschrijven van gezamenlijk naar 1 ''eigenaar" kost maanden, weet ik uit eigen ervaring).
Helaas weet ik geen oplossing, ik ben bang dat die er niet is, behalve je ex flink lastig blijven vallen tot deze bereid is een handtekening te zetten. Misschien onder druk dat de kosten ook voor zijn/haar rekening komen. Of dreigen flink geld op te nemen en hem/haar daar aansprakelijk voor te stellen....

Veel succes.
En voor iedereen: denk goed na voordat je een gezamenlijke rekening opent. Ik doe het NOOIT MEER.

Gesloten