Sinds 2007 ben ik een klant van Essent (daarvoor twee jaar indirect via een huisgenoot). Nooit problemen gehad, altijd netjes de rekeningen betaald. Op 1 april jongstleden ben ik verhuisd, en heb de verhuizing doorgegeven bij Essent. Er leek geen vuiltje aan de lucht te zijn - het voorschot werd vastgesteld, het nieuwe voorschot werd in rekening gebracht, etc. Totdat ik plotseling op 10 mei Enexis op de stoep kreeg. Ze claimden dat ik nog geen leverancier heb, en ik over twintig dagen afgesloten werd. Ik vertelde ze dat ik allang een Essent contract had. Ze vertelden dat ik dan maar contact met Essent op moest nemen, en namen m'n meterstanden op. Ik heb toen meteen Essent gebeld, ze hebben alles nogmaals geverifieerd, en ze vertelden me dat m'n contract helemaal in orde was, en de wijziging waarschijnlijk nog niet door Enexis verwerkt was. Ze beveelden me aan Enexis gewoon op te bellen als ik weer een bericht kreeg.
Afgelopen vrijdag (28 mei) kreeg ik een Voicemail van Enexis dat ik nog steeds geen energieleverancier had. Ik heb ze meteen teruggebeld. Ik heb nogmaals aangegeven dat ik al sinds april een contract bij Essent heb, en dat ze dat nogmaals geverifieerd hebben. Vervolgens werd ik op een hele onbeleefde toon behandeld. Ik heb aangegeven dat ik weinig meer kan doen (aangezien Essent en Enexis het tegenovergestelde beweerden), waarop letterlijk gezegd werd dat het nu dan mijn probleem is. Ik heb toen de medewerker verzocht Essent op te bellen, zodat Essent dit kan bevestigen. De medewerken stelde dat hij dit niet ging doen, en op de vraag waarom hij dit niet wilde doen (aangezien het het probleem op zou lossen), kreeg ik alleen maar het antwoord "tsja, dat is privatisering". Daar valt verder niet echt mee te argumenteren.
Na dit gesprek heb ik direct geprobeerd contact op te nemen met Essen (vlak na het middaguur). Helaas was de Essent helpdesk niet beschikbaar wegens een technische storing tot maandagochtend 8:00 (erg vervelend als Enexis je over tien dagen af wil sluiten!). Maandagochtend (gisteren) heb ik stipt om 8:00 gebeld. De Essent medewerker die ik aan de telefoon kreeg was heel erg behulpzaam, en heeft nogmaals geprobeerd alles te verifieëren. Ze kon geen fouten ontdekken, en heeft daarom het bericht opnieuw naar Enexis verstuurd. Ik was nog steeds erg verbaasd over deze discrepantie, en ben daarom zelf nog een keer door alle gegeven gaan spitten in "Mijn Essent". Daar ontdekte ik dat het correspondentieadres correct was (huisnummer 55 a), maar bij het leveradres was 55 ipv 55 a genoteerd. Ik heb meteen weer de Essent helpdesk gebeld (nog voor 9:00). Ik kreeg een medewerker aan de lijn, die me mededeelde dat hun administratiesysteem weer plat lag, en dat het nog maar de vraag was of het die dag nog zou gaan werken. Ik heb m'n nummer achtergelaten na een belofte dat ik teruggebeld zou worden.
Na niets meer gehoord te hebben, heb ik besloten vandaag (weer stipt om 8:00) opnieuw de helpdesk van Essent te bellen. Ik werd weer goed geholpen, en de medewerker heeft het incorrecte leveradres gecorrigeerd. Ze beveelde me aan vandaag of morgen met Enexis te bellen, om te controleren of alles goed doorgekomen was. Ik was even in de veronderstelling dat het gedonder voorbij was. Maar nee, binnen een half uur kreeg ik een telefoontje van Essent. De medewerkster meldde dat ze niet kon garanderen dat het deze week nog in de nationele database opgenomen zou worden. Als dat niet lukt, dan word ik maandag alsnog afgesloten. Ze hebben contact met Enexis opgenomen, en de situatie uitgelegd. Het blijkt dat Enexis geen centimeter tegemoet wil komen, zelfs niet als Essent dit verzoekt. Enexis stelt gewoon dat zolang ze niets zwart op wit hebben ze me gewoon af gaan sluiten. Nu is het afwachten tot vrijdag om te zien of het op tijd in de database is gekomen. Essent zal me dan ook Enexis nogmaals proberen te benaderen.
Allereerst moet ik opmerken, dat ondanks er het één en ander fout is gegaan aan de kant van Essent, ze heel erg behulpzaam zijn geweest in het hele proces. Veel lof daarvoor! Maar nu word ik misschien toch afgesloten, wegens een storing van meerdere dagen in het administratiesysteem van Essent, en de totale onwilligheid van Enexis om maar een beetje begrip te hebben of me tegemoet te komen (door de afsluiting bijvoorbeeld enkele dagen uit te stellen, zodat de wijziging van Essent door kan komen).
Is er nog iets wat ik kan doen, behalve tot vrijdag afwachten? Wat is de beste plek om een klacht in te dienen? (Gezien de goede dienstverlening en inspanningen van Essent, zou dit zich beperken tot Enexis.)
Dat lucht op
