LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Overstap van Essent naar NEM: de eindafrekening!
-
Overstap van Essent naar NEM: de eindafrekening!
Dec. 2008: wij stappen over van Essent naar NEM ivm minder kosten per jaar. Dit bleek uiteindelijk (ook) niet waar, maar goed ...
We geven de meterstanden door aan NEM, deze moet de standen doorgeven aan Essent. Vervolgens krijgen wij een torenhoge eindafrekening van Essent. De meterstand van gas klopt, de meterstanden energie 1 en 2 wijken enorm af van het daadwerkelijke. Meer dan een jaarverbruik verschil! Wij gaan niet akkoord en betalen deze eindafrekening niet. Essent geeft geen uitleg over de totstandkoming, eist slechts betaling. Wij gaan hierin niet mee. Nieuwe leverancier NEM negeert onze vragen en klachten omtrent de totstandkoming van de meterstanden op de eindafrekening. Essent geeft GGN (incasso) opdracht tot het vorderen van de som van de eindafrekening. Inmiddels zijn we gedagvaard door Essent. Via het kantongerecht vond een briefwisseling plaats waarin Essent opmerkt dat er geen sprake is van een probleem en dat het "slechts gaat om een vestzak- broekzakregeling waarbij de consument de hogere kosten van de eindafrekening in korting krijgt bij de nieuwe leverancier". Waarom de meterstanden veranderen tijdens deze zakkenwisseling/regeling en hoe deze meterstanden tot stand komen blijft een vraag. Bovendien is er bij de NEM geen korting berekend.
Uitspraak is 15 juni. Wij hebben geen vertrouwen in een goede afloop.
Wie herkent dit of heeft tips/adviezen?
We geven de meterstanden door aan NEM, deze moet de standen doorgeven aan Essent. Vervolgens krijgen wij een torenhoge eindafrekening van Essent. De meterstand van gas klopt, de meterstanden energie 1 en 2 wijken enorm af van het daadwerkelijke. Meer dan een jaarverbruik verschil! Wij gaan niet akkoord en betalen deze eindafrekening niet. Essent geeft geen uitleg over de totstandkoming, eist slechts betaling. Wij gaan hierin niet mee. Nieuwe leverancier NEM negeert onze vragen en klachten omtrent de totstandkoming van de meterstanden op de eindafrekening. Essent geeft GGN (incasso) opdracht tot het vorderen van de som van de eindafrekening. Inmiddels zijn we gedagvaard door Essent. Via het kantongerecht vond een briefwisseling plaats waarin Essent opmerkt dat er geen sprake is van een probleem en dat het "slechts gaat om een vestzak- broekzakregeling waarbij de consument de hogere kosten van de eindafrekening in korting krijgt bij de nieuwe leverancier". Waarom de meterstanden veranderen tijdens deze zakkenwisseling/regeling en hoe deze meterstanden tot stand komen blijft een vraag. Bovendien is er bij de NEM geen korting berekend.
-
Re: Overstap van Essent naar NEM: de eindafrekening!
Datgene wat je aan Essent hebt betaald hoef je toch niet meer aan NEM te betalen. Dat is je kortingBovendien is er bij de NEM geen korting berekend.
Het hele verhaal dateert van 2008 dus de zaken zijn nu wel verrekend.
Lijkt me terecht dat je geen vertrouwen hebt in de rechtszaak, is nogal dom om dit zo te laten verlopen
-
Wel goed lezen hé?
Aan Essent moeten we meer betalen (ruim het jaarverbruik van energie). Bij de overstap van de ene naar de andere leverancier gaat men "gemakshalve" niet uit van de daadwerkelijke meterstanden (tijdig en correct door ons doorgegeven) maar doet men een schatting. Volgens Essent zouden we dit teveel betaalde bedrag terug moeten krijgen van NEM. (Onderlinge akkoordjes zijn onderhevig aan deze vreemde praktijk). NEM doet echter of de neus bloedt en rekent gewoon het volledige tarief. Wij waren en zijn niet van plan om een jaarverbruik energie (dat we dus niet verbruikt hebben) extra te betalen aan welke energieleverancier dan ook ...
Aan Essent moeten we meer betalen (ruim het jaarverbruik van energie). Bij de overstap van de ene naar de andere leverancier gaat men "gemakshalve" niet uit van de daadwerkelijke meterstanden (tijdig en correct door ons doorgegeven) maar doet men een schatting. Volgens Essent zouden we dit teveel betaalde bedrag terug moeten krijgen van NEM. (Onderlinge akkoordjes zijn onderhevig aan deze vreemde praktijk). NEM doet echter of de neus bloedt en rekent gewoon het volledige tarief. Wij waren en zijn niet van plan om een jaarverbruik energie (dat we dus niet verbruikt hebben) extra te betalen aan welke energieleverancier dan ook ...
-
Dat hoeft toch ook niet. Als Essent je bijvoorbeeld 2000 Kwh teveel berekend omdat de eindstand foutief is , dan berekend NEM je 2000 Kwh te weinig omdat de beginstand foutief was.Wij waren en zijn niet van plan om een jaarverbruik energie (dat we dus niet verbruikt hebben) extra te betalen aan welke energieleverancier dan ook ...
Das toch niet zo moeilijk
-
De meterstanden zijn nu (dus zo'n anderhalf na de daadwerkelijke overgang) pas op het punt aangekomen waar Essent de eindafrekening op berekend. Er is bij ons geen korting of teruggaaf door NEM berekend.
Zal wel aan hun aandacht ontsnapt zijn, evenals de talloze brieven, mailtjes en telefoongesprekken waar we 2 weken later reactie op zouden krijgen. Zitten nog te wachten ...
Zal wel aan hun aandacht ontsnapt zijn, evenals de talloze brieven, mailtjes en telefoongesprekken waar we 2 weken later reactie op zouden krijgen. Zitten nog te wachten ...
Ik mis gewoon een boel informatie om een oordeel te kunnen geven.may.geraedts schreef:Poging 2! Het eerst geplaatste bericht is verwijderd, geen idee waarom. Hoop op een reactie van de "verwijderaar" met vermelding van de reden.
Dec. 2008: wij stappen over van Essent naar NEM ivm minder kosten per jaar. Dit bleek uiteindelijk (ook) niet waar, maar goed ...
We geven de meterstanden door aan NEM, deze moet de standen doorgeven aan Essent. Vervolgens krijgen wij een torenhoge eindafrekening van Essent. De meterstand van gas klopt, de meterstanden energie 1 en 2 wijken enorm af van het daadwerkelijke. Meer dan een jaarverbruik verschil! Wij gaan niet akkoord en betalen deze eindafrekening niet.Tjah dat is een keuze die niet de slimste is natuurlijk. Essent geeft geen uitleg over de totstandkoming, eist slechts betaling. Wij gaan hierin niet mee.wederom gaan jullie niet mee , hebben jullie bewijs voor de fouten? Nieuwe leverancier NEM negeert onze vragen en klachten omtrent de totstandkoming van de meterstanden op de eindafrekening. Essent geeft GGN (incasso) opdracht tot het vorderen van de som van de eindafrekening. Inmiddels zijn we gedagvaard door Essent. Via het kantongerecht vond een briefwisseling plaats waarin Essent opmerkt dat er geen sprake is van een probleem en dat het "slechts gaat om een vestzak- broekzakregeling waarbij de consument de hogere kosten van de eindafrekening in korting krijgt bij de nieuwe leverancier". Waarom de meterstanden veranderen tijdens deze zakkenwisseling/regeling en hoe deze meterstanden tot stand komen blijft een vraag. Bovendien is er bij de NEM geen korting berekend. Dat is een fout van NEM dus dan zie ik niet in waarom essent het dan fout doet aangezien jullie een contract hebben met NEM?
De NEM maakt fouten en moet de korting regelen dat essent een zaak begint om het geld is een los verhaal
-
Wij hebben het bewijs van de door ons correcte en tijdig doorgegeven meterstanden aan NEM. De absurde verhoging van de meterstanden op de Essentafrekening kan/wil niemand ons verklaren.
De meterstanden op de NEM-afrekeningen zijn correct. Wij hebben geen kortingen of teruggaves ontvangen van NEM of de toezegging dat wij het bedrag dat wij bij Essent teveel zouden betalen van NEM terugkrijgen. (som gerelateerd aan gemiddeld jaarverbruik energie 1 en 2, gezin van 4 p.)
De meterstanden op de NEM-afrekeningen zijn correct. Wij hebben geen kortingen of teruggaves ontvangen van NEM of de toezegging dat wij het bedrag dat wij bij Essent teveel zouden betalen van NEM terugkrijgen. (som gerelateerd aan gemiddeld jaarverbruik energie 1 en 2, gezin van 4 p.)
-
Het zal wel aan mij liggen maar ik snap van dit topic geen Jota.
Als de standen bij de overgang van Essent naar NEM verkeerd zijn ingeschat, maar inmiddels de correcte eindstanden bekend zijn, dan is toch ook de totaal verbruikte electriciteit correct berekend.
Het kan inderdaad zijn dat je Essent teveel hebt betaald en NEM te weinig, maar dat is iets wat die twee maar gezamenlijk moeten uitzoeken.
Je schrijft dat je geen korting krijgt van NEM, maar tegelijkertijd schrijf je dat de eindstand nu pas is aangekomen op de geschatte tussenstand. Dan krijg je toch een giga hoeveelheid terug bij de jaarafrekening ....
Mis ik nu iets of ..
Als de standen bij de overgang van Essent naar NEM verkeerd zijn ingeschat, maar inmiddels de correcte eindstanden bekend zijn, dan is toch ook de totaal verbruikte electriciteit correct berekend.
Het kan inderdaad zijn dat je Essent teveel hebt betaald en NEM te weinig, maar dat is iets wat die twee maar gezamenlijk moeten uitzoeken.
Je schrijft dat je geen korting krijgt van NEM, maar tegelijkertijd schrijf je dat de eindstand nu pas is aangekomen op de geschatte tussenstand. Dan krijg je toch een giga hoeveelheid terug bij de jaarafrekening ....
Mis ik nu iets of ..
-
Je mist het stukje "giga-veel terugkrijgen!" Wij ook dus! Hebben niks terug ontvangen, zullen niets terug ontvangen. Wij worden geacht een jaarverbruik energie (dat we niet verbruikt hebben!) te betalen dat we niet terug krijgen.
Wel handig voor de energiemaatschappijen dat niemand iets van hun onderlinge afspraken begrijpt en dus maar gewoon betaalt omdat er een incassobureau dreigt ...
Wel handig voor de energiemaatschappijen dat niemand iets van hun onderlinge afspraken begrijpt en dus maar gewoon betaalt omdat er een incassobureau dreigt ...
Inzake wel/geen korting ga ik niet in. WEl wil ik even het meterstanden verhaal aanhalen.
Ik begrijp niet waarom er geen correctie is doorgevoerd. Zeker als klopt wat u zegt dat u de standen bijtijds hebt doorgegeven en dit zelfs nog kunt bewijzen.
Ik reik u enkele links aan waarmee u uw voordeel kunt doen.
http://www.edsn.nl/docs/Issue/dub_notit ... tanden.pdf
http://www.edsn.nl/docs/Issue/dub_issue_hd205e.pdf
http://www.consuwijzer.nl/Consumentenni ... everancier
Kamervragen en antwoorden inzake correctie meterstanden:
http://parlis.nl/pdf/kamervragen/KVR33595.pdf
Ik begrijp niet waarom er geen correctie is doorgevoerd. Zeker als klopt wat u zegt dat u de standen bijtijds hebt doorgegeven en dit zelfs nog kunt bewijzen.
Ik reik u enkele links aan waarmee u uw voordeel kunt doen.
http://www.edsn.nl/docs/Issue/dub_notit ... tanden.pdf
http://www.edsn.nl/docs/Issue/dub_issue_hd205e.pdf
http://www.consuwijzer.nl/Consumentenni ... everancier
Kamervragen en antwoorden inzake correctie meterstanden:
http://parlis.nl/pdf/kamervragen/KVR33595.pdf
-
Shine: Bedankt voor het doorsturen van de links. zal ze meteen uitvoerig bestuderen en hoop dat we er ons voordeel mee doen.
Wij hebben inderdaad bewijs dat wij de tijdig de correcte meterstanden hebben doorgegeven: Een retourmail van NEM met datum en de meterstanden die wij doorgaven.
Wij hebben inderdaad bewijs dat wij de tijdig de correcte meterstanden hebben doorgegeven: Een retourmail van NEM met datum en de meterstanden die wij doorgaven.
-
Even voor mijn begrip:may.geraedts schreef:Je mist het stukje "giga-veel terugkrijgen!" Wij ook dus! Hebben niks terug ontvangen, zullen niets terug ontvangen. Wij worden geacht een jaarverbruik energie (dat we niet verbruikt hebben!) te betalen dat we niet terug krijgen.
De meterstanden van Essent liggen ruim een jaarverbruik hoger dan de feitelijk doorgegeven meterstanden?
En NLEnergie (NEM) rekent vanaf het begin met de door jullie doorgegeven meterstanden?
Kloppen deze stellingen, want dan snap ik waar het verschil en dus jullie probleem vandaan komt. En dan kan Essent leuk zeggen dat de "korting" (wat feitelijk een verrekening is) van NLEnergie moet komen, maar dat gebeurt dus niet.
Hebben jullie dit ook zo bij de rechtbank aangegeven?
-
Jahoe! Eindelijk begrijpt iemand 't!
En ja, ligt van A tot Z met documentatie bij de kantonrechter. Maar of 't veel uithaalt? Essent heeft uiteraard ook de nodige documentatie bij 't kanton ingediend.
En ja, ligt van A tot Z met documentatie bij de kantonrechter. Maar of 't veel uithaalt? Essent heeft uiteraard ook de nodige documentatie bij 't kanton ingediend.
-
Dit soort situaties zijn altijd zeer vervelend. Ik weet inhoudelijk ook niet veel af van deze zaak daarom zal ik mij proberen te beperken tot wat de normale gang van zaken hoort te zijn bij een overstap.
Als u overstapt naar een andere leverancier geeft u bij uw nieuwe leverancier uw standen door. Deze geeft de standen (vaak via het netwerk bedrijf) door aan de oude leverancier zodat deze een eind afrekening kan opmaken. So far so good. Nu komt alleen het vervelende gedeelte. Als er iets niet klopt aan de eindstanden bij uw oude leverancier dan is volgens de werkafspraken die nu nog gelden (men is bezig deze te wijzigen) uw nieuwe leverancier verantwoordelijk voor een correctie. Het feit dat essent dus de rekening door laat lopen en de daarop volgende incasso procedure, is volgens deze werkwijze geheel correct.
Zoals als ik al zei weet ik verder van uw zaak weinig af en kan ik niet beoordelen of er iets anders speelt. Hopelijk heb ik duidelijk kunnen maken wat de "normale" procedure is, en kunt u daar uw voordeel mee doen door de verantwoordelijk maatschappij aan te spreken op haar ingebreke blijven
Als u overstapt naar een andere leverancier geeft u bij uw nieuwe leverancier uw standen door. Deze geeft de standen (vaak via het netwerk bedrijf) door aan de oude leverancier zodat deze een eind afrekening kan opmaken. So far so good. Nu komt alleen het vervelende gedeelte. Als er iets niet klopt aan de eindstanden bij uw oude leverancier dan is volgens de werkafspraken die nu nog gelden (men is bezig deze te wijzigen) uw nieuwe leverancier verantwoordelijk voor een correctie. Het feit dat essent dus de rekening door laat lopen en de daarop volgende incasso procedure, is volgens deze werkwijze geheel correct.
Zoals als ik al zei weet ik verder van uw zaak weinig af en kan ik niet beoordelen of er iets anders speelt. Hopelijk heb ik duidelijk kunnen maken wat de "normale" procedure is, en kunt u daar uw voordeel mee doen door de verantwoordelijk maatschappij aan te spreken op haar ingebreke blijven