rattaplan schreef:sanp er wel helemaal nix meer van maar ga toch ff reageren
Dat je bent getypeerd als willekeurige derden is dat niet zoals eerder genoemd omdat de rechter van mening is dat op basis van het feit dat uw man een optie aan derden heeft gegeven boven het recht om voor u als echtgenote het pand te kunnen behouden? Rechter misschien gedacht aan verstoorde relatie, of twijfel aan de echtheid van uw huwelijk oid
Nee zo ver ging de hele gedachtegang niet. Het was gewoon 'kennelijk' de bedoeling dat etc.
Dit is echter niet te rijmen met het feit dat ik bij leven niet willekeurig was.
Overigens is het door de interpretatie van de rechter dat ik niet ben beschermd tegen de werking van de optie. Mijn man heeft nooit en te nimmer expliciet verklaard dat de optie tegen mij zou kunnen worden ingeroepen. In de overeenkomst staat duidelijk dat het de bedoeling is dat de optie bescherming biedt tegen "willekeurige derden". Welke normale echtgenoot denkt dat zijn partner een "willekeurige derde" is?
rattaplan schreef:
Normaal had u bij overlijden van uw man toch de woning geerft? Hiermee zou dan toch ook de koopoptie van uw man aan de derden aan u zijn overgegaan? dit erft u dan toch ook mee, of vergis ik mij hierin? Is dit dan niet de tekortkoming?
Het maak tdan denk ik voor de rechter niet uit of u voor het overlijden al in bezit bent gekomen van de woning of erna. u erft nog steeds de koopoptie mee.
Nee door de woning aan mij te doen toekomen kon het voorkeursrecht (en de optie) niet meer worden nagekomen (staat in vonnis en arrest). Na een toegestane vervreemding vervalt een voorkeursrecht (dat is gewoon vaste rechtspraak).
Er was sprake van een tekortkoming, welke schuld op mij was komen te rusten.
Maar nogmaals, een toegestane handeling kan geen tekortkoming opleveren...dus, waar gaat dit over?
Daar komt bij dat de executeur testamentair helemaal niet is gedaagd...(art. 4:145 BW).
Ik ben dus veroordeeld voor een schuld van mijn echtgenoot, terwijl mijn echtgenoot niet is gedaagd...kun je het nog volgen?
@Frank D.
Omdat u zelf had aangeboden de namen van advocaten te geven. Ik heb nooit gezegd dat ik nog in hoger beroep zou kunnen gaan, dus onwaarheden heb ik niet verkondigd. Het schijnt mij normaal dat men in beginsel wat terughoudend is om alles op een forum te kwakken.
U schrijft ook niet uw volledige naam op dit forum...moet ik nu ook anders over u denken?