LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Somatoline Cosmetic en afslanken

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
Robjee
Contacteer:

Somatoline Cosmetic en afslanken

Ongelezen bericht door Robjee »

Er wordt veel reclame gemaakt over Somatoline Cosmetic om moeiteloos af te slanken. Het credo dat ze daarbij gebruiken is: Het werkt! Waarbij ze schermen met onderzoeksresultaten.

Somatoline CosmeticTM is de innovatieve en effectieve oplossing om af te slanken en tekenen van cellulite vanaf het begin tegen te gaan. Klinische tests, uitgevoerd door onafhankelijke instituten, bewijzen de doeltreffendheid van onze complete productlijn.
http://www.somatolinecosmetic.nl/

Om het onderwerp wat specifieker en overzichtelijker te houden wil ik me hier beperken tot de producten: 'Intensief afslankende nachtkuur' en 'kuur voor buik- en heupzone'.
Volgens de site is de werking ervan respectievelijk:

- Vereenvoudigt het losmaken van plaatselijk vet.
- Stimuleert het afdrijven van overtollig vocht.
- Verzacht en hydrateert de huid en maakt deze strakker.

- Vereenvoudigt het losmaken van vet.
- Zorgt voor een "warm-koud" effect, dat de werking van de actieve cosmetische bestanddelen versterkt en de stevigheid van de huid verbetert.

Op de site staat een summiere samenvattingen van enkele onderzoeksresultaten:

Intensief afslankende nachtkuur:
'Wetenschappelijk klinisch onderzoek onder 25 vrouwen met plaatselijk vetophoping op heup en dijbeen heeft aangetoond dat na correcte toepassing:
- plaatselijk vet en overmatig vocht wordt aangepakt, waardoor binnen twee weken het silhouet tot 33% slanker wordt (vermindering van de dikte van het onderhuidse vetweefsel: gemiddeld 15%)*
- bij voortgezette behandeling gedurende twee weken een tot 42% slanker silhouet verkregen kan worden(vermindering van de dikte van het onderhuidse vetweefsel: gemiddeld 24%)
- In 100% van de gevallen het huidweefsel na 4 weken
steviger was (persoonlijk beoordelingstest).'

http://www.somatolinecosmetic.nl/onze-p ... nachtkuur/

Kuur voor buik- en heupzone:
'Wetenschappelijk klinisch onderzoek uitgevoerd onder 52 vrouwen met plaatselijke vetophoping op de buik en heupen heeft aangetoond dat na een correcte en consequente toepassing van het product:
- de omtrek van de taille en heupen tot 4 cm vermindert in vier weken (gemiddeld 2,3 cm)*;
- de lichaamscontouren in 100% van de gevallen zijn verbeterd na 4 weken.'
http://www.somatolinecosmetic.nl/onze-p ... -heupzone/

Het is gebruikelijk dat wetenschappelijk onderzoek gepubliceerd wordt en openbaar te raadplegen is. De opzet ervan zegt namelijk veel over de betrouwbaarheid van de resultaten (is er een placebogroep, soort interventie, meetmethoden, eindpunten, kenmerken van de respondenten etc). Een persoonlijke beoordelingstest (die gebruikt wordt) is bijvoorbeeld een weinig betrouwbare meetmethode. Met de summiere samenvatting en informatie op de site is dat niet te beoordelen.

Hoe is nu voor een kritische consument te controleren of Somatoline Cosmetic echt werkt? Daarom heb ik Somatoline Cosmetic benaderd met de vraag om meer informatie over de onderzoeken waarnaar gerefereerd wordt. Door de klantenservice ben ik tot het einde toe netjes geholpen.
Uiteindelijk kreeg ik een reactie van de R&D afdeling van Bolton Manetti, de fabrikant van Somatoline Cosmetic:

Clinical tests reports are a property of the Company and we are used to give them to Ministry of Health or the Grand Jury only on specific request.

Our clinical tests have not been published yet on public and/or specific magazine, even though our intention is to forehead with it for the next future and particulary for the most recent clinical tests.

It is worth to say that our Company believe that Clinical Tests carried out by Independent External International Institutes recognised by the Local Competent Authorities offer a guarantee of scientific value, safety and trust for consumers.

Clinical tests are commissioned to independent institutes which select the panel on the basis of the claim on the product. Therefore volunteers are rigorously chosen and a strict follow up of their lifestyle (normocaloric) is assured during the test period. The test evaluations include both clinical and instrumental evaluations.
Clinical evaluations are carried out by dermatologists at different times before, during and after the treatment and they are based on judgements of improvements based on the clinical aspects (normally they use a scale from 0 to 5 for instance to evaluate the evolution of the observed item during the treatment).

Instrumental evaluations - such as morphometric, ecographic, plicometric, termographic evaluations - are carried out in parallel to the clinical ones by means of appropriate and adequate scientific and medical instruments and they offer an objective and measurable reduction of the considered parameters.
It is worth pointing out that clinical tests on Somatoline Cosmetic products include the observation of different parameters in order to verify that all evaluated items give consistent and reproducible results.

The obtained results are analysed from a statistical standpoint and considered and used only if statistically validated with a high level of significancy.
The measures are repeated and taken at least in two or three different body parts which are under evaluation.

The results can be expressed according to the type of product either preferring the cm values (generally linked to morphometric evaluations) or the % (ecographic value of the reduction of the adipous panniculous).

Herhaaldelijk worden er goede onderzoeksresultaten behaald bij producten van Somatline Cosmetic. De onderzoeken zijn echter eigendom van Somatoline Cosmetic die niet openbaar te raadplegen zijn.
Marketingtechnisch zou het echter een groot wapen zijn om positieve onderzoeksresultaten naar buiten te brengen. Ook (onafhankelijke) onderzoekers streven er naar om te publiceren.

Nu moeten we van de fabrikant aannemen dat het werkt.

kadootje32

Re: Somatoline Cosmetic en afslanken

Ongelezen bericht door kadootje32 »

Nou....

Ik behoor niet tot de gelukkigen waarbij het werkt..
Misschien iemand anders, maar de fabrikant zegt natuurlijk dat het werkt, anders zouden ze niet meer verkopen.
Ik trap er niet meer in, zonde van het geld.

tennis

Ongelezen bericht door tennis »

Robjee schreef:Er wordt veel reclame gemaakt over Somatoline Cosmetic om moeiteloos af te slanken.

Dat is hier te zien!

Robjee
Contacteer:

Het punt dat ik wil aanhalen is dat de producten van Somatoline Cosmetic naar buiten worden gebracht als bewezen effectief. Dit doen ze door 'moeilijke' woorden te gebruiken, te verwijzen naar positieve onderzoeksresultaten, het inzetten van verschillende media en door gebruik te maken van het credo "het werkt". Zelfs in apotheken zijn displays te vinden die aanzetten tot verkoop ervan.

Maar wanneer gevraagd wordt naar enige openheid of verduidelijking geeft niemand thuis. De onderzoeken die herhaaldelijk zo succesvol zouden zijn en waarnaar verwezen wordt blijven gesloten. Waarom vraag ik mezelf daarbij af...

Op welke manier kan de kritische consument nu oordelen of de gemaakte claims enige houvast hebben?
Natuurlijk zal niet iedere consument zichzelf deze vraag stellen. Maar wànneer deze vraag gesteld wordt verwacht ik van een bedrijf dat deze vraag beantwoord kan worden. Zeggen dat het werkt en het noemen van een paar onderzoeksresultaten kan een ieder. Dat daadwerkelijk naar behoren onderbouwen is vaak lastiger.

Mijn vermoeden is dat de onderzoeken die zijn verricht niet heel veel voorstellen gezien de samenvatting die wordt gegeven (afwezigheid placebo-groep, beperkt aantal deelnemers, onbetrouwbare meetmethoden). Vandaar waarschijnlijk ook dat deze niet gepubliceerd zijn (een belangrijk criterium om een onderzoek serieus te nemen). Het doel van iedere onderzoeker is immers om zijn/haar onderzoek gepubliceerd te krijgen. Somatoline Cosmetic doet dit echter bewust niet. Waarom vraag ik mezelf hier weer af.
Een reden die ik kan bedenken is dat hierdoor het wetenschappelijke bewijs niet kritisch beoordeeld kan worden. Het presenteren van onderzoeksresultaten komt bij de consument wetenschappelijk en betrouwbaar over. Bedrijven maken hier dan ook graag gebruik van. Maar publicatie vraagt kwalitatief goede onderzoeken. Waarschijnlijk zijn de onderzoeken van Somatoline Cosmetic van onvoldoende kwaliteit daarvoor. De vervolgvraag die dan gesteld kan worden: werkt het dan wel echt?

Al met al dus veel relevante vragen zonder antwoorden.

Robjee
Contacteer:

Na mijn mail van ongeveer twee jaar geleden werd er gezegd door Somatoline dat in de toekomst wel onderzoek zou worden gepubliceerd over hun producten. Belofte maakt schuld. Daarom heb ik opnieuw een vergelijkbare vraag gesteld:
Robjee schreef:16-06-2011
Overgewicht en obesitas is een groot gezondheids- en cosmetisch probleem. Er zijn verschillende diëten, supplementen en cosmetische producten die hierbij zouden helpen. Bij de meeste ontbreekt een wetenschappelijke onderbouwing.

Van de producten van Somatoline Cosmetic wordt nadrukkelijk gezegd dat het wetenschappelijk is onderbouwd. Graag zou ik daar wat meer informatie over willen hebben. Hierbij wil ik me richten op Somatoline Cosmetic Intensief Afslankende Nachtkuur.
De site geeft de volgende informatie:

"- Vereenvoudigt het losmaken van plaatselijk vet.
- Stimuleert het afdrijven van overtollig vocht.
- Verzacht en hydrateert de huid en maakt deze strakker."

"Klinisch instrumenteel onderzoek onder 51 vrouwen met vetophopingen op billen, dijen, taille en heupen toont aan dat Somatoline Cosmetic Intensief Afslankende nachtkuur werkt op plaatselijk vet, overtollig vocht afvoert en afslankt tot 2 cm in 2 weken (gemiddelde waarde verkregen bij 17 van de 51 vrouwen. Gemiddelde waarde van de totale groep: 1,0 cm)."
http://www.somatolinecosmetic.nl/vrouw/ ... nachtkuur/

Mijn vraag is of dit onderzoek ergens is gepubliceerd.
Zo niet, wat is daar dan de reden van?
Met de gegeven informatie is namelijk niet duidelijk wat de opzet en daardoor de bewijskracht en betrouwbaarheid van het onderzoek is.
Somatoline schreef:16-06-2011
Zoals in de vorige mail te zien is hebben wij u vorig jaar een verklaring gestuurd van onze R&D afdeling in Italië. Wij staan nog steeds achter deze mail. Wij gaan ervan uit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Robjee schreef:17-06-2011
De reden van mijn mail was dat de R&D afdeling van Bolton Manetti in hun antwoord vorig jaar aangaf dat in de nabije toekomst mogelijk wel onderzoeken gepubliceerd zouden worden. Maar als ik het goed begrijp is daar nog geen sprake van.

Wat is de reden dat deze onderzoeken intern blijven en niet worden gepubliceerd voor vakgenoten en andere geïnteresseerden?
Nu blijft het geheimzinnig en onduidelijk voor mij.
Somatoline schreef:21-06-2011
Zoals aangegeven door Bolton Manetti worden de resultaten van de onderzoeken in Italië overhandigd aan het ministerie van gezondheid. Op dit moment zijn de onderzoeken niet verder gepubliceerd, iets dat in de toekomst wellicht nog kan komen. De onderzoeken worden niet door Manetti uitgevoerd maar door onafhankelijke instituten die niets met Manetti te maken hebben. Men mag er daarom vanuit gaan dat zij betrouwbaar zijn.
Robjee schreef:22-06-2011
Somatoline Cosmetic is trots op haar producten die wetenschappelijk onderbouwd zouden zijn. Dit brengen ze ook zo naar buiten: “It’s science, clinical tests prove it.”
Binnen de wetenschappelijke methode zijn hier echter, om verschillende redenen, kanttekeningen bij te plaatsen. Denk aan het ontbreken van een placebogroep waardoor geen causaliteit kan worden aangetoond.
Is het daarom mogelijk dat ik zelf contact opneem met de R&D afdeling van Bolton Manetti?

Graag wil ik ook nog weten waarom niet wordt gekozen voor publicatie van hun onderzoeken. Mits van goede kwaliteit lijkt mij dat alleen voordelen te bieden. Nu worden alleen de resultaten gepresenteerd voor de marketing, maar hoe aan deze resultaten is gekomen wordt blijkbaar bewust achtergehouden en is een publiekelijk geheim.
Somatoline schreef:30-06-2011
Het is helaas niet mogelijk direct contact op te nemen met de R&D afdeling van Bolton Manetti. Graag willen wij u voorstellen dat u uw vragen, bij voorkeur in Engels, naar ons toe stuurt zodat wij deze kunnen voorleggen aan de R&D afdeling. Zodra wij antwoord hebben ontvangen laten wij u dat uiteraard weten.
Robjee schreef:30-06-2011
In dat voorstel kan ik me goed vinden. Fijn dat mijn vragen op deze manier toch de R&D afdeling kunnen bereiken. Onder aan deze mail daarom mijn vragen aan de R&D afdeling.
Het zijn kritische vragen, maar daarmee wel “to the point” voor mij. Bovendien is het gebruikelijk om kritisch tegen onderzoeken en resultaten aan te kijken.

Dear Bolton Manetti,

When Somatoline Cosmetic claims that a product is scientificly proven but only the results are presented, I’m interest in the full-text article. That’s because the study information for the public is very limited and there are huges diffrents in quality and power among study’s.
For example, the relevant study is missing a placebo group so it can’t be used for a causal effect. For a correct interpretation, results alone are insufficiënt.
Another problem, in my opinion, is the measurement-error of waist circumference. It’s calculated that the technical error of waist circumference measurement in adolescents to be 1.31 cm from intrameasurer error and 1.56 cm from intermeasurer error (2). An average value of 1 cm is less than the technical error.
The average value obtained on 17 women out of 51 can be correct, but it is very selective information for the potential consumers.

When the study’s over Somatoline Cosmetic products are stil not published I’m interest why they aren’t. There are many advantages for a company when a study is published and many disadvantage if it isn’t. No publication means the absence of peer-review, insufficiënt information, publication-bias and not the opportunity for a correct interpretation.
Now the presented test-results for Intensive Night Slimming Treatment are unclear and mysterious for me.

Sources:
1) SomatolineCosmeticWebsitel
2) Waist circumference and waist–hip ratio: report of a WHO expert consultation, Geneva, 8–11, December 2008 http://whqlibdoc.who.int/publications/2 ... 91_eng.pdf
Somatoline schreef:08-07-2011
Wij hebben uw mail doorgestuurd naar R&D van Bolton Manetti en onderstaand antwoord ontvangen.

For your info, we are about to publish the clinical study of the Intensive Night cream on the "International Journal of Cosmetic Science". The article will be issued in autumn (we don’t have the precise month). Same approach will be given to Tummy and Hips: the publication in this case will be on "SkinMed" in October/November.

As far as the Intensive Night cream is concerned, the article is being prepared by Prof. Berardesca (CV available in his Internet site), Scientific Director of the IFO-Regina Elena San Gallicano Hospital in Rome. The publication will refer to a study where the product has been tested against placebo and the results are perfectly coherent with the previously carried out clinical studies.
Testing cosmetic products against placebo (double blind randomised) is a clearly interesting matter and a good proof of real product effectiveness. However I would tend to argue that the tests against placebo are not always applicable for cosmetics as it may be difficult to identify the active principle (as it is normally done with pharmaceutical products). For this reason an accurate test with adequate selection of volunteers and a proper and rigorous experimental design is anyway legitimated by a full and consistent statistical analysis of all obtained data upon different parameters.
Hence, the technical data consistency amongst the tests is again a good proof of the product effectiveness.
Robjee schreef:15-01-2012
Enige tijd geleden heb ik gevraagd naar wetenschappelijke publicaties over “Somatoline Cosmetic Intensief Afslankende Nachtkuur.”
Deze vraag is doorgestuurd naar de R&D afdeling van Bolton Manetti. Als antwoord kreeg ik te horen dat rond de herfst en in oktober/november twee publicaties zouden verschijnen.
De publicaties zouden verschijnen in:

International Journal of Cosmetic Science
http://onlinelibrary.wiley.com/journal/ ... )1468-2494
SkinMed
http://www.skinmedjournal.com/index.html

Helaas heb ik de publicaties nog niet boven water kunnen krijgen. Is het mogelijk om de full text ervan te ontvangen?
Somatoline schreef:23-01-2012
Wij hebben uw vraag voorgelegd aan Bolton Manetti, zie hieronder het antwoord dat wij hebben ontvangen.

The articles will be published in April-May 2012. The delay is due to 2 reasons:
1) the difficulty of finalising the articles with the Competent Body which asked a lot of formal stuff before accepting the articles
2) we have to wait for a "slot" in the magazines as they have several articles regarding other subjects to publish in this period (which were accepted).

Robjee
Contacteer:

Inmiddels is er een onderzoek gepubliceerd in het juni-nummer van "International Journal of Cosmetic Science":

Two studies were conducted, respectively, by the Laboratory of Cutaneous Bioengineering (Dr M. Mosca, Pavia, Italy) and by Department of Dermatology, San Gallicano Dermatological Institute (Rome). The study involved 90 subjects, 43 assigned to the active product group and 47 assigned to the placebo group, based on the same inclusion/exclusion criteria. The assessments were based on clinical and instrumental evaluations, specifically circumference measurements and an ultrasound evaluation of skin and fat thickness. Data collected by the two centres (Rome and Pavia) were grouped together and analysed using statistical methods. The results, referred to the active product group, based on the average of the subjects included, showed a clinically significant improvement in all the main parameters describing localized fat accumulation, such as skin and fat thickness reduction (as measured by ultrasonography) and circumference reduction, without a significant loss of weight. The use of the placebo did not result in any clinical slimming effect. The overall results, also considering the clinical benefits recorded by the olunteer self-evaluation forms, demonstrated the efficacy ofthe active product in slimming the treated areas in 4 weeks, with statistically significant results recordable already after 1 week of night-time treatment. Compliance to the studies was good, and subjects were satisfied with the improvement of skin smoothness, softness and firmness and with reductions in the circumference of treated body sites, as well as with the reshaping and refining effects on body contour.

De resultaten laten zien dat na vier weken behandeling zowel de groep die de actieve behandeling kreeg, als de placebogroep een statistisch significante verbetering liet zien in heupomtrek, dijomtrek, bovendijomtrek en heupomtrek zonder significant gewichtsverlies. De resultaten bij de placebogroep noemen de auteurs echter niet klinisch relevant en die bij de actieve behandeling wel. Helaas is vooraf of achteraf niet genoemd wanneer er gesproken kan worden van een klinisch relevant resultaat. Wel zijn er inderdaad duidelijk verschillen te zien tussen de twee groepen.

Opvallend is verder dat de placebogroep aan de start een duidelijk grotere bovendij-omtrek had vergeleken de groep die de actieve behandeling kreeg (63 vs 88 cm).

In het artikel zijn een groot aantal tabellen en figuren opgenomen. Bij de tabellen hebben ze de resultaten (boxplot) van de actieve behandeling vergeleken met die van de placebo-groep. Zo kan de indruk gewekt worden dat je de resultaten visueel met elkaar kunt vergelijken. Bij de meeste tabellen verschilt echter de schaalverdeling waardoor het lastig vergelijken is.

Bron:
Berardesca E, et al. An effective night slimming topical treatment. International Journal of Cosmetic Science, 2012, 1–10
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 85B.d01t01

Gesloten