LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] OPLOSSING AANDELENLEASE PROBLEMEN STAP(JE) DICHTERBIJ?

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Hans2

OPLOSSING AANDELENLEASE PROBLEMEN STAP(JE) DICHTERBIJ?

Ongelezen bericht door Hans2 »

OPLOSSING AANDELENLEASE PROBLEMEN STAP(JE) DICHTERBIJ.

Dinsdag 2 december heeft de Commissie Geschillen Aandelenlease (CGA) verslag uitgebracht aan minister Zalm. De Commissie, onder voorzitterschap van mr. Oosting (voormalig ombudsman en tevens oud-voorzitter van de commissies die de ramp met de mortiermijnen in de jaren ’80 en de vuurwerkramp in Enschede heeft onderzocht) is gematigd positief in de mogelijkheid te bemiddelen in dit dramatische dossier.
Er is o.a. gesproken met de aanbieders van de aandelenlease producten; Dexia, Aegon, Levob, Fortis, Defam, ING, Ohra, SNS en DSB, diverse tussenpersonen die deze producten hebben geadviseerd en organisaties die zich inzetten voor de gedupeerden.

Ook de Stichting AdviesVerlies (SAV) uit Lelystad heeft deze commissie van de nodige informatie voorzien. Naast diverse besprekingen heeft SAV de commissie in contact gebracht met een voormalig financieel adviseur van het bedrijf SpaarSelect. Deze adviseur (spijtoptant) heeft aan de secretaris van de commissie zeer belangrijke informatie overhandigd. Brochures, interne correspondentie, aanvraagformulieren, opleidingssyllabi etc.

Op dit moment ligt er bij het bestuur van SAV (voortgekomen uit de Stichting Toezichthoudend Nederland (STN)) een recent verzoek van de minister de Geus om te participeren in deze commissie. Het bestuur van beide stichtingen beraadt zich over dit verzoek. De twijfel zit hem in het feit dat beide stichtingen een volstrekt onafhankelijke rol vervullen in dit soort dossiers en daarmee voorkomen te verzanden in een ‘mijnenveld’ van allerlei soorten overleg, zonder resultaat. Onder resultaat verstaat het bestuur van SAV en STN een regeling waarbij de branche van bankverzekeraars, effecteninstellingen en adviseurs (gedeeltelijk) opdraaien voor de verliezen. Dat betekent in alle gevallen een claim van miljarden euro’s.
Het feit dat minister Zalm, die nu opdrachtgever is van de commissie (CGA), al sinds 1999 door het bestuur van STN wordt gewaarschuwd adequate maatregelen te nemen ten einde een enorme catastrofe onder consumenten te voorkomen, maakt dit dossier extra cynisch. De kalf en de put….

Naast bovengenoemde informatie maakt de commissie dankbaar gebruik gemaakt van het zeer kritische rapport van de AFM en de diverse rechterlijke uitspraken en de verklaringen van de klachtencommissie DSI. Op dit moment wacht de commissie op een paar uitspraken en denkt nog een paar maanden nodig te hebben voor bemiddeling.

Hoewel sommige partijen nog gereserveerd staan tegenover de mogelijkheden van de commissie tot goede resultaten te komen, is er eigenlijk geen andere oplossing mogelijk.
Daarmee komt het al een jaar oude voorstel van SAV en STN een stap dichterbij om een drie-partijen overeenkomst te maken tussen de overheid, de branche en de gedupeerden. Iedereen zal een deel van het verlies voor zijn of haar rekening moeten nemen. Misschien is dit voorstel toch minder utopisch van aard dan door sommige partijen werd aangenomen!

Voor de gedupeerden die door de aanbieders van de aandelenlease producten worden gesommeerd hun schulden of achterstanden te voldoen, is het niet onverstandig goed na te denken alvorens ‘de portemonnee te trekken’. Misschien dat diegene die ondanks alles de druk van de aanbieders hebben weerstaan en nog niet betaald, aan het langste eind trekken.

Bron :Adviesverlies

liba

Re: OPLOSSING AANDELENLEASE PROBLEMEN STAP(JE) DICHTERBIJ?

Ongelezen bericht door liba »

laat ze maar zo snel mogelijk met een uitspraak komen
dan weten wij waar we aan toe zijn

Mieke D.

Ongelezen bericht door Mieke D. »

Ik heb me onlangs aangemeld bij AdviesVerlies (kosten €15).
Zeer de moeite waard!
Er worden goede tips gegeven voor aan Dexia of aan het incassobureau te schrijven brieven en zij starten eventueel ook een procedure op.

tester

Ongelezen bericht door tester »

Voor de gedupeerden die door de aanbieders van de aandelenlease producten worden gesommeerd hun schulden of achterstanden te voldoen, is het niet onverstandig goed na te denken alvorens ‘de portemonnee te trekken’. Misschien dat diegene die ondanks alles de druk van de aanbieders hebben weerstaan en nog niet betaald, aan het langste eind trekken. :!:

Piet

Ongelezen bericht door Piet »

Ik vindt dit erg optimistisch van Adviesverlies zie onderstaand stukje uit de Gelderlander van vandaag:

Overleg leaseleed muurvast

De Gelderlander 04 december 2003
Door onze redactie economie

DEN HAAG - Dexia Bank, Aegon en andere aanbieders van aandelenlease - producten weigeren nog steeds de honderdduizenden gedupeerde klanten tegemoet te komen.
Toch gaat de bemiddelingspoging van de Commissie Geschillen Aandelenlease gewoon door, heeft oud-ombudsman en voorzitter Marten Oosting gemeld aan minister Zalm van Financiën.

Oosting houdt een oplossing in het langslepende conflict tussen de gedupeerde beleggers en de banken nog steeds voor mogelijk. Hoe kansrijk de bemiddelingspoging is kan de secretaris van de commissie niet zeggen.

Wel wordt uit de brief aan Zalm duidelijk dat er nog altijd 'een grote afstand' is tussen de aanbieders en boze beleggers over een tegemoetkoming.

Het aandelenlease-conflict draait om beleggers die met enorme restschulden zitten doordat ze met geleend geld zijn gaan beleggen. Na het instorten van de aandelenbeurs zijn ze met verliezen in plaats van winsten op hun geldproducten achtergebleven. Bij de stichtingen Leaseverlies en Eegalease hebben zich meer dan 105.000 gedupeerden aangesloten. Maar in totaal zijn er meer gedupeerden omdat het hier alleen gaat om afnemers van aandelenlease-producten van Dexia.

Veel beleggers vinden dat ze misleid zijn bij de aanschaf van de geldproducten. In september installeerde minister Zalm de Commissie Geschillen Aandelenlease als bemiddelaar om te voorkomen dat de rechtbanken verstopt zouden raken door zaken van gedupeerden.

De bemiddelingspoging ligt overigens lastig. Betrokkenen staan lijnrecht tegenover elkaar en niemand lijkt water bij de wijn te willen doen. Ondanks de impasse in het lease-overleg gaat Oosting verder met zijn werk omdat hij nog altijd wacht op relevante uitspraken van de klachtencommissie van het Dutch Securities Institute (DSI). Die komt naar verwachting deze maand met uitspraken over een aantal voorbeeldzaken die representatief zijn voor de honderden klachten die het DSI kreeg.

Bij Dexia stonden eind november 382.000 aandelenlease-contracten uit, met een totaal geleend bedrag van 3,4 miljard euro. Dat is gemiddeld 8.900 euro per contract. De restschuld bedroeg eind november 1,2 miljard euro, gemiddeld 3.141 euro per contract. Vaak hebben gezinnen meerdere contracten afgesloten, zodat de restschuld flink kan oplopen.

Groeten,
Piet

renske

Ongelezen bericht door renske »

Ik geloof dat ik ook maar zoiets als gelukverlies,
45euro start. :lol:
Wie weet kan ik daar mijn rest schuld van betalen.
Want ik geloof zo onderhand, dat leaseverlies e.a. van ons geld op de Bahama's zitten, we horen er niets meer over!!!
Of kan mij iemand nog iets vertellen over leaseverlies?

Renske.

Mario

Ongelezen bericht door Mario »

Leaseverlies is destijds opgericht om gedupeerden nog verder uit te kleden in samenwerking met de Tros. Het oorspronkelijke idee is voortgekomen uit De André Van Duin show.

Anke

Ongelezen bericht door Anke »

"De bemiddelingspoging ligt overigens lastig. Betrokkenen staan lijnrecht tegenover elkaar en niemand lijkt water bij de wijn te willen doen."

Daar ben ik het niet mee eens: SLV had ook voorgelegd dat alleen de restschuld kwijtgescholden zou worden. Dus de gedupeerden willen wel water bij de wijn doen.

ad

Ongelezen bericht door ad »

Waar ik mij in de kranteartikelen aan stoor is het feit dat wij gedupeerden aangeduid worden als "beleggers". Alsof wij met zekere regelmaat de beurs op gingen en nu voor de afwisseling maar eens een aandelenleaseproduct hebben genomen.
Niets is minder waar. In de meeste gevallen gaat het om de kleine spaarder die o.a. door verhullend taalgebruik om de tuin is geleid en in zijn argeloosheid een contract heeft getekend.
De echte beleggers wisten wel beter.

Gesloten