LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Betalingsregeling Fa-Med

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Ingrid78
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 okt 2006 15:47

Betalingsregeling Fa-Med

Ongelezen bericht door Ingrid78 »

Ik heb contact opgenomen met Fa-Med, omdat ik met hen graag een betalingsregeling wilde treffen, aangaande een hoge tandartsrekening van ruim € 400,-.
Ik heb daarop een e-mail ontvangen van Fa-Med met de mededeling dat dit wel mogelijk is, maar dat daar kosten bij komen kijken. Te weten, € 35,- administratiekosten + rente, die afhankelijke is van het openstaande bedrag en de looptijd van de regeling (lekker duidelijk om niet te vermelden hoe hoog het rentepercentage is) en € 1,30 per termijn voor het toesturen van de acceptgirokaarten.

Ik vind dit behoorlijk schandalig en vraag me af of dit zomaar kan?
Je vraagt om een betalinsgregeling vanwege hoge kosten van een rekening en Fa-Med maakt die rekening op deze manier nog duurder. Als ik een lening afsluit kan ik zoiets wel begrijpen, maar dit gaat notabene om een betalingsgregeling van een doodgewone factuur! Ik proef hier net iets teveel het nare gevoel van "geldklopperij"...

Wie heeft hier ervaring mee?

browser
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jul 2010 14:13

Re: Betalingsregeling Fa-Med

Ongelezen bericht door browser »

Famed incasseert voor derden en een betalingsregeling is ook een soort lening en dat brengt rente en kosten met zich mee.

Martin van Emmerik
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 dec 2009 14:40

Re: Betalingsregeling Fa-Med

Ongelezen bericht door Martin van Emmerik »

Vind het wel degelijk een vleugje oplichting hebben. Zoals Browser beweerd is grote onzin natuurlijk.
Je hebt een rekening bij de tandenarts omdat zij de rekening uitbesteden is voor de klant van geen enkel belang. Je neemt een dienst af daar betaal je voor en dat ze extra kosten rekenen is onzin en volgens mij ook niet toegestaan.

troeuwens elke factuur heeft een vervaldatum dus over wat je daarvoor al betaal mag niet extra belast worden.

R-Estau
Berichten: 92
Lid geworden op: 27 mar 2010 15:58

Re: Betalingsregeling Fa-Med

Ongelezen bericht door R-Estau »

Dus Famed neemt de dienst van de tandarts over en moet het voor niets doen, zo werkt het natuurlijk niet. Wees blij dat ze instemmen met een betalingsregeling.

Op de site van Famed staat:
Omdat de zorgverlener in de praktijk liever met u dan met de financiële administratie bezig is,heeft hij/zij alle vorderingen op patiënten aan ons overgedragen. Kortom, uw zorgverlener heeft zo meer tijd voor u.

derhansie
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 sep 2008 19:07

Re: Betalingsregeling Fa-Med

Ongelezen bericht door derhansie »

Stuur de rekening naar je ziekenfonds.
Zodra je het geld terug ontvangen hebt betaal je fa-med.

Creatura
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 okt 2007 21:46

Re: Betalingsregeling Fa-Med

Ongelezen bericht door Creatura »

Stuur de rekening naar je ziekenfonds.
Zodra je het geld terug ontvangen hebt betaal je fa-med.
Dan zal het een rekening uit 2005 moeten zijn, toen was er nog een ziekenfonds :lol: :lol:
En wie zegt dat topic-starter een tandarts-verzekering heeft?

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: Betalingsregeling Fa-Med

Ongelezen bericht door Mendoza »

Het is pure coulance dat je van Famed een regeling mag treffen. Dit zijn ze namelijk niet verplicht. Jij bent die betalingsregeling ook niet verplicht. Wellicht kun je proberen met hulp van anderen deze rekening toch ineens te betalen om zo de extra kosten te besparen.

Jeromeke Deltour
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 jul 2010 00:13

Re: Betalingsregeling Fa-Med

Ongelezen bericht door Jeromeke Deltour »

Famed staat volledig in zijn recht. Al die extra kosten, opmaken betalingsregeling, versturen en verwerken acceptgiro\'s rentederving ..nee terecht dat ze kosten doorberekenen. Geen sprake van oplichting.

U wilt uw rekening in termijnen betalen zonder kosten. Misschien moet U de volgende keer aan uw tandarts maar eens vragen om uw gebit ook in termijnen te behandelen.

Of zorg gewoon voor een goede aanvullende tandartsverzekering. Maar ja dat kost ook weer geld....

Martin van Emmerik
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 dec 2009 14:40

Re: Betalingsregeling Fa-Med

Ongelezen bericht door Martin van Emmerik »

We zijn niet allemaal zo rijk als jij Delfour. Hoe goed je jezelf ook verzekert je hebt altijd een eigen risico en met de jaar steeds minder rechten tegen meer geld. Dus hou eens op met dat natrappen van je. Het enige wat ik had gedaan met de tandenarts van te voren geregeld of gespreidde betaling mogelijk is wnat uiteindelijk heeft die het laatste woord. en Ja rente ontkom je niet aan maar extra betalen voor een betalingsregeling doe eens normaal....

Uchi
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 sep 2010 15:02

Re: Betalingsregeling Fa-Med

Ongelezen bericht door Uchi »

Ik lees met stijgende verbazing dit forum. Ook ik heb altijd problemen
met Fa-med. Ik vind hun werkwijze ronduit schandalig. Als ik, en ik ben ondernemer, mijn klanten zo zou behandelen dan had ik moeten schrijven; ik was ondernemer.

Nu net weer zo'n voorbeeld. Krijg in juli een rekening van 32 euro. Dom dom dom, vergeten te betalen... Vervolgens krijg ik nu een aanmaning met kosten van 37 euro en 23 cent rente. Ik bellen dat ik dat niet normaal vind en dat ik vind
dat je eerst eenbetalingsherinnering dient te sturen. Fa-med beweert dat ze deze herinnering ook verstuurd hebben. (als ik het forum zo doorlees, dan snap ik dus dat die helemaal niet verstuurd worden maar dat terzijde..) Als ik klachten heb moet ik maar contact opnemen met TNT die deze niet bezorgd zouden hebben. Nou ja..
duizend voorbeelden van mensen die op gelijke manier worden behadelt dus maar ik ben vooral geschrokken van de botte behandeling. Ze zullen wel binnen de wet opereren maar ik vind deze werkwijze regelrechte afpersing! En daarnaast vind ik hun toon dermate schokkend dat ik hier het woord bedreiging ook nog aan toe wil voegen.

Volgens mij moet je dan naar de politie en aangifte doen!

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Betalingsregeling Fa-Med

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Uchi schreef:Krijg in juli een rekening van 32 euro. Dom dom dom, vergeten te betalen... Vervolgens krijg ik nu een aanmaning met kosten van 37 euro en 23 cent rente. Ik bellen dat ik dat niet normaal vind en dat ik vind
dat je eerst eenbetalingsherinnering dient te sturen.
In de rekeningen van FaMed staat dat je op tijd moet betalen, en anders ben je direct in gebreke. Ik vermoed dat dit juridisch wel is uitgezocht.
Het argument TNT was voorheen kolder - maar tegenwoordig is dat helaas anders. (Zie forumklachten over bezorging, of gebrek daaraan)

Ik zou die extra kosten als leergeld zien - en gewoon betalen.
Dit soort bedrijven zijn doorgaans heel secuur in hun manier van dingen verwoorden.

Wel kan je een klacht neerleggen bij de zorgverlener... die doet zaken met die starre organisatie.

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: Betalingsregeling Fa-Med

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

het is natuurlijk heel vervelend een hoge rekening te krijgen. Maar het is normaal dat bij een lening er rente betaald wordt, en jawel een betalingsregeling in dit geval is een lening.

Het werkt zo. Die 400 euro moeten aan de tandarts betaald worden. Famed stuurt u een factuur maar betaalt in de tussen tijd zelf de tandarts. U kunt die 400 euro niet betalen in een keer, maar famed heeft die 400 euro al aan de tandarts betaald. Famed staat dan dus zelf 400 euro in de min. Als u die 400 euro in een keer zou betalen zou famed rente kunnen krijgen over dat geld, nu kan dat niet omdat u niet kunt betalen. Die rente loopt famed dus mis.

Ik snap echt wel dat 400 euro veel geld is om op te hoesten maar als uw werkgever zou zeggen: sorry geen geld, ik betaal uw loon over een paar maanden in termijnen zou u het ook schandalig vinden.
Famed is niet verplicht u een betalingsregeling te geven, het is ook echt geen oplichting om de kosten die zij aan een betalingsregeling hebben op u te verhalen, lijkt me logisch.

Trudy

Ne0Que
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 sep 2009 12:50

Re: Betalingsregeling Fa-Med

Ongelezen bericht door Ne0Que »

Het werkt zo. Die 400 euro moeten aan de tandarts betaald worden. Famed stuurt u een factuur maar betaalt in de tussen tijd zelf de tandarts. U kunt die 400 euro niet betalen in een keer, maar famed heeft die 400 euro al aan de tandarts betaald. Famed staat dan dus zelf 400 euro in de min. Als u die 400 euro in een keer zou betalen zou famed rente kunnen krijgen over dat geld, nu kan dat niet omdat u niet kunt betalen. Die rente loopt famed dus mis.
Ik reageer op een oud topic, maar ik heb inmiddels ook problemen met Fa-Med.

Ik ben het met het citaat van hierboven niet eens. Ik heb in feite niets te maken met Fa-Med. Dat mijn tandarts die financiële rompslomp uitbesteed is hun pakkie aan. Dat Fa-Med al betaald voordat ik überhaupt al betaald heb is eigenlijk een soort van opgedrongen 'lening'. Dat Fa-Med vervolgens allerlei rare kosten in rekening brengt terwijl ik aangeef van een WAJONG uitkering rond te moeten komen vind ik gewoon een gruwelijke manier van de onderste laag uitknijpen. Natuurlijk moet de tandarts betaald worden, maar ik had liever, 'persoonlijk' met mijn tandarts onderhandeld. Die heeft zijn / haar geld nu al binnen. Fa-Med heeft dus in feite voor zitten schieten terwijl ik daar helemaal geen toestemming voor heb gegeven. Dus Famed en rente, meamahoela! Fa-Med moet pas betalen aan de tandarts zodra ZIJ het geld binnen hebben gekregen van óf de zorgverzekeraar of mij.

Ik WEIGER 35,- + 2,80 + %% te gaan zitten betalen over een bedrag van 91 euro. Dat is een kleine 40% van het totaal bedrag. Daarnaast wil Fa-Med géén betalingsregeling treffen voor een langere termijn dan 2 maanden. Ook wil Fa-Med geen betalingsregeling treffen als het maandbedrag onder de 50 euro uit komt. Het is misschien wettelijk gezien geen oplichting, maar zo voelt het dus wel!

Je betaald een godsvermogen (1220 euro per jaar) aan verzekeringspremies, vervolgens moet je eerst terugvallen op een eigen risico, en daarna ben je slechts verzekerd voor enkele honderden euro's. Waarom ben je dan eigenlijk verzekerd? Het KOST alleen maar geld, en je mag nog eens extra gaan betalen ook?

Ik hoop oprecht, en dat meen ik uit de grond van mijn hart, dat deze maatschappij kei en keihard op haar gat gaat. Dat geld mag verdwijnen!

TK Dw RMH
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:03

Re: Betalingsregeling Fa-Med

Ongelezen bericht door TK Dw RMH »

Die rente is vertragingsrente en heeft niets met een lening te maken. Zodra je in gebreke bent (of bent gesteld) treed op een gegeven moment verzuim in en kan men rente vorderen. Er zal dus een moment moeten zijn dat je in verzuim bent, soms is dat na tijdsverloop maar vaker nog na in gebrekestelling + een termijn.
Dit vloeit direct voort uit de Wet.

Dat sommige bedrijven daar wel heel direct mee zijn is soms inderdaad jammer, maar juridisch niet (direct) fout.

Maar ik snap je frustratie zeker, je betaalt erg veel zorgpremie en als je af en toe iets hebt ben je gewoon altijd aan het betalen...

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Betalingsregeling Fa-Med

Ongelezen bericht door Shine »

Het is inderdaad frustrerend maar helaas staat Famed in haar recht.
OP hun site trouwens te lezen:
Betalingsregeling voorwaarden Fa-med B.V.
Aan een betalingsregeling zijn de volgende voorwaarden verbonden:

•Het maximum aantal termijnen bedraagt 12.
•Het termijnbedrag is afhankelijk van de hoogte van de nota met een minimum van € 50,-- de hoogte van de maandelijkse termijnbedragen is altijd gelijk.
•Er worden administratiekosten in rekening gebracht van € 35,-- + rente (percentage afhankelijk van de looptijd van de betalingsregeling), alsmede € 1,30 per maand ter dekking van de kosten van de acceptgirokaarten.
•Betalingen door de patiënt/debiteur kunnen plaatsvinden door middel van de acceptgiro’s of via internet bankieren. In het laatste geval moet het notanummer bij uw betaling worden vermeld.
•U dient opgave te doen van uw telefoonnummer en bank/gironummer.
•De betaling van iedere maandtermijn moet uiterlijk op de aangegeven datum zijn ontvangen, anders zijn wij genoodzaakt de met u getroffen betalingsregeling te laten vervallen. Dit betekent dat het openstaande bedrag per direct moet worden betaald.
Wanneer u van deze regeling gebruik wilt maken, vragen wij u telefonisch contact op te nemen met het Contactcenter van Fa-med via telefoonnummer

BRON: http://www.famed.nl/index.php?option=co ... p&Itemid=2

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: Betalingsregeling Fa-Med

Ongelezen bericht door smilie »

Ik heb helaas ook met ze te maken gehad. Hun werkwijze is op zijn zachts uitgedrukt - vreemd. Bedrijf met een van de strengste regels die ik ken (m.u.v. CJIB / Belastingdienst). Zelfs bij belastingdienst kan je zaken bespreken en samen tot een werkbare oplossing komen.

Zoals iemand al heeft aangegeven, probeer middels familie / vrienden bedrag in een keer af te tikken, dan ben je er gelijk er vanaf. Zonder extra kosten.

Ten slotte, volgens mij staan ze volledig in hun recht om dergelijke bedragen te vragen. Dat grotere bedrijven dat niet doen is simpelweg om dat ze meer geautomatiseerde systemen hebben, waardoor enkele extra handelingen veel minder kosten.

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Betalingsregeling Fa-Med

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Ne0Que schreef:Je betaald een godsvermogen (1220 euro per jaar) aan verzekeringspremies
Ik hoop oprecht, en dat meen ik uit de grond van mijn hart, dat deze maatschappij kei en keihard op haar gat gaat. Dat geld mag verdwijnen!
1220 euro een godvermogen? Dat is geen godsvermogen, maar een schijntje. En als die maatschappij keihard op haar gat gaat is het ook afgelopen met jou fijne wajong uitkering die nu gratis en voor niks iedere maand in je handje beland.....

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Betalingsregeling Fa-Med

Ongelezen bericht door renegade66 »

1220 euro een godvermogen? Dat is geen godsvermogen, maar een schijntje. En als die maatschappij keihard op haar gat gaat is het ook afgelopen met jou fijne wajong uitkering die nu gratis en voor niks iedere maand in je handje beland.....
ik vind dit niet bepaald een normale uitspraak.
voor sommige mensen is dit wel een godsvermogen.
daarbij, een Wajong krijg je niet zomaar, wie ben jij om te oordelen dat iemand zomaar zijn handje ophoudt?

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Betalingsregeling Fa-Med

Ongelezen bericht door Josephien12 »

een Wajong krijg je niet zomaar, wie ben jij om te oordelen dat iemand zomaar zijn handje ophoudt?
U trekt een foute conclusie. Lees mijn bericht nog een keer zorgvuldig door.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Betalingsregeling Fa-Med

Ongelezen bericht door Jolijn »

smilie schreef: Zoals iemand al heeft aangegeven, probeer middels familie / vrienden bedrag in een keer af te tikken, dan ben je er gelijk er vanaf. Zonder extra kosten.
Josefine 12 misschien?
1220 euro een godvermogen? Dat is geen godsvermogen, maar een schijntje

Gesloten