LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Roze kozijnen: "Dit hoeft u als consument niet te weten"

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
norah
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jul 2010 11:33

Roze kozijnen: "Dit hoeft u als consument niet te weten"

Ongelezen bericht door norah »

Roze kozijnen

Al zestien jaar schilderen wij met enige regelmaat de kozijnen van ons huis crème wit. Kleur 714 dekkende verfbeits van Ceta Bever. Dit is tot nu toe altijd goed gegaan. Omdat de hoeveelheid verf altijd lastig is in de schatten blijven er weleens potten verf over, die dan ongeveer 4 jaar later weer gewoon gebruikt worden bij de volgende schilderbeurt. Zo ook dit jaar. Wij hadden nog twee dichte potten verf staan en hebben hiermee de kozijnen aan de voorkant van het huis geschilderd. Dit zag er goed uit. De verrassing kwam echter later, toen in drie dagen tijd de kozijnen van crème wit naar lichtroze verschoten.
In eerste instantie dachten we te maken te hebben met een verkeerde pot verf. Want ondanks dat we deze werkwijze altijd hebben toegepast was dit nog nooit voorgekomen. Dus met een tweede (dichte) pot verf hebben wij de kozijnen overgeverfd, maar helaas met hetzelfde resultaat.

Vervolgens hebben wij gebeld met de technisch adviseur van Akzo Coatings, het moederbedrijf waar Ceta Bever bij geproduceerd worden. Deze hadden aan een half woord genoeg en konden ons vertellen dat de verf niet meer kleurecht was en zogezegd over datum.
Tot zo ver was de verklaring plausibel. Echter, op de vraag hoe wij dit hadden kunnen weten
Was het antwoord minder eenduidig. Ik citeer dhr. Heino van Akzo Coatings: “Dit hoeft u als consument niet te weten”.
Hierbij is van belang dat op geen enkele wijze aan de consument kenbaar wordt gemaakt dat de verf dit probleem vertoont. Op het blik is namelijk geen houdbaarheidsdatum, of andere waarschuwing te vinden dat deze verf dit probleem vertoont. Terwijl Akzo Coatings aangeeft dat dit een veel voorkomend probleem is.
De aanpak van dit probleem door Akzo Coatings is enkel het controleren van de winkels waar de verf wordt verkocht. Echter, de consument wordt niet gewaarschuwd dat blikken verf niet tot de volgende schilderbeurt bewaard kunnen worden.

Dat deze aanpak blijkt echter niet afdoende. Ter controle hebben wij namelijk dhr. Heino de productiecode van een nieuw blik verf, eveneens van Ceta Bever, laten controleren. Dit blik is enkele weken geleden gekocht bij Nijhof Baarn. Dhr. Heino kon ons vertellen dat dit blik geproduceerd was in 2005 en dat het ernstig af te raden was deze verf nog te gebruiken, omdat deze ook roze zou kleuren. En op de vraag hoe wij dit als consument hadden kunnen weten zegt dhr. Heino wederom: “Dat hoeft u als consument niet te weten”. De enige manier om er achter te komen is naar Akzo Coatings te bellen, zodat die persoonlijk de productcode kunnen checken.
Slechts door toeval hebben wij dit bij het nieuwe blik verf ontdekt, maar anders was de achterzijde van ons huis ook nog roze geweest.

Bij Nijhof Baarn hebben wij het blik gelukkig om kunnen ruilen. Inmiddels, na herhaaldelijk vragen aan dhr. Heino, kunnen we zelf het jaar van productie aflezen uit de productcode. Maar ik kan u vertellen, dit is niet vanzelfsprekend en Akzo Coatings was niet erg toeschietelijk in het geven van deze informatie.

Bij deze wil ik graag pleiten voor een houdbaarheidsdatum, of ten minste een waarschuwing op de blikken verf te printen. Op het geven van deze tip aan Akzo Coatings kreeg ik echter de afwijzende reactie dat dit dan branchebreed geregeld moet worden en dat zij dit onmogelijk alleen kunnen doen.
Akzo Coatings neemt in deze hele kwestie dus geen enkele verantwoordelijkheid. Maar het argument ‘dat ik dat als consument niet hoef te weten’ gaat duidelijk niet op. Anders waren onze kozijnen voor nu niet roze geweest. Een kwestie waar wij allerminst blij mee zijn, zoals u kunt begrijpen.
Maar de houding van Akzo Coatings is hierbij alles behalve toeschietelijk. Het is het probleem van de consument, die ze ondertussen gemakshalve maar in het ongewisse laten. Met een roze voorgevel…..

marleenvanh
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 mei 2006 14:12

Re: Roze kozijnen: "Dit hoeft u als consument niet te weten"

Ongelezen bericht door marleenvanh »

Hallo Norah. Wat een tenenkrommend verhaal. "Dat hoeft u niet te weten als consument". Ik weet niet of ik me dan nog had kunnen inhouden......
En die Nijhof in Baarn heeft ook nogal zitten slapen als ik het goed begrijp. Want die is/zijn GEEN consument maar "vak(?)handel" en hadden het wèl kunnen (moeten)
weten zou ik zo denken. En hun klant geen "oude rotzooi" moeten verkopen..... tòch?! Maar dit ter zijde.
Je zegt dat je inmiddels via een "cursus codelezen" weet hoe je aan de code op het blik kunt zien wanneer de verf geproduceerd is en aan de hand daarvan of ze nog kleurecht zou zijn. Kun je dat mij (en andere lezers van dit verhaal) uitleggen. Dan kunnen wij, de consumenten, dat in het vervolg gewoon zelf doen en indien nodig het blik gewoon terug in het schap zetten en een andere winkel bezoeken. Al vast bedankt en veel schilderplezier gewenst!

genvandongen
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 mei 2008 06:42

Re: Roze kozijnen: "Dit hoeft u als consument niet te weten"

Ongelezen bericht door genvandongen »

Hallo Nora,

Ja, helaas verf veroudert!
Een oom van mij, had voor ons een kist gemaakt die buiten kon blijven staan. Maar omdat mijn oom "zuinig is" had hij een pot gebruikt die daar al 20 jaar stond. En wat gebeurde er: De volgende dag droop de lak van de kist. Grote vlekken op het terras.
Jacq

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Roze kozijnen: "Dit hoeft u als consument niet te weten"

Ongelezen bericht door crazyme »

Het lijkt mij ook algemeen bekend dat je geen oude verf moet gebruiken.

Je moet het spul ook niet dinken, moet dat soms ook op de verpakking staan ?

Overigens mijn complimenten voor de topictitel !

brieziet
Berichten: 265
Lid geworden op: 01 nov 2005 13:09

Re: Roze kozijnen: "Dit hoeft u als consument niet te weten"

Ongelezen bericht door brieziet »

dit staat op cetabever.nl bij de meest gestelde vragen:

Hoe lang kan ik beits bewaren?
Verf of beits is lang houdbaar: minstens twee jaar en sommigen zelfs vier jaar of langer. Bewaar verf of beits vorstvrij en houd de minimale temperatuur in de gaten, anders gaat het blik roesten. Op het etiket staan zes of negen cijfers bij de streepjescode. Het vierde cijfer geeft het productiejaar aan.

dus waarom zo geheimzinnig werd gedaan over die code begrijp ik niet.
Maar hoe lang je het kunt bewaren hangt dus van het soort verf af... 2 jaar of 4 jaar of langer vind ik best een groot verschil.
Ik zou het niet zo vreemd vinden hoor wanneer ze een soort waarschuwing zouden plaatsen op de blikken. " niet te gebruiken na .... "

marleenvanh
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 mei 2006 14:12

Re: Roze kozijnen: "Dit hoeft u als consument niet te weten"

Ongelezen bericht door marleenvanh »

Crazyme - ook een goed gevonden naam trouwens.....
Nee, verf behoor je niet te drinken en met chocolademelk ga je niet schilderen dat is vragen naar de bekende weg.
Maar wat is OUD bij verf ? 2 jaar? 5 jaar? 10 jaar? DAT willen we weten en ook hoe we dat ZELF kunnen ontdekken op de verpakking. Dat moeten we, als consument, namelijk WEL weten!

brieziet
Berichten: 265
Lid geworden op: 01 nov 2005 13:09

Re: Roze kozijnen: "Dit hoeft u als consument niet te weten"

Ongelezen bericht door brieziet »

op flexa.nl:
(net als cetabever en sikkens uit de Akzo fabriek)

Verf is goed houdbaar. Waterverdunbare verven tenminste 1 jaar en terpentine verdunbare verven tenminste 2 jaar.

(waarom flexa minder lang houdbaar is als cetabever???)

Gesloten