LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Debetrente?? ING wordt er rijk van!

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
ejvanhal
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 aug 2010 21:20

Re: Debetrente?? ING wordt er rijk van!

Ongelezen bericht door ejvanhal »

Dit systeem wordt door alle banken gehanteerd, met name met grote bedragen is dit al vlug enkele tientallen euro's. Hiervan een voorbeeld, geld van van de verkoop van het huis van mijn ouders heb ik het bedrag van verkoop ontvangen en dezelfde dag overgeboekt van betaalrekening naar de spaarrekening. Hierdoor was het bedrag wat we kregen van de koper theoretisch nog niet bijgescheven en het bedrag wat ik over had geschreven naar de spaarrekening werd gelijk afgeschreven, hoewel we maar een limiet hadden van € 2500,-. Dus we hadden een dag een aanzienlijke schuld waarover wij ruim € 30,- moesten betalen, aangezien mijn vader onder bewind stond hadden we voor beide ouders een apparte rekening dus 2 x € 30,-. Hierover heb ik contact gehad met de bank daar werd laconiek gezegd dan had ik het bedrag een dag later over had moeten boeken. Het antwoord van mij was dat ik dit niet wist. Als ik het geld een dag later over had geboekt had ik ook enkle tientallen euro's gemist aan rente. Ik heb bezwaar gemaakt bij de bank en na enkele medewerkers te hebben gesproken en de mededeling dat we alle bankzaken met de bank wilde stoppen heb ik hierna het hoofd van financiën gesproken. Hij vertelde mij dat dit gebruikelijk was en maar dat ze uit coulance het bedrag terug zouden storten, dit heeft nog 2 weken geduurd. Mijn vraag is nog steeds of dit wel rechtsgeldig is.

fpprene
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 aug 2006 00:06
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Debetrente?? ING wordt er rijk van!

Ongelezen bericht door fpprene »

Beste allemaal,

De meeste banken werken inderdaad nog steeds zo en daar moet je dan goed rekening mee houden. Zo is het ook het geval als je op zondag (bij de BP) gaat tanken en met pin betaald. Op maandag wordt je rekening pas gedebiteerd maar wel met valuta de zondag!!! Verder is het zaak om 'slim' met deze spelregels om te gaan ... een tip:

Stel je hebt een 'betaalrekening' annex salarisrekening; je hebt een 'betaalrekening'annex autorekening en je hebt een 'tussenrekening', laten we zeggen de Rabo (voorheen Tele-) Spaarrekening. Je gaat bewust met je geld om en zorgt ervoor dat er niet te veel op je Salarisrekening staat; je hevelt (een deel) dus over naar je spaarrekening (rente !) en haalt het terug wanneer dat nodig is. Stel nu dat je tankt en betaald met pinpas... dus t.l.v. de salarisrekening (daar heb je immers een pas van en niet van die extra autorekening want dat kost weer extra). Thuisgekomen wil je vanuit die autorekening geld overboeken naar je salarisrekening... dat kan.. gevolg (minimaal) 1 dag (valuta) rente-verlies. De 'verwerker'van deze boeking (Bank Giro Centrale) ziet namelijk niet dat het om dezelfde klant gaat (die matchmogelijkheid wordt niet bekeken tussen betaalrekeningen).... dat kan worden voorkomen: wat te doen? je boekt over van autorekening naar tussenrekening (BGC ziet dat wel als van een en dezelfde klant en rekent geen valutadagen) en vervolgens boek je 5 seconde later door vanuit de tussenrekening naar je salarisrekening (wederom zonder renteverlies). Toch fijn zo'n kosteloos tussenstation... je moet het maar weten!!

Succes
R.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Debetrente?? ING wordt er rijk van!

Ongelezen bericht door tennis »

fpprene schreef:Beste allemaal,

De meeste banken werken inderdaad nog steeds zo en daar moet je dan goed rekening mee houden. Zo is het ook het geval als je op zondag (bij de BP) gaat tanken en met pin betaald. Op maandag wordt je rekening pas gedebiteerd maar wel met valuta de zondag!!! Verder is het zaak om 'slim' met deze spelregels om te gaan ... een tip:

Stel je hebt een 'betaalrekening' annex salarisrekening; je hebt een 'betaalrekening'annex autorekening en je hebt een 'tussenrekening', laten we zeggen de Rabo (voorheen Tele-) Spaarrekening. Je gaat bewust met je geld om en zorgt ervoor dat er niet te veel op je Salarisrekening staat; je hevelt (een deel) dus over naar je spaarrekening (rente !) en haalt het terug wanneer dat nodig is. Stel nu dat je tankt en betaald met pinpas... dus t.l.v. de salarisrekening (daar heb je immers een pas van en niet van die extra autorekening want dat kost weer extra). Thuisgekomen wil je vanuit die autorekening geld overboeken naar je salarisrekening... dat kan.. gevolg (minimaal) 1 dag (valuta) rente-verlies. De 'verwerker'van deze boeking (Bank Giro Centrale) ziet namelijk niet dat het om dezelfde klant gaat (die matchmogelijkheid wordt niet bekeken tussen betaalrekeningen).... dat kan worden voorkomen: wat te doen? je boekt over van autorekening naar tussenrekening (BGC ziet dat wel als van een en dezelfde klant en rekent geen valutadagen) en vervolgens boek je 5 seconde later door vanuit de tussenrekening naar je salarisrekening (wederom zonder renteverlies). Toch fijn zo'n kosteloos tussenstation... je moet het maar weten!!

Succes
R.

Dit betekend, iedere dag te internetbankieren!
Hoe werkt het dan met mensen, welke niet kunnen/willen internetbankieren?

witte angora
Berichten: 32007
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Debetrente?? ING wordt er rijk van!

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat een onzinnige hoop werk om per jaar een paar dubbeltjes uit te sparen. Alleen al dat verhaal om zo weinig mogelijk op de salarisrekening te laten staan en het niet direct nodige op een spaarrekening te zetten.

Wanneer komt bij de meesten het geld binnen? Rond de 25ste. Wanneer moet de bulk aan nota's betaald worden? Uiterlijk de 30/31 ste. Dan moet je dus voor 6 dagen dat geld op je spaarrekening zetten en weer terugboeken. Totaal dus 72 dagen per jaar. Hooguit. Stel dat het om een bedrag van 1000 euro gaat (is nog veel, voor mij is het veel minder), en het rentepercentage op die spaarrekening is 1% (is momenteel het actuele percentage) dan boek je door al dat werk een winst van maar liefst ongeveer 2 euro per jaar. Oftewel ca 16 cent per maand.

Wowowowow.

Lapidee
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 nov 2008 20:35

Re: Debetrente?? ING wordt er rijk van!

Ongelezen bericht door Lapidee »

Als ondernemer kan je meer besparen door niet rechtstreeks kasgeld op je rekening te storten. Iedere storting kost je 4.- :oops: . of meer.
Stort het op je prive rekening en direct overboeken als kasstorting. het kost je dan maar € 0.16 oid.

Zeker als je wekelijks afstort is dat een leuk bedrag.

Ruud

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: Debetrente?? ING wordt er rijk van!

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Kan iemand eens met concrete actuele voorbeelden komen. Ik lees bijvoorbeeld nog iets over Bank Giro Centrale die al helemaal niet meer bestaat (dat is nu Equens). Bovendien is per 1 nov 2009 ook de valutering niet meer toegestaan voor alle banken in Europa (EU27/EER/EVA).

Als je geld overboekt tussen je rekeningen (spaar, betaal) bij dezelfde bank dan wordt meestal nog dezelfde dag (meestal direct..ook in het weekend en op feestdagen als je internet bankiert) alles keurig geboekt zonder dat er valuta/rentedagen worden berekend.

Als je met je bankpas betaald wordt ook direct (ook op zon- en feestdagen) het geld van je rekening afgeboekt OF een zgn. reserveringsboeking (zoals bij ING..dan zie je een sterretje bij de boeking staan bij internet bankieren).

Als je een overboeking doet van je eigen bank naar een andere bank dan mag je eigen bank daar nu maximaal 3 werkdagen (maar bij de meeste banken is dit maximaal 1 en heel soms nog 2 werkdagen) over doen om het geld bij de andere bank te krijgen. Werkdagen omdat het betalingscircuit tussen de banken en de centrale banken van Europa op zgn. Target dagen dicht is. Als de andere bank het geld heeft ontvangen op een werkdag dan moet het geld ook op diezelfde dag worden bijgeschreven op de rekening (en uiteraard zonder valutadagen te berekenen).

witte angora
Berichten: 32007
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Debetrente?? ING wordt er rijk van!

Ongelezen bericht door witte angora »

Als je geld overboekt tussen je rekeningen (spaar, betaal) bij dezelfde bank dan wordt meestal nog dezelfde dag (meestal direct..
Ik was vanmiddag bij de (Rabo)bank om een spaarrekening af te sluiten die gekoppeld is aan mijn betaalrekening. Met een maandelijkse automatische overschrijving. Helaas wordt het op de ene dag van de betaalrekening afgeschreven, en pas de volgende dag op de spaarrekening bijgeschreven. Heb er naar gevraagd, het is me zo gezegd, dus ik neem aan dat het ook zo is...

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Debetrente?? ING wordt er rijk van!

Ongelezen bericht door tennis »

Code: Selecteer alles

Als je met je bankpas betaald wordt ook direct (ook op zon- en feestdagen) het geld van je rekening afgeboekt OF een zgn. reserveringsboeking (zoals bij ING..dan zie je een sterretje bij de boeking staan bij internet bankieren).
Op zon een feestdagen, wordt er bij de ABN niets bij- en afgeboekt.
Zelf op werkdagen zijn bijschrijvingen pas na 9 uur te zien!

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: Debetrente?? ING wordt er rijk van!

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Dat klopt...met automatische periodieke overboekingen (POV) zie ik diverse banken mee stoeien. Je verwacht in ieder geval dat op de dag van afboeking (van bijv. je betaalrekening) ook de dag is waarop het geld moet worden bijgeschreven op je (spaar)rekening bij dezelfde bank. Ik zou dit in ieder geval aankaarten bij Rabobank want dit is niet de bedoeling.

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: Debetrente?? ING wordt er rijk van!

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Er wordt in ieder geval bij ING, SNS, Regiobank, ASN Bank en ik dacht ook bij Rabobank bij een pinpas betaling ook op zon- en feestdagen gewoon afgeboekt....je kan je betaalgedrag van je echtgenote online volgen :lol: en bellen of sms-en wanneer het te veel wordt. Ik zoek nog op internet bankieren een (de)blokker functie om de pas tijdelijk te blokkeren :mrgreen:

Wanneer je bank een bedrag ontvangt van een andere bank op een werkdag komt dit veelal pas later dan 09:00 uur binnen. Equens (voorheen BGC en Interpay geheten) en de Centrale bank (DNB) hebben ook hun tijd nodig.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Debetrente?? ING wordt er rijk van!

Ongelezen bericht door tennis »

VENCO dropje schreef:je kan je betaalgedrag van je echtgenote online volgen :lol: en bellen of sms-en wanneer het te veel wordt. Ik zoek nog op internet bankieren een (de)blokker functie om de pas tijdelijk te blokkeren :mrgreen:
Dit zijn natuurlijk zware maatregelen! :mrgreen:
Voor jou echtgenote niet fijn, als zij wil pinnen en het gaat niet meer! :roll:

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: Debetrente?? ING wordt er rijk van!

Ongelezen bericht door rvkeuken »

Als het te hard gaat, maak ik alles altijd ff over naar de spaarrekening, ik laat meestal 2,50 staan voor een kopje koffie om te bekomen van de schrik....

Gesloten