LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] het zooitje bij het CAK

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Margit1

het zooitje bij het CAK

Ongelezen bericht door Margit1 »

Hier mijn verhaal over het CAK.IK ben het helemaal zat. En in het verhaal heb ik zelf nog niet alles vermeld.

Ik heb een langslepend verhaal over het CAK.

Het begon allemaal rond augustus 2007.Het CAK kwam met achterlijkhoge rekening berekend aan de hand van dat ik nog opgenomen zat in een zorginstelling. Ik was echter per 31 juli 2007 ontslagen en ontving enkel en alleen nog zorg 1 x in de twee maanden zorg en af en toe een psychiater van de GGZ. Elke maand kreeg ik een rekening varierend van +500 euro tot +700 euro. IK had een zeer lage uitkering en ik was nog niet instaat te werken.

Na precies een jaar (in 2008) en elke maand minimaal 1 x bellen kreeg ik bericht dat ik alle brieven tot toen geschreven als ongeschreven mocht beschouwen. In september 2008 kwam door omstandigheden weer in en zorg instelling. Het leek allemaal goed te gaan, en ik hoefde de eerste periode alleen maar een lage eige bijdrage te betalen. Ze kwamer wel weer maanden later met de rekening maar ik had dat geld. En ik heb ze in December 2008 of januarie 2009 in 1 keer alles betaald wat ik volgens hun verschuldigd was. Vanaf toen werd er per maand
een erg hoog bedrag ingehouden van mijn uitkering(*wajong) Dit vond ik niet erg ik had kost en inwoning en zorg en dagbesteding.(*werken) Zorg in natura ontving ik.

Na meerder pogingen mijn adres te veranderen schriftelijk telefonisch bleven ze stug de post naar mijn ouderlijk huis sturen.En waren ze er van overtuigd dat ik onder bewindvoering stond ook dit is en was niet waar. Ik ontving veel post en vaak rare dingen. Dan was er weer een beschikking gemaakt dat ik teveel betaald had en dan weer dat ik te weinig betaald had. Dan kwamen ze tot de conclusie dat het UWV geen geld had ingehouden en ik het dus dubbel mocht gaan betalen. Elke keer weer hing ik aan de telefoon om het recht te zetten.
En de situatie uit te leggen hoe het nou in elkaar zat. En elke keer kwam het "goed".

Toen kreeg ik in 2009 een zwaar hoge rekening over een opname die ik never nooit gehad had in een plaats waar ik 1 x eerder ben geweest maar nooit heb gewoond of zoiets dergelijks. Ik werd afgepoeierd met het gegeven dat ik het een feit was dat de rekening er was. NIks aan te doen. Maar ik liet het er niet bij zitten. Ik wou antwoord in welke instelling ik dan gezeten zou hebben volgens hun in mijn spookopname. DAt konden ze mij niet vertellen. Na lang bellen en praten kreeg ik vervolgens weken later een brief dat het onterecht was en dat
mijn schuld werd verekend met een andere schuld. Ze hadden bedacht dat ik de eerste periode in de tweede instelling waarin ik verbleef weer even varierend van 500 tot 700 euro permaand zou gaan terug betalen.
IN hun brief kwam het over alsof ze erg gunstig naar mij toe waren dat nog maar een schuld zou hebben 3500 euro. En dat er mogelijkheid was tot een betalingsregeling en dat ze zo goed waren dat er geen extra kosten in rekening werden gebracht.

dit laatste verhaal is terug te lijden naar dat beide zorginstellingen niet de goede data hadden doorgegeven wanneer ik binnenkwam en ben weg gegaan. Ook dit heb ik tot op de puntjes moeten uitzoeken en ik had het geregeld dat het klopte. en dus die 3500 euro kwam te vervallen.

Toen ik in april 2010 zelfstandig zou gaan wonen heb ik het formulier " terugkeer naar de maatschappij` aangevraagd bij het cak. Ook dit was netjes gegaan. Maar toen begon de brieven storm. Ik kreeg berichten over 2006 tot 2010 ook over periodes dat ik geen zorg ontving mocht ik gaan betalen. IN de zelfde week kwam er dan een brief dat ik een x bedrag terug zou krijgen. En zo ging dat door.
Het bedrag waar ik recht op had met het formulier "terug keer naar de maatschappij" heb ik echter nooit gehad.

WEl kreeg ik op 5augustus 2010 een brief ontvangen en nu ben ik er echt klaar mee.

in die brief staat vermeld dat er in september een factuur komt, berekend over afgelopen 4 jaar. IK zou nooit betaald hebben.DAt heb ik dus altijd netjes wel.
in die zelfde brief staat dit:

VAnaf 1 januarie 2009 geldt de Wet tegemoetkoming chronisch zieke mensen en hehandicapten (WTCG). volgens deze wet mogen wij u na 30 november 2009 geen eigenbijdrage meer in rekening brengen over 2008 of eerdere jaren. Deze bijdrage stgaat daarom niet op de factuur

OOk vermelden ze nog dat ze zou coulant zijn gene extra kosten in rekening te brengen voor een eventuele betalingsregeling. Ook het het woord tegemoetkoming is wat scheef. STaat er op hun site dat er vanuit de AWBZ
de eigen risico ook word betaald. Kreeg ik echter een rekening over twee jaar. Maar hier ben ik nog niet helemaal uit over hoe dat zit.

Het is een lang slepend verhaal.En ik ga van de week dan ook langs een juridisch loket met mijn klapper vol met brieven van het CAK.

frenkievee

Re: het zooitje bij het CAK

Ongelezen bericht door frenkievee »

Margit,
Ga niet alleen langs het juridisch loket, maar meld je problemen ook bij de nationale ombudsman. Er zit bij het CAK iemand die speciaal de problemen afhandelt, die via de ombudsman gemeld worden. En dan kan er wel opeens snel zaken afgehandeld worden, is mijn ervaring. Die persoon zit er beter en sneller achteraan dan de dames van het call-center.

Helaas tot twee keer toe de ombudsman moeten inschakelen, omdat facturen niet kwamen, niet goed waren en meer van dat moois. En als je dan (tot twee keer toe) een nalatenschap wilt afsluiten en je krijgt van het CAK telkens te horen dat ze op andere partijen zitten te wachten, terwijl je zelf kunt aantonen dat dat dus NIET het geval is, tja.....
Het melden van problemen kan gewoon via de website http://www.nationaleombudsman.nl/ . Na melding krijg je binnen een week een melding dat je klacht in behandeling is genomen.

Dit werkt!!
succes, frenkievee

Margit1

Ok dank je wel, Na het nalezen van dit stuk kom ik er achter dat er nog vele situaties ontbreken die zijn ontstaan afgelopen jaren.

ik zal het vandaag gaan ondernemen. Ik moet zo weg en ik wil er wel de tijd voor nemen.

nogmaals bedankt!

helpendhandje

Ongelezen bericht door helpendhandje »

Wat een ...verhaal alweer over deze logge instantie.
Kan je niet helpen, kan je enkel vertellen dat ná het overlijden van mijn vader nog 10 maanden lang een brief van CAK-BZ op de mat viel, notabene gericht aan de erven van (!) met het verzoek om de eigen bijdrage zorg met verblijf à 1886 euro even te willen overmaken (gelukkig dat dat nooit via automatische incasso is gegaan)
Heb welgeteld er 48 telefoontjes aan gewaagd, zou steeds worden opgelost maar je raad het al, niks dus.
Ondertussen had ik de pgb voor pap al 1,5 jaar ervoor al stopgezet en omgezet in zorg in natura, en alleen dat duidelijk te maken heeft me ongelogen een stapel papier van 1 kilo aan brieven bezorgd en het heeft totaal 16 maanden geduurd!.

Om een lang verhaal kort te maken, heb punt 1 de gemeente ingeschakeld want ze beweerden bij het CAK dat er geen melding van overlijden was doorgegeven (slechts 10 keer akte van overlijden doorgestuurd per mail, post en ook 4 keer per aangetekende brief) en de gemeente heeft, nogal woedend want ook zij hadden het wel degelijk doorgegeven, dit nogmaals gedaan met een niet zo aardig begeleidend schrijven naar ik begreep (en hoe kun je dan een brief krijgen met als aanhef aan de erven van (???)

Hielp nog geen donder dus heb op een kwade dag zomaar een mail gestuurd aan CAK-BZ die werkelijk droop van de hatelijkheden, iets over geen respect, dank voor de service, dank voor medeleven, etcetera, kan je wel vertellen dat ik de dag erna een mail terugkreeg met 104.635 excuses. bla bla de bla bla en plotklaps was de ellende over.

Blijf er bovenop zitten, schakel alle instanties in die met jouw situatie te maken hebben (gehad), push ze om maatregelen te nemen en bombardeer de hele handel met brieven en mails tot je groen ziet.

Het CAK is niet voor niets één van de logste en slechtse organisaties die er zijn en die moeten er dan zijn voor mensen die het moeilijk hebben :roll:

Mag het eigenlijk niet zeggen maar voor mij betekend de afkorting CAK: Centraal Achter.... Klere......

Margit1

ik blijf er op zitten ja!

met grote ogen heb ik je verhaal meerdere keren gelezen.

Voor nu dit weekend laat ik het zo even. Ik ga eerst langs het juridische loket.En van daaruit ga ik kijken wie ik nog mer ga inschakelen. Stap voor stap zodat ik overzicht blij houden.

Ik vind het ook zo moeilijk om als ik ze dan weer aan de telefoon heb, of als ik een brief schrijf het emotionele wat ik er van ondervind niet laat blijken ik wil zo zakelijk mogelijk blijven en geen frustatie tonen.
dus ik ga er alsnog een goed weekend van maken.

helpendhandje

Ter info, heb na al die toestanden (en dat is nog maar het verhaal in een gigagrote notendop) dus, zoals ik al zei een hele felle mail gestuurd, gewoon aan [email protected] geloof ik en na al die telefoontjes waarbij nooit een naam te verkrijgen was van een manager/contactpersoon of wie dan ook heeft die mail dus wel gewerkt.
Heb me nog even geschaamd voor de nogal onverkwikkelijke mail maar goed, daarna was het ook over.

Heb daarna wel, na 8 maanden, een definitieve afrekening ontvangen waarbij ik ruim 2000 euro terug zou krijgen en volgens mijn berekening klopte dat niet want hield alles tot op de cent bij, dus wilden ze mij, in mijn ogen, 2000 euro teveel terugbetalen. Dus weer bellen en na 9 ongeinteresseerde troela's en huppelkerels aan de lijn te hebben gehad (mevrouw, het zal vast wel kloppen) en niemand me een specificatie wilde opsturen (was een brief met enkel de mededeling dat) kreeg ik iemand aan de lijn die toegaf zich te schamen voor het feit dat hij er werkte, dat het vaak studenten zijn die niet weten hoe het werkt etc etc.
3 (!!!) maanden later, eindelijk de absolute eindafrekening met de mededeling dat ik 2000 euro terug kreeg en dat het klopte..............weer geen specificatie, niks.

Afijn, nooit meer wat gehoord en waar ze die 2000 vandaan halen is mij een raadsel zonder specificatie dus ik zie het nu als afgedaan en die centen krijgen ze nooit meer terug. Is nu bijna een jaar geleden dat ze het teruggestort hebben.

Vanaf het moment dat ik de PGB (die geen jaar heeft geduurd) van pap terugdraaide naar zorg in natura tot aan het moment dat er een zogenaamd einde aan de CAK ellende kwam heeft alles bij elkaar ruim 2,5 jaar geduurd.

Moet zeggen dat ik nog steeds een brief verwacht dat ze een fout hebben gemaakt, nou, die brief heb ik dan dus noooooooooooooooit gehad.

Dus je weet het, maak je borst maar nat maar wanhoop niet, doe net als ik, schakel alles en iedereen in die jou hulp heeft verleend, vraag om paperassen waaruit blijkt van wanneer en wat, kopietjes aangetekend opsturen,hele dossier idd ook naar de ombudsman, stel ze een ultimatum en geef jezelf even rust.

Veel sterkte en geef niet op, ze worden ooit een keer wakker daar.

Margit1

ik ben voorbereid! dank je,

heftig verhaal zeg!! ik herken het helemaal.

Mijn beloofde ze in totaal meer dan 4000 euro waarna dus weer dat ze meer an dat van mij verwachte.Ook elke keer als ik geld zou terug krijgen hing ik aan de telefoon met vragen,klopt dit en kunt mij vertellen waarom en hoe het zit. Nooit een antwoord het was gewoon zo klaar!! hetzeltezelf gold als ik moest betalen, nhaja de rest heb ik al beschreven...

Aan de hand van hun laatste brief ben ik in staat ze onderontwikkelde,dyslectische neandertalers te noemen. Maar ik houd het netjes. Ik kan mijn woede goed beheersen..

frenkievee

helpendhandje schreef:.... 9 ongeinteresseerde troela's en huppelkerels aan de lijn te hebben gehad (mevrouw, het zal vast wel kloppen) ....
Waarbij je het gevoel krijgt dat ze je behandelen alsof je een klein kind bent......

Wij hadden op een gegeven moment het punt bereikt dat we het CAK zelf niet meer vertrouwde.
"Nee meneer, wij wachten op informatie van de belastingdienst. Zonder die gegevens kunnen wij niks doen."
Dus de belastingtelefoon gebeld: "Oh, het CAK. Die gegevens zijn een half jaar geleden al opgestuurd. Heeft u de definitieve aanslag al binnen? Maak daarvan een kopie en stuur die naar het CAK". Dus de belastingdienst legt mij uit wat het CAK had moeten vertellen.......

CAK gebeld en uitgelegd wat de belastingtelefoon gezegd had. "Ja maar het zorgkantoor moet hiervoor de juiste informatie doorsturen. Die moet weer komen van het verpleeghuis."
Enig gezoek later het juiste zorgkantoor te pakken en hier het verhaal uitgelegd. Ook hier weer gezucht: "Oh, het CAK. Ik stuur direct een email, want die informatie ligt daar al.". Op mijn verzoek of daarvan een CC naar mij kon: "uiteraard geen probleem".
Het zorgkantoor was trouwens ook niet helemaal zuiver op de graat, want dat was het derde telefoontje daar naar toe. De eerste keer bellen leverde de reactie op: "ik ga het uitzoeken". Na een maand weer eens gebeld en toevallig dezelfde persoon aan de lijn: "Heeft u mij daarover gesproken? Zou ik dat uitzoeken dan?". Een telefoontje aan het betreffende verpleeghuis leverde een naam op van iemand, die wel de email verstuurd.

Dus wij hadden de cirkel rond en de bal lag dus weer bij het CAK. Dit gaf nog steeds niet het gewenste resultaat, dus daarom hebben wij de oplossing via de nationale ombudsman gezocht. En toen kon het opeens wel binnen een maand helemaal geregeld zijn.........

helpendhandje

Zo triest hoe ze daar omgaan met de ellende van anderen........

En inderdaad, breek me de bek niet los over het CIZ, mijn zwaar dementerende paps zat erbij toen ik hem, na 6 jaar met moeite thuishouden, voorstelde aan een CIZ-trut (sorry). Ze gaf geen hand terug aan pap, praatte over zijn hoofd heen en later begon ze langzaam en knoerhard tegen hem te schreeuwen: meneer, begrijpt u waar we het over hebben, snap u het wel"
Waarna ze tegen mij zei: o, uw vader kan nog zelf koffie zetten (had pap idd gedaan) dus hij hoeft niet meer hulp te hebben.

En zo kan ik nog wel een compleet boek schrijven!
Heb met liefde voor mijn pap gezordg hoor, zou het zó weer doen, al heeft hij het laatste jaar van de 8 jaar helaas in een (uitstekend) verzorgingshuis moeten wonen, waar ik overigens ook dagelijks 3-4 uur was en daar kan ik ook nog het één en ander over schrijven........) maar de manier waarop er omgegaan wordt met mensen welke hard zorg nodig hebben is te gek voor woorden.
Zegt die muts ook nog"meneer, u heeft uw dochter toch" maar die dochter (ik dus) stond na toen 7 jaar zorg met de rug tegen de muur, ondanks de lieve thuiszorg, en die dochter is meerdere malen compleet ingestort.
Dus breek me nogmaals de bek niet los.

Heb ooit gezegd, ik ga er een boek over schrijven met als titel: Mantelzorg, uit liefde of uit plicht? Met als subtitel: verhaal van één van de honderdduizenden.
Met van mijn kant de opmerking dat het zwaar is, heb het al die jaren elke dag gedaan, geen vakantie, geen dagje weg, soms heftige neigingen tot rare dingen mbt mezelf maar de instanties hebben bepaald niet meegewerkt.

Sorry, ga een beetje ver van het topic af, emoties blijven erbij horen maar voor de ts en anderen vast herkenbaar.

Excuses maar het grijpt me nog steeds naar mijn keel (of wellicht naar de keel van die instanties)

Margit1

geeft toch helemaal niet, ik ben wat gevoelig dus ik leef me helemaal in..

wil je dat boek schrijven? ik kan erg lekker schrijven al zeg ik het zelf;).En ik kan je zeggen als je er eenmaal aan begint in welke vorm dan ook.. Het werkte echt therapeutisch..maar dat is ech tneit mer het topic;)

helpendhandje

haha, beetje off-topic moet kunnen en eerlijk gezegd horen emoties ook bij zo'n topic, jij bent toch niet voor de lol in deze situatie belandt?

En dat boek? Nu heb ik wel schrijftalent (niet op dit topic zo blijkt) maar het is na 8 jaar zorgen nu tijd voor mijzelf. Misschien ooit maar ben er nog niet aan toe, is nog te vers maar wellicht komt er in 2046 wel een boekje uit onder die titel van een trillend oud wijffie met een rollator (tegen die tijd electrisch aangedreven) en herinneren jullie je mij nog van toen :wink:
Och, dollen hoort er ook bij, hou je ons op de hoogte hoe dat hele geteisem gaat?
Laat je niet gek krijgen hè!

helpendhandje

anders gaan we samen dat boek schrijven met een subtiele titel:

Het CAK ,the story still continues :lol:

Vraag me af wie dat wil uitgeven

stekel

Ongelezen bericht door stekel »

Ik las vandaag dat een direktielid van het CAK naast haar wachtgeld tot 2017 een ontslagvergoeding krijgt van 875.000 euro.Geld genoeg daar.

frenkievee

Margit,
Nog even een tip: zet eerst alles in een brief op de computer. Laat deze eventueel nog even een nachtje sudderen om dit de volgende dag nog zonodig bij te schaven.
Als je het formulier op de website invult, kun je kiezen voor het uploaden van je brief als bijlage. Handig is hierbij om dit om te zetten in een PDF bestand. Meestal zijn die kleiner dan Word documenten.
succes!

frenkievee

helpendhandje schreef:anders gaan we samen dat boek schrijven met een subtiele titel:

Het CAK ,the story still continues :lol:

Vraag me af wie dat wil uitgeven
Dat kan onder eigen beheer. Er zijn tegenwoordig voldoende sites, waar je boeken met printing-on-demand kan laten maken en afleveren.

Kunnen we niet met zijn allen een soort verzamelwerk ervan maken. Allerlei verschillende verhalen over het CAK.....

helpendhandje

I know, heb tijden op het Mantelzorgforum gezeten en wat je daar leest maakt jezelf soms nederig, zoveel wat er gebeurd en zoveel wat er fout gaat. We kunnen Stephen King zó omver blazen met een boekwerk van meer dan 1500 pagina's.

Dat ze zich nog niet schamen daar, bij al die instanties maar goed, ze huren studentjes in voor de telefoon, weten van toeten nog blazen en de betalende consument moet het maar uitzoeken.

Daarom, laten we met z'n allen dat boek schrijven en dat dragen we op aan alle instanties welke ons leven hebben (mee) verziekt.

Tot die tijd ga ik even eten maken voor mijn man en mezelf, meer hebben we niet in de aanbieding. De hond heeft al gegeten.

Fijne avond en hoop dat jullie je zorgen even een avondje opzij kunnen zetten,
Katie

Margit1

ik moet wel lachen om de humor die ik oa. tussen de regels door lees,

We kunnen inderdaad zo een boek schrijven , ik heb alleen sores met het CAK maar dan goed ook!WE kunnen alle kanten op , thrillers, komedie, tragedie, noem maar op!! maakt het CAK haar met haar shitterige regels/beschikkingen en al die onnozele dingen, ons toch een beetje rijker dan we zijn...:P

Ik ga inderdaad als ik iets op papier heb eerste lekker ene biertje nemen om het vervolgens de dag erna na te lezen of het dan nog geschikt is.

Ik heb nu lekker de oppas op de honden van mijn ouders, en ook mijn eten hoefde ik alleen maar op te warmen.Geweldig geregeld!!

Margit1

CAK= Crimineel Actieve Kanslozen

helpendhandje

Margit1 schreef:CAK= Crimineel Actieve Kanslozen
heb me daarin verstikt van het lachen, rol zowat van de bank af :lol:

CIZ, Curieus Infantiele Ziellozen
(had een andere versie maar ben bang dat die niet door de modjes heen komt :mrgreen: )
I'll try: CIZ= Curieus Intellectloze Zakkenwassers
denk niet dat dat mag van de modjes
:mrgreen:

We zijn op dreef

helpendhandje

helpendhandje schreef:
Margit1 schreef:CAK= Crimineel Actieve Kanslozen
heb me daarin verstikt van het lachen, rol zowat van de bank af :lol:

CIZ, Curieus Infantiele Ziellozen
(had een andere versie maar ben bang dat die niet door de modjes heen komt :mrgreen: )
I'll try: CIZ= Curieus Intellectloze Zakkenwassers
denk niet dat dat mag van de modjes
:mrgreen:

We zijn op dreef
Hahaha, ik ben even slim, ik quote mezelf, als de modjes het weghalen staat het hier nog
(Denk ik :lol: )

Gesloten