LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fortis waardije polis

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
Wolk1

Fortis waardije polis

Ongelezen bericht door Wolk1 »

Goedenavond ,

Ik ben waarschijnlijk de zoveelste met dezelfde vraag maar ik hoop dat iemand van jullie mij een antwoord kan geven op het volgende :

Ik ben in het bezit van een ( waardije) beleggings verzekering van destijds woudsend verzekeringen wat nu Fortis ASR is geworden.
vanaf 01-09-1999 ben ik jaarlijks 1102,92 aan premie gaan betalen.

Volgens het laatst gekregen overzicht van Fortis staat nu dat mijn saldo per 01-09-2006 6.018,39 euro is en dat men jaarlijks in totaal 321,86 euro aan kosten inhoud ( 116,56 kosten verz.maatschap. , 140,45 kosten bemiddelaar , 64,85 overlijdingsrisicodekking) .

Is hier nu sprake van een woekerpolis ? of ligt het aan de beleggingsresultaten ( Alles wordt belegd in solide mixfund)

verder staat in in de polis de volgende passage "Bij het in leven zijnde van de verzekerde op de einddatum wordt voor wat betreft het Fortis ASR Solide mix een bedrag in euro's gegarandeerd. Dit bedrag is gelijk een de som van de voor dit deel van de verzekering overeengeu komen en betaalde termijn premies in de periode gelegen tussen de datum waarop voor het eerst in dit fonds is belegd en de einddatum "

Wil dit nu zeggen dat ik mijn inleg altijd krijg uitgekeerd ?

alvast bedankt voor het meedenken

SebasG

Re: Fortis waardije polis

Ongelezen bericht door SebasG »

@ Wolk 1

Zover ik weet van de Stad Rotterdam polissen (grote broer van Woudsend) is zolang je belgt in het Solide mixfonds er een garantie is, hou goed rekening met eventuele switschen naar andere beleggingsfondsen in de toekomst, want dan kan het zomaar zijn dat die garantie clausule komt te vervallen.

Of het een woekerpolis is??? Daar doe ik geen uitspraak over, er zijn verschillende stichtingne die je daarover kunnen informeren.

Wat betreft de kosten, de kosten voor de tussenpersoon zullen normaliter na het 10e jaar enorm dalen. Waardoor je rendement daarna gunstiger zal worden.

Bel je tussenpersoon desnoods om zekerheid te krijgen over de garantie in je polis.

Wolk1

Ongelezen bericht door Wolk1 »

@ Sebas G ,

Bedankt voor je reactie , ik zal het eens navragen bij de tussenpersoon over de garantie .

Ondertussen wil ik eigenlijk een stuitingsbrief sturen naar Fortis om verjaring te voorkomen . Ik heb het vermoeden dat het om een woekerpolis gaat maar zeker weten doe ik het niet , zitten er ook nadelen aan het versturen van een stuitingsbrief ? kom ik zo in een of andere juridische molen terecht .

Ik ben van nature een beetje huiverig voor dit soort dingen ..

groeten ,

Wolk1

peewee

Ongelezen bericht door peewee »

Wolk1

Je vraag is waar de tegenvallende poliswaarde AAN LIGT.

Welnu het ligt ZOWEL aan tegenvallende beleggingsresultaten als de verborgen kosten waarover je blijkbaar NU PAS wordt geinformeerd.

Een combinatie van TWEE factoren dus.

Voor je overige vraag is vooral de passage: DIT DEEL (.....) VAN DE PREMIES van belang. Het gaat dus slechts over het beleggingsdeel. Dit is het deel dat resteert van de premie na AFTREK van de kosten.

Hans1948

Ongelezen bericht door Hans1948 »

Is omtrent de kwestie van de gegarandeerde uitkering inmiddels al eens duidelijkheid gekomen ?
Ik betaal maandelijks € 383,70 gedurende 180 maanden.
Ik ga dus uit van een gegarandeerde uitkering van € 69.066,00.
In 2009 heb ik hier een aantal e-mails aan moeten spenderen alvorens een van de mederwerkers per mail bevestigde dat dit inderdaad het geval is.
In verband met het oversluiten van de hypotheek wil de bank nu een schriftelijke verklaring van ASR omtrent dit garantie-kapitaal.
De ellende begint echter weer van voor af aan, er wordt gewoon keihard ontkend dat er sprake is van een gegarandeerde uitkering.

Je kan boos worden wat je wil, echter je blijft tegen domme muren aanlopen.

ad

Ongelezen bericht door ad »

Ik ga dus uit van een gegarandeerde uitkering van € 69.066,00.
Staat die garantie met het bedrag in de Polis of in de polisvoorwaarden vermeld?

Hans1948

Ongelezen bericht door Hans1948 »

Neen, dat is juist het punt.
In de polis staat het vermeld zoals Wolk1 het in zijn 1e mail aangeeft: "Bij het in leven zijn van de verzekerde op de einddatum wordt voor wat betreft het SR Mix Fonds een bedrag in guldens gegarandeerd " enz enz

Peewee zegt in een latere mail dat de premie dus eerst verlaagd wordt met de diverse door de maatscgappij gemaakte kosten.
Dit kan volgens mij niet waar zijn, vandaar mijn vraag.
Wellicht is er iemand die de einddatum van zijn/haar polis al bereikt heeft en te maken heeft gehad met de gegarandeerde uitkering.

Gesloten