LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] TNT: Doos onbeschadigd, inhoud wel beschadigd.

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
edgnoj

TNT: Doos onbeschadigd, inhoud wel beschadigd.

Ongelezen bericht door edgnoj »

Ik heb het volgende probleem:

Via marktplaats heb ik als particulier een setje tweedehands luidsprekers verkocht. Voor verzending heb ik er foto's van gemaakt en vervolgens zeer goed verpakt in een grote doos, met veel bubblefolie en ander dempend materiaal. Ook de ontvanger heeft aangegeven dat de speakers zeer goed verpakt waren.

Boven op de doos twee stickers geplakt met de tekst ZWAAR + BREEKBAAR. Daarnaast nog een extra dubbelgevouwen papier erop geplakt met daarop in koeieletters dat het pakket 20 kg weegt. Toen het pakket bij mij thuis werd opgehaald door TNT was de eerste handeling van de chauffeur het plakken van het verzendetiket over mijn waarschuwingsformulier, waardoor dit onleesbaar geworden was. (hier is een foto van gemaakt door de ontvanger van het pakket)

Het pakket bereikte in optisch prima staat de koper, de doos is helemaal onbeschadigd aan de buitenzijde. Toen de ontvanger de doos uitpakte bleek dat van één van beide luidsprekers de speaker was losgebroken. Dit moet met heel veel geweld gebeurd zijn.

Nu ben ik bang dat TNT haar aansprakelijkheid zal ontduiken, omdat de doos onbeschadigd is gebleven. Mijn vraag is nu waar de verantwoordelijkheid van de beschadiging dan ligt? Ik heb de speakers onbeschadigd verzonden en de koper geeft aan dat de speaker beschadigd is afgeleverd. Wie zegt mij dat de ontvanger de speaker niet zelf heeft beschadigd of heeft laten vallen bijvoorbeeld tijdens het uitpakken?

Kortom, wat nu te doen?

bussiness

Re: TNT: Doos onbeschadigd, inhoud wel beschadigd.

Ongelezen bericht door bussiness »

De doos is niet beschadigd dus kan je TNT niks verwijten.
Als de schade is zoals jij zegt dan had de doos beschadigd moeten zijn.

Als jij foto's hebt en niet liegt dat ze goed waren liegt de ontvanger gewoonweg en dat komt vaker voor bij MP.
Nu ben ik bang dat TNT haar aansprakelijkheid zal ontduiken, omdat de doos onbeschadigd is gebleven. Mijn vraag is nu waar de verantwoordelijkheid van de beschadiging dan ligt? Ik heb de speakers onbeschadigd verzonden en de koper geeft aan dat de speaker beschadigd is afgeleverd. Wie zegt mij dat de ontvanger de speaker niet zelf heeft beschadigd of heeft laten vallen bijvoorbeeld tijdens het uitpakken?

Kortom, wat nu te doen?

edgnoj

Ik heb wel een foto ontvangen met de beschadigde speaker. Dat de speaker beschadigd is klopt dus wel. De vraag is alleen hoe en door wie?

Zou het bij zo'n zware doos niet kunnen dat bij een val de doos zelf onbeschadigd blijft, maar dat de constructie van de speaker zelf onvoldoende sterk is?

bussiness

Ongelezen bericht door bussiness »

De doos is lichter dan de boxen dus als ie gevallen zou zijn wat mogelijk is dan moet je dat meteen aan de doos zelf zien.

Als jij niet liegt heeft de ontvanger hem zelf gesloopt en claimt nu geld terug.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je kunt de koper een brief sturen met de mededeling dat hierover aan het overleggen bent met TNT. Als ze positief antwoorden kun je schade vergoeden, als ze negatief antwoorden stuur je een briefje waarin je betwist dat de koper het product defect heeft ontvangen. Nu het gaat om een verkoper tussen twee consumenten, geld namelijk dat het aan de consument is om te bewijzen dat hij het product defect heeft ontvangen.

br52

Ongelezen bericht door br52 »

Als ik het goed lees is de zending opgehaald door TNT, en dus heb je gebruik gemaakt van tntparcy.nl. Waar de schade ook is ontstaan, ik raad je in ieder geval aan om binnen 7 dagen na aflevering van het pakket melding van de schade te hebben gemaakt bij de vervoerder, in dit geval TNT. Laat hen dan maar verder bekijken wat ze met de schade doen, er zit immers wel een aansprakelijkheid (lees: verzekering) op de zending. Zo lang jij alles er aan gedaan hebt om schade te voorkomen (deugdelijke verpakking, geen mogelijkheid tot schuiven e.d.) zou dit geen reden kunnen zijn tot het ontduiken van aansprakelijkheid door de vervoerder.

kaarsje69

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Denk nou even heel logische na, hier zijn twee opties in het spel, jij verkoopt je boxen en ze zijn onbeschadigd, of je ze waren het toch bij verzending.
Das 1 optie!

Doos komt onbeschadigd aan, was zeer goed verpakt volgens ontvanger en daarna claimt hij schade? Een doos is de eerste die sneuvelt, moet dan toch iets aan te zien zijn. Helemaal met gewicht wat jij erbij vermeld! Optie twee, de ontvanger liegt!
En wil zijn geld terug zien en zet daarna de box weer in elkaar!

edgnoj

alfatrion schreef:Je kunt de koper een brief sturen met de mededeling dat hierover aan het overleggen bent met TNT. Als ze positief antwoorden kun je schade vergoeden, als ze negatief antwoorden stuur je een briefje waarin je betwist dat de koper het product defect heeft ontvangen. Nu het gaat om een verkoper tussen twee consumenten, geld namelijk dat het aan de consument is om te bewijzen dat hij het product defect heeft ontvangen.

Ik heb de klantenservice van TNT gisteren gebeld en zij vertelden dat de ontvanger de klacht moet indienen. Vervolgens neemt TNT dan contact op met de verzender. Inderdaad eerst maar even afwachten waar daar uitkomt.

Voor mij is dit een vreemde ervaring, want ik heb zoiets nog niet eerder bij de hand gehad, terwijl ik toch zeker wel 100 dingen heb verkocht via Marktplaats.

Toch is dit behoorlijk onbevredigend, zeker als beide partijen eerlijk zijn geweest en de speaker toch tijdens het transport beschadigd is geraakt. Wat je nu natuurlijk krijgt is dat beide partijen elkaar gaan beschuldigen en er een "welles-nietesspelletje" van gaan maken. Nou ja, ik loop vooruit op de dingen en dat kan ik denk ik beter even niet doen. Eerst het onderzoek maar even afwachten.

Gizmo©

Ongelezen bericht door Gizmo© »

Voorlopig afwachten. Denk dat de kopende partij je een oor probeert aan te naaien, tenzij je zelf liegt.

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

De vraag is alleen hoe en door wie?
Daarom is de titel van het topic wel misleidend, omdat daar de indruk wordt gewekt, dat de schuld bij TNT ligt. Ik heb dit zelf ook wel eens gehad, nadat ik iets verstuurd had. Ook ik wist, dat alles nog in orde was bij het verzenden. Wat er onderweg mee gebeurt was, weet ik niet. De koper neemt bewust een risico door goederen te laten opsturen i.p.v. af te halen.
Als het 'onderzoek' van TNT niets oplevert, zou ik aan de ontvanger vragen om het geheel goed verpakt (!) terug sturen op zijn kosten en na ontvangst kun je dan aanbieden om het geld terug te storten. Dit heb ik ook 2 maal gedaan en raad eens: nooit meer iets van gehoord :mrgreen:

edgnoj

Het is wel zo netjes om de afloop van deze zaak nog even te vermelden:

Ondanks dat de doos uiterlijk onbeschadigd was heeft TNT toch haar aansprakelijkheid erkend. De defecte speaker is volledig vergoed, zijnde 175 euro.

Wat waarschijnlijk gescheeld heeft is dat ik zelf ook foto's heb gemaakt van de speakers, inclusief hun serienummers. Hoe de afhandeling door TNT precies verlopen is weet ik niet, want de claim is door de koper ingediend. Van TNT heb ik verder niets meer vernomen.

Verzekerd verzenden via TNT heeft dus duidelijk wel z'n nut bewezen. Het maken van foto's voor verzending mogelijk dus ook.

Gesloten