LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Digitenne helemaal niet zo digitaal..........

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
Ronvand

Digitenne helemaal niet zo digitaal..........

Ongelezen bericht door Ronvand »

Hallo, ik heb Digitenne vam KPN.
Volgens KPN is digitenne basispakket dé goedkoopste (8,50 Euro) manier voor digitale tv.
Maar volgens de zelfde KPN site, moet je dan weer Interactief TV van hun nemen.
Is dit niet erg misleidend? Ik bedoel ik schaf Digitenne aan zodat ik digitaal kan kijken, heb zelfs een HDTV aangeschaft.
Ook blijkt dat via scart, en die zit er alleen op als aansluiting, niet digitaal signaal kan worden verstuurd naar tv.
Iemand ook deze ervaring?

Ron

Dirkie

Re: Digitenne helemaal niet zo digitaal..........

Ongelezen bericht door Dirkie »

Ook blijkt dat via scart, en die zit er alleen op als aansluiting, niet digitaal signaal kan worden verstuurd naar tv.
Iemand ook deze ervaring?
Iedereen die een scart aansluiting gebruikt, zal deze ervaring hebben. Scart werkt volledig analoog. Om digitaal te ontvangen heb je een decoder nodig. En dat is het kasjte van KPN Digitenne.
Om digitaal (HD) te kunnen kijken moet je de ontvanger digitaal (bv. via HDMI) aansluiten.
Technisch gezien heeft de KPN helaas gelijk, je maakt gebruik van een digitale ontvanger.

Ronvand

Ongelezen bericht door Ronvand »

Dus ik ontvang wel digitaal met de digitenne ontvanger, maar kan er verder niks mee? jammer.
Bedankt voot reactie

Ron

Rolandroland

Ongelezen bericht door Rolandroland »

de signalen van Digitenne hebben een beperkte bandbreedte, het gaat via de ether en er zijn beperkt aantal kanalen beschikbaar. Er is wel een opvolger voor Digitenne maar dat zou betekenen dat alle ontvangers vervangen moeten worden. Nederland heeft te snel gekozen voor deze (verouderde) systeem. De NPO (Publieke Omroep) moest en zou digitaal uitgezonden worden en dat moest zo snel mogelijk met alle gevolgen van dien.

tiptoo

Ongelezen bericht door tiptoo »

Rolandroland schreef:de signalen van Digitenne hebben een beperkte bandbreedte, het gaat via de ether en er zijn beperkt aantal kanalen beschikbaar.

geen idee wat jij bedoelt rolandroland, ik heb digitenne van kpn en 23 zenders dus hoezo een beperkt aantal kanalen?

JelleD

Ongelezen bericht door JelleD »

tiptoo schreef:
Rolandroland schreef:de signalen van Digitenne hebben een beperkte bandbreedte, het gaat via de ether en er zijn beperkt aantal kanalen beschikbaar.

geen idee wat jij bedoelt rolandroland, ik heb digitenne van kpn en 23 zenders dus hoezo een beperkt aantal kanalen?
Ter vergelijking bij bijvoorbeeld UPC (kabel) kun je 134 zenders ontvangen en dat ook nog eens in een hogere resolutie.

Digitenne is wel degelijk digitaal, echter is het een signaal wat via de ether verstuurd wordt. Er zijn dus zendmasten, het signaal daarvan moet je oppikken en dat signaal wordt dan door je digitenne kastje (of TV met digitale decoder) omgezet naar beeld en geluid. Dit is allemaal net zo digitaal als het internet wat je op je mobiele telefoon kunt ontvangen en het heeft ook dezelfde beperkingen. Omdat het door de lucht heen moet is de bandbreedte kleiner dan bij een kabel verbinding (kabel gaat van punt naar punt en is geisoleerd) en de storingsgevoeligheid groter. Hierdoor is het digitale signaal van digitenne van lagere kwaliteit dan digitale tv via de kabel en soms ook lager dan analoge tv via de kabel.

Meer info:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Digitenne
http://nl.wikipedia.org/wiki/DVB-T

tiptoo

ik had hiervoor kabel van UPC , maar zou niet weten wat ik met 134 zenders moet ken er maar naar 1 kijken, is voldoende , verschil in beeldkwaliteit zie ik niet.

hpb

Ongelezen bericht door hpb »

het digitale bij Digitenne betreft de overdracht van het tv-signaal van de zendmast naar de antenne die bij je thuis staat (DVB-T, Digital Video Broadcasting-Terrestrial, ofwel digitaal videosignaal via de ether). In de digitenne-ontvanger wordt dit signaal omgevormd tot een RGB-signaal dat geschikt is voor je televisie. En dat signaal wordt via een scart-kabel naar de tv overgebracht. Dus nee, full-HD tv met surroundgeluid is Digitenne beslist niet. Mijn ervaring (heb al 6 jaar Digitenne) is wel dat de beeldkwaliteit beter is dan de analoge kabel (nooit ruis, heel af en toe een paar blokjes). Geluid is 'slechts' stereo, maar goede kwaliteit. Er zijn ca. 25 zenders te ontvangen en dat is voor mij meer dan genoeg.

Rolandroland

Op oudere TVs zie je de slechtere kwaliteit niet bijvoorbeeld dat een voetbal heel snel van links naar rechts gaat. Maar op HD-TV's, lcd, led en plasma schermen zie je wel dat het beeld wat geblokt overkomt. Als je schotel, digitenne en kabel naast elkaar live zou zien kun je de kwaliteitsverschil merken.

tiptoo

ik heb lcd tv en geen blokjes dus valt reuze mee :mrgreen:

Rolandroland

Als je voetbal kijkt en de bal vliegt snel heen en weer zie je een spoor vorming. Het beeld is onduidelijker als je goed ziet. Maar er zijn inderdaad mensen die dit kwaliteitsverschil niet opmerken.

tiptoo

Rolandroland schreef:dit kwaliteitsverschil niet opmerken.

of jij ziet dingen die er niet zijn :mrgreen:

kooskoekedoos

Ongelezen bericht door kooskoekedoos »

Er is wel degelijk een kwaliteitsverschil. Alleen ga je dat idd pas zien bij de grotere en betere (Full HD, HD ready?) schermen.

Daarnaast speelt de kijkafstand tot het scherm ook een rol. En het is maar net hoe kieskeurig je bent.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Tot 66 cm perfect beeld.
Tot 81 cm redelijk als je meer dan 2½ afstand houd.

Bij grotere niet doen tenzij je erg slechte ogen hebt en de pixels toch niet goed kunt zien!

Gesloten