LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wie kan mij adviseren wat te doen???

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
mdejong
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 dec 2003 16:27

Wie kan mij adviseren wat te doen???

Ongelezen bericht door mdejong »

Beste forumleden,

Ik heb in januari 2001 een Winstverdriedubbelaar afgesloten. Ik was pas begonnen met werken en wilde geld sparen. De folder van de Winstverdriedubbelaar bracht het product dusdanig positief dat ik daarop inging. Ik had gekozen voor een maandelijkse inleg van 250 gulden. Ik dacht dat met mijn inleg belegd zou worden en dat ik maximaal mijn inleg kwijt zou kunnen raken. Dat vond ik acceptabel. Echter na verloop van tijd kreeg ik via de media te horen, dat ik met geleend geld aan het beleggen was en dat ik een behoorlijke restschuld zou krijgen door de dalende beurs. Hier ben ik erg van geschrokken en ben ernstig bezorgd. Als ik dit duidelijk in de folder had kunnen lezen, had ik zo’n risicovolle overeenkomst nooit aangegaan. Via de krant had ik gelezen dat stichting Leaseverlies de belangen van gedupeerden behartigt. Ik heb mij hierbij aangesloten. Ik heb er vertrouwen in dat zij hun uiterste best doen om de rechtszaak te winnen, echter qua advisering meldt Leaseverlies relatief weinig. Graag zou ik jullie advies over het volgende willen.

Onlangs heb ik een brief van Dexia ontvangen, met het bericht dat in januari 2004 de overeenkomst afloopt. Zij hebben een tussentijdse berekening toegevoegd waarin staat beschreven dat ik ca. 10.000 euro moet betalen aan restschuld. Dit is een ontzettend groot bedrag. Ik heb niet zo’n groot bedrag. Tevens wil ik het niet betalen, omdat ik mij belazerd voel. In de brief van Dexia wordt gemeld dat ik voor 15 december 2003 mijn keuze kenbaar moet maken, hoe ik de overeenkomst wil beëindigen. Verkopen, overnemen of verlengen. Op advies van Leaseverlies wil ik in ieder geval niet verlengen, omdat ik mijn rechten wil behouden. Kunt u mij vertellen wat ik met deze brief moet doen? Op de site van Leaseverlies staat beschreven dat ik, als ik betaal, onder protest en onder voorbehoud dien te betalen en dit op het formulier van Dexia dien aan te geven. Maar op het keuzeformulier van Dexia staat: “Uw keuzemogelijkheden zijn beperkt tot hetgeen op dit formulier is voorgedrukt. Andere dan gevraagde toevoegingen aan de voorgedrukte tekst, van welke aard dan ook, kunnen niet worden verwerkt en worden uitdrukkelijk niet geaccepteerd. Dexia zal te allen tijde de gemaakte keuze als onvoorwaardelijk beschouwen.”

Dien ik op dit formulier te reageren? Of moet ik wachten tot de eindafrekening? Heeft u een voorbeeldbrief ten aanzien van dat ik niet wil betalen totdat de rechter uitspraak heeft gedaan ten aanzien van rechtszaak tussen Leaseverlies en Dexia? Ik heb op het forum geen duidelijke voorbeeldbrief kunnen vinden (alleen wel voor Egalease). Geven jullie bij het betalen van de maandelijkse inleg ook aan dat dit onder protest gaat? Ik betaal met automatische incasso en weet niet hoe ik onder protest dan moet betalen.

Wellicht ter overvloede, ben ik erg boos over de correspondentie van Dexia. In de reclamefolder wordt niks gerept over restschuld, risico’s en beleggen met geleend geld. Wanneer we een overeenkomst hebben afgesloten en moeten gaan betalen, dan komen pas deze termen wel op tafel. Vind ik veel te laat geweest, want als ik deze termen in de reclamefolder had gelezen, had ik deze slechte overeenkomst nooit aangegaan. Ik voel me zwaar belazerd. Dit was mijn eerste ervaring met aandelen. Na deze ervaring hoef ik geen aandelen meer te zien.

Ik wil jullie alvast bedanken voor jullie hulp. Ik wil erg graag weten wat ik moet doen, want ik wil Dexia niet betalen.

Met vriendelijke groet,

M. de Jong

JH
Berichten: 2919
Lid geworden op: 30 aug 2003 14:37

Re: Wie kan mij adviseren wat te doen???

Ongelezen bericht door JH »

Als je restschuld intypt via de optie zoeken kom je voldoende informatie tegen om je besluit te nemen. De keus zul je zelf moeten maken. Of kijk eens bij belangrijke links en topics van agnes vermeld boven aan dit forum ! Gewoon even de moeite nemen om te zoeken, dat hebben we allemaal moeten doen. Sterkte !

aert0001
Berichten: 2173
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:00

Re: Wie kan mij adviseren wat te doen???

Ongelezen bericht door aert0001 »

Beste M. de Jong,

Daar sta je dan, beteuterd en bedot!
Vrees niet hoor, duizenden zijn al tot dezelfde ontstellende conclusie gekomen,
Beetgenomen door de bank, een bestolen idioot rotgevoel, wat nu? Wel je zegt het zelf, “Dit is een ontzettend groot bedrag. Ik heb niet zo’n groot bedrag. Tevens wil ik het niet betalen, omdat ik mij belazerd voel”.En triest genoeg is daar dan ook alles mee gezegd, je kunt het niet betalen en je wilt dit ook niet.

De brief die je zoekt kun je zelf samenstellen uit voorbeeld brieven onder de zoek functie, er staat vast wel iets bij.

Reken er alvast wel op dat je door deze bank enorm belaagd gaat worden, dreigementen en incasso bureau’s, je gaat ze allemaal leren kennen, blijf sterk, je hebt natuurlijk geen keus, want je kunt immers niet betalen, wie zou dat overigens wel zomaar kunnen?

Beste M. de Jong je behoort nu tot het leger van de gedupeerde, de ongeletterde de dommeriken, je bent belazert door de bank, hoeksteen van vertrouwen.
Andere mensen zullen zeggen “eigen schuld dikke bult, of moest je maar niet zo hebzuchtig zijn, de eurotekentjes stonden in je ogen”.


Ga jezelf alvast een beetje oriënteren v.w.b. juridische bijstand, je zult zien dat alles er dan een stuk makkelijker op word, zo nu en dan kun je er samen om lachen, wel met tranen, maar toch humor.

Het allerbeste wat je kunt doen is samen met een advocaat de brief opstellen,
Maar dat vind je waarschijnlijk nog te voorbarig?
Voor dit moment is het van belang voor je eigen rust om op je gemak eens alles op dit forum te gaan bekijken, er staat zoveel op, je komt er vast wel uit.

Mocht je toch wat dieper op de zaak in willen gaan en eventjes een hart onder de riem nodig hebben? Druk dan op het envelopje bij mijn naam, dan gaan we er lustig op los corresponderen.

Sterkte Ton

jome
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 aug 2003 11:23

Re: Wie kan mij adviseren wat te doen???

Ongelezen bericht door jome »

Je moet die brief met keuzemogelijkheid niet zo terugsturen. Gewoon zelf een brief samenstellen waarin je duidelijk maakt niet akoord te gaan met deze mogelijkheden. Overigens moet je wel een bevestiging van je bezwaren van dexia proberen te verkrijgen. Laat ze eerst maar een antwoord geven op een brief waarin je je gevoelens en protest duidelijk onder woorden brengt. Blijf met hen corresponderen zodat ze veel werk met je hebben en probeer uitstel van betaling te krijgen. Er is de afgelopen maanden steeds meer duidelijk geworden dat DEXIA op een aantal terreinen de plank heeft misgeslagen. In februari komt het advies van de comm.Oosting. Misschien kun je het tot dan toe rekken.
Groeten en succes. Een zelfde schuitje.

abc
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 okt 2003 21:48

Re: Wie kan mij adviseren wat te doen???

Ongelezen bericht door abc »

Meneer Aaert bent u een geestelijke ?

margreet_braat
Berichten: 141
Lid geworden op: 16 jul 2003 09:17

Re: Wie kan mij adviseren wat te doen???

Ongelezen bericht door margreet_braat »

verwijderd
Laatst gewijzigd door margreet_braat op 28 mar 2004 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Toos van der Heuvel
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 nov 2003 14:50

Re: Wie kan mij adviseren wat te doen???

Ongelezen bericht door Toos van der Heuvel »

M. de Jong,

Die deurwaarder loopt heus niet zo'n vaart,
vraag dat maar aan meneer Aert.

Raak niet in paniek en leg het probleem bij Magreet Braat,
zij staat altijd klaar met goede raad.

mdejong
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 dec 2003 16:27

Re: Wie kan mij adviseren wat te doen???

Ongelezen bericht door mdejong »

Beste Magreet,

Ik lees net dat ik het beste bij u (of mag ik jij zeggen?) mijn vragen kon stellen. Hierbij de vragen:

Dien ik te reageren op het keuzeformulier?
Zo ja, is er een voorbeeldbrief welke ik daarbij kan toevoegen?

Ik heb namelijk het forum doorzocht en zie veel voorbeeldbrieven over Egalease. Maar ik ben alleen aangesloten bij Leaseverlies.

Graag ontvang ik uw reactie.

Bedankt,
M. de Jong

margreet_braat
Berichten: 141
Lid geworden op: 16 jul 2003 09:17

Re: Wie kan mij adviseren wat te doen???

Ongelezen bericht door margreet_braat »

verwijderd
Laatst gewijzigd door margreet_braat op 28 mar 2004 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Albert
Berichten: 1164
Lid geworden op: 02 jul 2003 20:45

Re: Wie kan mij adviseren wat te doen???

Ongelezen bericht door Albert »

Heel goed Margreet. Mooi verwoord.

Groetjes,

Albert.

margreet_braat
Berichten: 141
Lid geworden op: 16 jul 2003 09:17

Re: Wie kan mij adviseren wat te doen???

Ongelezen bericht door margreet_braat »

verwijderd
Laatst gewijzigd door margreet_braat op 28 mar 2004 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.

willems

Re: Wie kan mij adviseren wat te doen???

Ongelezen bericht door willems »

Beste Mijnheer Dejong,
Indien je iets van je geld terug wil zien via de rechter zijn er drie mogelijkheden:
1. Hopen dat Stichting Leaseverlies met een oplossing komt voor alle leden (zeer onwaarschijnlijk)
2. Gegevens scharrelen op dit forum en een eigen uitweg zoeken, hetgeen tenslotte geen oplossing is, maar wel veel zeker en onzekerheden.
3 Hoe dan ook, indien je wat van jouw geld terug wil zien ben je, tenslotte aangewezen op een advocaat.
Begin nu al in die richting iemand te vinden die je wilt helpen, schrijft gewoon een paar brieven en kijken wie je vertrouwt en probeer overeen te komen, zij het voor een deal met de advocaat, zij het voor een schikking zij het voor een procedure, waarbij je kans heb iets van je geld terug te zien.
Alle andere mogelijkheden, staat Dexia op de loer om je keel dicht te knijpen en je rechten af te pakken!

Verder rustig blijven, indien Dexia belt, vraag om schriftelijk benaderd te worden en niets maar dan ook niets telefonisch.
Veel succes!

aert0001
Berichten: 2173
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:00

Re: Wie kan mij adviseren wat te doen???

Ongelezen bericht door aert0001 »

Beste ABC, een geestelijke? Je bedoelt waarschijnlijk een paterke, pastoor of dominee, misschien ook wel een non?

Neen, niets van dat alles, hoewel ik je vraag toch zie als een groot compliment.
Het is waarschijnlijk niet zo bedoelt, voor mij is het vleiend, dank je.

Wie of wat ik ben dat is op het forum al meerdere malen ter sprake gekomen, kan hier ook onmogelijk over bezig blijven.
Mijn personage is niet anoniem, wie/wat ik ben is bij ieder bekend, er is niets of niemand waar ik me voor hoef te anonimiseren, alle vragen die je aan me stelt, persoonlijk of via het forum zal ik proberen zo goed en menselijk mogelijk te beantwoorden, mijn E-mail adres is ook gewoon mijn eigen E-mail adres, geen geheimen, geen schaamte, geen angst.

Medemenselijkheid is een mooi goed dat eigenlijk een beetje meer aandacht verdient. Zou U en mijn leven een stuk leefbaarder maken.

Mocht je verder nog vragen hebben, stel ze gerust, doei, Ton

P.S. ben niet eens meneer, maar gewoon Ton; Meneer Aert is m'n vader

Albert
Berichten: 1164
Lid geworden op: 02 jul 2003 20:45

Re: Wie kan mij adviseren wat te doen???

Ongelezen bericht door Albert »

Hoi Ton,

Dus toch een Aertje naar je Vaertje.

Welterusten. :wink:

Albert.

dejongh1
Berichten: 589
Lid geworden op: 18 okt 2003 13:23

Re: Wie kan mij adviseren wat te doen???

Ongelezen bericht door dejongh1 »

Voor dat je iets tekent,vraag de bank naar de beursafschriften.Je
wil er natuurlijk zeker van zijn dat deze aandelen ook werkelijk door
de bank zijn aangekocht.

Carla Hedel
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 okt 2003 00:58

Re: Wie kan mij adviseren wat te doen???

Ongelezen bericht door Carla Hedel »

Beste M. de Jong,

Ook ik dacht alleen mijn inleg van fl 8100.00 kwijt te kunnen raken.
Dat geld betaalde ik uit de erfenis van mijn in 2000 overleden moeder. Op dat moment was ik werkloos en hoopte over 3 jaar (nu dus) wat ruimer in mijn geld te zitten.
Ik heb heel lang zitten dubben over wat ik nu aan het einde moest doen.
Ik ben wel aangesloten bij LV, maar ik had begrepen dat je toch zelf een advocaat moest nemen en procederen met het risico dat je verliest en nog meer zou moeten betalen.
Ik heb nu een betalingsregeling met Dexia. In 100 termijnen van
€ 143.00 los ik mijn schuld af.
Het is wel heel veel geld, maar ik kan het nu achter mij laten.
Ik wens je heel veel sterkte met het maken van jouw keus.

Groetjes Carla

Ben
Berichten: 46
Lid geworden op: 24 sep 2003 23:44

Re: Wie kan mij adviseren wat te doen???

Ongelezen bericht door Ben »

Beste M.de Jong,

Advies geven kan ik niet, wel aangeven wat ik gedaan heb. Hierbij gebruik makend van eerdere reacties van Sara Etty e.a.

Onderstaand de brief die ik gebruikt heb:

Op XX XXX 2003 ontving ik uw schrijven d.d. XXX XXX 2003. In dit schrijven refereert u aan de aflopende overeenkomst Winstverdriedubbelaar met contractnummer XXXX. Echter deze overeenkomst is eerder nietig verklaard en bestaat dan ook niet. Dit is hieronder toegelicht.

De op XX XXXX 2000 tussen mij en bank Labouchere NV, handelende onder de naam Legio, een zogenaamde Winstverdriedubbelaar-overeenkomst tot stand gekomen gekoppeld aan het lease-overeenkomst nummer XXXX met een inleg van € XXXX. Naar mij later bleek betrof het hier om een geldlening voor een financieel product waaraan aanzienlijk beleggingsrisico’s zijn verbonden.

Bij het totstandkomen van deze overeenkomst zijn door of namens Legio geen inlichtingen ingewonnen over de financiële positie van mij of over mijn ervaring met beleggen en mijn eventuele beleggingsdoelstellingen. Er is op geen enkele wijze geïnformeerd of mijn financiële positie het afsluiten van een overeenkomst waaraan voornoemde risico’s zijn verbonden wel toelaat.

Bij het aangaan van een persoonlijke lening bijvoorbeeld, wordt daarentegen door de financiële instelling uitgebreid navraag gedaan naar de (financiële) positie van de aanvrager. Onderliggende bescheiden dienen overlegd en gecontroleerd te worden. Door Legio heeft een dergelijke controle niet plaats gevonden, hoewel dit gezien de aanmerkelijke risico’s die aan het product zijn verbonden, wel voor de hand had gelegen. Ook de in uw schrijven van XXXXX gestelde toets bij het Bureau Krediet Registratie heeft niet plaatsgevonden of heeft u niet doen besluiten tot een extra toetsing naar mijn inkomenspositie en beleggingservaring.

Uit de gegeven informatie heb ik niet kunnen of moeten begrijpen dat ik met geleend geld ging beleggen. Ook is deze informatie het woord ‘verlies’ bewust niet genoemd en bovendien is er een negatieve prognose niet of nauwelijks genoemd.

Ik ben bovendien niet (voldoende) ingelicht over (en gewaarschuwd voor) de bijzondere risico’s die aan deze overeenkomst zijn verbonden. Na het sluiten van de overeenkomst heb ik de toepasselijke algemene voorwaarden ontvangen. Een financiële bijsluiter of productwijzer heb ik nimmer ontvangen.

Legio heeft derhalve niet aan haar zorgplicht jegens (potentiële) cliënten voldaan.

Primair herhaal ik de eerder ingeroepen nietigheid van deze overeenkomst op grond van artikel 6:228 BW. Bij totstandkoming van de overeenkomst heb ik gedwaald. Subsidiair herhaal ik de ontbinding van deze overeenkomst op grond van de hierboven toerekenbare tekortkoming in de nakoming van deze overeenkomst.

Tevens is het hierboven genoemde overeenkomst ontbonden door mijn echtgenote middels haar aangetekende schrijven van XXXXXX.

Hierbij verzoek en voor zover nodig sommeer ik u binnen acht dagen na dagtekening van deze brief mij terug te betalen al hetgeen ik op grond van voornoemde overeenkomst aan Dexia Bank Nederland NV heb betaald, te vermeerderen met de wettelijke rente vanaf XXXXXX 2000 tot aan de dag der algehele voldoening. Indien ik bovengenoemd bedrag niet (tijdig) ontvang stel ik u voor zover nodig in gebreke en acht ik mij vrij de nodige rechtsmaatregelen tegen Dexia Bank Nederland NV te treffen.

Ik vertrouw er echter op dat het niet zover hoeft te komen. De betaling van voornoemd bedrag zie ik graag tegemoet.

Dit schrijven zend ik u toe zowel per aangetekende als per gewone post.

ONDER VOORBEHOUD VAN ALLE RECHTEN!

Hoogachtend,

cd
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 aug 2003 09:37

Re: Wie kan mij adviseren wat te doen???

Ongelezen bericht door cd »

beste margreet

Ik lees overal op het forum hoe het jou vergaat in de Dexia correspondie (lijdens)weg . Mijn situatie komt volgens mij volledig met die van jou overeen. In mijn geval begint de GGN fase. Net 1e GGN brief ontvangen en moet nu reageren of betalen.
Ik zou graag jou ervaring willen horen nadat je de GGN correspondentie bent gestart. Via dit forum of kan ik direct met je in contact komen Ik begin echt te twijfelen of ik niet alsnog onder protest zal betalen om er toch maar van af te zijn.

CD

Gesloten