LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] van WAO naar werk dan ontslag en dan ??

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
miriam42
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 jan 2010 21:37

van WAO naar werk dan ontslag en dan ??

Ongelezen bericht door miriam42 »

ik heb jaren een wao gehad nu ben ik weer 20 uur in de week gaan werken maar nu gaat het bedrijf waar ik werk wordt overgenomen en personeel wordt niet overgenomen wat nu val ik nu weer terug in mijn oude wao of wat gaat er dan gebeuren kan iemand mij dit vertellen of heeft iemand soort gelijk mee gemaakt ??????

witte angora
Berichten: 31027
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: van WAO naar werk dan ontslag en dan ??

Ongelezen bericht door witte angora »

Ligt er aan. Als je bent gaan werken kunnen je WAO-rechten 5 jaar nadat je bent gaan werken geldig blijven. Als tenminste blijkt dat het niet lukt. In jouw geval verlies je je uren echter niet doordat het niet meer gaat, maar doordat er geen werk meer is. Maar er kunnen zoveel dingen meespelen, WAO is in principe nog altijd maatwerk.

Je kunt het beste zo gauw mogelijk even contact opnemen met het UWV, zij kunnen je het beste vertellen hoe het zit. Ik meen dat er ook een brochure beschikbaar is, maar dat weet ik niet zeker.

miriam42
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 jan 2010 21:37

Re: van WAO naar werk dan ontslag en dan ??

Ongelezen bericht door miriam42 »

hallo

nee ik ben zelf weer gaan werken omdat ik dat graag wou niet omdat het moest

leftfoot
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 mar 2010 16:45

Re: van WAO naar werk dan ontslag en dan ??

Ongelezen bericht door leftfoot »

Dan moet je bij het UWV nagaan hoe het zit:

Indien je verdiensten worden gekort op je "oude" WAO-uitkering, dan herstelt de uitkering zich volledig.
Indien de WAO uitkering is ingetrokken, is het helaas de WW.

witte angora
Berichten: 31027
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: van WAO naar werk dan ontslag en dan ??

Ongelezen bericht door witte angora »

vogels schreef:
miriam42 schreef:hallo

nee ik ben zelf weer gaan werken omdat ik dat graag wou niet omdat het moest
Ik neem aan dat je dit aan het UWV hebt doorgegeven en dat daarna je a.o. percentage is verminderd? Je wordt natuurlijk niet ineens weer arbeidsongeschikt omdat je ontslag krijgt.
Dat iemand is gaan werken betekent niet per definitie dat het WAO-percentage is verminderd. Met kan ook gaan werken met behoud van het WAO-percentage, waarbij de uitkering deels gekort gaat worden.

WAO is gewoon zoveel mogelijk maatwerk, alleen de UWV kan precies aangeven wat er gaat gebeuren.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: van WAO naar werk dan ontslag en dan ??

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

stel dat je vroeger 40 uur werkte,dan krijg je nu nog 20 uur wao?
en 20 uur salaris?die uren gaan niet terug naar de wao,dat kan je vergeten,wel als je het bv een half jaar geleden had zien aankomen en dacht oh oh dan had je je ziek kunnen melden dat het niet meer ging en dan kon je wel de wao weer in...nu moet je een beroep doen voor die 20 uur op de ww....en dat gaat naar arbeidsverleden...arbeidsverleden geld ook wanneer je in de wao zit,maar alle regels zijn zo veranderd dat ik niet kan zeggen hoelang...hopelijk vind je heel snel wat anders....

ldv
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 mar 2009 10:30

Re: van WAO naar werk dan ontslag en dan ??

Ongelezen bericht door ldv »

Ik weet natuurlijk niet wat het CAO is, maar naar mijn mening mag iemand met een arbeidshandicap niet zomaar ontslagen worden.
Ik zou in ieder geval proberen financieel er wijzer van te worden.
Verder moet u advies indienen bij het UWV.
Mocht u toch onverhoopt ziek worden, dan lijkt mij, omdat
u in de oude regeling valt van de WAO, dus niet de WIA dat
u wel rechten heeft. Maar het uitgangspunt is dus dat u voor 45% gezond bent,
en dat u geen genoegen moet nemen met u ontslag.

burdy
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 feb 2011 20:28

Re: van WAO naar werk dan ontslag en dan ??

Ongelezen bericht door burdy »

waar je bij WW in samenloop met WAO op moet letten is dat je WW wordt berekend naar het loon waaruit je werkloos bent geworden en niet naar het WAO (vervolg) dagloon.

Mikewerkt
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jun 2011 13:40

Re: van WAO naar werk dan ontslag en dan ??

Ongelezen bericht door Mikewerkt »

[Reclame verwijderd door de Moderator]

Gesloten