LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onderbewindstelling

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
bushalte
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:42

Onderbewindstelling

Ongelezen bericht door bushalte »

Hallo allemaal,

ik heb een vraag over onderbewindstelling van mijn zus.

Zij heeft een curator en/of toegewezen gekregen vanwege schuldeisers en deurwaarders problemen (dus financiele probl)
Nu beldde zij mij op of ik een formulier wil ondetekenen voor akkoordverklaring.
Onze ouders hebben wij niet meer dus moest zij bij ons zijn.

Wat houdt dit eigenlijk in als ik (broer) de formulier onderteken.
Kan ik in de problemen komen kwa schuldeisers of is dit iets anders.

Kan ik in de toekomst lastig gevallen worden door deurwaarders?

dank jullie wel voor de reacties.

gr,

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Onderbewindstelling

Ongelezen bericht door marcel75 »

Zonder te weten wat voor formulier het is, ga ik er gemakshalve maar van uit dat het het verzoekschrift tot onderbewindstelling is waarin wordt verzocht jou tot bewindvoerder te benoemen. Als dat het geval is, is het een formulier met het merk van Justitie er op. Maar lees het formulier dus wel goed voordat je tekent. Het is namelijk heel gebruik een familielid tot bewindvoerder te benoemen.

Het zal niet zo zijn dat haar schuldeisers als jij bewindvoerder bent in eens met haar schulden opgezadeld zult worden. Wel zul je haar financien moeten controleren en zonodig bepaalde transacties terug zult moeten/kunnen draaien.

bushalte
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:42

Re: Onderbewindstelling

Ongelezen bericht door bushalte »

bedankt voor j reactie Marcel.


Er staat geen :?: logo justitie erop maar wel de naam van de bewindvoerder
en bovenaan de brief "Akkoordverklaring" met links in de hoek "de Rechtspraak"
En onderaan " in te vullen door de griffie, zaaknummer"
Het is namelijk heel gebruik een familielid tot bewindvoerder te benoemen.
Wat bedoel j hiermee?

Als ik ook nog haar financiën moet beheren denk ik hier laaaaaaaaaaang over na
Ik snap alleen niet waarom de bewindvoerder een handtekening nodig heeft van een familielid, zij zelf is meerderjarig.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Onderbewindstelling

Ongelezen bericht door marcel75 »

bushalte,
Sorry, dat embleem bedoelde ik ook. Ik heb die formulieren inmiddels te vaak gezien om niet meer precies te weten welke afbeeldingen er op staan.

Jij moet er mee instemmen dat je bewindvoerder wil worden. Je zus kan niet zomaar jou aanwijzen tot bewindvoerder tegen jouw zin. Denk er goed over na. Als jij het niet doet, dan kan het zijn dat er een professioneel bureau ingeschakeld moet worden en dat zal geld kosten.

Juist vanwege de kosten, maar ook uit vertrouwensoogpunt, wordt eerder/bij voorkeur een familielid (echtgenoot, kind, broer/zus) tot bewindvoerder benoemd dan een wildvreemde.

Het gaat hier dus niet om een bewindvoerder die een handtekening nodig heeft. Het gaat er om dat je zus jouw handtekening nodig heeft om een verzoekschrift in te kunnen dienen. In dat verzoekschrift verzoekt ze de rechter om haar onderbewind te stellen en jou tot bewindvoerder te benoemen.

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: Onderbewindstelling

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

ik ken uw zus niet dus ik kan en zal ook niet over haar oordelen. Maar voor u iets dergelijks ondertekend: let heel goed op.

Marcel heeft natuurlijk gelijk dat familie vaak uit vertrouwensoogpunt (en ook qua kosten) heel handig kan zijn. Maar dit soort dingen kunnen ook tot hele grote ruzie leiden. Ik wil daar wel een voorbeeld van geven:

Als u bewind voerder zou zijn en u beheert dus haar geld (en haar schulden) dan moet u ook met haar om de tafel gaan zitten en haar uitgaven bekijken. Als zij teveel geld uitgeeft zal u haar moeten inperken en zeggen "nee dat mag/kun je niet kopen, want je moet je schulden af betalen" Dat kan al ruzie veroorzaken maar er kan nog meer ruzie komen op het moment dat zij dan toch een aankoop doet en u gaat die terug draaien.
Ik zou hier echt goed over nadenken (ik bedoelde dus niet dat u het niet moet doen, want dat is aan u, en ook van uw situatie en relatie met haar afhankelijk) maar dit soort dingen gaan toch best vaak fout.

succes!

Trudy

bushalte
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:42

Re: Onderbewindstelling

Ongelezen bericht door bushalte »

dank jullie wel voor de slimme reacties!!!!

Ik had gister al het verhaal in gedachte van Trudy81.
Het hele feest gaat ook niet door omdat zij 1 lange uren vandaan woont.

ik denk dat haar bedoeling is om gewoon beheer te blijven over haar goed.


gr,

FHV
Berichten: 89
Lid geworden op: 22 feb 2008 18:37

Re: Onderbewindstelling

Ongelezen bericht door FHV »

Volgens mij worden hier hele verkeerde adviesen gegeven.

Een akkoordverklaring is nodig bij beschermingsbewind, dit kan door de ouders en broers/zussen en/of kinderen getekend worden. Hierin geef je je akkoord voor de onderbewindstelling. Dit is uit bescherming van de onderbewind gestelde, zodat deze niet zomaar onder bewind wordt gesteld.

De bereidverklaring is de verklaring dat u bereid bent om bewindvoerder te worden.

Allemaal een beetje anders als hier beweert wordt. En al helemaal maar te zwijgen over het feit dat iemand een formulier te vaak ziet om te weten waar het logo staat :lol:

bushalte
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:42

Re: Onderbewindstelling

Ongelezen bericht door bushalte »

De bereidverklaring is de verklaring dat u bereid bent om bewindvoerder te worden
Als u bewind voerder zou zijn en u beheert dus haar geld (en haar schulden) dan moet u ook met haar om de tafel gaan zitten en haar uitgaven bekijken
Dus....... wat is het verschil tussen deze twee antwoordden?
Komt op het zelfde neer.

Wil je aub die smiley niet gebruiken, hij houd niet op met lachen>>>> :lol:

gr,

FHV
Berichten: 89
Lid geworden op: 22 feb 2008 18:37

Re: Onderbewindstelling

Ongelezen bericht door FHV »

bushalte schreef:
De bereidverklaring is de verklaring dat u bereid bent om bewindvoerder te worden
Als u bewind voerder zou zijn en u beheert dus haar geld (en haar schulden) dan moet u ook met haar om de tafel gaan zitten en haar uitgaven bekijken
Dus....... wat is het verschil tussen deze twee antwoordden?
Komt op het zelfde neer.

Wil je aub die smiley niet gebruiken, hij houd niet op met lachen>>>> :lol:

gr,
Het verschil tussen de bereidverklaring en de akkoordverklaring staat hier boven beschreven. U geeft aan een akkoordverklaring te hebben ontvangen.

bushalte
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:42

Re: Onderbewindstelling

Ongelezen bericht door bushalte »

dus een accoordverklaring geef ik accoord voor het onder bewind stellen en ben niet verantwoordelijk voor haar doen en laten?

en een bereidverklaring is dat ik bereid ben om haar schulden in de gaten te houden?

FHV
Berichten: 89
Lid geworden op: 22 feb 2008 18:37

Re: Onderbewindstelling

Ongelezen bericht door FHV »

Vwb de akkoordverklaring, klopt. Bereidverklaring is dat u de bewindvoering op zich neemt.

mich24
Berichten: 607
Lid geworden op: 15 dec 2009 11:32

Re: Onderbewindstelling

Ongelezen bericht door mich24 »

Klopt. Een onder bewindstelling zal meestal door biv Humanitas gedaan worden.
Ik moest destijds het ook ondertekenen voor mijn moeder dat ik akkoord ging met het onderbewindstelling van mijn moeder. Ik had zelfs een oproep om bij de rechtbank te komen om het mondeling toe te lichten,maar ik heb destijds een brief verzonden en dit was afdoende. De bewindstelling is meestal een voorbode voor de wnsp,heb ik me laten vertellen.

bushalte
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:42

Re: Onderbewindstelling

Ongelezen bericht door bushalte »

Wat doet een bewindvoerder precies?
Een bewindvoerder beheert het vermogen van degene die onder bewind staat. Dit kan het hele vermogen zijn, maar ook een gedeelte daarvan.
Het beheren houdt in dat de bewindvoerder de verantwoordelijkheid heeft over de financiële en de praktische kant van het vermogen. De bewindvoerder kan bijvoorbeeld een belastingaangifte doen, maar ook (bijzondere) bijstand, huurtoeslag of een persoonsgebonden budget (PGB) aanvragen.
Eén keer per jaar en aan het einde van het bewind moet de bewindvoerder tegenover de betrokkene rekening en verantwoording afleggen. Hij moet dan dus precies kunnen aantonen wat er allemaal door hem is geregeld en uitgegeven en met de bewijsstukken daarvan komen. Dit gebeurt in het bijzijn van de kantonrechter. Is de betrokkene niet in staat hierbij te zijn, dan legt de bewindvoerder verantwoording af aan de kantonrechter.

Degene die het bewind aanvraagt mag zelf aangeven wie als bewindvoerder op moet treden. Dit kan een persoon zijn maar ook een instelling. De Stichting Humanitas Inkomensbeheer bijvoorbeeld.
bron: http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=39637

huh......ik word toch verantwoordelijk voor uitgave. ik begrijp alleen niet waarom de curator dit niet doet.

FHV
Berichten: 89
Lid geworden op: 22 feb 2008 18:37

Re: Onderbewindstelling

Ongelezen bericht door FHV »

Bushalte, wat begrijp je nu precies niet? Wat voor verklaring heb je nu gekregen?

Het is niet alleen Humanitas die dit uitvoert. Kijk hier maar eens
http://www.bpbi.nl/

Marg89
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 okt 2011 15:38

Re: Onderbewindstelling

Ongelezen bericht door Marg89 »

Hallo bushalte,

Ik begrijp dat er al een tijd overheen is, maar ik wilde je graag laten weten dat wanneer jij de akkoordverklaring voor je familie tekent, dit niet betekend dat jij in welke zin dan ook een verantwoordelijkheid zult dragen voor de financien van haar.

De rechter ziet graag dat familie van degene die onder bewind of onder curatele wordt gesteld hier achter staat, vandaar dus dat jij een soort van ''akkoord'' geeft aan jou zus en de curator/bewindvoerder. Verder zul jij er niets mee van doen hebben. Ik ben zelf werkzaam bij een bewindvoerder in het oosten van het land en ben deze vraag vaker tegen gekomen. Succes ermee!

Gesloten