Het Pretium Mobiel abonnement ken ik niet. Er is altijd weer nieuws. Maar in het algemeen geldt dat je goed moet opletten bij het afsluiten van een abonnement voor wat dan ook. In de huidige Telecommunicatiewet en het Burgerlijk Wetboek is geregeld dat je voor maximaal 1 jaar aan een telefonieabonnement vastzit, als je akkoord bent gegaan met de voorwaarden (telefonisch verkoopgesprek, Welkomstbrief, overeenkomst of dergelijke). Als het eerste jaar om is dan heb je maximaal 1 maand opzegtermijn. Pretium of welke provider dan ook moet na de opzegging het abonnement en de incasso na 1 maand beëindigen.
Wil je bijvoorbeeld al 3 maanden na het begin al opzeggen, dan krijg je gezeur. Zoals bijvoorbeeld de rest van het jaar afbetalen. € 60,- administratiekosten is overigens lulkoek! Je moet hoogstens 1 jaar abonnement (af)betalen. Dat kan een bedrag in de € 200,- ordegrootte zijn voor de rest van het jaar als je na 1 week al opzegt, maar voor 1 maand na het verplichte eerste jaar hoogstens € 20,-. Opzeggen bij Pretium luistert nogal nauw. Je moet de juiste woorden gebruiken. Voorbeelden vind je in De Telefoongids onder "Situatie 4". Jouw aangetekende brief zal ongetwijfeld duidelijk genoeg zijn geweest, ook al is die wat anders geschreven.
Het is mogelijk dat je op zich niet er in bent geluisd met het abonnement wat je nu hebt. Dan zit je er voor 1 jaar aan vast. Als je er wel bent ingeluisd, dan vind je in de Telefoongids nog meer handige aanwijzingen. Als Pretium moeilijk doet over het beëindigen van het abonnement nadat het eerste jaar is uitgezeten, dan moet je De Telefoongids nader bestuderen
Groetjes,
MementoMori
