LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waterschapsbelasting BSR

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
sniksnik
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 apr 2009 17:32

Waterschapsbelasting BSR

Ongelezen bericht door sniksnik »

Van BSR (Belasting Samenwerking Rivierenland) uit Tiel ontving ik een aanslag van jawel € 2,84 , te betalen in 2 termijnen waarvoor keurig 2 acceptgirokaarten elk € 1,42 bijgesloten waren. Bij bestudering bleek dat deze aanslag betrekking had op een perceel dat niet mijn eigendom is en ook niet door mij in gebruikt is. Ik vraag me af waar we in Nederland me bezig zijn. Ps natuurlijk heb ik wel bezwaar ingediend.
Hebben meer personen deze ervaring ?

fransvd
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:19

Re: Waterschapsbelasting BSR

Ongelezen bericht door fransvd »

Het is gewoon een puinhoop bij de administratie van deze instantie.
Vorig jaar kreeg ik ten onrechte een aanmaning.
Ik heb het zgn. teweinig betaalde termijn betaald. Ik was op het moment, dat deze kwam met vakantie. Toen ik mijn administratie nakeek bleek, dat ik deze al lang betaald had. Ik heb toen wekenlang moeten vechten om deze 6 Euro terug te krijgen. Deze was nl. op het teruggestorte bedrag in mindering gebracht. Na een dreigement, dat ik deze op vrijdagmiddag met assistentie van de pers zou komen halen was het opeens gestort.
Wat schetst mijn verbazing. Ze hebben nog steeds niets geleerd. Ik kreeg dus op 22 mei weer een aanmaning over een niet betaalde termijn. Deze was al in april gedaan. Ik heb hier protest op aangetekend, maar een zwijgen in alle talen vanuit Tiel.

Gr. Frans

DavidVerh
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jun 2010 12:19

Re: Waterschapsbelasting BSR

Ongelezen bericht door DavidVerh »

Ook ik heb problemen met deze organisatie. Al 3 jaar lang hetzelfde probleem zelfs! Ik woon boven een bedrijfspand op een verdieping met woonbestemming.
Vervolgens word ik aangeslagen voor het gehele pand! Na over en weer te communiceren met vier verschillende personen, is er besloten mij te belasten als aparte woning terwijl alle aansluitingen in het pand dezelfde zijn (woongedeelte heeft geen aparte aansluitingen op riool e.d.). Wat mij bovendien frustreert, is dat er geen tarieven voor de verschillende belastingen worden gespecificeerd (niet op de website van de BSR http://www.bsr.nl laat staan op de aanslag). Hoe valt er nou te controleren wat een inwoner moet betalen??!! Ik heb geen goed woord over voor de BSR, wellicht de nationale ombudsman maar eens inschakelen...

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: Waterschapsbelasting BSR

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Met betalen los je het probleem hierin niet op. Volgend jaar komen ze weer.

krieties
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 okt 2007 18:02

Re: Waterschapsbelasting BSR

Ongelezen bericht door krieties »

Ik heb ook nare ervaringen met de waterschap. Heb zelfs een beroepschrift ingediend bij de rechter en gelijk gekregen. Ze doen maar wat die klungels.
Elke zichzelf respecterende kleine "overheid" heft belastingen, maar ze hebben er nauwelijks kaas van gegeten. Zeker niet m.b.t. de rechtsmiddelen.
Vooral niet betalen als je het er niet mee eens bent en gewoon bezwaar en zonodig beroep aantekenen.

mafr
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 aug 2010 09:45

Re: Waterschapsbelasting BSR

Ongelezen bericht door mafr »

Geachte dames en heren,

Ik betreur het dat u slechte ervaringen heeft met BSR. Graag wijs ik u op de mogelijkheid om een klacht bij BSR in te dienen indien u van mening bent dat u niet op juiste wijze bent behandeld. Graag verwijs ik u hiervoor naar de website van BSR: www.bsr.nl

Hartelijke groeten,
Martin Franse
klachtencoördinator BSR

Spy21
Berichten: 96
Lid geworden op: 09 apr 2009 12:36

Re: Waterschapsbelasting BSR

Ongelezen bericht door Spy21 »

Of dat ook helpt , een klacht indienen ? Ik moet nog gebeld worden en wacht al een maand !! Maar goed, klacht bij de ombudsman is allang binnen, niet bij jullie!
Dat is toch altijd hetzelfde verhaal.

Afdeling heffen en innen niet kunnen bereiken, want de hele !? afdeling is op vakantie meneer, ik noteer uw nummer en ze zullen u terug bellen als ze weer terug zijn, maar nee hoor.

krieties
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 okt 2007 18:02

Re: Waterschapsbelasting BSR

Ongelezen bericht door krieties »

Waterschapsbelasting, laat me toch niet lachen. Weer een nieuwe melkkoe van de (sub)overheid. Water wordt schaars, zo maken ze ons wijs en bang. En over tien jaar horen we weer dat ze een miljoen over hadden die ze op een buitenlandse bank hebben gestald.
Maar ja, je bent jong en je wilt wat. Ga ergens anders werken is mijn advies.

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: Waterschapsbelasting BSR

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Allereerste wil ik u waarschuwen, het waterschap heeft dezelfde strekking als rijksbelasting dus onderschat de organisatie daarvan niet. Zoals aangegeven, teken bezwaar aan tegen de aanslag of naheffing indien u van mening bent dat deze ten onrechte is geweest ongeacht het geldbedrag wat er mee gemoeit is.

Succes!

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: Waterschapsbelasting BSR

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Allereerste wil ik u waarschuwen, het waterschap heeft dezelfde strekking als rijksbelasting dus onderschat de organisatie daarvan niet. Zoals aangegeven, teken bezwaar aan tegen de aanslag of naheffing indien u van mening bent dat deze ten onrechte is geweest ongeacht het geldbedrag wat er mee gemoeit is.

Succes!

keesmeuzelaar
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 sep 2010 23:04

Re: Waterschapsbelasting BSR

Ongelezen bericht door keesmeuzelaar »

In augustus van dit jaar kreeg ik een aanslag van de BSR om de belasting over het jaar 2008 onmiddellijk te betalen. Binnen een week want anders kwam de deurwaarder langs. Voor mij was dit een vreemde gang van zaken omdat ik nooit een eerste brief had ontvangen met een verzoek tot betalen. Ik heb toen de BSR gebeld en hen voorgelegd dat ik nooit een brief ontvangen had. Nu bleek dat de BSR de brief begin 2010 retour gestuurd hebben gekregen en dat deze onbestelbaar was. Goed na enig heen en weer gepraat kan ik het bedrag nu in 5 termijnen betalen. Vandaag kreeg ik twee brieven van de BSR binnen. Een betreft de waterschapsbelasting over 2009 en de ander de belasting over 2010. Al met al moet ik in 1 jaar meer dan 1000,- betalen aan belasting aan de BSR van de afgelopen drie jaar. Ik vind dat als een organisatie zelf niet alles administratief op orde hebben dit niet af kunnen en mogen wentelen op de burger. Naast deze belastingen moet je ook nog gemeentelijke belasting betalen. De soort belasting die wordt geheven is ook onduidelijk bijvoorbeeld wegenheffing gebouwd en ingezetenen en watersysteemheffing. Wat doet men hier dan voor? Voorheen was het alleen zuiveringsheffing. Ik ga in elk geval bezwaar aantekenen tegen de gang van zaken en tegen de laatste twee belastingaanslagen.

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: Waterschapsbelasting BSR

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Tot slot nog even dit. TS heeft het over een bedrag waar meen doorgaans niet moeilijk over moet doen. € 2,84 te innen kost het waterschap meer aan mankracht en papier alsmede porto dan het oplevert. Hoe verkwist ik mijn vermogen!? Zo dus.

DavidVerh
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jun 2010 12:19

Re: Waterschapsbelasting BSR

Ongelezen bericht door DavidVerh »

De BSR lijkt zijn zaken maar niet op orde te krijgen. Sinds 2010 werd ik altijd over het voorgaande jaar aangeslagen. Nu vindt men het opeens nodig om mij zowel voor 2011 als 2012 binnen één maand aan te slaan. Verbetering lijkt er duidelijk niet te komen bij De BSR lijkt zijn zaken maar niet op orde te krijgen. Sinds 2010 werd ik altijd over het voorgaande jaar aangeslagen. Nu vindt men het opeens nodig om mij zowel voor 2011 als 2012 binnen één maand aan te slaan. Verbetering lijkt er duidelijk niet te komen bij belastingsamenwerking rivierenland.

mafr
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 aug 2010 09:45

Re: Waterschapsbelasting BSR

Ongelezen bericht door mafr »

Geachte dames en heren,

Ik betreur het dat u slechte ervaringen heeft met BSR. Graag wijs ik u (nogmaals) op de mogelijkheid om een klacht bij BSR in te dienen indien u van mening bent dat u niet op juiste wijze bent behandeld. Graag verwijs ik u hiervoor naar de website van BSR: www.bsr.nl

Hartelijke groeten,
Martin Franse
klachtencoördinator BSR

witte angora
Berichten: 31031
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Waterschapsbelasting BSR

Ongelezen bericht door witte angora »

@ BSR
mafr schreef:Geachte dames en heren,

Ik betreur het dat u slechte ervaringen heeft met BSR. Graag wijs ik u (nogmaals) op de mogelijkheid om een klacht bij BSR in te dienen indien u van mening bent dat u niet op juiste wijze bent behandeld. Graag verwijs ik u hiervoor naar de website van BSR: http://www.bsr.nl

Hartelijke groeten,
Martin Franse
klachtencoördinator BSR
Als jullie net zo vlot zijn met je werk als met het plaatsen van dit bericht snap ik wel wat het probleem is...

witte angora
Berichten: 31031
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Waterschapsbelasting BSR

Ongelezen bericht door witte angora »

vogels schreef:
Als jullie net zo vlot zijn met je werk als met het plaatsen van dit bericht snap ik wel wat het probleem is...
Niet zo mopperen, W.A., de reactie is tenslotte AL 2 jaar na dato!
Je hebt gelijk, ik ben te ongeduldig. :mrgreen:

Mijn reactie was eigenlijk vanwege de klacht van DavidVerh, maar dat ligt allemaal nog in de postkamer, natuurlijk. Wat is tegenwoordig nog een maand, niet waar? :lol:

pauluswaulus
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 nov 2012 15:02

Re: Waterschapsbelasting BSR

Ongelezen bericht door pauluswaulus »

Ook ik loop tegen een muur aan bij het BSR.
Ondanks ingediende bezwaren blijft het BSR mij lastigvallen met de vraag om een rekening te betalen die ik al aantoonbaar betaald heb.
Op bezwaar van de aanmaning via het digitaal loket kwam geen reactie.
Na telefonisch contact kwam er ook geen reactie.
Nu heb ik, op zaterdag, een dwangbevel ontvangen en dat is niet niks.
Binnen twee dagen betalen staat er, maar er staat nergens een verval datum genoemd (betalen vóór xx-yy-zzzz).
Wat betekend "binnen twee dagen" ? Zijn het werkdagen of alle dagen ? Wanneer starten die twee dagen? Op de dag van ontvangst van het dwangbevel ? Op de dag na ontvangst van het dwangbevel ?
Mij bedreigen met beslaglegging op mijn tegoeden, mijn inkomen, mijn roerende en onroerende goederen, dat is toch niet niks ?
Zeker niet voor een zzp-er
Dit kan gewoon het einde van mijn bedrijf betekenen en misschien ook dat van mijn klanten.
Ik word er letterlijk ziek en misselijk van.
Nu heb ik twee keuzes:
- het bedrag plus boetes/kosten overmaken en het daarna weer terug proberen te krijgen
- met de hakken in het zand gaan staan, weigeren te betalen en het BSR in de belevingswereld van de burgers trekken.
Mij kennende ga ik voor optie twee.
Dus trek ik nu alle registers open om ze aan de schandpaal te nagelen.
Koningin (in wiens naam het dwangbevel wordt verstuurd), bestuur, directie, "klanten" van het BSR, de media, politieke partijen ik benader ze allemaal met mijn verhaal en mijn ongezouten mening. Verder ga ik een klein levenswerk maken van het uitspitten en het aan het licht brengen van de misstanden bij het BSR.
Alle kosten probeer ik waar mogelijk af te wentelen op het BSR zelf. Ik rust niet voordat ik een lintje krijg zo vlak voor Koninginnendag.
En ik zal me natuurlijk bij laten staan door gratis of bezoldigd juridisch advies om de haalbaarheid van mijn plannen te toetsen.
En dit nog, als tester in de ict wereld kun je stellen dat klagen over fouten mijn vak is.
En ik ben geen kei, maar wel een diamant op dat gebied.
Laatst gewijzigd door pauluswaulus op 25 nov 2012 15:43, 2 keer totaal gewijzigd.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Waterschapsbelasting BSR

Ongelezen bericht door ArneLH »

pauluswaulus schreef:Binnen twee dagen betalen staat er, maar er staat nergens een verval datum genoemd (betalen vóór xx-yy-zzzz).
Wat betekend "binnen twee dagen" ? Zijn het werkdagen of alle dagen ? Wanneer starten die twee dagen? Op de dag van ontvangst van het dwangbevel ? Op de dag na ontvangst van het dwangbevel ?
Mij bedreigen met beslaglegging op mijn tegoeden, mijn inkomen, mijn roerende en onroerende goederen, dat is toch niet niks ?
Op die termijn is de Algemene Termijnenwet van toepassing met als basisregel (art. 1) dat iedere termijn die eindigt op een zaterdag, zondag of feestdag wordt verlengd tot de eerste werkdag.
pauluswaulus schreef:- het bedrag plus boetes/kosten overmaken en het daarna weer terug proberen te krijgen
- met de hakken in het zand gaan staan, weigeren te betalen en het BSR in de belevingswereld van de burgers trekken.
Mij kennende ga ik voor optie twee.
Dus trek ik nu alle registers open om ze aan de schandpaal te nagelen.
Koningin (in wiens naam het dwangbevel wordt verstuurd), bestuur, directie, "klanten" van het BSR, de media, politieke partijen ik benader ze allemaal met mijn verhaal en mijn ongezouten mening. Verder ga ik een klein levenswerk maken van het uitspitten en het aan het licht brengen van de misstanden bij het BSR.
Alle kosten probeer ik waar mogelijk af te wentelen op het BSR zelf. Ik rust niet voordat ik een lintje krijg zo vlak voor Koninginnendag.
En ik zal me natuurlijk bij laten staan door gratis of bezoldigd juridisch advies om de haalbaarheid van mijn plannen te toetsen.
En dit nog, als tester in de ict wereld kun je stellen dat klagen over fouten mijn vak is.
En ik ben geen kei, maar wel een diamant op dat gebied.
De 2e optie zal geen enkel effect hebben (behalve op jouw financiële situatie). Omdat het dwangbevel in executeerbare vorm is betekend vermeldt het 'in naam der Koningin', dat is namelijk een vereiste voor tenuitvoerlegging (beslag).

Het gaat hier om invordering van een lokale belasting, maar op grond van art. 123 Wschw worden zij ingevorderd op dezelfde wijze als rijksbelastingen. Vindt na aanmaning geen betaling plaats, dan volgt dus dwanginvordering middels een dwangbevel op grond van art. 12 IW 1990. Je kunt geen bezwaar maken tegen een aanmaning of dwangbevel zelf (art. 1 lid 2 IW 1990), maar wel tegen de kosten die in de aanmaning of het dwangbevel in rekening worden gebracht op basis van de Kw Inv. Rb. Tegen de tenuitvoerlegging van een dwangbevel kun je ook in verzet komen (art. 17 IW 1990). Op het bezwaar tegen de kosten zijn ook de algemene regels uit hoofdstuk 6 en 7 Awb van toepassing.

Het is trouwens belangrijk om te bedenken dat het maken van bezwaar de betalingsverplichting niet opschort. Als je dus bezwaar maakt tegen de kosten van de aanmaning/het dwangbevel moet je alsnog binnen de daarin gestelde termijn betalen. Dat er dus een dwangbevel is uitgevaardigd heeft niets met misstanden te maken. Bedenk ook dat een afschrift van jouw eigen rekening geen bewijs is van betaling, het afschrift laat immers niet zien dat de betaling ook is aangekomen op de rekening van het waterschap.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Waterschapsbelasting BSR

Ongelezen bericht door Jolijn »

ArneLH schreef: Het is trouwens belangrijk om te bedenken dat het maken van bezwaar de betalingsverplichting niet opschort. Als je dus bezwaar maakt tegen de kosten van de aanmaning/het dwangbevel moet je alsnog binnen de daarin gestelde termijn betalen. Dat er dus een dwangbevel is uitgevaardigd heeft niets met misstanden te maken. Bedenk ook dat een afschrift van jouw eigen rekening geen bewijs is van betaling, het afschrift laat immers niet zien dat de betaling ook is aangekomen op de rekening van het waterschap.
Maar is er een verplichting? Als er (nog) geen bezwaar of beroep is, met een vonnis, dan is het nog niet officieel bekend of er een verplichting is.
Ik vind het nogal wat, die verplichting. Als het een fiks bedrag is en er is geen betalingsregeling mogelijk, dan ziet je maar mooi te kijken, ondanks dat weken later blijkt dat er al betaald was en het dwangbevel dus onterecht. Is dat niet onredelijk bezwarend? Waarom van het uitgangspunt uitgaan dat degene die het dwangbevel oplegt in eerste instantie gelijk heeft?

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Waterschapsbelasting BSR

Ongelezen bericht door ArneLH »

Het gaat hier om bestuursrecht niet civiel recht. De verplichting voor het betalen volgt eerst uit de beschikking (de aanslag), de verplichting om kosten te betalen voor de aanmaning en het dwangbevel uit die aanmaning of dat dwangbevel. Totdat is gebleken dat er wél is betaald en de aanmaning en het dwangbevel dus overbodig waren is er dus een betalingsverplichting. Dat kan echter alleen als er een heroverweging plaatsvindt zoals bij bezwaar of ambtshalve. Wordt er niet tijdig op correcte wijze bezwaar gemaakt, dan staat rechtens vast dat de kosten terecht waren.

Gesloten