LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eigen risico - DBC

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
mullie1975
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 aug 2010 19:49

Eigen risico - DBC

Ongelezen bericht door mullie1975 »

Om de 2 jaar ga ik langs de oogarts voor een controle. De laatste keer was 4 februari 2010. Maar de verrassing was groot toen ik de rekening van mijn zorgverzekeraar kreeg en daarop werd vermeld dat dit ten laste van mijn eigen risico van 2009 zou gaan.

Daarop heb ik contact gezocht met mijn zorgverzekeraar (zorg en zekerheid) of dit wel goed was en hun verklaring was dat het ziekenhuis een DBC op 10-3-2009 had geopend en dat het daarom tlv eigen risico van 2009 zou gaan.
Ik heb aangegeven dat ik dat heel vreemd vond aangezien ik in 2009 niet in ziekenhuis ben geweest.
En dan krijg je zo standaard verhaal dat de regels eenmaal zo zijn en dat daar niet van afgeweken kan worden.

Dus klopt het verhaal over dat als een DBC in 2009 is geopend maar het bezoek in 2010 heeft plaatsgevonden dat het dan ten laste van je eigen risico van 2009 gaat. Of weet iemand waar ik info over dit onderwerk kan vinden.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Eigen risico - DBC

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

nou het ziekenhuis bellen dan maar,desnoods langsgaan naar de betreffende afdeling!
laten ze maar zien dat je er bent geweest aan de hand van je dossier...gelijk terplekke...

Mrls
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 aug 2010 17:13

Re: Eigen risico - DBC

Ongelezen bericht door Mrls »

Deze datum was hoogstwaarschijnlijk de datum waarop u het eerste consult had. de dag waarop de hele 'behandeling' gestart is. Dit kan ook een telefonisch consult zijn geweest, of wanneer zij uw doorverwijzing hebben gekregen.
Het ziekenhuis kan u dit vertellen, en als dit niet klopt kunnen zij dit aanpassen.
Het is ook toegestaan voor een ziekenhuis om (meer) dan een jaar na dato nog te declareren.

Daarnaast zijn zorgverzekeraars volledig afhankelijk van de nota's die zij van de zorgverleners ontvangen. Zij kunnen immers niks bij u declareren, als zij nog geen rekening van het ziekenhuis hebben gehad.
Ook wordt er altijd vanuit gegaan dat de nota van de zorgverlener klopt. Als deze niet klopt, dient de zorgverlener deze ook te corrigeren, immers de zorgverlener is ook degen waarvan wij deze ontvangen hebben.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Eigen risico - DBC

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@mrls

ja dat wilde ik ook schrijven,maar ze zegt dta ze in 2009 nog helemaal niet in het ziekenhuis is geweest.
het dcb sysyteem is toch zodra de behandeling start....wachten ze met innen totdat de behandeling klaar is...arm ziekenhuis bij mij.... :D ik ben nog jaren lang niet klaar

berend12
Berichten: 548
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:52

Re: Eigen risico - DBC

Ongelezen bericht door berend12 »

Dus het kan voordeliger zijn om in 2008 al een afspraak te maken voor 2010 Mrls?

Mrls
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 aug 2010 17:13

Re: Eigen risico - DBC

Ongelezen bericht door Mrls »

Nou, dat hoeft niet uit te maken.
Een DBC kan vele jaren duren, en het verschilt (naar wat ik merk) hoe ziekenhuizen declareren: 'opsparen' voor één jaar, of in één keer 3 jaar declareren.
En vooraf een afspraak maken.. het is een diagnose-behandel-combinatie, dus het gaat in op het moment dat de diagnose gesteld is (of het consult geweest is), en het loopt af als de behandeling 'klaar' is. Stel u begint in 2008 en de DBC eindigt in 2010, dan wordt dit inderdaad ten laste van het ER van 2008 gelegd. Dus dat zal u dan moeten betalen, en als het ER van 2008 al op is dan hoeft u inderdaad niks te betalen.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Eigen risico - DBC

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@mrs

je hebt gelijk ,zo werkt het.
en ze schrijft idd in 2010 ben ik voor het laatst geweest dus daarvoor is ze eerder geweest?en vanuit daar zijn ze gaan rekenen.
nee berend 12 het heeft niet te maken of er een afspraak staat,maar of je geweest bent dan wordt er pas een dossier aangelegd...

hoop dat ts de afloop laat weten

berend12
Berichten: 548
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:52

Re: Eigen risico - DBC

Ongelezen bericht door berend12 »

Inderdaad, dat laatste is het belangrijkste.
Hier kan je meer lezen over dit onderwerp (oorspronkelijke vraag van ts) link

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Eigen risico - DBC

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ik heb medelijde met het ziekenhuis waar ik loop,bij diverse arten,jaar in jaar uit..komt geen einde aan,dan zullen ze toch zeker tussen door wel declaren???

Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Eigen risico - DBC

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Mrls schreef:Nou, dat hoeft niet uit te maken.
Een DBC kan vele jaren duren, en het verschilt (naar wat ik merk) hoe ziekenhuizen declareren: 'opsparen' voor één jaar, of in één keer 3 jaar declareren.
En vooraf een afspraak maken.. het is een diagnose-behandel-combinatie, dus het gaat in op het moment dat de diagnose gesteld is (of het consult geweest is), en het loopt af als de behandeling 'klaar' is. Stel u begint in 2008 en de DBC eindigt in 2010, dan wordt dit inderdaad ten laste van het ER van 2008 gelegd. Dus dat zal u dan moeten betalen, en als het ER van 2008 al op is dan hoeft u inderdaad niks te betalen.
Dit klopt niet. Volgens mij is het zo dat een dbc maximaal 1 jaar duurt. Sommige dbc's duren maximaal 3 maanden. Dit zou je bij de NZA moeten navragen. Na dat jaar gaat het ziekenhuis zogenaamde vervolgdbc's declareren, waarvan de aanvangsdatum dus ligt precies een jaar na eerste afspraak. Het is erg moeilijk om 'vat' te krijgen op de dbc's. Ik heb dat wel geprobeerd maar het is bijna niet te doen.
Terugkijkend raad ik je aan om bij het ziekenhuis de oorspronkelijke facturen op te vragen, zodat je (in ieder geval achteraf) kan zien hoe het in elkaar zat. Alleen is dat geen garantie voor de toekomst. (zoals ik al zei bestaan er ook dbc's die maar drie maanden geldig zijn).

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Eigen risico - DBC

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

het is toch allemaal wat,de ziekenhuizen zelf zijn hier niet blij mee,patient niet..maar toch moet het door de strot geduwd worden.

nou ja dan ben ik blij voor mijn ziekenhuis dat ze om de zoveeltijd kunnen declaren.... :? van mij zijn ze nooit af...nooit..tot aan de dood...zeg maar en ik moet/MAG nog lang. :D hopelijk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

courier
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 jan 2010 10:08

Re: Eigen risico - DBC

Ongelezen bericht door courier »

TS heeft wel gelijk hoor: Elke 2 jaar naar de oogarts, voor het laatst in 2010 dus de DBC uit 2008 moet in 2009 gesloten worden, zoals Mathilde D terecht opmerkt.
In 2010 wordt dan een vervolg DBC geopend en die kosten vallen dan onder het eigen risico 2010!
Ik heb hierover met succes een KR-procedure gevoerd tegen Zorg en Zekerheid en de oogkliniek van VuMC. Details op: Rechtbank Amsterdam CV 08-23826.
Volhouden dus en je niet met een kluitje in het riet laten sturen!

Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Eigen risico - DBC

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Rechtbank Amsterdam CV 08-23826
Ik kan dit niet vinden met google, noch via de rechtspraak-site. Kunt u misschien een link geven?

courier
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 jan 2010 10:08

Re: Eigen risico - DBC

Ongelezen bericht door courier »

Mathilde D,
Blijkbaar staan niet alle kantongerechtsuitspraken op de rechtspraaksite. Stuur mij even een pb'tje, dan ik stel een handzaam dossiertje voor je samen wat ik vervolgens naar je scan.

Gesloten