LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Signaal sterkte

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Signaal sterkte

Ongelezen bericht door Henri42 »

Bij de Sony digitale/HD tv , valt de signaalsterkte bij de Ned zenders regelmatig terug de coax kabel is zo,n 20 m1, wat te doen ?,
Voor HD moet je een apart abbo nemen ?.
De beide afstandsbedieningen ( UPC en Sony) werken niet tesamen, is er geen universele afstandsbediening ? :?: :idea: :!:

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Signaal sterkte

Ongelezen bericht door ronald g »

Twintig meter kabel van overnamepunt (de upc aansluiting) is wel erg lang maar hoeft geen probleem te zijn. De mediabox is zeer gevoelig, analoog kijken zal wel lukken maar digitaal wordt, en dat blijkt een probleem. Indien de stekkers bij overname en eindpunt zelf gemonteerd zijn deze eerst vervangen door hoogkwaliteits stekkers, niet die van de doe het zelf zaken. Zorg dat de massa goed aangesloten is en wat vaak vergeten wordt knip de kern direct na de aansluiting af, dus het overtollige niet om de aansluiting heen draaien.
Wat betreft het samenwerken van de mediabox ab en die van sony is het met de handleiding van die mediabox een kwestie van de juiste code, e.v.t meerdere sony codes ingeven.

Succes.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Signaal sterkte

Ongelezen bericht door Henri42 »

vogels schreef:
Indien de stekkers bij overname en eindpunt zelf gemonteerd zijn deze eerst vervangen door hoogkwaliteits stekkers, niet die van de doe het zelf zaken.
Probleem kan inderdaad met bovenstaande te maken hebben. Mensen kopen een dure t.v. en kopen dan van die goedkope prutsstekkertjes. Verkeerde bezuiniging.

Maar 20mtr. coaxkabel is wel erg lang; hoe korter deze kabel, hoe beter de ontvangst zal zijn.

De kabel is nu eenmaal zo lang, de stekkers (connenctors) zijn van een speciaal zaak.

cvandestreek
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 feb 2007 20:40

Re: Signaal sterkte

Ongelezen bericht door cvandestreek »

Henri42 schreef:
vogels schreef:
Indien de stekkers bij overname en eindpunt zelf gemonteerd zijn deze eerst vervangen door hoogkwaliteits stekkers, niet die van de doe het zelf zaken.
Probleem kan inderdaad met bovenstaande te maken hebben. Mensen kopen een dure t.v. en kopen dan van die goedkope prutsstekkertjes. Verkeerde bezuiniging.

Maar 20mtr. coaxkabel is wel erg lang; hoe korter deze kabel, hoe beter de ontvangst zal zijn.

De kabel is nu eenmaal zo lang, de stekkers (connenctors) zijn van een speciaal zaak.
Hoi Henri42,

Waar komt je kabel binnen?
Hoeveel TV's heb je aangesloten in je woning vanaf de AOP/WCD ?
hoe heb je ze verdeelt / aangesloten (neem ff een foto of maak een tekening)

Een signaalprobleem kan diverse oorzaken hebben en is meestal een binnenshuis probleem. maar ligt vaak niet aan de stekkers maar aan het type kabel of verdeelveld. (de stekkers zijn voor instraling van bv digitenne te voorkomen).
maar wat voor kabel heb je liggen naar de TV?? staat er een beschijving op??

Ik heb hier ook 25 meter coax en een 2 verdeler voor mijn TV zitten ;)
(maar wel een 4dB versterker ervoor)

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Signaal sterkte

Ongelezen bericht door Henri42 »

De 20 m1 coaxkabel zijn minimaal 25 jaar oud en liggen in mijn tuin, via het aansluitpunt naar buiten en in de grond om het huis heen naar de woonkamer muur geleid.

De connectoren en kabelcontacten nagekeken en aangepast, UPC geeft geen advies inzake een versterker en kan de signaalsterkte niet meten.

Ik ben gisteren in een speciaalzaak geweest en zij adviseren een Hirschmann versterker van plm. Euro 85,-, garantie kan men niet geven.

Wordt de internet coax kabel ook versterkt door een versterker? :?:

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Signaal sterkte

Ongelezen bericht door tennis »

Henri42 schreef:De 20 m1 coaxkabel zijn minimaal 25 jaar oud en liggen in mijn tuin, via het aansluitpunt naar buiten en in de grond om het huis heen naar de woonkamer muur geleid.

De connectoren en kabelcontacten nagekeken en aangepast, UPC geeft geen advies inzake een versterker en kan de signaalsterkte niet meten.

Ik ben gisteren in een speciaalzaak geweest en zij adviseren een Hirschmann versterker van plm. Euro 85,-, garantie kan men niet geven.

Wordt de internet coax kabel ook versterkt door een versterker? :?:
Misschien is de kabel door werkzaamheden in de tuin beschadigd?
Heb je niet eens geprobeerd met een nieuwe kabel van 20 meter, en deze gewoon eens uitrollen en testen?

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Signaal sterkte

Ongelezen bericht door Henri42 »

vogels schreef:
De 20 m1 coaxkabel zijn minimaal 25 jaar oud en liggen in mijn tuin
Tja, persoonlijk vind ik het dan niet vreemd dat je storing op je t.v. hebt.

Hirschmann levert goede kwaliteit, je kunt het allicht proberen met die versterker. Misschien mag je het retourneren als het niet helpt? Bespreek dit met de verkoper voordat je tot koop besluit en laat de afspraak op de bon zetten.

Of anders bij MediaMarkt zo'n versterker kopen; daar mag je retourneren als je het artikel tenminste netjes uit de verpakking haalt, zodat het terug kan in de verkoop.
20 m1 dure kabel kopen lijkt me niet zo,n remedie, bij de analoge tv eerder geen probleem.

Ik ga op zoek naar een versterker met goede afspraken , bedankt :)

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Signaal sterkte

Ongelezen bericht door ronald g »

Een kabel in de tuin en ligt in de grond deze is oud. Je kunt er versterkers aan hangen maar het signaal wordt er niet beter op, er van uitgaande dat het signaal bij het aop goed is kun je maar één ding doen de kabel vervangen, een versterker voor de kabel hangen heeft geen zin, aan het eind ook niet want storingen door interferentie worden mee versterkt. Voor de prijs van een versterker kun je hele goede kabel kopen. Als deze de grond in gaat zul je een daarvoor geschikte kabel moeten hebben.
Geef a.u.b. geen geld uit aan versterkers want die gaan echt in deze situatie niet werken.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Signaal sterkte

Ongelezen bericht door Henri42 »

Kan een coax kabel verouderen?, vervangen de kabelaars dan hun kabels van 25 jaar oud dan ook ?, dan moeten ze hele steden openspitten.

Het blijft merkwaardig dat UPC geen signaal sterkte kan uitlezen?.

Via m,n schoonzoon leen ik voor 1 week zijn versterker, kunnen daarmee de proef op de som nemen .

bushalte
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:42

Re: Signaal sterkte

Ongelezen bericht door bushalte »

Hoi,
ik heb bruikbare tips voor jou...

- de kabel moet afgestript zijn. 1,8 cm
- hoeveel signaal geeft de hoofdkbl (dat is de groene kabel die binnen komt in huis)
- check de scartkbl of deze goed aangesloten is.
- loopt er een kabel rechtstreeks vanuit de aop naar de decoder? of heb je een T-stuk ertussen zitten?
- signaalsterkte kan je makkelijk uitlezen, heb je apparaten voor
-coax lengte moet zeker geen probleem zijn.

Maar de basis blijft toch het afstrippen van de kabel aan BEIDE kanten !

succes ..

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Signaal sterkte

Ongelezen bericht door tennis »

Henri42 schreef:Kan een coax kabel verouderen?, vervangen de kabelaars dan hun kabels van 25 jaar oud dan ook ?, dan moeten ze hele steden openspitten.

Het blijft merkwaardig dat UPC geen signaal sterkte kan uitlezen?.

Via m,n schoonzoon leen ik voor 1 week zijn versterker, kunnen daarmee de proef op de som nemen .
Natuurlijk kan een koax kabel verouderen.
Deze kabel is niet met de kabel, welke in de steden gebruikt zijn te vergelijken.

20 m1 dure kabel kopen lijkt me niet zo,n remedie, bij de analoge tv eerder geen probleem.

20 meter koax kosten misschien € 20,00 !

cvandestreek
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 feb 2007 20:40

Re: Signaal sterkte

Ongelezen bericht door cvandestreek »

Henri42 schreef:Kan een coax kabel verouderen?, vervangen de kabelaars dan hun kabels van 25 jaar oud dan ook ?, dan moeten ze hele steden openspitten.

Het blijft merkwaardig dat UPC geen signaal sterkte kan uitlezen?.

Via m,n schoonzoon leen ik voor 1 week zijn versterker, kunnen daarmee de proef op de som nemen .
Hoi Henri,

UPC kan wel je signaal uit lezen op je box, tenzij deze "offline" is,
(maar hier heb jij weinig aan) maar de kabels die in de grond zitten zijn tegen grondzuren en jou kabel waarschijnlijk niet. Als je het goed aan wilt pakken moet je 25 meter nieuwe kabel in de grond spitten ;)

google even op COAX 9 GRONDKABEL, de kabel is al te vinden voor 0,77 euro per meter mocht je een versterker willen plaatsen (terwijl dit geen lange termijn oplossing is en je MER omlaag schiet) plaats hem dan gelijk na de WCD/AOP en zorg dat hij retour geschikt is tot 65MHz anders werkt je ondemand niet meer.

cvandestreek
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 feb 2007 20:40

Re: Signaal sterkte

Ongelezen bericht door cvandestreek »

bushalte schreef:Hoi,
ik heb bruikbare tips voor jou...

- de kabel moet afgestript zijn. 1,8 cm
- hoeveel signaal geeft de hoofdkbl (dat is de groene kabel die binnen komt in huis)
- check de scartkbl of deze goed aangesloten is.
- loopt er een kabel rechtstreeks vanuit de aop naar de decoder? of heb je een T-stuk ertussen zitten?
- signaalsterkte kan je makkelijk uitlezen, heb je apparaten voor
-coax lengte moet zeker geen probleem zijn.

Maar de basis blijft toch het afstrippen van de kabel aan BEIDE kanten !

succes ..
Ik snap dat je Herni wilt helpen, maar praat niet over iets waar je geen verstand van hebt :wink:

Ouwe aap
Berichten: 514
Lid geworden op: 04 jan 2009 00:13

Re: Signaal sterkte

Ongelezen bericht door Ouwe aap »

Een kabel in de tuin en ligt in de grond deze is oud. Je kunt er versterkers aan hangen maar het signaal wordt er niet beter op, er van uitgaande dat het signaal bij het aop goed is kun je maar één ding doen de kabel vervangen, een versterker voor de kabel hangen heeft geen zin, aan het eind ook niet want storingen door interferentie worden mee versterkt. Voor de prijs van een versterker kun je hele goede kabel kopen. Als deze de grond in gaat zul je een daarvoor geschikte kabel moeten hebben.
Geef a.u.b. geen geld uit aan versterkers want die gaan echt in deze situatie niet werken.
Ik ben het hier volledig mee eens.
Vroeger waren zulke goede kabels vaak niet nodig. Je hebt op zijn minst een dikkere kabel nodig welke ook afgeschermd is.
Een versterker is echt een lapmiddel wat niet gaat werken, in ieder geval niet met de oude kabel.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Signaal sterkte

Ongelezen bericht door Henri42 »

Ouwe aap schreef:
Een kabel in de tuin en ligt in de grond deze is oud. Je kunt er versterkers aan hangen maar het signaal wordt er niet beter op, er van uitgaande dat het signaal bij het aop goed is kun je maar één ding doen de kabel vervangen, een versterker voor de kabel hangen heeft geen zin, aan het eind ook niet want storingen door interferentie worden mee versterkt. Voor de prijs van een versterker kun je hele goede kabel kopen. Als deze de grond in gaat zul je een daarvoor geschikte kabel moeten hebben.
Geef a.u.b. geen geld uit aan versterkers want die gaan echt in deze situatie niet werken.
Ik ben het hier volledig mee eens.
Vroeger waren zulke goede kabels vaak niet nodig. Je hebt op zijn minst een dikkere kabel nodig welke ook afgeschermd is.
Een versterker is echt een lapmiddel wat niet gaat werken, in ieder geval niet met de oude kabel.
Ik haal bij een speciaal zaak een :buiten: coax kabel met nieuwe connectoren en plaats indien nodig een versterker van mijn dochter er tussen(zijn op vakantie :) )

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Signaal sterkte

Ongelezen bericht door ronald g »

Ho even, het signaal dat door upc geleverd wordt is dermate hoog dat zelfs 20 meter kabel geen enkel probleem is. Plant je daar een versterker tussen gaat de tv/mediabox ruisen, signaal sterkte is dan zo hoog dat de tuner over zijn nek gaat m.a.w. die kan dat niet aan. Goede kabel is meer dan voldoende.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Signaal sterkte

Ongelezen bericht door Henri42 »

ronald g schreef:Ho even, het signaal dat door upc geleverd wordt is dermate hoog dat zelfs 20 meter kabel geen enkel probleem is. Plant je daar een versterker tussen gaat de tv/mediabox ruisen, signaal sterkte is dan zo hoog dat de tuner over zijn nek gaat m.a.w. die kan dat niet aan. Goede kabel is meer dan voldoende.

UPC geeft via hun service dienst aan dat een kabellengte maximaal 12 m1 lang mag zijn, de kabel is besteld met een versterker in bruikleen, zondag weten we meer :)

Gesloten