Ik zal de situatie kort schetsen. Ik werk nu bij werkgever A voor een bruto loon van 3000. Nu heb ik bij werkgever B een aanbod gekregen van 2800 met, omdat ik af zie van een lease auto die ik ook als aanbod kreeg, een belaste vergoeding van 550 euro daar boven op.
Nu vraag ik mij af wat wijsheid is. Het is natuurlijk erg interessant omdat 2800+550=3350. Per maand krijg ik dus wat meer op mijn rekening. Echter willen wij misschien gaan inschrijven voor een nieuwbouw project. Ik vraag mij af wat voor invloed deze situatie heeft op mijn mogelijk maximale hypotheek bedrag. Ik kan in een brief een verklaring krijgen dat die 550 een structurele vergoeding is.
Zijn er nog andere valkuilen aan het feit dat het bruto loon lager is? Pensioen opbouw etc..
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] advies over nieuw contract
-
Re: advies over nieuw contract
Ik zou het niet zonder meer doen. Dat lease recht kunnen ze zo weer intrekken. Daarbij en je zegt het zelf al:
Lagere pensioenopbouw
Of deze vergoeding behoort tot het SV weet ik niet 100% zeker. Ik meen te weten van niet. Dit kan gevolgen hebben voor je uitkering indien je werkeloos of arbeidsongeschikt wordt. Vraag dit na.
De EUR 3.000 zullen zeker meetellen voor je hypotheek zie ook mijn antwoord in je andere topic.
Kijk verder dan die EUR 180 extra in de maand. Is dat de enige reden om weg te gaan bij je huidige baas? Denk aan arbeidsvreugde etc. Dat is op termijn belangrijker dan een paar honderd EURO meer. Waarschijnlijk ben je jong en zul je die les wel/niet behoeven te leren op de "universiteit van het leven"
Lagere pensioenopbouw
Of deze vergoeding behoort tot het SV weet ik niet 100% zeker. Ik meen te weten van niet. Dit kan gevolgen hebben voor je uitkering indien je werkeloos of arbeidsongeschikt wordt. Vraag dit na.
De EUR 3.000 zullen zeker meetellen voor je hypotheek zie ook mijn antwoord in je andere topic.
Kijk verder dan die EUR 180 extra in de maand. Is dat de enige reden om weg te gaan bij je huidige baas? Denk aan arbeidsvreugde etc. Dat is op termijn belangrijker dan een paar honderd EURO meer. Waarschijnlijk ben je jong en zul je die les wel/niet behoeven te leren op de "universiteit van het leven"
Arbeidsvreugde is de hoofdreden in deze kwestie. De baan zelf is op papier leuker. Echter wil ik me misschien door het loon laten tegen houden omdat ik niet wil dat de kans van dat huis aan mn neus voorbij gaat of dat ik onnodig risico neem/pensioen gaten opbouw etc etc
-
Ik heb voor je de opbouw van het SV loon even opgezocht:
Hoe wordt de grondslag ZVW berekend?
Het bijdrageloon voor ZVW wordt als volgt berekend: Loon voor sociale verzekeringen minus de sociale werknemerspremies plus fiscale bijtellingen.
Onderstaand voorbeeld geeft schematisch de weergave weer hoe het bijdrageloon ZVW, loon voor loonheffing en het nettoloon wordt berekend.
Bij: Brutoloon in geld
Bij: Loon in natura
= Totaal brutoloon voor alle heffingen
Bij: werkgeversinleg levensloopregeling
Af: Spaarloon
Af: Aftrekbare pensioenpremies
= SV-loon
Bij: Fiscale bijtellingen (zoals auto van de zaak)
Af: Werknemerspremies WW
Af: Inleg levensloopregeling werkgever
Af: Inleg levensloopregeling werknemer
Af: Aftrekbaarbedrag privé-gebruik bijtelling auto van de zaak
= Bijdrageloon ZVW
Bij: Werkgeversvergoeding inkomensafhankelijke ZVW-premie
= Fiscaal loon
Af: Inhouding loonheffingen
Af: Inhouding inkomensafhankelijke ZVW-premie
Af: Loon in natura
Bij: Levensloopverlofkorting (indien van toepassing)
= Nettoloon
Bij: Netto vergoedingen (zoals onbelast deel reiskostenvergoeding)
Af: Netto inhoudingen (zoals personeelsvereniging)
= Netto uit te betalen
De bijtelling telt dus niet mee, wellicht het vergoeding voor het afzien wel om dat het een brutovergoeding in geld is. Vraag dit echt goed na!
Hoe wordt de grondslag ZVW berekend?
Het bijdrageloon voor ZVW wordt als volgt berekend: Loon voor sociale verzekeringen minus de sociale werknemerspremies plus fiscale bijtellingen.
Onderstaand voorbeeld geeft schematisch de weergave weer hoe het bijdrageloon ZVW, loon voor loonheffing en het nettoloon wordt berekend.
Bij: Brutoloon in geld
Bij: Loon in natura
= Totaal brutoloon voor alle heffingen
Bij: werkgeversinleg levensloopregeling
Af: Spaarloon
Af: Aftrekbare pensioenpremies
= SV-loon
Bij: Fiscale bijtellingen (zoals auto van de zaak)
Af: Werknemerspremies WW
Af: Inleg levensloopregeling werkgever
Af: Inleg levensloopregeling werknemer
Af: Aftrekbaarbedrag privé-gebruik bijtelling auto van de zaak
= Bijdrageloon ZVW
Bij: Werkgeversvergoeding inkomensafhankelijke ZVW-premie
= Fiscaal loon
Af: Inhouding loonheffingen
Af: Inhouding inkomensafhankelijke ZVW-premie
Af: Loon in natura
Bij: Levensloopverlofkorting (indien van toepassing)
= Nettoloon
Bij: Netto vergoedingen (zoals onbelast deel reiskostenvergoeding)
Af: Netto inhoudingen (zoals personeelsvereniging)
= Netto uit te betalen
De bijtelling telt dus niet mee, wellicht het vergoeding voor het afzien wel om dat het een brutovergoeding in geld is. Vraag dit echt goed na!