LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Liebherr koelkast na 3,7 jaar stuk, geen 7 jaar garantie

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
RobTam
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 aug 2010 21:40
Contacteer:

Liebherr koelkast na 3,7 jaar stuk, geen 7 jaar garantie

Ongelezen bericht door RobTam »

Helaas is onze Liebherr inbouw koelkast na 3,7 jaar stuk gegaan. Ons was bij de aankoop verteld dat er 7 jaar garantie op zat, maar hebben de brochure niet meer die we bij de koelkast gekregen hebben.

Liebherr wil de volledige reparatiekosten in rekening brengen en geeft aan dat wij ons binnen 6 maanden na aankoop hadden moeten registreren om in aanmerking te komen voor de gratis 7 jaar garantie.

Wie weet of dit zo maar mag (ons is niet verteld dat wij ons moesten registreren om in aanmerking te komen voor de 7 jaar gratis garantie).

Misschien dat iemand de koelkast brochure (uit circa 2005-2006) wel bewaard heeft. We hebben het idee dat het in tegenstelling tot de brochure die nu door Liebherr wordt verstrekt het registreren niet zo duidelijk in de brochure stond.

Als iemand weet hoe het zit met deze garantie, erg bedankt voor uw reactie!

Rob

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Liebherr koelkast na 3,7 jaar stuk, geen 7 jaar garantie

Ongelezen bericht door snepke »

Meestal zit er een garantie bewijs bij,(een kaartje)dat moet je invullen en opsturen.
Je moet dan de aankoopdatum ,serienr e.d invullen.
Als je dat niet opstuurt ,vervalt idd die7 jaar garantie.
Al heeft iemand die brochure nog,daar heb je niets aan,de 6 mnd zijn om.

Heb je de aankoopbon wel bewaard?
Misschien krijg je dan een gedeelte vergoed,omdat de koelkast nog niet erg oud is.

Abarth
Berichten: 125
Lid geworden op: 24 jan 2008 19:33

Re: Liebherr koelkast na 3,7 jaar stuk, geen 7 jaar garantie

Ongelezen bericht door Abarth »

Volgens mij mogen er aan garantie niet dit doort beperkingen worden opgelegd.
Lees in ieder geval het garantiebewijs goed door of er daar iets over in staat.
Een beetje firma wil volgens mij zijn naam hoog houden en valt er altijd wel een mouw aan te passen.
Ik zou het er in ieder geval niet bij laten zitten en een nette brief aan de firma schrijven met daarin de vraag of alleen het vergeten in te schrijven voor de garantie u er buiten zou vallen en dat u dit niet verwacht van zo'n firma.

off topic: hoe meet u 3,7 jaar?

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Liebherr koelkast na 3,7 jaar stuk, geen 7 jaar garantie

Ongelezen bericht door snepke »

waarschijnlijk 3jaar en 7 mnd.
En als ts de aankoopbon nog heeft en die opstuurt valt er over garantie misschien wel te praten.

Maar ik denk dat er ook mensen zijn ,bij wie de koelkast na b,v 13 jaar kapot gaat en dan zeggen we zijn vergeten de garantiekaart in te vullen en we zijn de aankoopbon kwijt en de koelkast is pas 2 jaar oud en nu al kapot

RobTam
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 aug 2010 21:40
Contacteer:

Re: Liebherr koelkast na 3,7 jaar stuk, geen 7 jaar garantie

Ongelezen bericht door RobTam »

Beste Abarth en Snepke, bedankt voor uw reacties.

Gaat i.d.d. om een koelkast van 3 jaar en 7 maanden. Inderdaad hebben we de aankoopbon nog, we hebben het eerst praktisch per telefoon met Liebherr proberen op te lossen en twee personen gesproken (scheelt ons een brief schrijven en hen een brief beantwoorden) maar ze willen vooralsnog van niks weten, ook al geven ze aan dat bij registratie binnen 6 maanden de 7 jaar gratis garantie inderdaad van toepassing zou zijn geweest.

16again
Berichten: 16157
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Liebherr koelkast na 3,7 jaar stuk, geen 7 jaar garantie

Ongelezen bericht door 16again »

Voor garantie moet je gewoon bij de winkel aankloppen, niet bij de fabrikant!
uit:
http://garantiedossier.nl/kenniscentrum ... /garantie/
Iedere aankoopbon,factuur of kassabon heeft daarnaast een uniek opvolgend nummer gekoppeld aan datum en soms ook verkooppunt. Dit wordt opgeslagen in de administratie van de verkoper of leverancier. Vanaf dat moment moet de verkoper zich conformeren aan de wettelijke garantie en fabrieksgarantie, ongeacht wat er in de handleiding van de fabrikant staat.

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: Liebherr koelkast na 3,7 jaar stuk, geen 7 jaar garantie

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

Je hebt het recht om te verwachten dat een product een gemiddelde normale probleemloze levensduus kent bij normaal gebruik. Voor zo'n dure koelkast als een liebherr is dat zonder meer langer dan 3,7 jaar. Naarmate het product ouder wordt zal de rechter vaak een verdeelsleutel aanbrengen. Dat wil zeggen dat jij een deel van de kosten moet betalen. Als leibherr er destijds 7 jaar garantie bij deed dan kun je stellen dat 7 jaar zonder meer deze koelkast probleemloos zou moeten kunnen werken.

Je eerste aanspreekpunt is de winkelier. Hij moet de garantie geven en het met de fabriek regelen. Als de winkelier niet meer bestaat dan is de fabrikant het aanspreekpunt.

Lees deze link eens:
http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... n_garantie

Als de winkelier of leibherr niet mee werken zul je je rechtsbestand moeten inschakelen

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Liebherr koelkast na 3,7 jaar stuk, geen 7 jaar garantie

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Liebherr speelt immer "op safe" het gebeurt namelijk regelmatig dat mensen garantie eisen en sjoemelen met de aankoopdatum. Het is daarom voor Liebherr (en ook andere fabrikanten) prettiger dat de verkopende partij hier in bemiddeld (strikt genomen is dit ook wettelijk vastgelegd). Dit voorkomt fraude met de garantieregeling.
Wij, als verkopende partij, gaan bij een klacht van een Liebherr toestel altijd eerst zelf even de klacht aanschouwen. Kunnen wij de klacht niet oplossen (afstellen deur, afvoergaatje doorprikken e.d.) nemen we het serienummer van de koelkast op, omschrijven de klacht met evt. benodigde onderdelen en deponeren de klacht bij Liebherr welk een servicemonteur naar het betreffende adres stuurt. Een groot deel van het "risico" voor Liebherr is neer te leggen bij ons......(wij hebben immers de constatering gedaan).

Tot op heden hebben wij geen enkel probleem gehad met de service- en garantie- verlening van Liebherr...

jantjes

Re: Liebherr koelkast na 3,7 jaar stuk, geen 7 jaar garantie

Ongelezen bericht door jantjes »

ook stuk na 2 jaar...

Veldt01
Berichten: 995
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Liebherr koelkast na 3,7 jaar stuk, geen 7 jaar garantie

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Wij hebben ook een Liebherr (een van de duurdere uit het gamma). Inmiddels zijn we er wel achter dat duur niet altijd beter betekend. Ondanks meer dan voldoende ventilatie en keurige inbouw (dus ook nooit duur open laten staan) heeft onze koelkast al enige tijd last van een volgelopen condensbak (volgens Liebherr als gevolg van onvoldoende ventilatie). Enige oplossing is koelkast uitbouwen en voorzichtig de lekbak proberen te legen (antwoorden doet Liebherr wel snel).
Zou dit exemplarisch zijn dan zou ik nog aan een incident denken maar twee andere gelijkwaardige modellen (eentje bij mijn ouders een een bij een goede vriend kampen met exact hetzelfde probleem).
Beetje vreemd dat zo'n duur product kennelijk niet berekend is op inbouw en kennelijk na beperkte tijd al extra "service" nodig heeft (inderdaad zal dit meestal door de verkoper/inbouwer worden opgelost en niet door Liebherr).
Onze voorgaande Liebherr (vrijstaand) was zijn geld meer dan waard maar of de volgende weer van dit merk zal zijn......

RobTam
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 aug 2010 21:40
Contacteer:

Re: Liebherr koelkast na 3,7 jaar stuk, geen 7 jaar garantie

Ongelezen bericht door RobTam »

Interessant wat u aangeeft dat gelijkwaardige modellen dezelfde klachten geven.

Bij ons blijkt dat de temperatuursensor stuk was. Volgens de monteur heeft Liebherr enkele verbeteringen doorgevoerd in hun koelkasten die nu verkocht worden, waaronder dus een minder storingsgevoelige temperatuursensor.

Mijn schoonzus heeft hetzelfde type koelkast van Liebherr en daar ging de temperatuursensor ook kapot (daar overigens binnen 2 jaar, dus geen discussie over garantie).

We hebben de servicedesk van Liebherr hierover geinformeerd en aangegeven dat we weten dat deze sensor in het 'oude' type niet goed was, maar hun enige reactie is dat er wel meer kapot kan gaan aan een koelkast.

groteknuffelbeer
Berichten: 40
Lid geworden op: 28 nov 2009 07:47

Re: Liebherr koelkast na 3,7 jaar stuk, geen 7 jaar garantie

Ongelezen bericht door groteknuffelbeer »

Misschien een domme opmerking van mij, maar het is toch geen 7 jaar garantie, het is toch 2 jaar volledige garantie, met 5 jaar extra onder voorwaarden. Of lees ik het nu verkeerd?

KS

Janny
Berichten: 2094
Lid geworden op: 27 aug 2003 21:15

Re: Liebherr koelkast na 3,7 jaar stuk, geen 7 jaar garantie

Ongelezen bericht door Janny »

er bestaat een wet. Productaansprakelijkheid waarop u een beroep kunt doen.
:Welke producten vallen onder productaansprakelijkheid ?
Wet- en regelgeving gaan uit van een enorme verscheidenheid van producten. Auto’s, levensmiddelen, speelgoed, huishoudelijke apparatuur, doe-het-zelf-artikelen, gas, water en elektriciteit, en grondstoffen en onderdelen die in producten zijn verwerkt.
zie hiervoor: http://www.aansprakelijkheid.nl/nl/over ... elijkheid/
groet janny

ceesberg
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 okt 2010 20:53

Re: Liebherr koelkast na 3,7 jaar stuk, geen 7 jaar garantie

Ongelezen bericht door ceesberg »

4 jaar geleden Liebherr koelkast gekocht, na 23 mnd (dus binnen garatieperiode) ging de temperatuursensor kapot. Gerepareerd onder garantie. Nu ruim 2 jaar verder temperatuursensor weer kapot.
Leverancier heeft Liebherr ingeschakeld voor reparatie. Sensor zou gratis zijn, arbeidsloon moest ik wel betalen. Toen ik zei daar niet mee accord te gaan werd gezegd: als u niet beloofd een machtiging tot autom. incasso af te geven, kunt u geen afspraak maken voor reparatie !?! :o . Ik een brief geschreven naar Liebherr, met een kopie naar de leverancier, dat ik het hier niet mee eens ben. Nog niets van gehoord.
Monteur zei wel dat deze sensor langer zou meegaan, omdat deze van betere kwaliteit is.

RobTam
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 aug 2010 21:40
Contacteer:

Re: Liebherr koelkast na 3,7 jaar stuk, geen 7 jaar garantie

Ongelezen bericht door RobTam »

Beste Cees,

Bedankt voor jouw reactie, helaas klinkt jouw verhaal erg bekend, we hebben diverse malen geprobeerd het op een goede manier op te lossen met Liebherr, vooralsnog zonder resultaat.

We hebben zowel een inbouwvriezer en een inbouwkoelkast van Liebherr gekocht, niet goedkoop maar juist omdat we dachten dat het een goede keus zou zijn...

Wat mij betreft is dit in ieder geval de laatste keer geweest dat we Liebherr gekocht hebben.

Rob

ceesberg
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 okt 2010 20:53

Re: Liebherr koelkast na 3,7 jaar stuk, geen 7 jaar garantie

Ongelezen bericht door ceesberg »

Beste Rob,

Het is gelukt !. Liebherr (Boram bv) heeft het geld teruggestort !!.
De brief aan Liebherr had ik als kopie naar mijn leverancier gestuurd.
Deze heeft uit eigen beweging kontakt opgenomen met Liebherr omdat zij het er ook niet mee eens waren. Vervolgens belde ze mij dat Liebherr met mij kontakt zouden opnemen. Dat is niet gebeurd, maar ze hebben wel het geld teruggestort. Zo zie je maar hoe belangrijk een goede leverancier is.
Hulde aan Fa Barth in 's-Gravendeel.

Is het dus nog niet gelukt via Liebherr, probeer het dan via je leverancier (product aansprakelijk).

Groeten
Cees

ceesberg
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 okt 2010 20:53

Re: Liebherr koelkast na 3,7 jaar stuk, geen 7 jaar garantie

Ongelezen bericht door ceesberg »

Uiteraard moet je met een klacht bij de leverancier zijn. Maar die schakelt Liebherr in . Deze repareert en schrijft vervolgens de reparatiekosten af.
Dit schijnt standaard te zijn: lees hier boven.
Vandaar dat ik in eerste instantie Liebherr aangeschreven heb. In die brief heb ik ook aangegeven dat als Liebherr het geld niet terug zou storten, ik de leverancier aansprakelijk zou stellen. Deze brief heb ik als kopie naar de levencier gestuurd. Deze heeft niet afgewacht, maar heeft direct kontakt opgenomen met Liebherr. Tevens hebben zij Liebherr uitgenodigd voor een gesprek, omdat zij het niet eens zijn met de handelswijze van Liebherr. Dit gaat verder dan hun wettelijke plicht, vandaar toch hulde.
Zoals je hierboven kunt lezen zijn er anderen die het niet gelukt is geld terug te krijgen van Liebherr. Ik wel door de hulp van Firma Barth.

Gesloten