LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] KPN en Experian... onvoorstelbaar!

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
leen.bloemendaal
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 aug 2010 13:19

KPN en Experian... onvoorstelbaar!

Ongelezen bericht door leen.bloemendaal »

Onlangs heb ik een bestelling gedaan voor een 2 jarig abonnement van een Samsung Galaxy S 9000i smartphone. Na een aantal dagen stilte ontving ik een mail van Marco Visser, Directeur Mobiel van KPN. De mail kan niet beantwoord worden???. Wat persoonlijk. Op grond van een kredietwaardigheidsonderzoek bij Experian is mijn aanvraag afgewezen. Voor de reden kan ik contact opnemen met Experian. Alsdus gedaan. Experian geeft geen informatie per telefoon. Ik moet een brief schrijven met een kopie van mijn legitimatiebewijs om achter de reden te komen. Daarnaast wordt aangegeven dat Experian niet de beslissing neemt voor de afwijzing. Zij wassen hun handen in onschuld. Dit doet KPN nl. op basis van het advies van Experian.
Experian doet onderzoek naar de kredietwaardigheid van personen. Zo kijken ze of er een verleden is bij incassobureaus. Dit is bij mij niet het geval. Tevens kijken ze of er een verleden is bij deurwaarders. Ook bij mij niet het geval. Tot slot wordt er een postcodecontrole uitgevoerd... en nu komt het. Op de postcode en huisnummer waar ik woon staan 60 huisjes. Naar de toevoeging op postcode en huisnummer wordt kennelijk niet gekeken. Het is mogelijk dat op dit adres één of meerdere mensen wonen die wel verleden bij incassobureaus en/of deurwaarders hebben. Bij klantenservice van KPN was het antwoord duidelijk. U kunt geen bestelling bij ons doen. Ik vind dit echt niet te geloven!... Je hebt een vast baan, komt altijd je betalingsverplichtingen na en nu mag ik aan m'n omgeving gaan uitleggen dat ik bij KPN niet kan bestellen omdat zij een kredietwaardigheidsonderzoek doen en ik onvoldoende kredietwaardig ben door mensen die bij mij in de buurt wonen. In vind dit echt onvoorstelbaar!

dimba
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 apr 2010 10:26

Re: KPN en Experian... onvoorstelbaar!

Ongelezen bericht door dimba »

leen.bloemendaal schreef: Experian geeft geen informatie per telefoon. Ik moet een brief schrijven met een kopie van mijn legitimatiebewijs om achter de reden te komen. Daarnaast wordt aangegeven dat Experian niet de beslissing neemt voor de afwijzing. Zij wassen hun handen in onschuld. Dit doet KPN nl. op basis van het advies van Experian!
Waarom schrijf je dan niet een brief? Of heb je dit al gedaan? Wellicht bekijken ze je aanvraag nogmaals of is er een fout gemaakt en word je alsnog geaccepteerd door KPN.
Het zou wel raar zijn als jij op een adres woont waar vroeger wanbetalers hebben gewoond, jij daardoor nooit een krediet/lening of abonnement kunt afsluiten. Naar mijn weten bekijken ze het echt op naam, postcode en geboortedatum.
Dus de schuld geven aan de medebewoners op jou postcode heeft weinig zin.

Ook begrijp ik dat ze je telefonisch geen antwoord geven op de vraag waarom, hoe zou je het vinden als heel jouw omgeving zich voordoet als jou en kan informeren naar jou kredietwaardigheid. Daar word je ook niet blij van.

Succes.

Gr Dimba

Winster
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 mei 2010 22:32

Re: KPN en Experian... onvoorstelbaar!

Ongelezen bericht door Winster »

Zie het als een geschenk uit de hemel.

KPN is wel de laatste telecomaanbieder waar u klant zou willen zijn/blijven, na ongeveer 1 tot 6 jaar klant te zijn geweest. Dezelfde arrogantie passen zij namelijk ook toe in hun facturering en hun klantenservice daaromtrent.

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: KPN en Experian... onvoorstelbaar!

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Wat mij is opgevallen bij de KPN en ik neem alles van ze af, behalve een mobiel abonnement, daar werd ik voor afgewezen. Dat ze daar een heel ander beleid in voeren.
Lijkt haast wel als of ze dat niet echt willen verkopen aan mensen, ze bieden het wel aan, maar liever toch niet.
Ik zit nu al geruime tijd bij Simyo, ook KPN, ik weet, is ook een nog een stuk goedkoper, maar ik geef dan ook niets om High tech telefoons.

Winster, ik ben altijd heel vriendelijk geholpen door de klantenservise van de KPN.

Een vraagje aan jou, hoe kunnen ze nou arrogant zijn in factureren?

svdoorn
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 nov 2010 01:06

Re: KPN en Experian... onvoorstelbaar!

Ongelezen bericht door svdoorn »

Ik heb eenzelfde probleem, werkelijk onvoorstelbaar.

Ik ben student en zocht een nieuw abonnement met een mooie telefoon erbij. Ben naar de Hi winkel gegaan om een abonnement af te sluiten met mooie telefoon, allemaal geen probleem, ik zou 18 november mijn telefoon krijgen. Dezelfde dag als dat ik mijn abonnement afsloot kreeg ik een mailtje waarin ze vertelde dat mijn aanmelding niet werd geaccepteerd. Ik zou een brief krijgen.

3 dagen later, brief gekregen van kpn dat Experian mij heeft onderzocht en onvoldoende kredietwaardig heeft bevonden. Er werd nog een 0900 nummer in de brief vermeld dat ik kon bellen voor meer informatie. Op dat moment dacht ik van "mooi niet, eerst even internet checken", zodoende kwam ik op deze topic.

Ik dus terug naar de Hi winkel. Die jongen vond het ook maar vreemd en vroeg of ik dat nummer al gebeld heb. Vervolgens samen dat nummer gebeld. Nu komt een kenmerkend stuk met precies de reden waarom ik dat 0900-nummer niet wilde bellen. Nadat we beide een blikje cola naar binnen gegoten hadden en ik met enkele collega's van de Hi medewerker nog grappige youtube filmpjes heb gekeken kreeg hij (de medewerker van Hi) eindelijk iemand aan de lijn. De persoon legde uit wat Experian deed (dus adres controleren en mensen op grond daarvan afwijzen). Na dit aan de Hi medewerker uitgelegd te hebben wilde ze het mij dolgraag nog een keer uitleggen (ondertussen tikte de klok verder). Ik vroeg hoe ze mij nu kunnen afwijzen en wat ik nu moest doen. Ik zou een of andere brief met een kopie van mijn ID ergens heen moeten sturen en dan zou ik meer informatie geven. Ik heb vervolgens gereageerd met "mevrouw ik moet voor de ..e een abonnement hebben anders kan ik niet meer bellen". Mevrouw heeft mij vervolgens verteld dat ik dan maar geen klant van kpn moest worden. Het zijn dit soort arrogante opmerkingen waar mijn handen van gaan jeuken, maar een verbaal vuurpeleton heb ik weten in te slikken en ik heb de mevrouw vriendelijk verteld dat ik voldoende geinformeerd was.

Service van niks dus. Oplossing: aanmelden op een ander adres en "verhuizen".

mje
Berichten: 178
Lid geworden op: 21 jul 2010 21:37

Re: KPN en Experian... onvoorstelbaar!

Ongelezen bericht door mje »

Om met tiptoo te spreken wegwezen met alles wat KPN is.

svdoorn
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 nov 2010 01:06

Re: KPN en Experian... onvoorstelbaar!

Ongelezen bericht door svdoorn »

dat is natuurlijk geen oplossing, de manier waarop KPN met haar klanten omgaat is ronduit onbeschoft en beledigend. Er wordt gehandeld op grond van onjuiste informatie en ik wordt ervan beschuldigd te frauderen wanneer ik me inschrijf op mijn ouderlijk adres. Ik vind dit geen manier van doen.

smblaas
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 sep 2006 15:32

Re: KPN en Experian... onvoorstelbaar!

Ongelezen bericht door smblaas »

Ook ik heb min of meer hetzelfde op 12 december 2011 meegemaakt. In de primafoonwinkel reageerde ik op een interessante aanbieding: een samsung galaxy tablet in combinatie met een mobiel abonnement van KPN. Er waren verschillende mogelijkheden, naarnate het bedrag voor het abonnement hoger werd daalde het bedrag wat je dan zelf moest bijbetalen voor de tablet. Na een paar keer onderderbroken te zijn door de verkoper die de abonnementsprijs probeerde te verhogen, koos ik uiteindelijk voor een maandbedrag van € 10, - gedurende twee jaar en een bijbetaling van de tablet van € 334, - (normaal € 485, -) Dit wilde ik contant betalen. Na het invoeren van mijn paspoortnummer op de website van KPN deed de verkoper daarna de postcode check. Ik werd niet geaccepteerd. Ik en de verkoper begrepen niet waarom. Daarna heeft hij het nog een keer geprobeerd met het nummer van mijn rijbewijs. Ik zou van KPN een brief hierover krijgen met de reden van de weigering.

Een paar dagen later kreeg ik inderdaad een brief van directeur Robbert Bakker van KPN Mobiel Nederland. 'Op grond van een kredietwaardigheidsonderzoek bij het bedrijf Experian blijkt dat u onvoldoende kredietwaardig bent volgens de normen van de KPN. Daarom wordt u niet als klant bij KPN geaccepteerd en kunnen we uw bestelling niet in behandeling nemen'. Ik kon me dit niet voorstellen en vond dit ronduit vernederend. Ook om dit als oudere te moeten vernemen in een drukke Primafoonwinkel met weinig ruimte voor privacy van klanten. Tot voor kort was ik 31 jaar klant van KPN met internet -plus bellen. Ik heb nog nooit een betalingsachterstand gehad. Bij de voormalige DSB-bank had ik een doorlopend krediet lopen. Ik heb nog even laten controleren door de bank of er een aantekening is bij de BKR in Tiel. Dat was niet het geval. Dat kon ook niet anders, omdat ik het elke maand trouw heb afgelost. Ik heb het hele krediet, waarover ik nog drieenhalf jaar mocht doen toen maar in één keer afbetaald. Ik heb nu geen lening en hypotheek lopen en kan makkelijk € 10, - per maand betalen. Hoezo niet kredietwaardig met een platinium kredietkaart en toprekening bij ING? Nou ja, waar gaat het dan om? Er moet voor KPN een andere reden zijn. Willen ze wel zo'n abonnement verkopen? Waarschijnlijk willen ze hun voorraad Samsungs Galaxy's tijdens een actie het liefst gekoppeld zien aan een duur mobiel internet abonnement. Waarschijnlijk krijgt ook de verkoper provisie als hij hierin slaagt. Maar ja, het staat op hun eigen website, dat een goedkoper abonnement ook mogelijk is. Wat een ergenis en tijdverlies?

Daarna heb ik een brief gestuurd aan Experian en dit bedrijf met een copie van mijn paspoort verzocht om de gegevens te overhandigen, die over mij bekend zijn. Na een paar dagen kreeg ik een overzicht, waarin helemaal niets ten nadele van mijn kredietwaardigheid stond. Bij betalingsrisico stond bij persoon: normaal, bij adres en postcode stond normaal. Bij faillissementen, surseance en schuldhulpverlening stond: geen registraties. Bij abonnementen stond alleen een mobielabonnement vermeld van € 5, 75 bij Vodafone dat ik in 2008 heb aangeschaft. En de vermelding van 2 verzoeken om informatie van KPN zelf op 12 december in de primafoonwinkel. Naast dit abonnement heb ik sinds kort Alles in 1 van Canal Digitaal € 39, - per maand. Dus teveel abonnementen kan ook geen reden zijn. Ik heb de tablet nodig voor het af en toe presenteren van websites, dus ik heb niet zo'n duur abonnement nodig.

De reden van de afwijzing is mij dus volstrekt onduidelijk. Ik heb een brief met een vraag hierover aan KPN gestuurd t.a.v. de heer Bakker, met daarin de copie van het onderzoek bij Experian en refererende aan het kenmerk van zijn brief. Na lang zoeken en het verplicht worden tot het invoeren van vaste onderwerpen en door KPN bedachte standaardvragen, vond ik op de website van KPN bij 'Contact' in de rubriek Mobiel uiteindelijk een invoerveld om zelf een vraag te kunnen stellen aan de klantenservice. Daarbij was de optie om een document als bijlage te kunnen verzenden. Zo werd de brief verstuurd, maar men ging hier helaas niet op in. Ik moest maar weer bellen met de klantenservice alwaar ik aan de desbetrefende afdeling het hele verhaal met privacy gevoelige informatie opnieuw zou moeten vertellen. Ik vind dit uitermate klantonvriendelijk en daarbij druk ik me nog zachtjes uit.

Laatste nieuws
Een paar dagen later heb ik de Samsung galaxy voor dezelfde prijs besteld bij Belsimpel in combinatie met een mobiel abonnement van slechts €8,75 van Vodaphone. Ik zat in spanning of het nu wel zou lukken en heb niet verteld wat mij is overkomen bij KPN. Zojuist ben ik zonder problemen als klant geaccepteert. In de email stond 'We zijn verheugd dat we u kunnen berichten dat het pakket morgen door TNT bij u thuis wordt bezorgd' KPN zo ga je dus met klanten om! Dus mensen wat mij betreft allemaal naar Belsimpel , de vriendelijke webwinkel in Groningen!
Laatst gewijzigd door smblaas op 29 dec 2011 03:23, 53 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: KPN en Experian... onvoorstelbaar!

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

met een copie van mijn paspoort
Dat is erg onverstandig. Geef nooit dit soort informatie aan derden, tenzij u graag het risico loopt om slachtoffer te worden van identiteitsfraude.

smblaas
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 sep 2006 15:32

Re: KPN en Experian... onvoorstelbaar!

Ongelezen bericht door smblaas »

Experian vraagt een copie van een paspoort of rijbewijs.
Anders krijg je de gegevens niet die ze van je hebben.

Gesloten